weer even update.
toen ik het restant van de magneetrelais aan het demonteren was en ook de bistabiele relais los aan het maken was kwam de gedachte in mij op om van de overtollige wisselschakelaars die ik als reserve onderdelen bij de wissels meegekregen had om daar de schakelaars van het stop en go gebeuren van te maken.
maar ja hoe maak je van een wisselomzetter een aan/uit schakelaar.
nog eens nachtje over geslapen en kwam op het idee om in het oogje van de omzetter een splitpen te steken de beide lipjes naar buiten te zetten met een tangetje goed aan te knijpen en ik had een verbindingsbrugje gemaakt.
heb een kroonsteentje gepakt daar twee blanko draadjes doorheengeschoven en neerwaarts gebogen.
op een proefplankje gezet en stroom er op controlelampje eraan en schakelaar aan en uit gezet en jawel lampje aan en uit.
ben aan het monteren geweest en hieronder het eerste resultaat met nog vijf als uitbreiding voor het zessporig schaduwstation met zes maal stop en go.
en een overzichtje van de zes op een rij
ga nu bedrading aansluiten en krijg dan als het goed is.
spoor 1 een reedcontact die magneetschakelaar activeerd en die op zijn beurt een verbinding legt met de 19 volts adapter die schakeld tegelijk,
A. wissel 1 stand recht
B. wissel 2 stand krom
C. stop en go schakelaar spoor 1 uit
D. stop en go schakelaar spoor 2 aan
E. wissel 6 stand recht
F. wissel 7 stand krom.
dit is in een proefopstelling al geweest en werkt perfect.
dit grapje mag ik dan nog vijf keer gaan maken en aansluiten om schaduwstation in zijn geheel automatisch te kunnen laten werken.
in de gedachtegang zit ik nog te broeden om van de nu overgebleven bistabiele relais deze te benutten voor een blokbeveiligingssysteem waarvan ik nog geen flauw idee heb om dat en laat staat hoe uit te gaan voeren . weer een uitdaging op zich.
ben dus druk druk druk.
wordt vervolgd.
A