Welke stoomlok past mooi voor een setje brawa personenwagons?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
erwin1z
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Welke stoomlok past mooi voor een setje brawa personenwagons?

Bericht door erwin1z »

Hallo

Ik heb van van brawa twee personenwagons en een bagagawagen
Nr 1870 1872 en 1873.
Welke stoomlok kan ik daar voor zetten?

Alvast bedankt,

Erwin


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 656
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke stoomlok past mooi voor een setje brawa personenwagons?

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Erwin,

je kan er natuurlijk voorzetten wat je zelf wilt en mooi vind. Maar goed, de wagonnen zijn van de DRG dus je zou die kant op kunnen kijken. Daarnaast zijn de wagonnen voor het lokaal spoor dus als je het realistisch wil aanpakken kan je gaan kijken wat daar bij past. Op wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_D ... d_railcars) staat een handige lijst.

Waar je op uit gaat komen hangt van veel dingen af: rij je digitaal of analoog. Voor analoog heb je waarschijnlijk iets meer keuze op de 2e hands markt, voor digitaal ben je wat beperkter (tenzij je gaat ombouwen). Wil je alleen nieuw kopen of 2e hands?

De BR38 (Fleischmann) gaat eigenlijk overal wel bij en die is ook makkelijk te verkrijgen zowel digitaal als analoog. Hetzelfde geld voor de BR78 (voormalige T18).

Succes met de zoektocht.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: Welke stoomlok past mooi voor een setje brawa personenwagons?

Bericht door stejaap »

De rijtuigen waren van origine gebouwd voor de Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen, wil je het in die stijl houden zou je hier kunnen kijken: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... Triebwagen


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

Onderwerp starter
erwin1z
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Welke stoomlok past mooi voor een setje brawa personenwagons?

Bericht door erwin1z »

Hallo Jaap en Sander,

Bedankt voor de info.

Sander,

Was ik inderdaad vergeten erbij te zetten dat het om DRG uitvoeringen gaat.
Ik rij digitaal en heb er nu een BR 64 van minitrix voor staan (omgebouw naar digitaal), maar het lijkt net of de lok wat te groot oogt voor de wagons, vandaar dat ik eigenlijk opzoek ben naar een andere lok.

Zal eens kijken hoe de BR 78 van Fleischmann ervoor staat, heb de uitvoering uit de jaarset van 2020.

Met vriendelijke groeten

Erwin


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2261
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Welke stoomlok past mooi voor een setje brawa personenwagons?

Bericht door traiNiac »

Hallo Erwin,

Tja, er zijn nagenoeg geen voormalig Württemberger stoomloks in N. Al helemaal geen nevenlijnloks en alleen de BR 18.1 is van origine Württembergs. Deze "Amerikaner" (de rijtuigen zijn gebaseerd op Amerikaanse voorbeelden) bleven in gebruik tot halverwege de jaren '20, maar werden gebruikt op neven- en hoofdlijnen. Dus je kunt beste een lok van Pruissisch origine gebruiken. Die werden door de DRG meer en meer in het zuiden van Duitsland ingezet. Zoals de BR 78 en de BR 91 (ook het proberen waard, maar dan voor nevenlijnen). Eenheidstypes kan eigenlijk niet. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel.

P.S.
Als het je alleen te doen is om de hoogte van de BR 64 van Minitrix, dan heb je gelijk: die is niet erg modelgetrouw.



Onderwerp starter
erwin1z
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Welke stoomlok past mooi voor een setje brawa personenwagons?

Bericht door erwin1z »

Hallo Harry,

Bedankt voor je info.
Inderdaad de BR64 van minitrix is vrij hoog, bij de meeste wagons valt het niet zo op maar bij de brawa wagons valt het echt op.
Zal het weekend wel even een foto erbij plaatsen.
Ik zag een BR 91 van Fleischmann nr 7828 misschien ga ik daar maar eens naar zoeken.(is deze eigenlijk makkelijk om te bouwen naar digitaal?)

Mvg

Erwin


Plaats reactie