Naast het posten van zelf bedachte oplossingen moet je hier ook hulpvragen voor oplossingen kunnen posten waar we dan allemaal over na kunnen denken en ideeën voor oplossingen kunnen aandragen. En werkt het niet voor de gene die de hulpvraag stelt dan werkt het misschien wel voor een ander. Dit is dus vooral bedoeld als constructief topic en niet als jank topic.
Om dit gelijk goede start te geven hier eerst de video van Jeremy van Black Magic Craft over het omgaan met zijn tremor.
Zoals jullie weten is het voor mij voor zeker 80% het zelfde. Ik heb ook veel moeite met het vasthouden van kleine dingen. Daarvoor heb ik o.a. pennen gemaakt van kurken om penselen in te schuiven. Ook van kurken pennen met een cocktailprikker er in om dingen te positioneren of om mee te schilderen.

Ook maak ik fijne penselen van grotere penselen door de meeste haren weg te knippen. Door dat de overgebleven haren langer zijn dempen die de trillingen uit mijn handen wat de gekochte kleine penselen niet kunnen omdat de haren te kort zijn.
Verder kreeg ik ooit eens hier de tip om een spons in een huisje te proppen als het huisje zelf te moeilijk vast te houden is. Dit werkt voor mij soms wel soms niet maar is zeker het proberen waard want de keren dat het werkt is pure winst.
Voor het vasthouden en plaatsen van dingen gebruikt ik bij voorkeur geen pincet. Een pincet is dun en klein en onstabiel vast te houden en activeert daardoor juist mijn tremor dus ik ben beter af dat gewoon met mijn ligt trillende vingers te doen. Ik gebruik bijvoorbeeld ook alleen de ouderwetse Stanley messen met schroef zonder bewegende delen omdat die voor mij het beste zijn om vast te houden en mee te werken. Ik heb ook altijd kleine schroevendraaiertjes nodig met grote handvaten. Als ik bij iemand anders moet werken( zoals bij Jaap/Jeemka) dan werkt het voor dat soort gereedschap beter als ik m’n eigen gereedschap mee neem. Omdat ik met het snijden van kleine dingen vaak uitschiet maakt ik van oude schroevendraaiers vaak beiteltjes om dingen mee uit te steken ipv te snijden. Wat ik ook heb gemerkt is dat veel tangen die je koopt verende strips hebben. Ook dat activeert m’n tremor dus die worden er gelijk uitgesloopt. Als met wegwerp beker moet lopen schuif ik er altijd 2 over elkaar heen. 1 beker is heel onstabiel en kan ik niet vasthouden zonder dat mijn handen gaan trillen. De 2e er overheen geeft net die extra stevigheid dat het bij normale belasting niet onstabiel word en mijn handen dus ook niet gaan trillen. Dat is gelijk waarom de eerder genoemde spons voor mij niet altijd werkt om een huisje mee vast te houden omdat dat soms toch te onstabiel is. Dat hangt af van het gewicht van het object wat ik er mee vast probeer te houden en van de hoeveelheid stoorstroom die er op mijn zenuwbanen staat.
het maken van bomen zou ik graag van ijzer of koperdraad doen maar dat in elkaar vlechten is zowel voor mij als voor m’n moeder( die ook eens zo’n workshop van Jaap Vriend heeft gedaan) niet te doen. Zoals jullie inmiddels bij 2 modelbaantje hebben kunnen zien ben ik de structuur de bomen als ik een echt mooie nodig heb van in elkaar gedraait en gelijmd wol gaan maken. Dat kost wel veel geduld( wat ik eigenlijk niet heb) en secondelijm en je moet iets vinden om de stam en later de takken tijdelijk in te spannen. De secondelijm droogt in wol namelijk heel erg langzaam. Bij het uit elkaar trekken van de laatste stukjes draden wol die uit 3 in elkaar gevlochten draadjes bestaan kan je ze met hele kleine klemmetje of door het gewicht van de lijm wel redelijk in bedwang houden tot het droog is.

Bij m’n ouders ligt nog het nodige aan fijn gereedschap( vijltjes en aanverwant spul) wat ik goed kan gebruiken maar waar ik zo niet mee kan werken en ik wacht nu op mijn vader tot hij van hout handvaten er op heeft gemaakt van een 15mm dik. Ik geloof alleen dat ik hem er eens aan moet herinneren.
Dan iets heel anders; ik kan door problemen met mijn knieën slecht laag bij de grond werken of ik moet op de grond gaan zitten maar dan kom ik bijna niet overeind. Een jaar of 8 terug toen vrienden van mij gingen verhuizen moest er aan hun schuine dak binnen het nodige geschuurd en geschilderd worden waar we allemaal door knie en rug problemen slecht bij konden. Ik heb toen in de rommelhoek bij IKEA een laktafeltje gekocht en daar wielen onder gezet. Als antisliplaag ging er een strook tapijt op. Daar konden we zonder probleem op gaan zitten in waar nodig liggen zo konden we alles doen wat nodig was. De paar euro die het koste was het meer dan waard. Iets in deze richting lijkt mij ook een (begin) van een oplossing voor mensen die onder hun baan moeten werken maar daar door vergelijkbare problemen slecht bij kunnen.
Ik hoop dat dit topic ook door andere gevuld word met vragen en oplossingen.
Groetjes Michiel