Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Jeroen

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Jeroen » 13 mei 2015 10:09

En ik ben inmiddels bezig met de planning van het vierde segment "Zumhofer Strasse
Wat nou, geen -bach meer?

Foto's in de zon morgen, dat klinkt altijd goed! Ik ben ook erg benieuwd naar je volgende project. Denk je nog aan Lochem dit jaar? (hint hint....)

BTW, de overweg moet inderdaad nog helemaal gebouwd worden. Eén van de vele klusjes bij mij. Je weet in ieder geval waar je het kunt vinden!

Grtz,

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac » 14 mei 2015 21:02

Foto's? Hoezo foto's? De hele middag in het zonnetje gefotografeerd met de tuin als achtergrond: bijna allemaal onscherp :oops: :oops:
Dit weekeinde zal ik het nog maar eens proberen. Een paar zijn er wel gelukt, dus bij deze een kleine impressie.

EPOCHE I

Afbeelding

Voorbeeld voor mijn segmenten is het traject tussen Schorndorf en Welzheim, dat tussen 1908 en 1911 werd aangelegd door de Württembergse Staatsspoorwegen. Het was een bochten- en hellingrijke nevenlijn, die bereden werd door tenderlokomotieven, omdat aan het eindpunt in Welzheim geen draaischijf aanwezig was. Het waren voornamelijk de Württembergse types T3 en Tn die op dit traject dienst deden. Deze lokomotieven zijn echter niet in N verkrijgbaar, hoewel een kleinseriefabrikant enige jaren geleden beide loks in een zeer kleine oplage heeft vervaardigd. Wel heeft Fleischmann op basis van de bekende Pruissische T9.3 een zeer fraaie lok uitgebracht in de uitvoering van de Württembergse Staatsspoorwegen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 17 mei 2018 07:57, 2 keer totaal gewijzigd.

kees gorter

Bericht door kees gorter » 14 mei 2015 21:22

Ziet er leuk uit zo .

Kees

Ad_M

Bericht door Ad_M » 14 mei 2015 21:39

Leuke foto's zo!!!
Deze zien er gelikt uit Harry

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (in opbouw), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

martindomburg
Contacteer:

Bericht door martindomburg » 14 mei 2015 22:03

Wow mooie foto's man

Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac » 16 mei 2015 11:51

EPOCHE IIb (1925-1937)

In tijdperk 2 kende men ook nog geen kleurenfoto's, dus vandaar nog maar zo'n sepiakleurig beeldje:

Afbeelding

Om de verschillen een beetje zichtbaar te maken, ga ik toch maar verder in kleur. De stoomlocomotieven van het type BR 93.5-12 waren zeer geschikt voor dit traject en hebben hier zeer lang dienst gedaan. Ze verschenen voor het eerst rond 1930 op dit traject. De locomotieven waren toen nog voorzien van messingkleurige nummers en de personentreinen bestonden net als in tijdperk 1 uit een klein aantal Württembergse nevenlijnrijtuigen:

Afbeelding

Vanaf 1934 kregen de locomotieven een aluminiumkleurige nummers en aanduidingen. Op de foto een typisch personentreingarnituur uit die jaren, voorafgegaan door een Pruisisch postrijtuig en aan het einde een gesloten goederenwagon van het type G Kassel:

Afbeelding

EPOCHE IIIa (1949-1956)

Na de tweede wereldoorlog werd voor het personenverkeer gebruik gemaakt van hulprijtuigen, ook op het traject Schorndorf-Welzheim:

Afbeelding

Ook de oude Württembergse nevenlijnrijtuigen bleven tot de jaren 60 nog in gebruik:

Afbeelding

EPOCHE IIIb (1956-1970)

Deze periode kenmerkt zich door het invoeren van de zogenaamde DB-Keks en het afschaffen van de 3e klasse. De lok en het postrijtuig zijn al van deze DB-Keks voorzien, maar de goederenwagons hielden nog lang de oude schrijfwijze:

Afbeelding

De Württembergse nevenlijnrijtuigen werden in deze periode vervangen door de moderne ombouwrijtuigen. Deze hadden tot 1962 nog een flesgroene kleur:

Afbeelding

In datzelfde jaar werden ook de stoomlocomotieven vervangen door exemplaren van het type BR 64. Hier zien we een BR 64 voor de zogenaamde zondagstrein. Deze trein bestond uit een paartje 3-assige ombouwrijtuigen en 3 moderne zilverkleurige rijtuigen voor het buurtspoorverkeer. Met deze trein kwamen vele stedelingen op zondag wandelen in het Welzheimer Wald:

Afbeelding

De reguliere personentrein op dit traject bestond echter uit twee paartjes ombouwrijtuigen, inmiddels chroomoxidegroen van kleur. De trein is op de terugweg naar Schorndorf en rijdt daarom met de kolenkast vooruit:

Afbeelding

In 1967 werden korte tijd stoomlokomotieven van het type BR 78 ingezet voor het personenverkeer:

Afbeelding

Het goederenvervoer en het gemengd goederen- en personenvervoer werd sinds 1962 overgenomen door de stoomlocomotieven van het type BR 50. Het gemengd vervoer bestond meestal uit een paartje ombouwrijtuigen, een bagagerijtuig en een stuk of vijf goederenwagons:

Afbeelding

De goederentreinen bestonden hoofdzakelijk uit gesloten wagons, al werden van tijd tot tijd containerwagens met vormzand meegenomen voor de gieterij van Bauknecht in Welzheim. Daar werden onderdelen voor elektromotoren vervaardigd:

Afbeelding

Alle boven getoonde treinsamenstellingen zijn gebaseerd op foto's van het grote voorbeeld, voornamelijk uit de volgende boeken en tijdschriften:
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn (1998)
A. Ebinger, "Schorndorf - Rudersberg - Welzheim" in Neben- und Schmalspurbahnen in Deutschland (2007)
A. Ebinger, "100-Jährige mit Zukunft" in Eisenbahn Magazin (2008)
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn im Wandel der Zeit (2010)

Een volgende keer ga ik verder met tijdperk 4.

gek op stoom

Bericht door gek op stoom » 16 mei 2015 12:00

mooie foto's
op foto 4 staan heel mooie wagons heb je daar een nummer van

Gr Andy

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac » 16 mei 2015 12:07

Hallo Andy,

Sorry, op foto 4 staan de hulprijtuigen van Minitrix. Nummers: 13330 en 13336 (tijdperk IIIa).
Je hebt ze ook in DRG uitvoering (grijs van kleur, nummers 13332 en 13335) en in DB uitvoering voor tijdperk IIIb (13331).
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2015 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron

Bericht door Ron » 16 mei 2015 12:09

Leuk, leerzaam en vooral mooie foto's.

gr Ron.

Ik rommel maar wat aan!

gek op stoom

Bericht door gek op stoom » 16 mei 2015 12:20

Harry ik had ze nog nooit gezien dank voor de nummers
ik ga kijken waar ik ze kan krijgen

Gr Andy