Workshop Koeien verven.
Volgende week tijdens onze Noviteiten presentatie 2019 zal Geke van Petegem een workshop koeien verven geven.
https://www.n-spoorstore.nl/events/events/blog
1e ronde: ca. 11:00 tot ongeveer 11:45 eerste ronde a 5-8 mensen.
Elk 5 koeien en/ of paarden.
N of H0, alles mag
2e ronde: ca. 13:00-13:45
3e ronde: ca. 14:00-14:45
Bij voldoende belangstelling nog een 4e ronde
Kosten 0,00
Graag even aanmelden via info@freebit.nl
Volgende week tijdens onze Noviteiten presentatie 2019 zal Geke van Petegem een workshop koeien verven geven.
https://www.n-spoorstore.nl/events/events/blog
1e ronde: ca. 11:00 tot ongeveer 11:45 eerste ronde a 5-8 mensen.
Elk 5 koeien en/ of paarden.
N of H0, alles mag
2e ronde: ca. 13:00-13:45
3e ronde: ca. 14:00-14:45
Bij voldoende belangstelling nog een 4e ronde
Kosten 0,00
Graag even aanmelden via info@freebit.nl
[DATABASE] NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
[DATABASE] NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Op deze pagina wil ik de diverse in N spoor uitgebrachte Nederlandse wagens voor het vervoer van staalrollen aan de orde stellen. Deze wagens worden ook wel eens voorgesteld als Coilwagens. Voor de modelbaan zijn drie typen beschikbaar, de open Sahs en Sahmms met twee draaistellen met ieder drie assen en de gesloten vierassige (eveneens twee draaistellen) wagens van de typen Shimmns. Deze laatste kennen we in twee uitvoeringen, met vaste kopwanden en hiertussen gespannen een huif van zeildoek en een versie met telescoopdak.
Geschiedenis
De oorsprong van de wagens valt terug te voeren op het staalvervoer vanaf de Hoogovens. In de jaren 1970 werden 28 zesassige wagens gebouwd voor de NS, naar een Duits ontwerp. Aanvankelijk werden de wagens aangemerkt als Sahs, later is dit gewijzigd in Sahmms.
Aanvullend werden wagens in dienst genomen, door NS aangekocht of gehuurd met metalen huiven, eerst met vier huiven, maar later werden deze vervangen door drie huiven. Deze wagens kunnen aangeduid zijn als Shimms of Shimmns. Hier hebben diverse varianten van dienst gedaan. De eerste Shimms wagens, in dienst bij NS waren uitgevoerd in bruin en voorzien van vier metalen huiven als telescoop dak. Begin jaren 1990 werden de wagens gereviseerd en voorzien van drie blauwe telescoophuiven met gestippelde witte ringen op de zijkant aangebracht. Als aanvulling op het wagenpark werden twintig Shimmns wagens in Turquoise kleurstelling gehuurd van de SBB maar voorzien van NS nummering. Deze wagens waren korter dan de NS wagens.
In 1996 zijn 100 Shimmns wagens geleverd aan NS Cargo , welke waren voorzien van vaste kopwanden en een huif van zeildoek. De eerste serie wagens die direct in het rood zijn afgeleverd. Na de fusie van NS en DB Cargo tot Railion zijn deze wagens voorzien van Railion-opschriften. Hoewel diverse wagens vervolgens alweer DB Schenker opschriften hebben ontvangen rijden nog diverse wagen rond met herkenbaar het opschrift Railion.
Ter versterking van de NS Cargo wagens werden ook veertig Shimmns van CAIB gehuurd, deze waren meer oranjekleurig dan de NS wagens en werden door elkaar ingezet.
Vele van de genoemde wagens rijden tegenwoordig nog samen met in het buitenland geregistreerde en samen met wagens van andere verhuurders. Hiermee kunnen soms leuke bonte treinen voorkomen.
(met dank aan Rik Willemse)
Betekenis Sahs:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
a Met draaistellen met 3 assen.
h Voor transport van liggende staalrollen
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Sahmms:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
a Met draaistellen met 3 assen
h Voor transport van liggende staalrollen
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Shimm(n)s:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
h Voor transport van liggende staalrollen
i met verschuifbare zijwanden
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
n Maximale lading van meer dan 75 ton bij 6 assen.
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Zie ook https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=2096
Geschiedenis
De oorsprong van de wagens valt terug te voeren op het staalvervoer vanaf de Hoogovens. In de jaren 1970 werden 28 zesassige wagens gebouwd voor de NS, naar een Duits ontwerp. Aanvankelijk werden de wagens aangemerkt als Sahs, later is dit gewijzigd in Sahmms.
Aanvullend werden wagens in dienst genomen, door NS aangekocht of gehuurd met metalen huiven, eerst met vier huiven, maar later werden deze vervangen door drie huiven. Deze wagens kunnen aangeduid zijn als Shimms of Shimmns. Hier hebben diverse varianten van dienst gedaan. De eerste Shimms wagens, in dienst bij NS waren uitgevoerd in bruin en voorzien van vier metalen huiven als telescoop dak. Begin jaren 1990 werden de wagens gereviseerd en voorzien van drie blauwe telescoophuiven met gestippelde witte ringen op de zijkant aangebracht. Als aanvulling op het wagenpark werden twintig Shimmns wagens in Turquoise kleurstelling gehuurd van de SBB maar voorzien van NS nummering. Deze wagens waren korter dan de NS wagens.
In 1996 zijn 100 Shimmns wagens geleverd aan NS Cargo , welke waren voorzien van vaste kopwanden en een huif van zeildoek. De eerste serie wagens die direct in het rood zijn afgeleverd. Na de fusie van NS en DB Cargo tot Railion zijn deze wagens voorzien van Railion-opschriften. Hoewel diverse wagens vervolgens alweer DB Schenker opschriften hebben ontvangen rijden nog diverse wagen rond met herkenbaar het opschrift Railion.
Ter versterking van de NS Cargo wagens werden ook veertig Shimmns van CAIB gehuurd, deze waren meer oranjekleurig dan de NS wagens en werden door elkaar ingezet.
Vele van de genoemde wagens rijden tegenwoordig nog samen met in het buitenland geregistreerde en samen met wagens van andere verhuurders. Hiermee kunnen soms leuke bonte treinen voorkomen.
(met dank aan Rik Willemse)
Betekenis Sahs:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
a Met draaistellen met 3 assen.
h Voor transport van liggende staalrollen
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Sahmms:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
a Met draaistellen met 3 assen
h Voor transport van liggende staalrollen
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Shimm(n)s:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
h Voor transport van liggende staalrollen
i met verschuifbare zijwanden
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
n Maximale lading van meer dan 75 ton bij 6 assen.
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Zie ook https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=2096
Laatst gewijzigd door WilcoV op 25 jul 2018 12:38, 7 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
De volgend wagens zijn bij mij in model bekend:
Fleischmann
837907 (2012)
2 wagenset met oa Shimmns
31 84 466 8 154-2 Rood met huif
837911 (2012)
2 wagenset LogServ Shimmns
31 84 467 2 328-6 Rood met huif
31 84 467 2 322-9 Rood met huif
837912 (2013)
Hoogovens Shimmns
31 84 466 8 100-5 Rood met huif
837918 (2016)
NS Cargo Shimmns
31 84 466 8 203-7 Rood met huif
837923 (2017)
NL ENERCON
838825 (2019)
set 3x Shimmns
Liliput
265768
Sahs
31 84 487 0 005-0 Zwart zonder huif
265791 (2018)
Sahmms
31 84 487 0 024-1 Zwart zonder huif
Modellbahn Union
MU31001D (2012)
Shimmns DB Cargo
31 84 467 2 046-4 Rood met huif
MU31001DW (2012)
Shimmns DB Cargo
31 84 467 2 046-4 Rood met huif vervuild
MU31003 (2010)
Shimmns Railion
31 84 467 4 052-0 Rood met huif
MU31003AW (2010)
Shimmns Railion
31 84 467 4 052-0 Rood met huif vervuild
MU31004 (2010)
Shimmns CAIB
31 84 467 0 055-7 Rood met huif
MU31004AW (2010)
Shimmns CAIB
31 84 467 0 055-7 Rood met huif vervuild
MU31030 (2018)
Shimmns CAIB
31 84 467 0 056-5 Rood met huif
3331024 (2016)
Shimmns Railion
31 84 467 4 053-8 Rood met huif
MU35031 (2016)
Shimmns Nacco
37 84 466 8 131-4 Grijs met huif
MU35036 (2018)
Shimmns Nacco
37 84 466 8 132-2 Grijs met huif
MU36005A (2011)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 146-8 Rood met huif
MU36005AW (2011)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 146-8 Rood met huif vervuild
MU36005B (2011)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 148-4 Rood met huif
MU36005BW (2011)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 148-4 Rood met huif vervuild
MU36007A (2012)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 100-5 Rood met huif
MU36007AW (2012)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 100-5 Rood met huif vervuild
MU37007B (2012)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 101-3 Rood met huif
MU37007BW (2012)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 101-3 Rood met huif vervuild
MU37008A (2012)
Shimmns Ermewa
33 84 467 5 302-6 Grijs met huif
MU37008AW (2012)
Shimmns Ermewa
33 84 467 5 302-6 Grijs met huif vervuild
MU37008B (2012)
Shimmns Ermewa
33 84 467 5 304-2 Grijs met huif
MU37008BW (2012)
Shimmns Ermewa
33 84 467 5 304-2 Grijs met huif vervuild
3336029 (2015)
Shimmns Ermewa
33 84 476 5 305-0 Grijs met huif
3336034 (2016)
Shimmns Ermewa
31 82 476 5 305-4 Grijs met huif
MU36035 (2016)
Shimmns On Rail
33 84 467 5 026-1 Blauw met huif
Roco
25205 (1997)
Shimmns
23 84 477 7 281-1 Turquoise met telescoophuif
25207 (1997)
Shimmns
31 84 477 3 040-5 Blauw met telescoophuif
25207 (1998)
Shimmns
21 84 573 0 087-1 Blauw met telescoophuif
25370 (2004)
Shimmns Railion
31 84 466 8 200-3 Rood met huif
25371 (2004)
Shimmns Railion TTU
31 84 467 4 000-9 Rood met huif
25372 (2004)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 100-5 Rood met huif
25376 (2001)
Shimmns NS Cargo CAIB
31 84 467 0 806-5 Rood met huif
25376 (2002)
Shimmns NS Cargo CAIB
31 84 467 0 061-5 Rood met huif
25382 (1999)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 106-2 Rood met huif
25382.1 (2001)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 207-8 Rood met huif
25383 (2001)
Shimmns NS Cargo Hoogovens
31 84 466 8 100-5 Rood met huif
Fleischmann
837907 (2012)
2 wagenset met oa Shimmns
31 84 466 8 154-2 Rood met huif
837911 (2012)
2 wagenset LogServ Shimmns
31 84 467 2 328-6 Rood met huif
31 84 467 2 322-9 Rood met huif
837912 (2013)
Hoogovens Shimmns
31 84 466 8 100-5 Rood met huif
837918 (2016)
NS Cargo Shimmns
31 84 466 8 203-7 Rood met huif
837923 (2017)
NL ENERCON
838825 (2019)
set 3x Shimmns
Liliput
265768
Sahs
31 84 487 0 005-0 Zwart zonder huif
265791 (2018)
Sahmms
31 84 487 0 024-1 Zwart zonder huif
Modellbahn Union
MU31001D (2012)
Shimmns DB Cargo
31 84 467 2 046-4 Rood met huif
MU31001DW (2012)
Shimmns DB Cargo
31 84 467 2 046-4 Rood met huif vervuild
MU31003 (2010)
Shimmns Railion
31 84 467 4 052-0 Rood met huif
MU31003AW (2010)
Shimmns Railion
31 84 467 4 052-0 Rood met huif vervuild
MU31004 (2010)
Shimmns CAIB
31 84 467 0 055-7 Rood met huif
MU31004AW (2010)
Shimmns CAIB
31 84 467 0 055-7 Rood met huif vervuild
MU31030 (2018)
Shimmns CAIB
31 84 467 0 056-5 Rood met huif
3331024 (2016)
Shimmns Railion
31 84 467 4 053-8 Rood met huif
MU35031 (2016)
Shimmns Nacco
37 84 466 8 131-4 Grijs met huif
MU35036 (2018)
Shimmns Nacco
37 84 466 8 132-2 Grijs met huif
MU36005A (2011)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 146-8 Rood met huif
MU36005AW (2011)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 146-8 Rood met huif vervuild
MU36005B (2011)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 148-4 Rood met huif
MU36005BW (2011)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 148-4 Rood met huif vervuild
MU36007A (2012)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 100-5 Rood met huif
MU36007AW (2012)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 100-5 Rood met huif vervuild
MU37007B (2012)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 101-3 Rood met huif
MU37007BW (2012)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 101-3 Rood met huif vervuild
MU37008A (2012)
Shimmns Ermewa
33 84 467 5 302-6 Grijs met huif
MU37008AW (2012)
Shimmns Ermewa
33 84 467 5 302-6 Grijs met huif vervuild
MU37008B (2012)
Shimmns Ermewa
33 84 467 5 304-2 Grijs met huif
MU37008BW (2012)
Shimmns Ermewa
33 84 467 5 304-2 Grijs met huif vervuild
3336029 (2015)
Shimmns Ermewa
33 84 476 5 305-0 Grijs met huif
3336034 (2016)
Shimmns Ermewa
31 82 476 5 305-4 Grijs met huif
MU36035 (2016)
Shimmns On Rail
33 84 467 5 026-1 Blauw met huif
Roco
25205 (1997)
Shimmns
23 84 477 7 281-1 Turquoise met telescoophuif
25207 (1997)
Shimmns
31 84 477 3 040-5 Blauw met telescoophuif
25207 (1998)
Shimmns
21 84 573 0 087-1 Blauw met telescoophuif
25370 (2004)
Shimmns Railion
31 84 466 8 200-3 Rood met huif
25371 (2004)
Shimmns Railion TTU
31 84 467 4 000-9 Rood met huif
25372 (2004)
Shimmns Railion Hoogovens
31 84 466 8 100-5 Rood met huif
25376 (2001)
Shimmns NS Cargo CAIB
31 84 467 0 806-5 Rood met huif
25376 (2002)
Shimmns NS Cargo CAIB
31 84 467 0 061-5 Rood met huif
25382 (1999)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 106-2 Rood met huif
25382.1 (2001)
Shimmns NS Cargo
31 84 466 8 207-8 Rood met huif
25383 (2001)
Shimmns NS Cargo Hoogovens
31 84 466 8 100-5 Rood met huif
Laatst gewijzigd door WilcoV op 15 jan 2019 10:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Dit klopt niet, de Sahs zijn zes-assige open wagens, maar de Shimm(n)s zijn vier-assige wagens met huif van staal of zeildoek. De Sahmms zijn zes-assers met een zeil- of stalenhuif, de grote broer van de Shimmns.WilcoV schreef:de open Sahs en Shimmns met twee draaistellen met ieder drie assen en de gesloten vierassige (eveneens twee draaistellen) wagens van de typen Sahmms. Deze laatste kennen we in twee uitvoeringen, met vaste kopwanden en hiertussen gespannen een huif van zeildoek en een versie met telescoopdak.
Je hebt ook toestemming gevraagd om alle foto's te mogen gebruiken neem ik aan?
-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Ik ben een hobbyist geen commercieel werker, als iemand problemen heeft met het gebruik van de afbeelding graag melden dan gaat die zonder omhaal weg. Ik probeer altijd afbeeldingen te gebruiken die waar ik het vandaan haal aangemerkt zijn als toegestaan voor niet-commercieel gebruik met vermelding van maker. Maar ook daar kunnen foutjes worden gemaakt evenals door mijzelf. Nobody is perfect.
Bedankt voor de correctie, twee benamingen omgedraaid. Je opmerking bij de benamingen is niet geheel correct
Betekenis Sahs:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
a Met draaistellen met 3 assen.
h Voor transport van liggende staalrollen
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Sahmms:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
a Met draaistellen met 3 assen
h Voor transport van liggende staalrollen
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Shimmns:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
h Voor transport van liggende staalrollen
i met verschuifbare zijwanden
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
n Maximale lading van meer dan 75 ton bij 6 assen.
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Zie ook https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... _materieel
Bedankt voor de correctie, twee benamingen omgedraaid. Je opmerking bij de benamingen is niet geheel correct
Betekenis Sahs:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
a Met draaistellen met 3 assen.
h Voor transport van liggende staalrollen
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Sahmms:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
a Met draaistellen met 3 assen
h Voor transport van liggende staalrollen
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Shimmns:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
h Voor transport van liggende staalrollen
i met verschuifbare zijwanden
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
n Maximale lading van meer dan 75 ton bij 6 assen.
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Zie ook https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... _materieel
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Klopt er mist een i, de Sahimms is de grote broer van de Shimmns. Sahmms is de nieuwe codering van de Sahs, dat is verder dezelfde wagen. Vanavond zal ik enkele foto's plaatsen van de wagons die bij de Hoogovens werden en worden ingezet, dan kan de rest ook zien wat er bij al die aanduidingen hoort.
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Als eerste de NS Sahmms:

Van deze wagens zijn er 28 gebouwd voor de NS in de jaren '70, naar een Duits ontwerp. Liliput heeft deze wagen in model uitgebracht met vier coils als lading. De oorspronkelijke benaming was Sahs, later is dit gewijzigd in Sahmms.
De blauwe NS Shimms:

Oorspronkelijk waren deze wagens uitgevoerd met vier bruine huiven, na een revisie begin jaren '90 werden dit drie blauwe huiven met ringen. Roco heeft deze wagen in model uitgebracht, helaas met een te kort buitenlands type als voorbeeld. Deze wagens zijn ongeveer tien jaar geleden gesloopt
De gehuurde turkooizen Shimmns:


Als uitbreiding op het wagenpark werden twintig van deze wagens gehuurd van de SBB. Roco heeft deze wagens zowel als oorspronkelijke SBB als gehuurde NS versie uitgebracht. Deze wagens zijn korter dan de blauwe NS wagens zoals twee foto's terug te zien is.
De NS Cargo Shimmns:


In 1996 zijn 100 van deze wagens geleverd aan NS Cargo, de eerste serie wagens die direct in het rood zijn afgeleverd. Na de fusie van NS en DB Cargo tot Railion zijn deze wagens voorzien van Railion-opschriften. Op de tweede foto is de rechter wagen een ex-NS wagen, links staat een DB Shimmns-TTU. Het verschil is te zien aan de kopwand, de NS wagens hebben een rond lopende kopwand terwijl de Duitse wagens bovenin een punt hebben. Roco heeft dit model uitgebracht in diverse varianten (tweemaal NS Cargo, eenmaal NS Cargo - Hoogoven Steel Going Strong en de Railionversies van deze wagens) en Fleischmann heeft dit model opnieuw uitgebracht (helaas in een oranje kleur met te hoog gedrukte opschriften). Een tweede serie van 150 wagens werd direct met Railion-opschriften geleverd. Tegenwoordig zijn deze wagens nog steeds in het Hoogovensvervoer te zien tussen de vele buitenlandse Sjimmies.
De gehuurde CAIB Shimmns:

Ter versterking van de NS Cargo wagens werden ook veertig Shimmns van CAIB gehuurd, deze waren meer oranjekleurig dan de NS wagens en werden door elkaar ingezet. Op de foto is de punt in de kopwand duidelijk zichtbaar. Roco heeft deze wagen in model uitgebracht, maar heeft daarbij de mal van de NS-versie met ronde kopwand gebruikt.
Voor het vervoer vanaf de Hoogovens worden ook andere platte wagens gebruikt:
NS Salmmps


NS Slmmps

Deze wagens behoorden tot het materieelpark van Defensie maar werden ook voor andere vervoeren gebruikt en waren vaak bij de Hoogovens te zien. In model zijn deze types niet uitgebracht.
Ook buitenlandse wagens komen bij de Hoogovens langs, zoals de NMBS B-Cargo Shimmns:

Deze wagen is uitgebracht door Fleischmann, voor zover ik weet niet door Roco.
De artikelnummers van de diverse uitgebrachte wagens staan hierboven al vermeld.

Van deze wagens zijn er 28 gebouwd voor de NS in de jaren '70, naar een Duits ontwerp. Liliput heeft deze wagen in model uitgebracht met vier coils als lading. De oorspronkelijke benaming was Sahs, later is dit gewijzigd in Sahmms.
De blauwe NS Shimms:

Oorspronkelijk waren deze wagens uitgevoerd met vier bruine huiven, na een revisie begin jaren '90 werden dit drie blauwe huiven met ringen. Roco heeft deze wagen in model uitgebracht, helaas met een te kort buitenlands type als voorbeeld. Deze wagens zijn ongeveer tien jaar geleden gesloopt
De gehuurde turkooizen Shimmns:


Als uitbreiding op het wagenpark werden twintig van deze wagens gehuurd van de SBB. Roco heeft deze wagens zowel als oorspronkelijke SBB als gehuurde NS versie uitgebracht. Deze wagens zijn korter dan de blauwe NS wagens zoals twee foto's terug te zien is.
De NS Cargo Shimmns:


In 1996 zijn 100 van deze wagens geleverd aan NS Cargo, de eerste serie wagens die direct in het rood zijn afgeleverd. Na de fusie van NS en DB Cargo tot Railion zijn deze wagens voorzien van Railion-opschriften. Op de tweede foto is de rechter wagen een ex-NS wagen, links staat een DB Shimmns-TTU. Het verschil is te zien aan de kopwand, de NS wagens hebben een rond lopende kopwand terwijl de Duitse wagens bovenin een punt hebben. Roco heeft dit model uitgebracht in diverse varianten (tweemaal NS Cargo, eenmaal NS Cargo - Hoogoven Steel Going Strong en de Railionversies van deze wagens) en Fleischmann heeft dit model opnieuw uitgebracht (helaas in een oranje kleur met te hoog gedrukte opschriften). Een tweede serie van 150 wagens werd direct met Railion-opschriften geleverd. Tegenwoordig zijn deze wagens nog steeds in het Hoogovensvervoer te zien tussen de vele buitenlandse Sjimmies.
De gehuurde CAIB Shimmns:

Ter versterking van de NS Cargo wagens werden ook veertig Shimmns van CAIB gehuurd, deze waren meer oranjekleurig dan de NS wagens en werden door elkaar ingezet. Op de foto is de punt in de kopwand duidelijk zichtbaar. Roco heeft deze wagen in model uitgebracht, maar heeft daarbij de mal van de NS-versie met ronde kopwand gebruikt.
Voor het vervoer vanaf de Hoogovens worden ook andere platte wagens gebruikt:
NS Salmmps


NS Slmmps

Deze wagens behoorden tot het materieelpark van Defensie maar werden ook voor andere vervoeren gebruikt en waren vaak bij de Hoogovens te zien. In model zijn deze types niet uitgebracht.
Ook buitenlandse wagens komen bij de Hoogovens langs, zoals de NMBS B-Cargo Shimmns:

Deze wagen is uitgebracht door Fleischmann, voor zover ik weet niet door Roco.
De artikelnummers van de diverse uitgebrachte wagens staan hierboven al vermeld.

Laatst gewijzigd door Rick op 13 feb 2018 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Bedankt voor de aanvulling, overigens zijn de platte wagens hier buiten beschouwing gelaten omdat dit geen coilwagens zijn, dus niet, zonder aanpassingen, ingericht voor het vervoeren van staalrollen. Deze zullen zeker nog in een ander onderdeel aan bod komen. Ook buitenlandse wagens zijn hier buiten beschouwing gelaten omdat ik in deze stukje alleen de NS en in NL ingeschreven wagens behandel. Volgens de mij bekende foto's en historie werden de Sahs overigens gewijzigd in Sahmms, zonder de n er tussen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Klopt, ik werd een beetje gek van alle afkortingen. Voor zover ik weet zijn de ex-NS Cargo wagens alleen door de DB ingezet en niet overgegaan naar verhuurmaatschappijen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Ja die afkortingen doen wat, vooral als bedrijven zoals NS bij bestelling van wagens weer andere afkortingen heeft gebruikt dan wanneer ze in dienst kwamen. Dit heb ik bijvoorbeeld bij de VAM wagens ontdekt. Kon alleen terugvinden dat het om VAM wagens ging door de titels.Rick schreef:Klopt, ik werd een beetje gek van alle afkortingen. Voor zover ik weet zijn de ex-NS Cargo wagens alleen door de DB ingezet en niet overgegaan naar verhuurmaatschappijen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Sahs, NS Sahmms, NS/NL Shimmns in N
Dat is logisch, de UIC codes waren ondertussen veranderd (daarom werd de Sahs ook Sahmms) 
