Baanplan PaulF

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Baanplan PaulF

Bericht door PaulF. »

Hallo allemaal,

bij deze wil ik jullie mijn baanplan laten zien.

Basis: 250x80cm
Thema: Nederlands, jaren '90 (En alles wat ik verder leuk vind... ;) )
Digitaal: Digitrax DCS50+UT4

Het station zal uit vier perronsporen gaan bestaan, waarvan drie doorgaand en één kopspoortje voor regionaal verkeer.
De drie doorgaande sporen zullen zowel door (doorgaand) reizigers- als goederenverkeer gebruikt worden.
Daarnaast zullen er twee goederen-/rangeersporen, een kleine postoverslag, een werkplaatsje, een tankplaatsje en twee kleine opstelspoortjes komen.
Aan de achterzijde van de baan zal het "schaduwstation" komen, welke d.m.v een klein wandje gescheiden zal worden van de voorzijde.
Waarschijnlijk komt er nog een overloopje tussen de twee doorgaande sporen in het schaduwstation, maar dat moet ik nog even kijken.

Het grootste gedeelte (misschien de hele baan) zal bovenleiding krijgen (al dan niet met rijdraden...).
Dit heb ik een tijdje terug een stukje geprobeerd, maar wat een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend werkje is dat zeg, pfff... :?

Alles ligt parallel aan de rand, dat weet ik, maar dat stoort mij verder niet. ;)

Onderstaand een plaatje uit Scarm:
Afbeelding

Dat was het voor nu...


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Baanplan PaulF

Bericht door Wim »

Mooi plan Paul.
Kun je lekker veel rangeren!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: Baanplan PaulF

Bericht door PaulF. »

Bedankt Wim!
Rangeren zit denk ik wel goed inderdaad. :)

Het enige wat ik een beetje mis is een mooie lengte om echt te rijden zeg maar.
Ik zit nog een beetje te bedenken hoe ik dat eventueel nog tevooschijn kan toveren.
Het enige wat ik daarvoor kan verzinnen is met een klimspiraaltje (of gewoon een simpel op-/afritje) naar beneden en dan onder vóór de baan zelf langs, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit...


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: Baanplan PaulF

Bericht door PaulF. »

Door diverse zaken weer een tijd niet echt bezig geweest met de hobby en ook deze plannen zijn weer van tafel... :roll:

Hoop met het nieuwe jaar (goed voornemen :P ) de hobby weer op te gaan pakken en ga dan voor een (voor mij) hele nieuwe strategie; het bouwen in modules...
Voordeel, in mijn ogen, is dat je niet teveel in één keer hoeft te bouwen, het is eenvoudiger aan de kant te zetten als het nodig is en je kan (als je meerdere modules heb) eens afwisselen. (En wie weet ook eens meenemen naar een beurs, maar dat is nog verre toekomstmuziek...)
Hoe of wat weet ik nog niet precies, maar ik zit als basis te denken aan een eenvoudig kopstation met wat goederenspoortjes en aan het andere einde een keerlus.
Enige minpuntje hieraan vind ik dat er niet iets constant kan blijven rijden...

Zal ook dan wel niet echt een actieve schrijver worden :oops: maar ik zal te zijner tijd zo nu en dan eens een berichtje plaatsen.
De intentie is er in ieder geval! ;)
Hopelijk tot dan!


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan PaulF

Bericht door shoven »

Rij je digitaal?
Dan kun je met Koploper o.i.d. eenvoudig een treinstel of trek-duw trein laten pendelen tussen je kopstation en je keerlus...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan PaulF

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het zou erg helpen als je het baanplan niet in 3d mode presenteert maar in de 2d modus met zoveel mogelijk uit. Verder is het wel handig om te weten met welk railmateriaal je wenst te gaan werken. Je wil rijden met relatief recent materiaal, dat zijn dus ook lange bakken. De bogen komen op mij over als R1/R2 en dat geeft met die lange bakken geen fraai gezicht. In het schaduwstation is er nog wel het een en ander te winnen. Nu lijkt het erop dat je met 10 treinen wil gaan rijden. Het opstelspoortje in het schaduwstation kun je beter weghalen, geeft weer ruimte.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: Baanplan PaulF

Bericht door PaulF. »

@Steven: Ik rijd op dit moment digitaal, door middel van een digitrax DCS50 centrale en een UT4 (Ik denk een beetje vergelijkbaar met een LokBoss ofzo).
Het is wel mijn bedoeling om, als ik wat permanents heb liggen, via de computer te gaan rijden. Ik zit daarbij nog te twijfelen tussen Koploper en Dinamo.
Dit, omdat zeker de helft van mijn collectie nog niet digitaal is.
Ook heb ik zitten denken om voor het kopstation een aftakking te maken naar een soort van schaduwstation en dan op iedere module achter een achtergrondje langs om alsnog een "rondje" te kunnen maken. Dan kan ik ook op iedere module een paar sporen maken waar de treinen uit het zicht kunnen staan.

@Joop: Bedankt voor het meedenken, echter is het bovenstaande plan niet meer van toepassing. Hier lagen inderdaad R1 en R2 bochten in, maar die wil ik in mijn volgende plan zien te voorkomen, maar dit is waarschijnlijk niet helemaal te voorkomen vanwege de beschikbare ruimte. Dat is nog even afwachten.
De bedoeling is nu om in modules te gaan werken.

Het is misschien een beetje verwarrend op deze manier, maar ik heb bewust nog even geen nieuw draadje gestart.
Dit heb ik nog niet gedaan, omdat ik nog geen baanplan heb en ook nog niet met de bouw ben begonnen.
Zodra er een baanplan is zal ik een nieuw draadje maken en het plan (in 2d) neerzetten.


Vriendelijke groet,
Paul Franje.

tv_man
Berichten: 1449
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan PaulF

Bericht door tv_man »

Je kunt modulebakken maken van zeg 40cm breed met keermodules zoals je vaak op beurzen ziet. Hangt van de beschikbare ruimte af natuurlijk. Of, naar je oorspronkelijk plan kijkend, twee modules van 40cm breed naast elkaar met twee modules aan de uiteindes om een klassiek ovaalvormig baanplan te vormen. Geen idee hoe dit in praktijk zou werken maar iemand heeft hier vast al meer over nagedacht. Hopelijk is de beschrijving min of meer duidelijk.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: Baanplan PaulF

Bericht door PaulF. »

De afgelopen tijd een beetje zitten "brainscarmen" over een nieuw baanplan en daar is het volgende uitgekomen:

Houtburg
Afbeelding

Afmeting U; 3500x2400, 600 diep

De Hoofdbaan;
De hoofdbaan gaat na de wisselstraat naar rechts (R3/4).
Daar komt mogelijk een spoordijk met een overweg en een brug over een klein riviertje.
Nadat het spoor voor de tweede keer naar rechts is gegaan zal de scenery stoppen. Waarschijnlijk door middel van een klein wandje met een viaduct ervoor.
De hoofdbaan zal geëlektrificeerd worden. (Lees; er komen bovenleidingsmasten/-portalen, maar géén rijdraad...)

De wisselstraat;
Door middel van de wisselstraat kunnen:
-Goederentreinen vanaf de hoofdbaan naar Houtburg Goederen en terug,
-Reizigerstreinen naar Houtburg spoor één, twee of drie en terug,
-Kan er gerangeerd worden vanaf het station naar de tuin en terug.
In deze wisselstraat zitten drie punten waar een keerlus gevormd kan worden.

Station Houtburg (afgekort Htb);
Station Houtburg bestaat uit drie sporen;
Beetje afhankelijk van welk tijdperk worden spoor één en twee gebruikt voor intercity's, sneltreinen en Internationale treinen en Spoor drie voor de stoptreinen/regionale treinen.

Bij het station hoort ook de tuin (HtbT), bestaande uit vier sporen, waar materieel opgesteld kan worden.
Zowel Spoor één, twee en drie als de tuin zullen geëlektrificeerd worden.

Houtburg Goederen (HtbG);
Binnenkomende treinen zullen via spoor HG1 doorrijden naar HG2A.
Via HG2B en HG3 kunnen de locs omlopen om vervolgens de wagens naar HG4 of HG5 te rijden. Langs HG5 zal waarschijnlijk een kleine overslag komen.
HG6 wordt gebruikt voor een rangeerlocje.

Daarnaast kan er via HO1 naar HO3 gereden worden. Hier zal iets van een olieoverslag komen.
Via HO4 en HO2 kan er weer omgelopen worden.

Uitgaande treinen zullen vanaf een van de sporen naar HG1 rijden om vervolgens weer naar het hoofdspoor te kunnen.

De sporen HG1, HG2A/B en HG3 zullen waarschijnlijk geëlektrificeerd worden.
Houtburg Goederen wordt Niet Centraal bediend Gebied. Mogelijk dat de wissels ook daadwerkelijk handbediend blijven.

"Schaduw"Station;
Het schaduwstation zal bestaan uit een lus (R2) met aan beide zijdes zeven opstelsporen en een doorgaand spoor.
In totaal zullen er dus 14 treinen opgesteld kunnen worden. (Er kunnen natuurlijk ook meerdere korte trein(stell)en op één spoor geplaatst worden.)


Opzich wel wat mogelijkheden als ik het zo bekijk, maar ook wel wat valkuiltjes vrees ik.
Zo ben ik bang dat het gedwongen heen-en-weer-rijden best snel gaat vervelen/irriteren.
Ook lijkt het mij vrij lastig om dit geheel op (uitwisselbare) modules te maken. Mocht dit baanplan doorgang vinden zullen er dan ook geen modules gemaakt worden.

Daarnaast ben ik het nog niet helemaal een met de spoornummers van Houtburg Goederen en de tuin...
Waarschijnlijk wordt dit meer in de richting van spoor 1G enz voor HtbG en 1T enz voor de tuin, maar dit kan altijd nog.

Al met al een leuk opzetje al zeg ik zelf, maar ik ben er (nog) niet helemaal tevreden mee... :?
Opmerkingen, suggesties en zelfs kritiek zijn natuurlijk altijd welkom... ;)


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Baanplan PaulF

Bericht door RonaldB »

Ik ben jaloers op de ruimte die je hebt om zo'n groots baanplan te kunnen creeren. Dit baanplan is best een uitdaging en heeft veel mogelijkheden.
Ik wil er toch graag een kleine kanttekening bij maken.
Ik zie regelmatig baanplannen voorbij komen waarbij (vaak ook uit noodzaak) er veel rails ligt om te rijden.
Dat is een legitieme keuze want je bent per slot van rekening ook een beetje treinfanaat.
Ik wil graag een lans breken voor de scenery op een baan en de daarbij behorende regels voor het baanplan.
Wat leuk zou kunnen zijn, is uitgaan van het landschap. Dat was er eerst en daarin werd de rails gepland. Dat hield vroeger automatisch in dat de rails om heuvels/bergen/industrieterreinen, dorpen gelegd werd. De rails loopt vaak rechtdoor, maar zeker niet altijd. Flauwe bogen om heuvellandschap of langs rivieren zien er altijd aantrekkelijk uit.
Rails of wegen die pal langs de rand van de module/baan geprojecteerd worden is echt een NoNo.
Om diepte in een ondiepe baan te krijgen, is perspectief erg belangrijk. Schuin weglopende wegen kunnen daarbij helpen. Deze wegen doortrekken in een achtergrond kan dit effect versterken.
De reeds geplaatste opmerking over het voorkomen van R1/R2 bochten kunnen in een Nederlands landschap weggewerkt kunnen worden onder een viaduct, achter bebouwing of een bosrand.
En daarnaast LESS is MORE. Beter een goed uitgevoerd klein station, of andere scene, dan massaliteit op de baan.
Er zijn voldoende goede voorbeelden op deze site van mooie banen, die voldoen aan deze regels.
Veel ontwerpen schetsen en goed denkwerk voorkomen deze fouten.
Het is maar iets om aan te denken bij de volgende baanplannen
Succes,
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Baanplan PaulF

Bericht door BenQ »

PaulF. schreef:Het is wel mijn bedoeling om, als ik wat permanents heb liggen, via de computer te gaan rijden. Ik zit daarbij nog te twijfelen tussen Koploper en Dinamo.
Paul,
Koploper is net als iTrain en het programma waar Bob mee rijdt een computerprogramma, Dinamo is een interface die tussen de baan en de computer zit. Hierbij heb je wel altijd een computer nodig om te rijden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan PaulF

Bericht door Wim H »

Hallo Paul,
Leuk baanplan! Niet te veel rails, daar hou ik wel van.
Ga je alleen met treinstellen rijden? Ik zie in het reizigersstation geen mogelijkheid voor het omlopen van de lok. Bij een getrokken trein sluit je de lok dan op. Dat is welliswaar geen ramp; je kunt altijd met een 2e lok (uit de tuin) de trein weer laten vertrekken waardoor de 1e lok bevrijd wordt. Maar misschien is dat niet wat je wilt.
Het andere punt wat me opviel is dat het reizigersstation heel erg parallel langs de rand ligt. Dit wordt nog versterkt door de weg die over de hele lengte parallel verloopt. Dat maakt het al snel vrij saai. Je hebt geen mogelijkheid voor verdere aankleding aan de voorzijde. Door het station onder een hoek van 10 graden te leggen wordt het geheel speelser. Je krijgt direct ruimte voor extra scenery aan de voorkant. Bv een paar vrijstaande woningen, een parkje of een kleine werkplaats oid.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: Baanplan PaulF

Bericht door PaulF. »

Beste,
Bedankt voor jullie reactie!

@Ben
Bedankt, ik ben op m'n gemak aan het rondkijken naar alle mogelijkheden en verschillende voor-/nadelen van deze systemen.
In eerste instantie zal ik nog zonder PC blijven rijden. (Digitrax)

@Ronald en Wim
De rails en wegen zijn inderdaad een beetje TE recht langs de baanrand.
De weg zal zeker nog aangepast gaan worden, want dit ziet er inderdaad gewoon niet uit... :lol:
Hoe of wat zal waarschijnlijk tijdens de bouw besloten worden, omdat je dan een beter beeld hebt kwa daadwerkelijk beschikbare ruimte.
Het sporenplan zal denk ik geen verdere (flauwe) bogen krijgen.
Het station en de wisselstraat kunnen, denk ik, op deze manier niet heel erg veel aangepast worden en het rechte gedeelte van de hoofdbaan zal (gedeeltelijk) een brug gaan worden.
Ik heb nog geprobeerd het station onder een hoek te plaatsen, maar dan kom ik niet meer uit kwa spoorlengtes langs het perron t.o.v. Houtburg goederen.

@Wim
Ik ga zowel met treinstellen als getrokken treinen rijden. Deze getrokken treinen zullen dan inderdaad van loc moeten wisselen.
Dit biedt naar mijn idee leuke rangeermogelijkheden, maar is wel een puntje waar ik bang voor ben dat dit snel gaat vervelen/irriteren, omdat je niet gewoon door kan rijden...
Ik heb zitten puzzelen om een omloopmogelijkheid te maken, maar dat geeft naar mijn mening een te grote beperking aan mogelijke treinlengte.

Ik ga in ieder geval nog even verder puzzelen... :D


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Plaats reactie