schoonmaken rails

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

het is huilen met de kraan open.

ik weet niet hoe jullie er bij komen dat die ATF zo,n wondermiddel moet zijn maar bij mij is het drama en ben blij dat ik dit op één afgesloten trajectje heb uitgeprobeerd.

dat spul zal nergens anders op mijn baan komen want ondanks dat er maar één trein op rijd in twee richtingen zowel na schoonmaken met wasbenzine de rails en de wielen incl antislipbandjes vernieuwd blijft die vette meuk blijkbaar toch op traject aanwezig dus drama.

zal dit flesje met die ATF ook achterin onderhoudskastje opbergen en op baan uit den boze.

voor hen die hier wel goede ervaringen mee hebben succes.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Jan,

Dat klinkt niet goed. In je posting van 4 februari verwijs je naar een filmpje in het Geinbaan draadje en daar zie ik je trein op het pendelbaantje prima rijden. Dus welke problemen kom je nu tegen?
Het is zeker niet de bedoeling dat je hele baan vettig is geworden. Zoals eerder in het draadje aangegeven, is een 1 - 3cm licht inwrijven met een met ATF bevochtigd wattenstaafje meer dan voldoende en na een aantal rondjes rijden is dat hele kleine beetje voldoende uitgereden om de lok zonder slippen of haperen te laten rijden.

Maar misschien kun je vertellen wat er fout gaat.

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

hoi Bjor,

voorlopig alles zie laatste post Geinbaan zegt genoeg denk ik voor nu kom hier later wel op terug.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: schoonmaken rails

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik denk dat je veel te veel hebt gebruikt Jan. Ik heb 10 weken geleden bijelkaar ca 10. Cm rails bestreken. Mijn baan is 100 m lang. Sindsdien heb ik niet meer gepoetst en het rijdt nog steeds als een speer. Mijn leverancier (Harlaar-Badhoevedorp) heeft het op z'n proefbaan (N-spoor) gebruikt. Waar hij voorheen de proefbanen 1x per week grondig moest poetsen, is de N-baan nu al 6 weken niet meer gepoetst. De andere proefbanen waarop ATF niet gebruikt is moeten nog steeds wekelijks gepoetst worden.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: schoonmaken rails

Bericht door Ngineer »

Ik heb mijn baan 10 jaar geleden (noodgedwongen) opgeruimd en mijn zoontje wilde hem toch wel eens zien. De boel weer eens neergelegd en gereinigd met SR24. Loopt gewoon goed MAAR... het plastic flesje SR24 viel van tafel en viel in tientallen stukken uit elkaar. Flesje was weliswaar 15 jaar oud, maar dat plastic was zo bros geworden als het maar kon zijn. Zou het plastic door de SR24 aangetast zijn? Hij heeft al die tijd in een donkere kast op een gewone temperatuur opgeborgen gestaan.
Marcvane86 schreef:Rijden er hier veel mensen met de tomix 6421?

Ik rijd nu digitaal ik lees dat je dan wel de analogeversie zou kunnen gebruiken alleen staat dan de motor altijd aan tenzij je de schakelaar boven op gebruikt.
nu is dit natuurlijk niet altijd handig maar zijn er mensen die dit wel gebruiken?

De digitale versie is bijna eens zo duur namelijk. Of heb je dan nog meer voordelen anders danhet op afstand aan uit zetten van de motor.
Ik heb er ook eentje. Ik heb hem al lang en rijd analoog op een digitale baan. Ik rijd hem meestal niet heel lang dus vastlopen is geen probleem. Als je ziet wat dat ding wegzuigt dan doet hij het fantastisch (op 16V dus). Ik heb er geen moeite mee om het knopje bovenop te gebruiken itt een decoder.



Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: schoonmaken rails

Bericht door Nighthawk »

Ik heb hem nu ook sinds kort
ik heb hem digitaal bij Hans gekocht, en bij mij werkt het knopje boven op niet
ik heb hem als stuurstand aan een loc gekoppeld
het voordeel is nu staat de trein stil stopt de stofzuiger ook
gaat de trein weer rijden gaat de stofzuiger ook weer aan het werk
je kan ingeven in koploper hoe hoog je de zuiger wil laten werken
en ik moet toegeven wat een vuil die nog van het spoor afhaalde
ik stond er echt van te kijken

Met Vr. Gr. Fred


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jelle »

Nighthawk schreef:ik heb hem als stuurstand aan een loc gekoppeld
het voordeel is nu staat de trein stil stopt de stofzuiger ook
gaat de trein weer rijden gaat de stofzuiger ook weer aan het werk
je kan ingeven in koploper hoe hoog je de zuiger wil laten werken
Dat is heel mooi.
Ik heb hem ook en met een extra printje gedigitaliseerd. Alleen nog het motertje 'gewoon' als loc bestuurbaar.
Ik ben net begonnen met koploper, maar ben wel heel benieuwd hoe jij dat hebt geregeld in koploper.

Overigens rijdt in mijn schoonmmaaktrein ook nog een Roco poets wagon mee en achteraan een tankwagon gevuld met SR24 en een slepertje over de rails.
Werkt prima.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: schoonmaken rails

Bericht door Nighthawk »

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken
lijkt mij een leuke en makkelijke oplossing
ik ga dat in de gaten houden
Vr. Gr. fred


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: schoonmaken rails

Bericht door Ron »

Ik ben net begonnen met koploper, maar ben wel heel benieuwd hoe jij dat hebt geregeld in koploper.
Jelle,

Je stelt hem in koploper gewoon in als stuurstandwagon en koppelt hem aan een lok.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jelle »

Dan moet ik daar maar eens goed naar kijken dan.
Ik dacht dat daar 'speciale' handelingen voor nodig waren, omdat er een decoder in zit met een eigen instelling van CV1.
Tot nu toe reed ik hem achter mijn poetsloc als 'aparte' loc in de trein en de 'snelheid' op 28 stappen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: schoonmaken rails

Bericht door Nighthawk »

In Koploper staat in onderhouden stuurstand
daar vult U de gegevens in zoals nummer Tomix ( meestal standaard 21 )
of welke nummer U hem heeft gegeven
dan staat er in je rijwindow"s bij de loc"s ook het vakje stuurstand
en als het goed is en je die opent staat daar Uw stof zuiger vermeld

Tenminste zo heb ik het gedaan
succes en we horen het wel of het U is gelukt

Vr. Gr. Fred


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jelle »

@Nighthawk: Kijk, dat is het. Weer wat geleerd. 8-) En mijn ouders vroeger maar altijd roepen: "je leert het ook nooit!" :lol:
Weer een van die vele mooie mogelijkheden van Koploper eigen gemaakt. Hartelijk bedankt voor deze duidelijke beschrijving.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

Hoi Bjor en allen die over ATF meedenken/praten.

laten we het er op houden dat de laatste posting hierover van mij voortvloeide uit een vorm van frustratie omdat alles lekker tegenliep.

wat ik ook probeerde op de baan niets wilde lukken dus gaf de schuld aan ATF terwijl het aan mezelf lag want de trein uit filmpje wilde niets meer goed doen.

schakelingen wilden niet meer werken en alles bij elkaar werd me dat net effe teveel.

inmiddels zijn de problemen met de pendel redelijk goed opgelost en rijd hij weer vrolijk zijn pendelbaantje heen en weer.

niets meer te merken van eventuele vettigheid die er wel degelijk nog was tijdens laatste posting.

moet stellen nu hij weer rijd zoals je van een trein mag verwachten denk ik dat stiekem het restant nog anwezige ATF toch zijn werk doet zoals jullie voorspelden.

dus als ik via draadje Geinbaan weer post zal daar ook het vervolg van mijn gebruik ATF worden behandeld.


wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Dat is goed nieuws! Fijn dat alles weer goed en soepel loopt en dat je de oorzaken hebt gevonden en alle problemen hebt kunnen verhelpen. Ik blijf de Geinbaan volgen. Daar gebeurt in ieder geval van alles :D

Vriendelijke groet,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: schoonmaken rails

Bericht door FidOo »

Tis iig nooit saai bij jan!

1, Dat spul werkt echt.
2, dat die flm treinstellen kut zijn, daar weet ik alles van, hier ook zo'n gelijkwaardig ding.
3, idd extreem zuinig aanbrengen. Als er teveel spul op je wielen komen en het gaat tussen het wieltje en ASB zitten dan draaien die door en verlies je een hoop trekkracht. (Zie punt 2)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

Ha joost,

ik doe mijn best om in al mijn onkunde een ieder op het puntje van de stoel te houden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jeroen »

Tjooow,

Mijn buurman heeft een garage en ik heb, nouja, afgedwongen dat ik ook wat ATF wilde in een door mij aangeleverd potje. Binnenkort de modules maar eens aan elkaar hangen, FF schoonmaken (...effe...??) en dan eens met dat ATF-spulletje experimenteren. Ik ben zeer benieuwd, en hoop dat dit de doorbraak is. Jullie horen het dus! Maak so far lees ik enkel positieve dingen, de geur daargelaten.

J.

PS: de geur? Man man, een soldeerbout ruikt lekker?! Of mijn favoriet: de cocktail lijmspray vs. haarlak. Perron 0 3.0! 8-)


Afbeelding

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jerome »

Jeroen,

ATF ruikt niet hoor (tenminste niet mijn ATF, MPM Dextron II D). Als je het ruikt heb je teveel ATF op de rails gesmeerd. Verder werkt het prima. Ik heb best soms nog last van locs die stil staan, maar alleen op de plekken waar mijn locs moeten kruipen met name in de wisselstraat, dus bij het rangeren en automatisch koppelen van wagons. Ook hebben sommige van mijn locs een onderhoudsbeurt nodig...

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Greetz, Jerome
Laatst gewijzigd door Jerome op 10 feb 2015 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jeroen »

Nou, het spul zélf schijnt te stinken. Als in: in het potje. Inderdaad niet teveel van die rommel las ik al.

We gaan het zien!

J.


Afbeelding

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jerome »

Net ff de fles geopend, het ruikt een klein beetje.

Overigens heb ik een paar druppels van dat spul in zo´n doosje voor je lenzen gedaan (voor de linker lens :mrgreen: ). Daar doop ik dan een wattenstaafje zodat er een beetje ATF aan één kant van het wattenstaafje zit. Dat is zo weinig, dat ruik je niet. Met de kleine hoeveelheid in het lenzendoosje doe je al maanden mee, dus met die fles kan je jaren vooruit.

Greetz, Jerome





Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: schoonmaken rails

Bericht door Marcvane86 »

Een dezer dagen ook eens mee experimenteren denk ik zo. Gebruik nu sr24 of contactspray, sr24 vind ik persoonlijk veel te vet, contactspray gaat redelijk goed. Wellicht gaat atf wel als de brandweer.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: schoonmaken rails

Bericht door Raymond (UK) »

Ik heb een maand ofzo geleden ook ATF geprobeerd en zoverre gaat het nog steens lekker.

Moet weer eens wat tijd maken om wat met de baan te doen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

Heb beloofd jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen met ATF.

zoals jullie hebben gelezen had ik nogal, met de nadruk op had, last van de nodige rijstroom -storingen op mijn baan.

Heb dat spul dus sinds mijn laatste posting begin februari dus her en der in minimale mate op de baan aangebracht zonder eerst de nodige schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren en moet stellen tot op heden is het wel zo dat die rijstroom -storingen tot het verleden behoren op wat storingen na die terug te voeren zijn in het niet meer netjes verbinden door het gebruik van niet passende raillasjes en nadat die vervangen zijn werkt het ook daar weer perfect.

Al met al betekend het voor mij dat in al mijn onkunde en sceptisch gevoel door olie op de baan te smeren dat ATF absoluut een must op de baan blijkt te zijn voor een storingloos rijplezier op de baan wbt de stroomdoorgifte.
Storingen waar ik nu nog mee te maken heb, hebben een duidelijke reden zoals bijv. niet deugdelijke raillasjes, vervuiling van de loks of gewoon slijtage bij gebruik van verouderd materiaal.

samenvattend adviseer ik daarom nu ook aan een ieder gebruik ATF op je baan voor een goed resultaat wbt stroomdoorvoer.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: schoonmaken rails

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik sta perplex, ATF is zeer giftig en in de garage trekken ze eerst handschoenen aan voordat ze verder gaan met dit type olie. Op het internet zijn data bladen te downloaden inclusief veiligheidsbladen van oa Kroon Olie, dus de info is in de Nederlandse taal verkrijgbaar. Ik zou de mede hobbyist die dit wil gaan toepassen aanraden eerst dit soort info tot zich te nemen alvorens verder te gaan. Voor als u denkt dat ik hier een grapje zit te maken, meervoudig contact kan dodelijk zijn en die olie trekt door alles heen, een van de reden waarom het zo "goed" doet op de baan. Uw huid is dus geen hindernis, daar trekt het in en minieme hoeveelheden zijn al genoeg. De data bladen gaan uit van voorgeschreven gebruik, dus aanbrengen op modelspoorrails valt daar niet onder. Bezint eer ge begint!


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: schoonmaken rails

Bericht door Maurits71 »

je moet het ook niet opdrinken maar gewoon in hele kleine hoeveelheden gebruiken, Dan kan het dus geen kwaad.

je praat over 1 of 2 ml wat je nodig heb. Vijf minuten soldeer of lijm opsnuiven is veel gevaarlijker.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie