Klimdinges
Klimdinges
Ik ben aan het nadenken over een nieuwe baan. Die gaat minimaal 2 niveaus krijgen: een schaduwstation en de hoofdbaan (die dan ook weer een paar sub-niveaus kan krijgen, dat weet ik nog niet).
Het is de bedoeling er plm. 30 cm tussen te houden om nog een beetje fatsoenlijk onder de hoofdbaan te kunnen werken.
Om van het ene niveau naar het andere te rijden is er natuurlijk de welbekende helix, maar gezien de beschikbare lengte (ik denk aan een baan van plm. 8,5m lang) zou een helling in 2 delen ook een optie kunnen zijn.
Wat is handiger? In beide gevallen praat je al snel over zo'n 15m aan rijlengte per rijrichting bij een helling van plm. 2%, dus voor de hoeveelheid rails maakt het niet uit. Zijn er ervaringen?
Het is de bedoeling er plm. 30 cm tussen te houden om nog een beetje fatsoenlijk onder de hoofdbaan te kunnen werken.
Om van het ene niveau naar het andere te rijden is er natuurlijk de welbekende helix, maar gezien de beschikbare lengte (ik denk aan een baan van plm. 8,5m lang) zou een helling in 2 delen ook een optie kunnen zijn.
Wat is handiger? In beide gevallen praat je al snel over zo'n 15m aan rijlengte per rijrichting bij een helling van plm. 2%, dus voor de hoeveelheid rails maakt het niet uit. Zijn er ervaringen?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Klimdinges
Nou, da's heel makkelijk Steven. Als het niet hoeft, lekker niet doen. Het is een enorm gedoe om zo'n ding te maken, het kost veel hout en überhaupt is zo'n ding niet goedkoop.
Wel kan het nuttig zijn met zo'n immense ruimte om die dan toch slim in te delen. Je hoeft ook niet zo'n spiraal te maken van 16 omwentelingen. Ik heb een vrij grote (spiraal! : red.) van 5,5 omwentelingen en daarmee maak ik 40 cm hoogte op een oppervlak van 1,5 x 1 m. De laatste 4 cm komt ook uit een recht stuk. ALs het kon, deed ik geen spiralen.
Er is wel een voordeel aan een spiraal. Ik parkeer er makkelijk 16 treinen in bij wijze van schaduwstation.
Wel kan het nuttig zijn met zo'n immense ruimte om die dan toch slim in te delen. Je hoeft ook niet zo'n spiraal te maken van 16 omwentelingen. Ik heb een vrij grote (spiraal! : red.) van 5,5 omwentelingen en daarmee maak ik 40 cm hoogte op een oppervlak van 1,5 x 1 m. De laatste 4 cm komt ook uit een recht stuk. ALs het kon, deed ik geen spiralen.
Er is wel een voordeel aan een spiraal. Ik parkeer er makkelijk 16 treinen in bij wijze van schaduwstation.
Re: Klimdinges
Ohja, je bent vast oud en wijs genoeg......maar maak met zo'n ruimte nou niet Nordrhein-Westfalen en Frankfurt Hbf na. Ga je toch nooit afkrijgen. Je weet immers ook wat seinen en de diverse electronische componenten kosten....
-
- Moderator
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Klimdinges
Oud genoeg zeker (bijna 54)... dat andere weet ik nog niet.
Haha nee hoor, dat is niet het plan. Ik denk aan een niet zo groot station (iets van 3 vertreksporen) op de ene helft, en een lokaal goederenemplacement op de andere. En veel groen en scenery, een leuk stadswijkje waar een tram rijdt of zo. Haventje. Dat werk.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Klimdinges
Servus,
Als je op een korte afstand veel omhoog (of omlaag ☺) moet is een helix handig. Maar je ziet niets van de treinen, hoogstens een wat onnatuurlijk voorbij schuivende beweging. Doe mij maar lekker lange en langzame hellingen waarop je je qua scenery kunt uitleven.
Ik heb zowel – noodgedwongen - een helix om tussen A en B op 1 meter hemelsbreed 20cm te stijgen als een helling van bijna 5 meter om dezelfde hoogte te overbruggen en rij o.a. zowel een 9-delige InterRegio met voorspan als 19 ertswagentjes met Nachschub. Je mag één keer raden waarop treinen beter tot hun recht komen.
Rob
Als je op een korte afstand veel omhoog (of omlaag ☺) moet is een helix handig. Maar je ziet niets van de treinen, hoogstens een wat onnatuurlijk voorbij schuivende beweging. Doe mij maar lekker lange en langzame hellingen waarop je je qua scenery kunt uitleven.
Ik heb zowel – noodgedwongen - een helix om tussen A en B op 1 meter hemelsbreed 20cm te stijgen als een helling van bijna 5 meter om dezelfde hoogte te overbruggen en rij o.a. zowel een 9-delige InterRegio met voorspan als 19 ertswagentjes met Nachschub. Je mag één keer raden waarop treinen beter tot hun recht komen.
Rob
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Klimdinges
Ik heb voor mijn volgend plan de helix volledig afgezworen. Vindt het ondingen die je alleen bij uiterste noodzaak ingezet. De vraag is hoeveel treinen wil je gaan rijden en hoeveel opstelspoor heb je nodig. Met zo'n lange baan kun je misschien aan een uiteinde de benodigde opstelsporen als een groot spoorwegemplacement ( je genoemde goederen emplacement) inrichten en van bijbehorende scenerie voorzien. Dan blijft de ruimte onder je baan vrij wat veel gemakkelijker is bij onderhoud.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Klimdinges
Ik zou toch voor een langwerpige spiraal gaan, is wel extra rails, maar net als Jeroen zegt het is ook een tweede opstel terrein, die van mij is 120 x 80 en 8 lagen, maar goed ik ga 80 cm omhoog in dat gedeelte.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Klimdinges
Houtjes heb ik nog wel liggen kant en klaar voor een spiraal van 80 cm doorsnee.
Kan ook gemakkelijk een ovaal worden, kwestie van houtje omdraaien. Voordeel van een hexagon.
Groetjes.
Kan ook gemakkelijk een ovaal worden, kwestie van houtje omdraaien. Voordeel van een hexagon.
Groetjes.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Klimdinges
Zelf heb ik gewoon 6mm triplex genomen 120x60. 1 mal maken en dat tig keer uitzagen. Heb twee gelijken van 100 cm hoogte (ze verbinden 4 niveaus met elkaar. Is echt wel fijn en je mag ze best zien als extra opstelsporen.
Met 120x60 heb je 2,2% stijging. Hier lopen slepen van 2,5 meter lengte met gemak doorheen.
Je kan gewoon net wat meer met meerdere lagen. Maar zoals Jeroen al zei, het moet je ambitie zijn om zoveel te doen.
Groetjes
Met 120x60 heb je 2,2% stijging. Hier lopen slepen van 2,5 meter lengte met gemak doorheen.
Je kan gewoon net wat meer met meerdere lagen. Maar zoals Jeroen al zei, het moet je ambitie zijn om zoveel te doen.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Klimdinges
Ja, de vraag is wat je nodig hebt.
Qua opstelruimte gaat er in een helling net zoveel rails zitten als in een helix, dus je kunt er ook aardig wat treinen in kwijt. En ik ben van plan het schaduwstation te voorzien van 8 sporen van 8 meter, dus daar kun je ook wel e.e.a. stallen.
Ik neig nu naar een helling.
De bovenbaan wil ik 80cm diep maken om overal bij te kunnen, maar het schaduwstation kan minder diep worden, dan kun je ook makkelijker onder de bovenbaan werken. Het geheel komt onder een schuin dak, ik hou ook nog wat werkruimte aan de achterkant.
Qua opstelruimte gaat er in een helling net zoveel rails zitten als in een helix, dus je kunt er ook aardig wat treinen in kwijt. En ik ben van plan het schaduwstation te voorzien van 8 sporen van 8 meter, dus daar kun je ook wel e.e.a. stallen.
Ik neig nu naar een helling.
De bovenbaan wil ik 80cm diep maken om overal bij te kunnen, maar het schaduwstation kan minder diep worden, dan kun je ook makkelijker onder de bovenbaan werken. Het geheel komt onder een schuin dak, ik hou ook nog wat werkruimte aan de achterkant.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Klimdinges
Helling kan inderdaad ook, wel zorgen dat je per meter niet meer als 2,5 cm stijgt, liefst minder.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Klimdinges
Als je de ruimte hebt zou ik voor een helling kiezen. Puur omdat je dan minder last hebt van extra belasting door de bochten. Daarnaast ook gewoon makkelijker te bouwen.
Re: Klimdinges
Als je onder een schuin dak werkt dan is het misschien ook mogelijk om het schaduwstation achter je baan te maken met een tussenruimte.
Het voordeel daarvan is dat je makkelijk bij het schaduwstation kan en aan de achterkant van de baan.
De helling wordt dan minder groot of heb je helemaal niet.
Het voordeel daarvan is dat je makkelijk bij het schaduwstation kan en aan de achterkant van de baan.
De helling wordt dan minder groot of heb je helemaal niet.
Mvgr. Wim.
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Klimdinges
Hallo Steven,
Wij zijn hier nu bezig met een helling van Woodland de ST1412. In een keer klaar, geen gedoe met aftstellen van bouten en moeren om de hoogte goed te krijgen.shoven schreef: ↑22 dec 2020 15:35 Om van het ene niveau naar het andere te rijden is er natuurlijk de welbekende helix, maar gezien de beschikbare lengte (ik denk aan een baan van plm. 8,5m lang) zou een helling in 2 delen ook een optie kunnen zijn.
Wat is handiger? In beide gevallen praat je al snel over zo'n 15m aan rijlengte per rijrichting bij een helling van plm. 2%, dus voor de hoeveelheid rails maakt het niet uit. Zijn er ervaringen?
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Klimdinges
Ik heb beide, spiraal en helling. Beide hebben voor en nadelen, meeste is wel benoemd.
Ik heb een helling over de volledige lengte aan de achterzijde, nadeel hiervan is dan ook dat je vanaf de achterzijde slechte bereikbaarheid hebt omdat altijd die helling in de weg zit. Dat is lastig met monteren van wisselmotoren etc, maar ook voor het bereiken van het schaduwstation.
Ik heb een helling over de volledige lengte aan de achterzijde, nadeel hiervan is dan ook dat je vanaf de achterzijde slechte bereikbaarheid hebt omdat altijd die helling in de weg zit. Dat is lastig met monteren van wisselmotoren etc, maar ook voor het bereiken van het schaduwstation.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: Klimdinges
Het bovengenoemde door Hannes is de voornaamste reden dat ik voor een helix ga. Markenburg heeft een heel mooi pakket dat goed in elkaar zit. Helaas kan ik de mijne nu nog niet bouwen door het ontbreken van het laatste tafel deel (bouwmarkt is gesloten)
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: Klimdinges
Je kunt gewoon afhalen bij de bouwmarkten hoor.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: Klimdinges
Ja maar niet gezaagd, en er zijn dingen die heel leuk op de web site staan als “alleen in de bouwmarkt te koop” en die je niet kan selecteren op de website dat je ze ophaalt.
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: Klimdinges
Dat klopt. Ze zijn wat selectief, zo kun je sommige dingen ophalen maar niet laten bezorgen (why??!? ze hebben het toch? gebrek aan transporteurs zeker). De logica erachter ontgaat mij soms.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Klimdinges
Ik heb m’n beide helixen hier vandaan.
https://www.daarkunjemeebouwen.nl/maatwerk/
Kan ik je zeker aanbevelen. Strak, mooi afgewerkt en complete pakketten.
https://www.daarkunjemeebouwen.nl/maatwerk/
Kan ik je zeker aanbevelen. Strak, mooi afgewerkt en complete pakketten.
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.
Re: Klimdinges
Ik zou van een klimspiraal afzien Steven. Mar is de helling wel nodig? Als je achter de baan kunt komen door het schuine dak, zou ik een schaduwstation achter de achtergrond bouwen. Bij zo'n lengte kun je zelfs met enkele sporen al een heleboel treinen kwijt.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Klimdinges
Daniël is ook al vanaf begin lid van ons vriendenclubje "Mc de Spoorstaaf", heeft toendertijd onze modules ook gemaakt en de Frieslijst van Stadt Schellenbach. Echt een vakman en perfectionist eerste klas. Absolute aanrader!enderscw schreef: ↑28 dec 2020 16:48 Ik heb m’n beide helixen hier vandaan.
https://www.daarkunjemeebouwen.nl/maatwerk/
Kan ik je zeker aanbevelen. Strak, mooi afgewerkt en complete pakketten.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum