Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Shoven
dat de kruiswissel van Kato op 4 punten stroom nodigt heeft
stukjes ervoor had gelezen had je het begrepen |:(
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Mack schreef: 04 jun 2020 21:43 Shoven
dat de kruiswissel van Kato op 4 punten stroom nodigt heeft
stukjes ervoor had gelezen had je het begrepen |:(
Mack
Prima hoor Mack. Maar wat ik bedoel is dat hier bijdragen worden gepost waarvan ik denk "had er even een paar woorden bij gezet". Nu wordt bij mij de aandrang om te antwoorden niet echt vergroot. (lees dat als: " moet ik nu moeite doen om te antwoorden bij iemand die zijn bijdragen niet eens leesbaar opschrijft?") 8)7
Hoeveel moeite is het nu om even je bijdrage na te lezen voor je op "Verstuur" klikt?
(Ik had er een tip bij gezet maar die is niet geland dus)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ok misschien te kort door de bocht zal voortaan nalezen ,
probeer altijd zo kort mogelijk dat niet heel verhaal word en mensen verveel misschien wel te kort.
Maar wel bedoeling iedereen het begrijp, zal er op letten .
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Geen probleem, we zijn allemaal verschillend tenslotte.
Als we elkaar maar een beetje begrijpen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De railjoiners met draad hebben dezelfde aansluiting als de aansluitdraden van de aansluitrails van Kato. Het is in feite gewoon hetzelfde alleen zijn de draadjes nu aan een railjoiner gesoldeerd.
Kato 24-818:

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Hallo allemaal,

Ik gebruik met behoorlijk tevredenheid Unitrack maar heb nu een model dat op de overloopwissels er uit loopt. Na wat testen en er even rustig voor hebben gezeten ben ik tot de conclusie gekomen dat de draaistellen soms door de “guard rail” uit het spoor worden gewipt.

Is dit een bekend problem en wat hebben jullie er aan gedaan?


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Geen probleem, ik had dit alleen bij Dapol koppelingen, staafje iets omhoog gebracht en opgelost.
Je moet vooral kijken wat er uitgewipt wordt. Zijn het de wielen? Dan wellicht de Guardrail wat afvijlen en klaar?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Zat ik ook al aan te denken.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 886
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hube »

MaartenOtto schreef: 29 jun 2020 13:37 Hallo allemaal,

Ik gebruik met behoorlijk tevredenheid Unitrack maar heb nu een model dat op de overloopwissels er uit loopt. Na wat testen en er even rustig voor hebben gezeten ben ik tot de conclusie gekomen dat de draaistellen soms door de “guard rail” uit het spoor worden gewipt.

Is dit een bekend problem en wat hebben jullie er aan gedaan?
Het gebeurt blijkbaar bij 1 model.
Dan zou ik eerst dat model controleren voordat je aan de rails gaat vijlen.
Is de binnen afstand tussen de wielen wel goed; 7,4 ~ 7,6 mm?

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Goed punt, het is ook met 1 bak die er altijd uitgaat. In het ergste geval worden het andere draaistellen of als het echt niet anders kan een enkeltje vitrine of een eigen diorama tzt.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Dré
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Dré »

Er bestaat al lang een oplossing om een Kato wissel te bedienen met 1 schakelaar en 1 condenstator.
Dit werkt op zich prima maar er zijn een paar minpuntjes. De 12v voeding moet een behoorlijke stroom kunnen leveren en er bestaat een kans dat
een opgeladen elco zich ontlaadt naar een andere wissel. Dit kan worden voorkomen dmv een diode in de plus aansluiting van elke schakeling (hier niet ingetekend). Ook bestaat de kans dat als de voeding wordt ingeschakeld er meerdere schakelaars "verkeerd" staan en de voeding meerdere elco's tegelijk voor zijn kiezen krijgt.
Afbeelding

Een tijdje geleden heb ik onderstaande schemaatje bedacht om een Kato wissel veilig te kunnen schakelen dmv een enkelpolige wisselschakelaar, 2 elco's en 1 weerstandje.
De 12v voeding hoeft hier maar 55mA te leveren om 1 van de condensators op te laden via de spoel van de wissel, duurt nog geen seconde.
Hierna loopt er geen stroom meer door de schakeling.
Als de schakelaar wordt omgezet dan ontlaadt de elco zich (stroom loopt van links naar rechts door de spoel) en de andere elco wordt opgeladen. Wordt nu de schakelaar weer omgezet dan onlaadt deze zich (nu van rechts naar links door de spoel) en de andere elco wordt weer opgeladen.
De waarde van de weerstand is niet zo belangrijk, grotere weerstand = langere laadtijd en lagere stroom uit de voeding.
Afbeelding

Heb dit in elkaar gezet als voorbeeld.
Afbeelding

Misschien dat er hier Kato gebruikers zijn die er wat aan hebben.

André



kanarie
Berichten: 262
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

hoi andre
wat is het voordeel TOV van de standaard schakelaar
groet kees


Gebruikersavatar

Dré
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Dré »

Hallo Kees,

Ik neem aan dat je met de standaard schakelaar die blauwe Kato schakelaar bedoeld?
Er zijn wel een paar voordelen te noemen. Bv als men schakelaars in een bedieningspaneel wil in bouwen.
Het is makkelijker om een klein tuimelschakelaartje ergens in te bouwen dan zo'n grote van Kato.
En ook niet onbelangrijk, de prijs.
Voor de prijs van 1 Kato schakelaar kan men makkelijk 4 van deze schakelingen maken.
Ook de voeding kan lekker klein en goedkoop blijven omdat deze schakeling heel weinig stroom vraagt,
er zijn al 12v voedingsadapters voor 8 Euro.

André



kanarie
Berichten: 262
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

dank je dre
groet kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Dré schreef: 05 aug 2020 15:24 Hallo Kees,

Ik neem aan dat je met de standaard schakelaar die blauwe Kato schakelaar bedoeld?
Er zijn wel een paar voordelen te noemen. Bv als men schakelaars in een bedieningspaneel wil in bouwen.
Het is makkelijker om een klein tuimelschakelaartje ergens in te bouwen dan zo'n grote van Kato.
En ook niet onbelangrijk, de prijs.
Voor de prijs van 1 Kato schakelaar kan men makkelijk 4 van deze schakelingen maken.
Ook de voeding kan lekker klein en goedkoop blijven omdat deze schakeling heel weinig stroom vraagt,
er zijn al 12v voedingsadapters voor 8 Euro.

André
Pas wel op voor een enkele wissels en de dubbele (die worden nl door 1 motor aangedreven) is de 12V voldoende, maar voor de kruiswissels met vier motoren is die 12V vaak te weinig. Er gaan dan maar 2 of 3 van de wissels om. 15V is voor de wisselaandrijving beter.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hanspoor »

Ik heb 2 ovalen, een grote en een kleine, die ik natuurlijk allebei van stroom moet voorzien, maar mijn centrale heeft maar 1 uitgang.
Kato heeft daar de 3-way extension cord voor. Helaas zie ik die nergens te koop staan in Nederland, want ik vind dat 'plug and play' systeem van Kato wel handig. Kan ik voor datzelfde doel ook een lasklem gebruiken?

Groet,
Hans
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Redskin »

Hanspoor schreef: 24 nov 2020 15:34Kan ik voor datzelfde doel ook een lasklem gebruiken?
Inderdaad :Thumb Uiteraard wel één lasklem per pool, anders wordt 't dikke sluiting (die stekkertjes van Kato zijn immers in plus en min gescheiden). Je kan zelfs de ouderwetschschsche kroonsteentjes voor dit doel gebruiken.

Wellicht is een ringleiding zelfs een nog betere oplossing. Daar zijn hier op het forum ook voorbeelden van te vinden.
Overigens is dat Kato-artikel te koop via een of andere amazone-website :mrgreen: , of vraag H@ns of die het voor je kan bestellen.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Kato 24-827 is momenteel niet leverbaar bij Noch.
Misschien met de eerstvolgende levering.
Even de site in de gaten houden.

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hanspoor »

Bedankt voor de informatie heren.
Ik zie de Kato 3-way extension cord 24-827 momenteel voor 5 euro staan op Ebay uit Engeland (4,30 euro verzendkosten), geen gekke deal lijkt mij.
Iemand anders vertelde mij dat ik meerdere draden in dat groene aansluitpunt kan plaatsen.



kanarie
Berichten: 262
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

inmiddels mijn bestellingen uit nederland opgehaald en eindelijk de Kato rails kunnen gebruiken .
Overtreft mijn verwachtingen !
Makkelijk aan te sluiten en sterk .
Dank aan dit draadje
groet kees



MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Een krankzinnige deal, een WAGO lasklem heb je voor €0,60

Voor mensen die bestellen uit de UK... Laat maar, want er is nabij a 3 weken transit tijd.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door H@Ns »

Hanspoor schreef: 25 nov 2020 14:04 Bedankt voor de informatie heren.
Ik zie de Kato 3-way extension cord 24-827 momenteel voor 5 euro staan op Ebay uit Engeland (4,30 euro verzendkosten), geen gekke deal lijkt mij.
Iemand anders vertelde mij dat ik meerdere draden in dat groene aansluitpunt kan plaatsen.
Ik weet een adres in NL https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... t-3-voudig
En slechts Euro 3,25 verzendkosten :o

groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Niet slecht, maar dat Kato ding is toch gewoon een dure lasklem? Of ben ik nu gek?
Op mijn baan gebruik ik gewoon schroefklemmen die op een stukje europrint worden gesoldeerd om stroom te verdelen. Supersimpel en heel goedkoop te maken.

Afbeelding

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Modelbouwerke »

shoven schreef: 08 jan 2021 16:23 Of ben ik nu gek?
Daar kan ik niet op antwoorden :lol:

Niet iedereen is even technisch of handig en dan is zo'n dure lasklem van Kato de oplossing.
Al zal uw systeem even goed werken.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Modelbouwerke schreef: 08 jan 2021 17:20
shoven schreef: 08 jan 2021 16:23 Of ben ik nu gek?
Daar kan ik niet op antwoorden :lol:
Ik uiteraard ook niet. :mrgreen:
Modelbouwerke schreef: 08 jan 2021 17:20 Niet iedereen is even technisch of handig en dan is zo'n dure lasklem van Kato de oplossing.
Al zal uw systeem even goed werken.
Natuurlijk. Voor bijna alles is er keuze tussen een kant-en-klare oplossing en de doe-het-zelf variant. Sommigen hebben hun eigen DCC centrale gebouwd, dat doe ik ook niet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie