Op de polderbaan is inmiddels het schaduwstation aangelegd en aangepast om wat meer lengte kwijt te kunnen. Betekende wel dat we 2 bochtwissels moesten gaan gebruiken. Hier ben ik geen fan van, voornamelijk vanwege het doorgaans grote spanningloze deel van het puntstuk. Nu hebben wij voor Minitrix rail gekozen omdat deze wissels heeft met geleidend puntstuk zonder dat je dat met een apart relais hoeft te schakelen. Zo ook de bochtwissels, dus geen probleem zou je zeggen. Klopt ook alleen doet zich een ander, in mijn ogen onbegrijpelijk, probleem voor. Kwam aan het licht tijdens het rijden van testrondjes. Vorig jaar op vakantie in het VK een paar leuke Dapol rijtuigen gekocht. Deze blijken te ontsporen op de bochtwissel. Dapol blijkt smallere wielen te gebruiken. 2mm. Waar Fleischmann e.d. 2,4mm breed zijn. De spoorbreedte van de rails is 9mm binnen-binnen. Ter plaatse van de wisseltongen is de spoorbreedte 10mm.

Met Fleischmann assen gaat dit nét goed, op 0,5mm. Ik vind dit ongeloofelijk marginaal. En snap ook niet waarom Minitrix dit zo gemaakt heeft. De smallere wielen van de Dapol zakken hier tussen de rails.

Spoorbreedte thv wisseltongen

Dapol as

Fleischmann as