Hills and Meadows - Nieuwe video

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door BenQ »

Maurits,
Mooi spul, aan het eind van de film schud de camera even is dat wat je bedoeld of gaat het bij 0:40 om de 2 wagons die meer schudden dan de rest ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Maurits71 »

BenQ schreef:Maurits,
Mooi spul, aan het eind van de film schud de camera even is dat wat je bedoeld of gaat het bij 0:40 om de 2 wagons die meer schudden dan de rest ?
rond 0.40 inderdaad, aan het eind is lomp gedoe van ondergetekende


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Jeroen »

Gaaf filmpje trouwens, best dik zo, die vier parallelle sporen. Geeft weer te denken natuurlijk......


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door martindomburg »

Zeg, luister eens even Big M.... niet te snel gaan dan lijkt het alsof ik stil sta (doe ik ook)

Strak werk man!!!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Sjors77 »

Gaaf om te zien dat filmpje. Op mijn baantje komt ook een stukje paradespoor en twijfelde of ik er wel seinen zou doen (kennisniveau van de bouwer :D ) maar nu ik dit zie gaat het er gewoon komen.

Ik wacht alvast op het volgende filmpje.

Sjors


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Maurits71 »

Happy New year allemaal.

interessant dagje gehad, al heel lang had ik regelmatig een situatie waarin ik het idee had dat niet altijd de communicatie computer/ koploper/ TC even goed liep. Treinen die random ineens te laat in een stop blok stopten, wissels die niet werden gezet noem maar op met alle gevolgen van dien. stapje voor stapje allerlei dingen nagekeken, en opnieuw aangesloten , computer een keer volledig gereset en op opnieuw opgebouwd echter het probleem bleef zich voordoen. Wat me wel opviel was dat als ik met een lichte bezetting reed , zeg maar tot 12/ 13 treinen tegelijk dat het verschijnsel maar zelden voorkwam dus ik had me er eigenlijk bij neergelegd dat het kwam omdat ik zo'n zware database had.

tot ik dat mini computertje zag van Martin, iets waar ik ook over aan het nadenken was omdat de 2 monitoren die nu midden in de kamer staan op een andere plek moeten komen. En omdat ik nog een laatste ding wilde uitsluiten en dat was mogelijke drivers die niet goed waren vandaag mijn werk laptop op de baan aangesloten. dat was 4 uur geleden :D en de boel rijdt nog steeds zonder een fout. conclusie dus dat mijn oude laptopje toch niet toerijkend was, die mini pc heb ik net besteld dus eens kijken of die het kan trekken.

Koploper had een leuke verrassing voor me op een moment, 5 stuks in het station, nummer 6 heb ik er zelf even heengestuurd :D , wel een leuke line up zo all die HST's bij elkaar

Afbeelding


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Marcvane86 »

Ziet er goed uit, 4gb versie besteld of de 2gb?

Heb vandaag even contact gehad met de leverancier het upgraden van een 2 naar 4 GB is niet mogelijk volgens hen. Dat is dan wel spijtig voor de toekomst. Verder een puik apparaat als ik de reviews her en der moet geloven.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Maurits71 »

ik heb de 4gb in huis inmiddels, gisteren even snel aangesloten , had eerst even ruzie met de drivers voor de usb nasr serial kabel maar inmiddels alles aan het werk. vanavond eens goed testen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Marcvane86 »

Ben benieuwd hoe het bevalt, hoor het graag zodra de nieuwe baan klaar is wil ik ook naar zo'n soort pc opstappen om die ouwe pc eens weg te doen en weer een beetje rekenpower te krijgen voor een leuk prijsje.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Maurits71 »

Goedemorgen allemaal.

Hierbij een update inzake de nieuwe mini PC die ik heb draaien. De meer insiders weten dat ik en beetje gefrustreerd raakte van het gehele project. de voornaamste reden was dat ik allerlei onverklaarbare dingen kreeg op het moment dat er een hele berg treinen tegelijk aan het rijden waren. Problemen in de zin van treinen die ineens veels te laat stopten, bezetmelders die gemist werden, wissels die niet of te laat werden geschakeld noem maar op.

Omdat ik ervan overtuigd was dat deze niet konden worden veroorzaakt door fouten in aansluitingen was ik stapje voor stapje dingen aan het uitsluiten, zijn boosters wel toereikend bijvoorbeeld, is mijn 15 jarige twincentre wel capable, etc etc, ect. Tot ik Martin D zijn opmerking zag inzake de mini pc.

Het PC gedeelte had ik eigenlijk nog niet op mijn radar staan omdat de laptop waarop Koploper draait maar een paar jaar oud is en welke hele zware specificaties had want het was mijn oude werk laptop, dus een paar weken geleden koploper laten draaien op mijn huidige laptop, hoewel er verbeteringen zichtbaar waren had ik nog steeds regelmatig issues.

Dus dat zou het ook niet kunnen zijn toch ? :) Maar omdat het computer meubel toch een sta in de weg is en met een mini pc ik dit zou kunnen oplossen had ik een reden om deze aan te schaffen, uiteindelijk 150 euro investeren is goedkoper als de boel afbreken wat namelijk ook in mijn gedachte speelde. Dingetje de volgende dag ontvangen, aan de praat gekregen en testen maar. uiteraard eigenwijs als ik ben gelijk volle bak dus ook weer regelmatig issues. dus wat nu ? dan maar terug naar de basis kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat de communicatie koploper - pc - twin centre verbeterd wordt.

In koploper kan je zien hoeveel rekenkracht er nodig is tussen programma en twin centre, hier kon ik zien dat ik regelmatig over de limiet ging en dat koploper niet in staat was om alle data door te sturen, de oplossing zat dus hier ergens. dus alle logische acties, variabele routes etc, ect verwijdert die ik over de jaren had ingevoerd om het verkeer in goede banen te leiden en naar een omgeving waarin het aantal rijdende treinen puur op basis van bezetting in de schaduw stations wordt geregeld.

Dit was duidelijk een hele goed stap in de goede richting zondag had ik een uurtje tijd en heb ik getest met een stuk of 10 rijdende treinen tegelijk, dit ging op een enkele ontsporing van een wagon na foutloos. dinsdag een tweede test met dezelfde conclusie hier moest ik het zoeken, echter het grote nadeel van de manier zoals ik het had gedaan is de hele onregelmatige flow in het treinen verloop. alle bekende termen uit de kast gehaald van dweis, rtfm noem maar op tot ik op het altijd gezellige koploper forum een verhaal tegen kwam van iemand die een beperking wilde in de hoeveelheid rijdende treinen door middel van een telfunctie. Wim Ros heeft die persoon op een gegeven moment geholpen zo het enige wat ik hoefde te doen was de test database te downloaden en aan te passen naar mijn baan, zaten nog wat haken en ogen in omdat ik meerdere in en uitgangen heb maar na een uurtje puzzelen, diverse logische acties/ variabele routes etc had ik het spul draaien. een hele mooie flow met een gemiddeld aantal rijdende treinen van tussen de 15 en 18 en nog veel belangrijker, gisteren avond 3 uur lang zonder maar 1 storing. Ik kan niet zeggen hoe fijn het is om alleen maar te kijken naar iets wat werkt zonder frustratie.

op de achtergrond lekker op de mannen chat gezeten met Rob Fongers en Wim Ros en uiteraard over het geheel zitten kletsen want Rob heeft met fantasia identieke problemen, conclusie was dus dat in een omgeving met loconet/ twin centre er een maximum zit aan wat de centrale kan handelen op hetzelfde moment en dan maakt het niet uit of je nu een Twin centre, multi mouse, Ecos of what ever hebt. ligt niet aan het gebruikte programma, ligt zelfs niet aan de computer ( tenzij je er uiteraard een uit het jaar 0 hebt ) heb je net als ik een omgeving met computer - laptop - dcc centrale dan ben je dus beperkt in het maximaal aantal rijdende treinen.

Zou je een zwaardere bezetting willen draaien dan moet je naar alternatieve systemen zoals bijvoorbeeld Dynamo omdat die blok gestuurd werken volgens een heel ander principe, maar goed dat is in mijn geval geen optie dus ik ik beperk me maar even tot de 18 rijdende treinen tegelijk.

Echter als iemand suggesties/ tips heeft die kan leiden tot een snellere communicatie dan hou ik me aanbevolen. en om af te sluiten dat Mini PC ding is echt de moeite van het investeren waard, prima snelheid, je kan er 2 schermen op aansluiten en je kan hem overal neerzetten omdat hij zo ' mini ' is.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Overdijk »

Ik heb wel ergens gelezen dat de communicatie met de Twincenter/IB via de seriële poort naar de PC problemen kan opleveren.
Er werd aangeraden om via een verloopstuk gebruik te maken van een loconet poort en de PC usb poort.
Was alleen mogelijk bij TC/IB met een nieuwere software versie.
Zal eens kijken of ik de tekst kan terugvinden.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door FidOo »

Hmm wat een vervelend probleem eigenlijk.

Het lijkt er dus toch op dat centrale de beperkende factor is. Deze kan het aantal commandos gewoon niet meer verwerken. En inderdaad via dcc gaat alles over die ene centrale. (dit lijkt wel een beetje op t probleem wat wij op de clubbaan hadden)

Even een wilde gedachte. Itrain ondersteund meerdere centrales in de pro versie. Stel dat je 1 centrale neemt voor het rijden en 1 voor de aansturing van wissels en seinen. Hierdoor splits je eigenlijk het aantal commando's. Je krijgt dan natuurlijk wel 2 ringleidingen en 2 centrales en je zult moeten overstappen naar itrain pro.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Maurits71 »

Ron, ik denk dat je over dat gedeelte heen hebt gelezen, ik draai via loconet, dus inclusief de loconet adapter.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Willempie »

Laten we het simpel houden.

Het DCC protocol heeft een bepaalde verwerkings snelheid, en omdat alle opdrachten achter elkaar worden uitgevoerd, zal dat een bepaalde tijd kosten. Hoe meer opdrachten des te langer de tijd. Ook de reactie tijd, voor het laten stoppen van een trein b.v.
Ook heb je een computer die aan het Multi-tasken is, kan van invloed zijn.
Maar omdat het gouden getal rond de 18 treinen ligt met verschillende PC's is mijn conclusie dat dit de limiet is, en dat je niet meer moet willen.

Als je auto max 180 km/u kan rijden is dat ook niet verstandig om dat constant te doen, beter is dan om 140 km/u te rijden.

Groetjes



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Debvd »

Willempie schreef:Laten we het simpel houden.

Het DCC protocol heeft een bepaalde verwerkings snelheid, en omdat alle opdrachten achter elkaar worden uitgevoerd, zal dat een bepaalde tijd kosten. Hoe meer opdrachten des te langer de tijd. Ook de reactie tijd, voor het laten stoppen van een trein b.v.
Ook heb je een computer die aan het Multi-tasken is, kan van invloed zijn.
Maar omdat het gouden getal rond de 18 treinen ligt met verschillende PC's is mijn conclusie dat dit de limiet is, en dat je niet meer moet willen.

Als je auto max 180 km/u kan rijden is dat ook niet verstandig om dat constant te doen, beter is dan om 140 km/u te rijden.

Groetjes

Hmmm verrast door dit aantal...had altijd de indruk dat het relatief beperkt was tot 50 treinen....



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Willempie »

Een indruk of aanname is wat anders dan de praktijk.
Dus laten we deze oeverloze discussie staken, en lekker met onze treintjes gaan spelen.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door martindomburg »

Dat is inderdaad simulair aan het probleem op onze clubbaan die we toen met de EcoS aanstuurde. Bij 15+ treinen ging het verkeerd. Aan iTrain lag het niet want thuis rij ik met gemak een intensievere layout door Dinamo.

Uiteindelijk een OC32 bus aangelegd als tweede interface voor de wissels en seinen en toen was het probleem verholpen.

Toen werd de vaan de beperkende factor door een tekort aan blokken op dat moment. 10 rosoft bezetmeldkaarten s88 en 2 melders per blok.

Draai je miniPC eens op Ubuntu, misschien scheelt het ook weer een beetje. Bij mij iig wel!

@Joost, je hebt genoeg aan iTrain plus.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door EdwinB »

Ik heb de laatste posts even teruggelezen maar over welke "mini PC "hebben we het? Ik wil ook wat kleiners bij en onder mijn baan maar vraag me steeds af wat.... het moet passen en geen overkill zijn. Dat is zonde van het geld.
Advies?


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door martindomburg »



Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Maurits71 »

Hello na al het computer geweld, heel veel rijden, vraagstellingen waar mensen zelfs door werden gebanned en ohja vergeten een weekje werken voor de baas verder gegaan met de muurtjes.

hierbij het eerste stukje, nog lang niet af, nog heel veel weathering te doen, randjes maken etc maar het geeft een idee hoe het gaat worden.

Afbeelding


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Marcvane86 »

Ziet er goed uit voor iets wat nog niet af is.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Jeroen »

Coole muur! Doet me ergens een beetje denken aan een stuwdam. Gaaf verweerd zo!


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door bob vermeulen »

Maurits,

Die muur gaat wel goed komen al zou ik het onderstedeel niet zo scheef zetten.
Kleurstelling is wel goed, wat groen er tegen en het is echt.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - platform ideetjes

Bericht door Maurits71 »

bob vermeulen schreef:Maurits,

Die muur gaat wel goed komen al zou ik het onderstedeel niet zo scheef zetten.
Kleurstelling is wel goed, wat groen er tegen en het is echt.

Mvrgr Bob
THANKS GENTS.

bob dat onderste deel moet zo scheef, is net als het muurtje wat ik aan het namaken ben.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - bezig met het viaduct

Bericht door Maurits71 »

Happy Sunday ;)

viaductje oeff, 2 meter begint vorm te krijgen, dit is het gedeelte met de tunnel naar de andere kant van het stadje.

Omdat de waarschuwingsbalk zweeft voor de tunnelingang krijg je een hele aparte schaduw nu in de tunnel ;) , ziet er wel cool uit zo met die HST die op volle snelheid er overheen rijdt.

Afbeelding

Rij technisch denk ik dat ik een paar hele goede stappen gemaakt, Ik ben begonnen om de beperkingen van de communicatie te accepteren, gebaseerd hierop heb ik nu koploper zo ingesteld dat door middel van tellers bepaald wordt wanneer het grote schaduw station treinen laat vertrekken en naar welke van de helixen. Dit werkt perfect ook in combinatie met een maximaal aantal rijdende treinen van 17 stuks in koploper zelf. de laatste 2 weken regelmatig sessies gedaan van 1000k en meer en eigenlijk geen communicatie problemen meer gehad , dus dit geeft de burger moed om nog een aantal zaken verder te finetunen.

gr.
M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie