Mijn Baanplan.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fred van Leeuwen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 05:28

Mijn Baanplan.

Bericht door Fred van Leeuwen »

Hallo allen.

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen, das wel zo netjes natuurlijk.

Ik ben Fred van Leeuwen en ben zo'n ( even na vragen aan me vrouwtje ) 28 jaar oud.
Ik woon in Zweden in het prachtige Luleå.

Op een dag was ik met me vrouwtje in de stad en zag vanuit de verte een modelbouw winkel.
Daar moesten we dan maar eventjes naar toe wandellen natuurlijk.
Mijn neus en kin stond tegen t raam aangeplakt en kon het niet laten om deze hobby weer op te pakken.

hoezo oppakken? ( hier komt mijn eerste ervaring met modeltreinen ) nou vroeger toen ik klein was keek ik altijd over pa's schouder heen als hij met de treinbaan bezig was. Ik was nog zon 6 jaar en vond t natuurlijk enorm interesant. mijn vader was er minder blij mee maar dat had er mee te maken dat ik op een dag in me eentje in de treinkamer kwam en vervolgens beneden kwam met een paar afgebroken seinen.
( pappa was boos.. )

Maar goed Fred werd al ouder en werd 16 jaar. hij kreeg wat meer verstand van treinen en was er enorm mee bezig.
Ik geraakte bij de Modelspoorclub Alkmaar waar ik woonde en waar mijn vader ook lid van was.
Hier leerde ik het opbouwen van de baan en alles er omheen. mijn begin was aan de module baan hoorn-medemblik. samen met andere medeclub leden is dit een mooie baan geworden. maar ik vond N-Spoor toch veel interesanter. aangezien mijn pa N-Spoor had. en het duurde niet lang of ik mocht samen met Pa en andere clubleden werken aan de N-baan.

Vervolgens door wat situaties paar jaar laten heb ik geen oog meer laten vallen op modelbouw.
Tot de dag.. nouja dat hebben jullie al gelezen.

Je komt de modelbouw winkel binnen en begint een gesprek aan met de verkoper.
3 uur later besluit je toch maar de winkel weer uit te gaan want vrouwlief werd een beetje ongeduldig.
Thuis aangekomen de rolmaat door de slaapkamer geslingerd en de bouwtekeningen zijn begonnen.

Afbeelding

Donkergrijze sporen zijn dalende of lagere niveau sporen.
En het rangeer gedeelte is nog onbekend en weet daarbij niet waar ik die zeker zou plaatsen of aansluiten.

Dit word een analoge baan met digitale voorbereidingen.
Aangezien ik daar nog niet helemaal overuit bent.

Dit is vrijwel voor mij een eindresultaat op t rangeer werk na.
Als er tips of opmerkingen zijn hoor ik dat graag.
Ik zal regelmatig updates geven en aanwezig zijn op t forum.

Van de week beginnen met opbouw van de tafel :)

Vriendelijke Groet Fred.



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door tv_man »

Welkom op het forum ten eerste.

Ik geloof dat het tegenwoordig modieus is om een schaduwstation in te bouwen om niet steeds dezelfde treinen langs te zien komen.

Verder is de baan erg diep tenzij je er van alle kanten bij kan. (of je armen van twee meter hebt)

Wat wil je met de baan? Deze baan leent zich vooral voor het eenvoudig rondjes laten rijden, veel rangeren en dergelijks zal er niet gebeuren (maar je gaf aan dat dat er nog zou kunnen komen). Ik zou overwegen de sporen in de rechteronderhoek te verbinden om zo wat meer variatie te creëeren. Nu zijn het twee paar sporen die toevallig langs elkaar heen lopen.

Heb je nagedacht over de thematiek van de baan? Tijdperk? Land?

En: In Luleå is er daadwerkelijk een treintjeszaak? Zo ja, dan is het in Zweden duidelijk goed gesteld.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door dentheo »

Fred van Leeuwen schreef:Hallo allen.

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen, das wel zo netjes natuurlijk.

Ik ben Fred van Leeuwen en ben zo'n ( even na vragen aan me vrouwtje ) 28 jaar oud.
Ik woon in Zweden in het prachtige Luleå.
Dat is verschrikkelijk "hoog" in Zweden, dan moet jij ertstreinen nabouwen.... :lol:



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Fred van Leeuwen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 05:28

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door Fred van Leeuwen »

Goed punt over het schaduw station, zal eens gaan puzzellen vandaag.
De baan is inderdaad vrij diep maar kan vrijwel overal bij en anders bouw ik t zo dat ik er bij kan.

Ik wil natuurlijk lekker rond kunnen rijden en ook kunnen rangeren, alleen dat word nog ff tekenen.
De rechter onderhoek ziet er inderdaad vrij saai uit en ga daar ook ff verandering in brengen.
ook wil ik echter wat meer verhogingen en verlagingen er in. het ziet er nu vrij simpel uit naar mijn mening.

Tijdperk zal III zijn, land als ik naar de treinen kijk zal dat vrijwel duitsland zijn.
In zweden hebben we zekers een modelbouw winkel niet veel maar we hebben ze, meeste is ook H0 helaas.
Maar deze zaak is ook veel N materiaal te vinden. deze is hier te vinden http://www.modellhobby.se/

Het is inderdaad hoog in zweden maar wel enorm mooi :) ertstreinen? je zou het haast denken haha..

Ik ga weer tekenen, tips en dergerlijke zijn altijd welkom!
Zodra de tafel er staat zal ik updates geven over het bouwvervolg.

Groets Fred.



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door tv_man »

Nog kort samengevat, nu is je baan een veredelde ovaal. Wanneer je het rondrijden en treinen voorbij zien komen belangrijk acht en voor heuvelachtig landschap kiest, wat bij een Duits voorbeeld goed kan, kan je een soort spaghettibaanplan realiseren, waar de banen kriskras door het landschap lopen, tunnels in en uit gaan en over bruggen rijden. Er bestaat de mogelijkheid voor veel modeltreinenspotten.

Door de sporen rechtsonder te verbinden, zou je in plaats van een veredelde ovaal een soort cijfer-acht vormige baan krijgen waarbij je van ovalen kunt wisselen. Met weinig moeite net wat meer mogelijkheden. Combineren met een station of wat industrie en je kunt tegelijk een paar treinen rondjes laten rijden en elders aan het rangeren zijn.

En qua tijd en plaats, ik heb zelf een zwak voor wat apartere locaties (de genoemde Zweedse ertstreinen klinken reuze interessant!) maar zelf heb ik ook maar gewoon Duitsland, tijdperk III, wat op zich ook helemaal niet verkeerd is, daar de exotische locaties erg veel moeite kosten wanneer kant en klare treinen moeilijk tot niet verkrijgbaar zijn. (weet niet hoeveel Zweeds materieel er te vinden is)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Fred van Leeuwen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 05:28

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door Fred van Leeuwen »

Ik weet precies wat je bedoelt !

Momenteel ben ik t station aan het fixen dat er van beide richtingen alle sporen gebruikt kunnen worden, maar het kris kras door elkaar laten lopen ben ik dus niet goed in.
Ik kan het zo voor me zien en het in me hoofd hebben maar op papier brengen is echter een 2e verhaal. ik zou ook graag bocht wissels toe willen passen nou lukt me dat ook al niet echt.

Ze hebben hier in zweden opzich wel mooie treinen hoor alleen ben ik iemand die bovenleidingen niet zo mooi vind en stoomlocomotieven en een aantal diesels veel interesanter vind. hier in zweden verkopen ze redelijk wat zweedse treinen en ook zelfs nederlandse ( minder veel natuurlijk maar goed. )

Maar goed, als ik iets heb zal ik t even plaatsen, Bedankt !



Onderwerp starter
Fred van Leeuwen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 05:28

Re: Bochten..

Bericht door Fred van Leeuwen »

Ik werk voornamelijk met R3 en R4 maar tussen R1 en R2 zitten ook nog 2 maten die te maken zijn met Flexirail.
Zijn die 2 maten veilig voor lange treinen? aangezien ik vrijwel met alleen R3 en R4 zit te tekenen. ( 6 a 7 personen wagens + lok )

Zoja dan zal dit voor mij meer speling / ruimte geven.
Ben volop aan het tekenen maar blijf een beetje hangen op overal dubbelsporig.
Denk dat ik dat van me pa hebt :)

Station is gefixed in ieder geval.


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door richard7877 »

hallo fred

ik zelf gebruik r2 bochten en flexrails(ik ben nog aan het bouwen)
houdt er wel erkening mee r3 en r4 bochten hebben een grote straal
waardoor je baan breder wordt dan 80 cm die ik heb met r2 en zo kan je niet overal meer bij zeker als je je baan tegen een muur plaatst
met bouwen is dit vervelend maar als er een trein ontspoort ook! :D :D
dit is ook de fout die ik in het begin gemaakt had en weer overnieuw kon beginnen

of een luik in het midden dan kan je daaruit overal bij
ik vind het trouwens wel een mooi baan plan!

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door Michiel »

Het is optisch een mooi plan, maar als ik het meer in detail bekijk, blijf ik toch een beetje op mijn honger zitten. Ik mis eigenlijk een beetje het verhaal achter de baan, het waarom. Met een beetje geographisch, technisch en historisch context zou je je plan kunnen uitbouwen tot iets dat completer en gefundeerder is. Nu lijkt het me een baan waar je je treinen op kan laten rondjes rijden, maar dat gaat gauw vervelen.

Nu, ik ken je niet, en weet niet wat je boeit en waar je interesses naar uit gaan, maar Zweden lijkt me ook een spoorweggeschiedenis te hebben. Zou je je niet kunnen laten inspireren door een of ander thema uit deze geschiedenis. Hebben ze geen markante spoorwegconstructies? Ze hebben toch ook stoom en diesel gekend? Waar en wanneer?

Kortom, je plan oogt heel mooi, en mits wat onderzoek, kan je er ook een boeiend plan van maken. Hoe dan ook, ben ik benieuwd hoe je je baan verder gaat ontwikkelen, en vooral bouwen. Ik wens je van harte succes!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Fred van Leeuwen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 05:28

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door Fred van Leeuwen »

De baan is momenteel al vrijgroots aangepast.
Het station Andernach in duitsland is voor mij de inspiratie geweest van mijn station.
Nou is deze al deels aangepast om er voor te zorgen dat er van beide kanten de rijrichtingen kunnen komen.

Voor de rest is het eigenlijk een Fantasie baan waar ik prettig op rond kan rijden en ook op kan rangeren. ( wat er nu deels bij gebouwd is. )

Zweden heeft een aardig spoorweggeschiedenis dat klopt. Ben ook op op de plaatselijke Treinmuseum geweesd waar enorm veel te bewonderen is.
Maar ik vind persoonlijk de modellen niet echt interesant.

Bedankt voor het succes! ik weet zeker dat het bouwen me beter af zal gaan dan het tekenen :)
Maar men moet toch een plan hebben voor de zaag overal in gaat natuurlijk.

Groets Fred.



Onderwerp starter
Fred van Leeuwen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 05:28

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door Fred van Leeuwen »

Daar was ik weer na een paar dagen puzzellen en tekenen.
Ik ben er nog niet helemaal over uit maar ben wel wat verder.

Hieronder een bijlage met hoever ik het nu heb, verders weet ik even geen raad om hoe ik t wil hebben
Misschien mensen hier ideeén of tips? of misschien wel afraders die zijn namelijks ook van harte welkom.

Zover ik er achter ben van mezelf ben ik niet goed in de banen kris kras door me kaar te laten lopen en blijf ik ook op 2 baans steken.
Misschien moet ik gewoon het station zo aanhouden en dan in praktijk er gewoon om heen bouwen :S.

Met vriendelijke groet! Fred.

Afbeelding



DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door DirkH »

Hoi Fred,

Het lijkt mij een nogal ingewikkeld plan, kan je afmetingen van de ruimte even doorgeven dan wil ik wel eens een poging wagen om een start te geven aan een mogelijk plan.
Voor zover ik gelezen heb gaat je voorkeur uit aan rijden met redelijk lange treinen, dubbelsporige hoofdbaan met daarbij nog wat rangeer mogelijkheden.

Gr
Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
Fred van Leeuwen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 05:28

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door Fred van Leeuwen »

Het probleem is dat ik het steeds ingewikkeld maak :)
Hieronder een bijlage met de maten van het tafelblad

treinlengte is gemiddeld 6 personenwagens
Ik wil het niet alleen op rijden houden maar ook op rangeren :)
Het station ben ik echter wel te vrede mee.

Mvgr Fred

Afbeelding



DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door DirkH »

Hoi Fred,

aan de rechterkant van je station moeten treinen steeds over de afbuigende stand van de wissel rijden, als het mogelijk is zou ik dat vervangen zodat er minstens 2 sporen zijn waar treinen door het station kunnen rijden zonder over een afbuigende wissel te rijden.

Ik blijf we bedenkingen hebben over de bereikbaarheid achteraan op de baan.
waarom niet iets zoals bijgevoegde tekening maken , kan je overal nog aan.

Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
Fred van Leeuwen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 05:28

Re: Mijn Baanplan.

Bericht door Fred van Leeuwen »

Rechts onder zeg maar was ik al iets van plan met een hoek er uit halen zodat ik daar nog makkelijk kan staan.
In ieder geval was ik zo wie zo van plan het zo te maken zodat ik er bij kan.

Deze manier is ook een mooi manier, ik ga hier weer even mee puzzellen.
Ik heb er eerlijk gezegd niet echt aan gedacht omdat ik zelf zoiets had van ik wil mijn ruimte optimaal gebruiken.
Is het zowaar niet voor spoor dan voor natuur of stad gedeelte.

Ik gaan hier vandaag weer eens mee aan de gang om te kijken of ik iets uit me muis kan krijgen.

Bedankt, Fred.


Plaats reactie