Conrad wisselaandrijving
Conrad wisselaandrijving
Ik weet zeker dat het hier al vaker is sproken maar ik kan geen draadje vinden, dus....
Ik gebruik electrofrog wissels van peco. Ik wil als aandrijving de conrad aandrijvingen gebruiken. Hoe goed gaat dat samen? Met andere woorden; zijn er valkuilen of dergelijke en waar moet ik op letten?
Alvast bedankt,
Rob
Ik gebruik electrofrog wissels van peco. Ik wil als aandrijving de conrad aandrijvingen gebruiken. Hoe goed gaat dat samen? Met andere woorden; zijn er valkuilen of dergelijke en waar moet ik op letten?
Alvast bedankt,
Rob
-
- Elektronica/Commercieel
Re: Conrad wisselaandrijving
Werkt an zich goed hoor, maar persoonlijk blijf ik toch echt zweren bij Servo icm Relais. Dat kost evenveel en werkt 10x beter, stiller en betrouwbaarder.
Servo koop je bij Hobbyking voor 2,- en als je kan solderen bak je een printrelais op een board en dat kost je hooguit 3,-. Je kan een servo beugel kopen (€ 2,-) of gewoon zelf eentje maken.
Ik heb er ooit eens een draadje over getikt maar kan hem zo 123 niet vinden
Groetjes
Servo koop je bij Hobbyking voor 2,- en als je kan solderen bak je een printrelais op een board en dat kost je hooguit 3,-. Je kan een servo beugel kopen (€ 2,-) of gewoon zelf eentje maken.
Ik heb er ooit eens een draadje over getikt maar kan hem zo 123 niet vinden

Groetjes
Dat klinkt interessant. Ja ik kan goed solderen maar bij het woord print relais was je me kwijt. Ik heb geen kaas gegeten van electronica. Is er ergens een uitleg van deze methode te vinden?
-
- Elektronica/Commercieel
Dat is een interessant topic maar ik kom er nog niet helemaal uit. Twee belangrijke afbeeldingen missen dus dat maakt de beeldvorming wat moeilijker, maar goed. Het lijkt me leuk om zoiets zelf te bouwen, ondanks dat ik er totaal geen ervaring mee heb.
Toch zou ik graag wat meer over ervaringen met de Conrad aandrijvingen willen lezen. Dus als iemand me alsnog meer info kan geven zou ik daar zeer dankbaar voor zijn.
Toch zou ik graag wat meer over ervaringen met de Conrad aandrijvingen willen lezen. Dus als iemand me alsnog meer info kan geven zou ik daar zeer dankbaar voor zijn.
Ik gebruik ook de conrad aandrijvingen in combinatie met peco code 55 wissels. De meeste wissels werken probleemloos maar er zijn een paar wissels die af en toe problemen geven:
- Bij een engels wissels worden de dubbele wisseltongen niet stevig genoeg tegen de rails aangedrukt.
- Zelfde bij een van de gebogen wissels.
- Bij een Y-wissel is het nog niet gelukt deze zo in te stellen dat de eindschakeling van de aandrijving goed bereikt wordt. Gevolg is dat de aandrijving aan blijft staan.
Bij de "normale" wissels zijn er geen problemen. Alle aandrijvingen die ik gebruik hebben een eind afschakeling en schakelen ook het hartstuk. De aandrijvingen maken wel wat geluid. Ik vind dat verder niet storend.
Groet,
Martin
- Bij een engels wissels worden de dubbele wisseltongen niet stevig genoeg tegen de rails aangedrukt.
- Zelfde bij een van de gebogen wissels.
- Bij een Y-wissel is het nog niet gelukt deze zo in te stellen dat de eindschakeling van de aandrijving goed bereikt wordt. Gevolg is dat de aandrijving aan blijft staan.
Bij de "normale" wissels zijn er geen problemen. Alle aandrijvingen die ik gebruik hebben een eind afschakeling en schakelen ook het hartstuk. De aandrijvingen maken wel wat geluid. Ik vind dat verder niet storend.
Groet,
Martin
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
interessant toppic dit ook.
Ik zit er namelijk zelf ook aan te denken om de conrad wisselbesturing te gaan gebruiken en zie ze hier inderdaad veel terug komen.
Zelf heb ik minitrix en ben van plan om zo veel mogelijk handwissels te kopen zonder zo een lelijk zwarte bedieningens unit er aan.. ( geen idee hoe je dat noemt)
Volgens mij hoef je bij trix geen polarisatie van de wissels te doen of heb ik dat mis?
Ik zit er namelijk zelf ook aan te denken om de conrad wisselbesturing te gaan gebruiken en zie ze hier inderdaad veel terug komen.
Zelf heb ik minitrix en ben van plan om zo veel mogelijk handwissels te kopen zonder zo een lelijk zwarte bedieningens unit er aan.. ( geen idee hoe je dat noemt)
Volgens mij hoef je bij trix geen polarisatie van de wissels te doen of heb ik dat mis?
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
oorspronkelijk bericht verwijderd zoals in mijn laatste bericht in dit topic vermeld
(michael, ik heb van het oorspronkelijke bericht naar jouw pb kopie gestuurd)
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 08 feb 2015 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Hallo Freddy
dank voor de tips.
Ik heb al een aantal trix wissels, zowel elektrisch als handmatig, maar bij al die wissels is de aandrijving vast en (lijkt) niet demontabel.
Kan je me uitleggen hoe je dat bedoelde om de aandrijving dan om te draaien?
Daarnaast heb ik net toevallig ook zitten lezen over peco code 80 wissels. de helft goedkoper dan trix wissels EN met gepolariseerd puntstuk. Ik vind dat wel erg mooi en denk dat het dat ook wel gaat worden, en dan met de conrad aandrijving.
dank voor de tips.
Ik heb al een aantal trix wissels, zowel elektrisch als handmatig, maar bij al die wissels is de aandrijving vast en (lijkt) niet demontabel.
Kan je me uitleggen hoe je dat bedoelde om de aandrijving dan om te draaien?
Daarnaast heb ik net toevallig ook zitten lezen over peco code 80 wissels. de helft goedkoper dan trix wissels EN met gepolariseerd puntstuk. Ik vind dat wel erg mooi en denk dat het dat ook wel gaat worden, en dan met de conrad aandrijving.
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
oorspronkelijk bericht verwijderd zoals in mijn laatste bericht in dit topic vermeld
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 08 feb 2015 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Euh.... Mensen. Het ging over peco/Conrad en is nu ineens minitrix/conrad. Kan die discussie niet in een apart draadje worden gevoerd? Dat houd het overzichtelijk.
Even terug naar het antwoord van Martin. Vreemd dat de drieweg en kruiswissels niet goed werken met de Conrad aandrijving.
Klopt het dat je de veertjes uit de wissels moet verwijderen? Ook zit ik met het te boren gat in mijn maag. Ik heb ergens gelezen dat dat min. 8 mm moet zijn. Da's behoorlijk groot. Klopt dat of ben ik abuis.
Klopt het dat je de veertjes uit de wissels moet verwijderen? Ook zit ik met het te boren gat in mijn maag. Ik heb ergens gelezen dat dat min. 8 mm moet zijn. Da's behoorlijk groot. Klopt dat of ben ik abuis.
Robboxxx
De vraag van Michael ging toch echt over de conrad wisselaandrijving, en dat is ook wat de kop/titel van dit topic aangeeft.
nergens staat dat het daar dan alleen om de combinatie peco/conrad mag gaan,
maar goed, jouw topic, jouw feestje,
ik zal mijn bijdrage verwijderen.
Gaat gerust uwen gang.
forum is er naar mijn mening voor iedereen, en, vragen roepen nu eenmaal weer vragen op.
ik heb bewust gereageerd op michael om te voorkomen dat hij dingen koopt waar hij later spijt van krijgt.
niets meer en niets minder.
mvg
Freddy
De vraag van Michael ging toch echt over de conrad wisselaandrijving, en dat is ook wat de kop/titel van dit topic aangeeft.
nergens staat dat het daar dan alleen om de combinatie peco/conrad mag gaan,
maar goed, jouw topic, jouw feestje,
ik zal mijn bijdrage verwijderen.
Gaat gerust uwen gang.
forum is er naar mijn mening voor iedereen, en, vragen roepen nu eenmaal weer vragen op.
ik heb bewust gereageerd op michael om te voorkomen dat hij dingen koopt waar hij later spijt van krijgt.
niets meer en niets minder.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
veertjes verwijderen, dat hangt ervan af, wil je dat je wissel met een klap omslaan dan lekker laten zitten, wil je echter een mooie langzame omloop dat zal je de veertjes eruit moeten halen.
inzake die conrad dingen, zoals met van alles ieder zijn eigen heug en meug en voor je het weet heb je er weer een met een hoog bier en chips gehalte. Ik heb niet voor conrads gekozen juist vanwege dat er mensen aangaven dat ze niet altijd goed te regelen waren. Ik heb voor servo switchen gekozen van rosoft reden, de service van Wim en het feit dat er direct ook een polarisatie bij zit, anderen kiezen voor oc32 in combinatie met servo's en polarisatie, werkt ook prima.
als je het mij op de man afvraagt dan zeg ik kies of voor servo switchen, of voor de oc32/ servo's , in beide gevallen loopt er genoeg kennis hier rond om je verder te helpen.
inzake die conrad dingen, zoals met van alles ieder zijn eigen heug en meug en voor je het weet heb je er weer een met een hoog bier en chips gehalte. Ik heb niet voor conrads gekozen juist vanwege dat er mensen aangaven dat ze niet altijd goed te regelen waren. Ik heb voor servo switchen gekozen van rosoft reden, de service van Wim en het feit dat er direct ook een polarisatie bij zit, anderen kiezen voor oc32 in combinatie met servo's en polarisatie, werkt ook prima.
als je het mij op de man afvraagt dan zeg ik kies of voor servo switchen, of voor de oc32/ servo's , in beide gevallen loopt er genoeg kennis hier rond om je verder te helpen.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Robboxx.
Alstublieft,
Mijn berichten zijn aangepast, zoals u ziet.
mvg
Freddy
Alstublieft,
Mijn berichten zijn aangepast, zoals u ziet.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Ik wilde niemand op zijn tenen trappen of zo. Mijn vraag was over de samenwerking van Conrad wisselaandrijvingen met peco electrofrogs. Als er dan ineens minitrix tussendoor komt werkt het alleen maar verwarrend. Trouwens, als straks iemand naar minitrix wisselaandrijvingen op zoek is is hij ook beter af als hij dat topic meteen kan vinden en niet alle topics moet naspeuren om te kijken of daar iets in staat. Dat heeft verder niets te maken met het feit of het mijn topic is of niet. Ik wilde gewoon een constructieve bijdrage leveren om de zaak overzichtelijk te houden.
lees de titel eens die je zelf aan dit topic hebt gegeven.
Staat daar peco/conrad combi in?
Als mij dochter thuis komt met een vriend, die naar 59 volzinnen denkt dat hij kan vertellen hoe het hier in huis moet werken,
flikker ik ook de deur voor zijn neus dicht.
Staat daar peco/conrad combi in?
Als mij dochter thuis komt met een vriend, die naar 59 volzinnen denkt dat hij kan vertellen hoe het hier in huis moet werken,
flikker ik ook de deur voor zijn neus dicht.
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Maurits. Bedankt voor de info. Ik heb even gekeken bij rosoft. Volgend mij levert men alleen schakelingen voor digitaal gebruik. Of ben ik abuis?
Ja... servo's is op t moment lastig met analoge bediening. (servo-switch gaat iig niet)
gaat prima met arduino...zie mijn draadje " station module"a... servo's is op t moment lastig met analoge bediening. (servo-switch gaat iig niet)
met de code kan ik je helpen...
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Ik weet t paul, Ik zou er wel uitkomen, maar een beginneling.... lastig...
Ik vind het zeker interessant voor overwegen en dergelijke.
(wisselbesturing ook maar dan wel met polarisatie)
Ik vind het zeker interessant voor overwegen en dergelijke.
(wisselbesturing ook maar dan wel met polarisatie)
in geval van polarisatie zou je ook op de arduino nog een optocoupler relaisboard kunnen gebruiken,..die gelijktijdig schakeld.
http://www.dx.com/p/lson-5v-4-ch-relay- ... NtJXvmG8k0
Rosoft is een leuk en simpel apparaatje, als je DCC hebt met een paar wisseltjes, maar 17 euro per wissel gaat het aardig in de kosten lopen bij meerdere wissels, met alleen de decoder ben je er nog niet.
http://www.dx.com/p/lson-5v-4-ch-relay- ... NtJXvmG8k0
Rosoft is een leuk en simpel apparaatje, als je DCC hebt met een paar wisseltjes, maar 17 euro per wissel gaat het aardig in de kosten lopen bij meerdere wissels, met alleen de decoder ben je er nog niet.
Kijk ook eens op:
Paul, ik snap jou opmerking niet dat je er dan nog niet benPaul_DMV schreef:Rosoft is een leuk en simpel apparaatje, als je DCC hebt met een paar wisseltjes, maar 17 euro per wissel gaat het aardig in de kosten lopen bij meerdere wissels, met alleen de decoder ben je er nog niet.
Met een ServoSwitch met Servo ben je wel compleet, inclusief puntstuk polarisatie
Dat het goedkoper / anders kan, dat is een heel ander verhaal

Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Ad, wat jij zegt is precies wat ik bedoel, voor 17 euro heb je er nog geen servo bij (+4 euro) als je vergelijkt met conradmotor dan ben je er dus nog niet met alleen een rosoftservoswitch
het is technisch een mooie oplossing, alleen bij 21 euro per wisselaandrijving is het nog maar de vraag of dit nog steeds tot de opties behoort.
Technisch gezien ben ik zoals ook op het draadje van Bjor, heel te vreden over normale peco55 wissels icm met conrad motoren. Echter de conradmotoren vind ik niet erg geschikt voor engelsewissels vanwege het korte bereik.
De conrad is niet instelbaar dus moet je sub-optimale oplossingen zoeken, die meestal minder betrouwbaar zijn, lijkt het in het beginsel goed te gaan gaat het later toch mis, leidt tot ergernis op den duur(blijven brommen of niet goed aansluiten). Zelfde geldt voor de 3 weg wissel van peco, die heeft juist weer een groot bereik nodig. Een servo is dan ideaal omdat je het bereik kunt afstellen.
Momenteel ben ik alle conrad motoren aan het verwijderen onder zeker 6 engelse wissels waarvan het grootste gedeelte niet 100% naar te vredenheid presteerde.
Dus normale wissels met conrad, dikke prima, uitzonderingen niet echt handig. (wel veertje verwijderen!)
Daarnaast ben ik niet echt een fan van puntstukken mechanisch schakelen op de servo, wat ik toch veel zie, zoals bij picommit met naderingschakelaar, geeft alleen maar meer bewegende onderdelen onder de baan. Ik heb zelf het puntstuk al geschakeld voor de servo sturing, dan moet je de tongen even schilderen dat hij geen kortstondige sluiting kan maken tussen rails en tong als polarisatie al is omgedraaid voordat de wisseltong is losgekomen. Je kunt ook de arduino een relais schakelen met een ingebouwde delay zodat dit niet voor kan komen.
het is technisch een mooie oplossing, alleen bij 21 euro per wisselaandrijving is het nog maar de vraag of dit nog steeds tot de opties behoort.
Technisch gezien ben ik zoals ook op het draadje van Bjor, heel te vreden over normale peco55 wissels icm met conrad motoren. Echter de conradmotoren vind ik niet erg geschikt voor engelsewissels vanwege het korte bereik.
De conrad is niet instelbaar dus moet je sub-optimale oplossingen zoeken, die meestal minder betrouwbaar zijn, lijkt het in het beginsel goed te gaan gaat het later toch mis, leidt tot ergernis op den duur(blijven brommen of niet goed aansluiten). Zelfde geldt voor de 3 weg wissel van peco, die heeft juist weer een groot bereik nodig. Een servo is dan ideaal omdat je het bereik kunt afstellen.
Momenteel ben ik alle conrad motoren aan het verwijderen onder zeker 6 engelse wissels waarvan het grootste gedeelte niet 100% naar te vredenheid presteerde.
Dus normale wissels met conrad, dikke prima, uitzonderingen niet echt handig. (wel veertje verwijderen!)
Daarnaast ben ik niet echt een fan van puntstukken mechanisch schakelen op de servo, wat ik toch veel zie, zoals bij picommit met naderingschakelaar, geeft alleen maar meer bewegende onderdelen onder de baan. Ik heb zelf het puntstuk al geschakeld voor de servo sturing, dan moet je de tongen even schilderen dat hij geen kortstondige sluiting kan maken tussen rails en tong als polarisatie al is omgedraaid voordat de wisseltong is losgekomen. Je kunt ook de arduino een relais schakelen met een ingebouwde delay zodat dit niet voor kan komen.
Kijk ook eens op:
FYI: Kost dus 16.50 INC! servo
Puntstukpolarisatie mechanisch doet een Conrad motor ook. Al ben ik dus sowieso fan van relais geschakelde puntstukken!
Puntstukpolarisatie mechanisch doet een Conrad motor ook. Al ben ik dus sowieso fan van relais geschakelde puntstukken!