Heeee bier en chips erbij, lekker uit de hand lopend draadje
Ik heb ook geen 10 decoders liggen om te testen welke het beste is. Inmiddels weet ik wat de eigenschappen zijn van een bepaald merk en stem ik de wensen in rijgedrag en functies af op welke decoder ik kies.
Zo weet ik inmiddels dat bepaalde typen locs beter reageren op kuehn, andere op zimo en weer andere op D*H. Er is immers geen perfecte decoder want alle decoders zijn gewoon goed. Kijk naar je wens en je eigen beleving. Als je daarbij kiest ervoor om alles met 1 merk uit te voeren is dat jouw wens. Dan accepteer je dat je locs rijden met de eigenschappen van dat merk.
Maar als je niet wilt vasthouden aan één merk maar wel bereid bent te mixen (wat meer mogelijkheden bied) is er ook zoiets als vragen. Zo ben ik altijd bereid te adviseren welk merk het beste geschikt is voor een bepaalde locomotief of een bepaalde wens in functies. Maar niet alleen, Fidoo, Rinus en zo zijn er meer die echt wel weten waar ze over praten.
Vragen levert je meer op en bespaard je geld. Maar vastpinnen op 1 merk is in mijn ogen een beperking. Klein voorbeeld, mijn 2200 special rijd het mooist met een Doehler. Echter is de sound decoder niet geschikt en tevens kent doehler geen knipperfuncties. Wat doe je dan? Je wijkt uit naar een merk die het wel kan zoals Zimo in dit geval. Het kostte me wat puzzelwerk maar het rijgedrag is nu vrijwel gelijk aan de doehler decoder.
Ander voorbeeld is een Bachman die ik van de week ombouw de. Daar paste geen ESU in (wat de klant wilde), de Doehler deed het niet lekker en nu zit er een Kuehn in. Gelijk goed en het resultaat is top.
Gewoon lekker je eigen kopie volgen en bij twijfel gewoon vragen naar de (on) bekende weg.
Groetjes