draaistellen bij Fleischmann zijn -NIET- identiek

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov

draaistellen bij Fleischmann zijn -NIET- identiek

Bericht door piksov »

Jeemig de peemig....

Had ik even een benauwde avond ...

Lekker aan het koploperen vanavond na het eten.

Begint mn br103 te bitchen(*) (* vrij naar Jeroni)

Nu had ik em gisteravond al even te pakken gehad, even schoongemaakt want hij reed niet meer helemaal perfect.

Lang verhaal kort.

Het blijkt dat de draaistellen bij dit model (FLM 7376) maar op 1 manier er onder kunnen!

Je kunt ze dus niet straffeloos wisselen, want ze zijn -NIET- gelijk: de stoomafname contacten van het draaistel de lok in zijn niet gelijk.

Draaistellen even gewisselt en ja hoor .... daar was ze weer de oude vertrouwde perfect lopende lok...

Leermomentje dus.

Dit wist ik niet.

Ik zal al mn loks eens nalopen binnenkort.

Guus

Zolderspoor

Re: draaistellen bij Fleischmann zijn -NIET- identiek

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Guus.

Geldt dus voor alle locs van Fleischmann piccolo. Simpele oplossing: altijd maar één draaistel per keer los halen.
Maar als je op zeker wilt spelen: Met watervaste stift op het chassis de cabinedeurnummers vermelden en datzelfde nummer ook op het draaistel aanbrengen.

En als je de motor wilt loshalen, eerst even aan de bovenkant een kruisje er in krassen.

talent

Re: draaistellen bij Fleischmann zijn -NIET- identiek

Bericht door talent »

Dit geldt voor meerdere locs van Fleischmann, maar zeker niet voor alle locs. Ligt er maar net aan hoe ze bij Fleischmann te stroomafname geconstrueerd hebben.

Overigens heb ik precies dit zelfde probleem ook eens gehad bij een Fleischmann 103. Ik gaf toen eerst de decoder de schuld, dus decoder los gesoldeerd en een nieuwe erin, maar geen verbetering. Duurde best een tijdje voordat ik doorhad hoe het nou zat.

En wat de motor betreft: die heeft aan één zijkant al een klein rond gaatje om te kunnen zien hoe die er in moet. Ik vergeet alleen altijd of dat gaatje nou links of rechts moest. Ik zet daarom altijd een stipje op het chassis aan die kant voordat ik de motor er uit haal.

Mvg, Marcel
Plaats reactie