Wie kan mij helpen aan een aansluitschema van een flm draaischijf voor digitaal gebruik.
Heb zelf een beetje geexperimenteerd maar krijg telkens kortsluiting bij het draaien.
De aansluitrail heb ik voorzien van stroom, voor de draaischijf zitten 2 isoleerlassen.De schijf (rood en gele draad) weer voorzien van stroom, echter bij het draaien krijg ik kortsluiting.Ik gebruik voor het draaien een flm. witte schijf.
Krijgt de rails de spanning van de draaischijf zelf? Of heb je de rails nog apart voorzien van stroom?
Als je de witte schijf als draaischakelaar gebruikt dan werk je qua bediening analoog en is er geen speciaal aansluitschema nodig volgens mij. Gewoon de spanning die normaal naar de rails loopt aansluiten op de 2 (meen gele, maar kan ook geel en rood zijn) draden. De aanliggende rails krijgt dan vanzelf die spanning als de draaischijf in de goede stand staat voor dat spoor.
Anders is misschien deze site behulpzaam: http://home.wanadoo.nl/m.k.martens/Besturing.htm Daar staat een schema in combinatie met een Twin Center.
Maar die witte schijf die FLM verkoopt als draaischijf schakelaar, die is dus toch alleen geschikt voor analoog, juist daarom heeft FLM toch de digitale draaischijf bediening uitgebracht.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
Je kunt de schijf nog prima met dat witte ding laten draaien, ook in digitaal bedrijf.
Als je de schijf in digitaal wilt gebruiken moet je alleen de aankomende sporen voeden of(!) de brug. Dus niet beide. Beide kan niet want dan krijg je kortsluiting tijdens het draaien. Ook moeten de sporen die exact tegenover elkaar staan gelijk zijn aangesloten anders gaat het daar mis.
Als je ook de brug wilt voeden ben je een lenz LK100 nodig of (maar daar lijkt het niet naar gezien de vraagstelling) als je het helemaal automatisch wilt laten draaien via een PC b.v. de aansturing van kees (klik).
Ik heb het aankomende spoor van stroom voorzien , de draaischijf en alle andere sporen die aan de draaischijf liggen, echter heb ze allemaal met isoleerlassen voorzien,geen kortsluiting meer en op alle sporen blijven bij stilstand van de loc mooi de lichten branden.