Ik ben momenteel bezig met het aanleggen van een verbinding tussen mijn schaduwstation en het zichtbare deel. Het schaduwstation is met Fleischmann (Picolo) rail aangelegd. Het zichtbare deel met Peco code 55. Het baanplan is simpel, zie deze schets:

baanplan Altwied met landschap by Wim Hesselink, on Flickr
Ik wil nu de keerboog aan de rechterzijde aanleggen. Helaas heeft de Fleischmann rail net de verkeerde radius; R2=226 mm en R3=396 mm. Een straal daartussen bestaat niet. Omdat ik 226 mm te krap vind en 396 niet past (mijn baan is 60 cm diep), heb ik Roco rail gekocht met een straal van 262 mm. Het probleem is dat ik dan een extra overgang tussen railsoorten krijg. Eerst van Flm naar Roco, dan van Roco naar Peco. Al die overgangen geven toch net iets meer gevaar voor ontsporing (het past altijd net niet helemaal precies op elkaar).
Ik wilde eigenlijk standaard fabrieksrail gebruiken voor deze toch vrij krappe boog, omdat flexrail wat lastiger in een krappe boog te leggen is. Echter, ik zit nu toch te twijfelen of het niet beter is om de boog toch maar met Peco flex aan te leggen. Dan heb ik alleen een overgang van Fleischmann naar Peco.
Wie kan mij meer vertellen over het leggen van Peco 55 in een boogstraal van ongeveer 260 mm? Is dit goed regelmatig te leggen of krijg je toch stukken met een iets kleinere straal en dan weer iets groter?
Ik rijd niet met lange stoomloks maar heb wel enkele lange 2 assige wagens (en 3 assige Umbauwagens) die eventueel problemen bij te krappe bogen zouden kunnen geven.
Alvast bedankt!
Groet, Wim