N-spoor Bunde

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Hallo allemaal.
Sinds kort heb ik een oude hobby van me weer opgepakt. Door tijdgebrek is het er nooit van gekomen.
Met het programma RailModeller Pro heb ik reeds vele uurtje aan een ontwerp gewerkt.
De kamer die straks vrij komt is niet al te groot waardoor de baangrootte beperkt wordt.
Het idee is een L-baan (3 segmenten) met een diepte van 80 cm en ca 290 x 160 cm groot.
Het geheel komt op wieltjes te staan zodat ik ook vanaf de achterzijde kan werken.
Ik heb een minitrix superstarter set selectrix 11109 met nog enkele losse railsdelen.
Dit is voldoende om met een leuke testbaan te starten.

Afbeelding

De grote baan wordt echter volledig uit Peco Code 55 opgebouwd.
In eerste instantie waren de sporen niet verbonden met elkaar waardoor de treinen steeds het zelfde rondje zouden rijden.
Beide sporen verbinden in het hoofdstation leverde mij geen voldoening.
Ik heb toen in het schaduwstation de sporen zover mogelijk uit elkaar getrokken zodat ik er verbindingsbogen in kon maken.
De 2 verdraaide ovalen vormen nu een aan elkaar gekoppeld hondenbot.
Een tweede eis voor mij is dat de wissels in het schaduwstation goed bereikbaar zijn ondanks de geringere hoogte van het hoofdstation op ca 18 cm.
Daarom zijn de wissels zoveel mogelijk aan de buitenzijde geplaatst. Ik twijfel alleen nog of ik geen gebruik moet maken van de Peco 3-weg wissels.
De wissels W6/W7, W10/W11 en W12/W13 zouden dan door een 3-weg wissel vervangen kunnen worden.
De gebruikte bochten zijn tussen R = 28 cm en R = 38,5 cm. De afstand tussen 2 sporen is 35 mm en de hellingen variëren tussen de 1,9 en 2,3 %.

De baan wil ik straks gaan bedienen via een EcoS 2, aangezien het mij niet verstandig lijkt om alleen met selectrix verder te gaan.
Op deze manier kan ik dan selectrix en DCC combineren. Het is niet de bedoeling om via een computer te gaan rijden.
De optie is wel aanwezig, zeg nooit nooit. Mijn iMac staat in de woonkamer en mobiel worden iPads gebruikt.
Om speciaal een Mac voor de modelbaan te kopen gaat me te ver en windows komt er nooit meer in.
Met de EcoS 2 moet het volgens mij mogelijk zijn om zonder b.v. iTrain toch leuk te kunnen rijden/spelen :D

Dan nu de baan,

Het schaduwstation
Afbeelding

De helixen

Afbeelding

Het paradespoor, het station en de pendelbaan

Afbeelding

Op de pendelbaan komen kleine treinstellen.
De overige treinen zullen een lengte hebben van ca 70 cm.
Lange treinen vind ik voor een kleine baan niet mooi.
Uiteindelijk wil ik mijn collectie uitbreiden tot ca 10 treinen.
Hierbij heb ik geen voorkeur voor een bepaalde periode.
Wel denk ik dat het allemaal stoom en dieseltreinen worden.

Wat vinden jullie hiervan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1028
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De lengte van 290 cm is niet mis, dus treintjes van 70cm lengte ben je er zo in kwijt en dan maar 10. Ik denk dat je capaciteit groter is, maar veel hangt af met welk systeem je gaat werken.
Te zien aan je sporenplan ga je voor rijden en niet voor rangeren oid. Stoomlocomotieven zullen een paar rondjes rijden en dan ermee stoppen, letterlijk drooggevallen. Dus als je stomers op de baan wilt hebben moet je ook zorgen voor brandstof en bij stoommachines is dat water en kolen. Vaak werd de locomotief daarvoor losgekoppeld en naar het locdepot gereden om aldaar bij te vullen. In jouw schets zie ik dat niet. De diesels gaan mank aan hetzelfde probleem, alleen nu is het dieselolie.

Het lijkt mij een behoorlijk station, alleen of die knik er in het echt ook zo ingezet zou zijn betwijfel ik. Daarbij heb ik het idee dat de sporen juist door die knik te dicht op elkaar liggen. Overigens zijn die toch vrij scherpe knikken een behoorlijke uitdaging voor het perron.

Op een aantal plaatsen heb je best wel scherpe bogen liggen. Dat kan het probleem geven dat bepaald materiaal er niet door wil zonder te ontsporen.

Er is ook linksonder een klein station te zien (bergdorpje?). Echter hoe kan de loc hier weer voor de trein worden gezet?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Dat droog vallen zal wel meevallen denk ik zolang ik mijn energierekening betaal. :lol:
Maar ik begrijp wat je bedoelt, het station zou wat kleiner kunnen waardoor er mogelijk ruimte ontstaat voor een locdepot.
De baan hoeft echter voor mij niet met de werkelijkheid overeen te komen. Het moet vooral leuk zijn.
Desondanks zal ik me toch eens wat meer hierin verdiepen en kijken wat mogelijk is.

De bochten hebben minimaal R = 28 cm. Door de maximale tafeldiepte van 80 cm wordt het moeilijk om met alleen grote bochten te werken.
In het station zelf is een grote radius wel mogelijk, ik ga hier nog eens mee aan de slag.

Bij de aankoop van nieuwe treinen zal ik inderdaad moeten kijken dat ze geschikt zijn voor kleinere bogen.
Mijn huidige twee locs gaan probleemloos door R=19,6 cm, de kleinste minitrix boog R1. Met R = 28 cm zit ik in de richting van de R3 bocht.
Ik ben bang dat het met alleen grotere bogen niet lukt.

Op beide uiteinden van de pendelbaan liggen inderdaad kleine stationnetjes.
De bedoeling is dat hier alleen kleine treinstellen zoals bijvoorbeeld een schienenbus komen die beide richtingen uit kunnen rijden.

In ieder geval heb ik weer wat dingen om over na te denken. :D
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 15 sep 2016 06:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef:...Maar ik begrijp wat je bedoelt, het station zou wat kleiner kunnen waardoor er mogelijk ruimte ontstaat voor een locdepot. De baan hoeft echter voor mij niet met de werkelijkheid overeen te komen. Het moet vooral leuk zijn.
Desondanks zal ik me toch eens wat meer hierin verdiepen en kijken wat mogelijk is...
Hallo Nico, je plan ziet er leuk uit! Wat betreft een depot: je bent echt niet verplicht om een depot op je baan te bouwen! Ook in het echt heeft niet elk station voorzieningen voor de loks. In jouw ontwerp gaat het om een relatief klein station aan een doorgaande lijn. Daar zul je niet snel een depot met alle voorzieningen vinden. Een lokdepot kan zich prima buiten het zicht van jouw baan bevinden, dus gewoon in een knooppunt x km verderop.
Natuurlijk kun je best een depot met draaischijf en alle andere verzorgingssporen bouwen, maar bedenk wel dat het klauwen met geld kost (en tijd, ruimte, enz...). Als je dat zelf wilt, is daar natuurlijk niks mis mee, maar als je interesse hier niet ligt (en dat proef ik enigzins uit je verhaal) zou ik het zeker niet doen.

Wat betreft de knik in het station ben ik het wel met Joop eens. Die zou ik er zeker uithalen, want het ziet er nogal gekunsteld uit. Je hebt hier een goede mogelijkheid om het station in een mooie lange boog te leggen mbv flexrail. Die heb je ook al in je paradespoor aan de voorzijde gebruikt. Hierdoor komt het station er wat vloeiender en natuurlijker uit te zien. Het geeft je ook de mogelijkheid om voldoende ruimte tussen de sporen te maken om perrons te plaatsen. Uiteraard zul je die wel zelf moeten maken, omdat ze in een boog liggen.

Succes!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Ik heb het station aangepast met grote bogen en plaats voor 2 perrons tussen de sporen.
Voor de perrons heb ik de rails op een h.o.h afstand van 6 cm gehouden. Tussen de sporen is dit dan 44 mm.
Het oppervlak van het station is hierdoor wel flink gegroeid. De oorzaak hiervan zijn de peco wissels van 10 graden.
Wat ik me nu een beetje afvraag is of het station niet te overheersend is voor dit baanplan. Ligt natuurlijk ook aan de gebruikte scenery.
Ik zou de perrons en het station kunnen beperken tot het gebogen gedeelte. In het echt vallen de wissels ook buiten het stationsgedeelte.

Een lokdepot gaat op deze baan niet lukken of het moet al in de lus rechtsonder. Zelf lijkt me dit geen goed idee.
Dus we gaan ervan uit dat het lokdepot buiten het zicht ligt zoals Wim al aangaf.

Vandaag waren we even op bezoek bij onze zoon in Aken. Toen we het centrum inliepen kwamen we onverwachts uit bij een
gigantische modelspoor winkel. De treintjes staan allen opgesteld in talloze vitrines. Het leek wel een mediamarkt voor modeltreinen.
Vrouw en zoon verder gestuurd :lol: en zelf ca een uurtje kunnen rondkijken. Schitterend.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Peter »

Nico, dat zal dan Hünerbein in Aken zijn geweest :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,

Het station ziet er al veel beter uit! Mooi vloeiend en voldoende ruimte voor fatsoenlijke perrons tussen de sporen. Het station kun je nog wel iets inkorten. Het moet natuurlijk lang genoeg zijn voor de langste trein die je wilt kunnen parkeren. Nu schreef je al dat je met treinen van max 70 cm te willen rijden, dus veel meer heb je niet nodig. Ook de perrons kun je kort houden, ik zou ze niet langer dan 90 cm maken. De totale lengte van je stationssporen (tussen de wissels) zou dan iets van 120 cm kunnen zijn.

Je zegt dat het station nogal overheerst. Dat vind ik eerlijk gezegd ook wel. De vraag is wat je met je station gaat doen? In principe heb je een stad of dorp aan een dubbelsporige lijn. Eén perronspoor per richting is dan eigenlijk voldoende. Het is dan eigenlijk een halte, maar strikt genomen heb je niet meer nodig. Stoptreinen stoppen langs het perron en rijden na een korte stop weer verder. IC's en goederentreinen rijden zonder stoppen voorbij. Eventueel kan de IC ook stoppen als het perron lang genoeg is.

Natuurlijk is dat qua exploitatie niet uitdagend. Misschien zelfs wel saai... Je kunt het daarom "opleuken" door er een inhaalmogelijkheid bij te maken. Door een extra spoor aan te leggen, kan een trein "opzij" worden gezet, zodat deze kan worden ingehaald door de IC en/of doorgaande goederentrein. Doe je dat voor beide richtingen, dan heb je alleen voor je hoofdbaan al 4 sporen en lijkt het al weer erg op het station dat je in je laatste plan laat zien...

Wat je ook kunt doen is slechts één extra spoor aan te leggen dat voor beide richtingen wordt gebruikt. Dat scheelt een spoor en een perron, dus een stuk minder breed. Je hebt dan natuurlijk wel overloop wissels nodig. Een dergelijke situatie heeft Jeroen hier op het forum met zijn baan Backeramm uitgebeeld, zie deze link:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 70#p158899
Even naar beneden scrollen, de 7e (laatste) foto in dit bericht laat het goed zien. Twee doorgaande sporen en 1 zijspoor (het linker) waar een trein "opzij" kan worden gezet. En ook een station in een ruime boog trouwens. :)

Een andere mogelijkheid is om niet langs alle sporen een perron te leggen. Als de IC toch doorrijdt zonder stoppen, is daar ook geen perronspoor voor nodig. Voor de goederentreinen heb je ze sowieso niet nodig. Je kunt dan voor elke rijrichting een zijspoor met perron maken. In het midden liggen de doorrijsporen (zonder perron). De vier sporen liggen dan strak tegen elkaar waardoor het geheel slanker en minder overheersend wordt. Bijkomend voordeel: je hebt geen overloop wissels meer nodig.
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden: in het onderstaande schetsje heb ik de 2 opties nog eens weergegeven.
Afbeelding
Het rode blokje stelt een stationsgebouw voor, maar dat kan eigenlijk op iedere willekeurige plek worden geplaatst.

Succes!
Groet, Wim

PS ik heb nog niks over de aansluiting van de zijlijn gezegd, maar het is al laat dus dat doe ik morgen dan wel. :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Peter schreef:Nico, dat zal dan Hünerbein in Aken zijn geweest :D

Grtz.
Peter
Dat klopt, ik had de naam niet genoemd omdat sommige forums daar moeilijk over doen.
Mooie winkel, daar zal ik in de toekomst wel vaker naar toe gaan. :)


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Wim H schreef: Een andere mogelijkheid is om niet langs alle sporen een perron te leggen. Als de IC toch doorrijdt zonder stoppen, is daar ook geen perronspoor voor nodig. Voor de goederentreinen heb je ze sowieso niet nodig. Je kunt dan voor elke rijrichting een zijspoor met perron maken. In het midden liggen de doorrijsporen (zonder perron). De vier sporen liggen dan strak tegen elkaar waardoor het geheel slanker en minder overheersend wordt. Bijkomend voordeel: je hebt geen overloop wissels meer nodig.
Wim,

Ik denk dat ik deze optie eens ga uitwerken. Ook heb ik eens naar de lengte van de treinstellen gekeken. De meeste zijn kleiner dan 35 cm. Het 5e spoor voor de pendelbaan kan dus vrij kort zijn. Eens kijken wat ik hiervan kan maken. Maar eerst naar bed, de nachtdienst zit er weer op.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 18 sep 2016 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

De aangepaste versie volgens de tips van Wim.
De doorrijsporen zijn ca 130 cm en de zijsporen ca 95 cm tussen de wissels.
Het pendelspoor is ca 34 cm tussen de boogwissels, de lengte van een 3-delig treinstel.

Naar mijn idee is de grootte van het station nu wel in overeenstemming met de baan.
Zo, en nu echt naar bed :roll:


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Wim H »

Het ziet er goed uit Nico!
Nog een andere vraag, waarvoor dienen de 2 korte opstelspoortjes links van wissel 14? Worden deze verborgen onder het landschap of heb je er andere plannen mee?
En heb je al plannen voor de verdere aankleding van de baan? Waar komen huizen, waar meer landschappelijk, enz. Ik zou het stationsgebouw nog iets opzij schuiven, het ligt nu erg centraal en dat maakt het plan erg symmetrisch. Een beetje asymmetrie geeft vaker net een iets speelser effect.
Daarnaast heb je nu door de zijlijn aan de achterzijde geen ruimte voor een stationsplein. Wat voor plannen heb je voor dit lijntje? Komt het op een pijlerviaduct door de stad te liggen oid?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Hallo Wim,

Ik was zelf ook al aan het kijken wat met het station te doen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het Schwarzburg station van Faller
https://www.fallerstore.nl/faller-n-sta ... 12111.html
Dit station kan met een relatief klein stationsplein uitgevoerd worden. Door het station iets op te schuiven kan ik misschien wat meer ruimte creëren.
Het idee van het pijler viaduct kan ik meenemen. Ik was zowiezo al van plan hier een bruggetje of onderdoorgang te plaatsen.
De scenery is in ieder geval nu aan de beurt. Voor het zijspoortje heb een een locloodsje in gedachten maar dat moet ik nog bekijken.
Ik heb ook nog met een lokdepot in de lus rechtsonder gespeeld maar dat vindt ik te druk worden. Het station wordt al een blikvanger.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 18 sep 2016 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Wim H »

Dat is inderdaad een leuk station! Het heeft zelfs al een kleine goederenloods aangebouwd. Je zou kunnen overwegen om wissel 14 weg te laten en vanaf wissel 15 alleen een kort kopspoortje te maken (30 cm lang of zo). Door dan het stationsgebouw van Schwarzburg naar links te schuiven komt het goederendeel precies voor dat kopspoortje te staan. Vanaf het station naar het perron tussen spoor 1 (tussen w15 en w19) en spoor 2 (tussen w16 en w20) kun je dan een overpad oid maken. Een extra perron aan de noordkant van spoor 1 heb je niet nodig.
Nu begreep ik al van je dat je niet veel zult rangeren, maar het geeft wel een mogelijkheid om een kleine scene te bouwen waarin een goederenwagen net druk wordt beladen. Een lokloods zou ik dan niet doen omdat je juist met railbussen en andere treinstellen op de zijlijn gaat rijden.
Nou ja, mogelijkheden genoeg. Je zult het uiteindelijk zelf moeten kiezen (en bouwen :lol: ).

Voor wat betreft het pijlerviaduct, ik dacht daar aan omdat er pas zoiets in de Miba stond (juli 2016). De voorzijde en een voorproefje zijn op de miba site te lezen:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/miba ... _3585.html
https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Blic ... iadukt.pdf
Onder het viaduct kun je dan allerlei scenery plaatsen, parkeerplaats, opslagruimte, kleine winkeltjes, enz.

Groet, Wim



Peter Ruifrok
Berichten: 353
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Peter Ruifrok »

Kijk ook eens naar Krakow van Auhagen, maar misschien vind je dat net te klein.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Peter Ruifrok schreef:Kijk ook eens naar Krakow van Auhagen, maar misschien vind je dat net te klein.
Peter,

Dit is inderdaad voor mijn gevoel iets te klein. Daarbij vind ik Schwarzburg ook mooier qua architectuur.
Maar toch bedankt voor de tip.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 18 sep 2016 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Wim,

Ik heb nog wat aanpassingen gemaakt,

Afbeelding

Het station is wat naar voren gehaald waardoor er meer plaats is voor de scenery. Een deel van het stadje zou op deze manier kunnen. De plantsoenendienst moet nog langs komen.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 18 sep 2016 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1540
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Hans »

Nico,

Heb je rekening gehouden met (ruimte en bereikbaarheid van) de wisselaandrijvingen? bijvoorbeeld bij W15.
Zelf kwam ik daar pas achter toen ik de rails ging leggen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Hans schreef:Nico,

Heb je rekening gehouden met (ruimte en bereikbaarheid van) de wisselaandrijvingen? bijvoorbeeld bij W15.
Zelf kwam ik daar pas achter toen ik de rails ging leggen.

m.vr.gr.

Hans
De wisselaandrijvingen worden vrijwel zeker servo's. De baan krijgt aan de onderzijde een open structuur waardoor de servo's goed bereikbaar zijn. Hoe een en ander daadwerkelijk wordt zal tijdens het bouwen blijken. Het stationsgebouw komt los op de baan te staan zodat dit indien nodig verwijderd kan worden zodat de wissel toch goed bereikbaar is. Als het niet anders kan dan komt de wissel met servo op een losse onderplaat die dan als geheel opgepakt kan worden.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Wim H »

Dat ziet er leuk uit Nico! En goed dat je het ontwerp van het landschap nu ook hebt aangegeven. Dat geeft direct een veel beter idee van hoeveel ruimte je nodig hebt voor de diverse scenery.
Groet, Wim
PS dat met die plantsoendienst komt vast goed, ik zie linksboven de eerste bomen al groeien ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

De plantsoenendienst is langs geweest, tevens nog wat kleine aanpassingen gemaakt.

De volgende stap is het digitale deel bekijken. Hoeveel blokken en bezet meldingen. Welke componenten wil ik gebruiken enz.
Nog genoeg te doen...


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Wim H »

Leuk Nico!
Nog een vraagje over je pendellijntje. Hoeveel treinen wil je hier laten rijden? Zoals ik het nu zie kunnen dat er maximaal 3 zijn, maar dan is er weinig beweging. Er kan dan slechts 1 trein tegelijkertijd rijden. Het zijn nl 2 kopstations (met ieder 2 sporen) en daartussen een lange enkelsporige lijn zonder passeermogelijkheid. Als een trein uit het linker kopstation vertrekt, moet je wachten tot hij in het rechter kopstation is (uiteraard via het centrale station). Pas dan kan vanuit het rechter station een 2e trein naar het linker station rijden. Vervolgens de 3e naar het rechter station, enz, enz.
Als je totaal met slechts 2 treinen rijdt, heb je wel meer beweging (ze rijden dan achter elkaar aan).

Je kunt met een extra passeerspoor wel 2 treinen tegelijk laten rijden. Dat zou je dan bv in de tunnel in de rechter bovenhoek kunnen aanleggen.
Een alternatief is een 2e kopsspoor in het centraal station, maar dan wordt dat direct weer veel groter en overheersender.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

Wim H schreef: Je kunt met een extra passeerspoor wel 2 treinen tegelijk laten rijden. Dat zou je dan bv in de tunnel in de rechter bovenhoek kunnen aanleggen.
Een alternatief is een 2e kopsspoor in het centraal station, maar dan wordt dat direct weer veel groter en overheersender.

Groet, Wim
Hallo Wim,

Ik heb hier zelf ook al naar zitten kijken, het is inderdaad de bedoeling dat er minimaal 3 trein stellen ingezet worden. Een inhaalspoor kan vrij kort zijn en hoeft dus niet veel ruimte in te nemen. Zelf had ik in gedachte om dit voor de tunnelingang rechtsboven te doen. (zou zelfs nog mogelijk zijn om onder het kasteeltje nog een 2e inhaalspoortje te maken) Op deze manier zou je zelfs een 4e of 5e treinstel kunnen inzetten.
Dit is natuurlijk de voorpret van ontwerpen, alles kan nog aangepast worden.

(p.s. Ik ben nu het aantal bezetmelders aan het plannen. Hierbij vraag ik me af wat nu het grote verschil is tussen de digikeijs DR4088 van ca 50 euro en de ecos detector van ca 190 euro. Ik heb 6 modules nodig voor ca. 90 meldpunten. Komt dit door de RailCom functie of is er een kwaliteitsverschil. Op 6 modules spreek je over ca 850 euro verschil :? )


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: N-spoor Bunde

Bericht door FidOo »

Nico.. ik zou in t geval van de Ecos (systeem op basis van S88) gewoon voor Rosoft S88 Melders gaan.
Kosten een heel stuk minder nog als de Digikeijs. En Railcom is wat mij betreft echt heel erg overgewaardeerd en hoewel het idee leuk is, is de implementatie daarvan gewoon ruk.
Bij ECOS betaal je heel veel voor de naam, en een deel omdat deze ook wat meer kan.

PS ik zie net dat je niet via de computer gaat rijden.. Hoe wil je de baan dan automatisch laten rijden?
En waarom heb je dan melders nodig?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N-spoor Bunde

Bericht door Nico Essers »

FidOo schreef: PS ik zie net dat je niet via de computer gaat rijden.. Hoe wil je de baan dan automatisch laten rijden?
En waarom heb je dan melders nodig?
Hallo Joost,

Omdat de baan ook voor een groot deel uit het zicht is zul je toch moeten weten waar de treinen zich bevinden. Ook kun je met de EcoS 2 rijroutes en pendel routes instellen volgens de handleiding. Om van het ingebouwde schakelbord van de EcoS 2 gebruik te maken en om routes in te stellen zal je dan alsnog bezetmelders nodig hebben. Ik neem tenminste aan dat dit ingebouwde schakelbord ook met de melders van andere merken werkt. Dit moet ik dus allemaal nog gaan uitzoeken. Tevens wil ik de baan in ieder geval zover voorbereiden dat als ik alsnog automatisch wil gaan rijden, de eventuele overstap naar bijvoorbeeld iTrain geen diepgaande verbouwingen tot gevolg heeft.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: N-spoor Bunde

Bericht door FidOo »

Ja inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Maar een ECOS kan gewoon met andere merken overweg. Het maakt verder niets uit, maar anders gewoon even 1 bezetmelders print kopen van t merk wat je wilt gebruiken en die gewoon testen.

Werkt t niet verkoop je die bezetmelder weer.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie