rail reiniging

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
B777
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:37

rail reiniging

Bericht door B777 »

Vandaag de gehele baan weer schoongezogen, oke moet paar keer per jaar.
Maar ook de gehele baan weer gereingd met wasbenzine want kreeg met loks problemen.
Dus weer op paar punten ATF aangebracht en het spul loopt weer.

Zijn er ervarigen met een rail cleanig wagon?
Is dit de oplossing?

Hoor graag jullie reactie's

Groet ed


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 726
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: rail reiniging

Bericht door epocheales denken »

Hoi Ed,

Ben begonnen met de Roco-clean. Veel te zwaar en werkte niet in mijn verkante bochten, reinigingsblok bleef vaak hangen. Daarvoor nog een Herkat wagon (nat systeem) gehad, maar daar werden mijn locomotieven en ik niet vrolijk van.
Toen Minitrix met een reinigingswagon kwam met Jorger-systeem, deze aangeschaft, reinigingsblok is afgeveerd, stukken beter dan de Roco, af en toe rijd deze nog mee in een trein.
Maar toen ik 2 Lux wagons had gekocht, stofzuiger en railreiniger, ging ik dit merken met rijden, stukken beter :!:
Wagons zijn motorisch aangedreven en digitaal, maar helaas niet goedkoop, maar het geld dubbel en dwars waard.
Daarna de rails behandelen met ATF en je kan weer geruime tijd zorgeloos rijden ;)

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: rail reiniging

Bericht door Marksintpancras »

:D heb ook de lux stofzuiger en polijstwagon. Daarna ATF en rijdt als een malle. :lol:

Rij nu behoorlijk veel, merk dat de treinen de rails schoonhouden, nu worden de wielen smerig en de rails blijft schoon


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: rail reiniging

Bericht door Heiko »

Die lux reinigingswagons zijn die van Trix?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: rail reiniging

Bericht door Overdijk »

Nee, ze zijn van Lux-Modellbau. http://www.lux-modellbau.de/


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 726
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: rail reiniging

Bericht door epocheales denken »

Hoi Ed,
Antwoord op jouw vraag, zie onderstaand draadje (even doorscrollen)

viewtopic.php?f=14&t=8881&start=10

Nog meer info: http://www.lux-modellbau.de/cms/front_c ... ?idcat=172

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door epocheales denken op 04 dec 2016 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Nijboer
Berichten: 904
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: rail reiniging

Bericht door Nijboer »

Om deze reden ben ik nu bezig de wielen van de gehele verzameling
stuk voor stuk te reinigen. Echt waar, je staat versteld van de troep die
je van de wielen poetst.
Nodig:
Ultrasoonbadje, wasbenzine, rol pleepapier en geduld, veeeel geduld.
Bovendien een stel stevige vingertoppen want die wielen snijden behoorlijk
in je vingers na verloop van tijd.

Nadien zul je merken dat de wagens weer superlicht over de baan gaan.
En met name die met plastic wielen.

Ik heb ook een schoonmaaktrein.
Meestal gereden door een Flmn BR120 met daarachter de tomix stofzuiger (superding!),
een roco clean en de minitrixwagen.

Hier (nog) geen ervaring met ATF.

Collin



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: rail reiniging

Bericht door nspoorkees »

Ik rij niet zoveel maar elk half jaar ofzo ga ik er ook maar even voor zitten om alle wielen inderdaad even met wattenstaafje en wasbenzine te reinigen. Dan komt er al enorm veel zooi af, ook aangekoekte klonters.

Het ergste vind ik nog alles aan vezels en haartjes wat zich om de assen wikkelt, en vooral in de draaistellen van loks bij de tandwielen blijft zitten. Met wat geluk kan ik het er met een smd-pincet onder een flinke loep tussenuit trekken, maar meestal is het beter om de draaistellen compleet te demonteren. Je ziet het trouwens pas goed onder een flinke loep of microscoop. Dan schrik je... de loks rijden trouwens merkbaar beter zonder al die kluwen. Vaak zitten ze stroomafnemers ook in de weg.

Ik hoor echter weinig over ophopingen van vezels en draadjes... of ben ik gewoon de enige die te weinig stofzuigt? :lol:



Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: rail reiniging

Bericht door Marksintpancras »

Wat een geknoei met wasbenzine :(, ik maak de wielen schoon doormiddel een polijstschijfje op de dremel te zetten en even er voorzichtig langs gaan, even klein beetje de snelheid vertragen door de andere wiel klein beetje tegen te gaan.

De wielen hebben af fabriek een coating, deze coating lijkt het bevorderen van vieze wielen als doel te hebben :lol:
Daarom polijst ik de wielen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: rail reiniging

Bericht door nspoorkees »

Voordeel van wasbenzine etc is dat de boel niet uit elkaar hoeft. Met een polijstschijfje etc moet dat wel, wil je niet per ongeluk je draaistel etc bijslijpen :)



Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: rail reiniging

Bericht door Marksintpancras »

:lol: uit elkaar??? Voor polijsten :( nee joh, gewoon klein polijstschijfje erop en rustig tegen het wieltje aan. Binnen 2 minuten heb een locomotief klaar. Zonder enige vorm van beschadigde draaisnelheid of iets degelijke :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: rail reiniging

Bericht door nspoorkees »

Heb het wel eens geprobeerd hoor :) maar zo'n dremel is best een groot zwaar ding in vergelijking met een lokje... ik vond het zelf niet fijn werken. Ik maak de boel gewoon tussendoor schoon met een wattenstaafje, of ik leg een met wasbenzine doordrenkt stukje keukenpapier op de rails en laat de lok al draaiend de wielen reinigen. Maar... als bij mij de boel uit elkaar gaat, dan ga ik de losse wieltjes ook te lijf met een polijstmiddel hoor... geen dremel maar met een korrel 6000 flexpad. Dat werkt ook prima. Ik neem dan ook de binnenkant van de wielen mee, waar de slepers (meestal) tegenaan liggen.



Nijboer
Berichten: 904
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: rail reiniging

Bericht door Nijboer »

Zo ben ik erachter gekomen dat die gebruikte set die ik met mooie korting op de beurs kon overnemen
omdat de binnenverlichting het bij geen 1 wagen zou doen, dus echt wel werkende binnenverlichting had.
Dat was na de grondige wielenreiniging. In totaal 5 rijtuigen, waarvan 3 met 6 assen, dus
26 assen in totaal, dus 52 wielen schoongemaakt. Er kwam een gele drab van af waarvan ik me
nog steeds afvraag wat het in vredesnaam is geweest.
Nadien 5 redelijk licht lopende rijtuigen met elk een brandend pitje!

Ben blij dat ik die set nog niet op de baan had gehad..
Truc met de dremel heb ik nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat je dan wel een
flexstuk op je dremel nodig bent om precies te kunnen werken.

Moraal van het verhaal: de wielen van het materieel zijn vaak veel smeriger dan je zou denken.
En het zou me niets verbazen dat deze dan ook weer een bron van vervuiling van de baan
zouden kunnen zijn.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: rail reiniging

Bericht door spoor65 »

Over wielen reinigen gesproken:

http://www.lux-modellbau.de/

Radreinigungsanlagen für alle N-Gleis- und Steuerungssysteme analog und digital.
Einbaugeräte (Art.-Nr. 9310 und 9310.7) und Tischgeräte (Art.-Nr. 9315 und 9315.7) mit Faulhaber-Motor¹.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: rail reiniging

Bericht door shoven »

nspoorkees schreef:Heb het wel eens geprobeerd hoor :) maar zo'n dremel is best een groot zwaar ding in vergelijking met een lokje...
Bij de Action verkopen ze een Dremel-achtig ding voor een tientje of zo. Ik heb er een gekocht, superlicht dingetje, een stuk kleiner, draait niet zo achterlijk hard als een dremel, en je kunt er vele hulpstukken op kwijt. Zijn geld meer dan waard.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2891
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: rail reiniging

Bericht door WilcoV »

Van mijn Dremel kan ik de snelheid instellen, werkt perfect. Daarnaast heb ik een opzetstuk aan een flexibele 'slang' waarmee ik mijn dremel in de standaard kan laten staan en alleen dat lichte stuk in mijn handen hoef te houden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: rail reiniging

Bericht door Maurits71 »

Wielen en baan schoonmaken heb ik al in geen 5 jaar gedaan volgens mij. mijn truukje, lux stofzuiger en poets wagon en contact spray.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie