LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

Beste mensen,

Onlangs heb ik een kleine stam van 4 Fleischmann Donderbussen bemachtigd: 8060 (bagage-/sluitwagen), 8061 (1e klas rijtuig), 8062 (2e klas rijtuig) en 8062K (2e klas rijtuig met kortkoppeling).
Nu ben ik op zoek naar passende binnenverlichting. Fleischmann had daarvoor setjes als 9451 en 9455, maar die zijn niet meer verkrijgbaar. Of soms nog 2e hands.
Voor digitaal bedrijf moeten er andere lampjes in. Bovendien zou ik dan liever van LED licht gebruik maken.
Heeft iemand een suggestie om hier iets passends voor te vinden?

Dick


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

Ter illustratie: dit is een wagon met kortkoppeling:

Afbeelding

Afbeelding

En dit een wagon zonder kortkoppeling:

Afbeelding

Afbeelding

Boven de wielen zit een uitsparing waar stroomafnemers naar toe kunnen.
Daar gaat nog wel een metalen plaatje voor het gewicht overheen, waar dus geen contact mee gemaakt moet worden.


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door tv_man »

Heb geen suggesties over hoe dit aan te pakken. Heb ook een aantal van deze rijtuigen dus ben wel geïnteresseerd hoe dit project gaat lukken. Zou me zelf vooral zorgen maken over de stroomafname van de rails en of dat voldoende is om de binnenverlichting adequaat te laten branden want het is een tweeassertje. Een dikke condensator erin om het knipperen te verminderen (achter het witte wc-raampje misschien?)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Rehorst »

Dick.

Ik zou de wagons voorzien van messing asbussen, zoals ze te koop zijn bij peho-kkk.de.
Dan heb je in ieder geval op alle wielen stroomafname en verminderd het knipperen.
Ook zou ik een condensator 220uf 25 v opnemen als buffer.
Als verlichting een ledstrip die je per meter kan kopen, ik zou in dit geval een gele kleur nemen.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

Rehorst schreef: 29 jul 2023 19:43 Dick.

Ik zou de wagons voorzien van messing asbussen, zoals ze te koop zijn bij peho-kkk.de.
Dan heb je in ieder geval op alle wielen stroomafname en verminderd het knipperen.
Ook zou ik een condensator 220uf 25 v opnemen als buffer.
Als verlichting een ledstrip die je per meter kan kopen, ik zou in dit geval een gele kleur nemen.
Piet,

Dank voor de suggestie met messing asbussen. Ga ik opzoeken.
En ook de condensator plaatsen houd ik zeker in gedachten.
Een ledstripje bovenin heb ik in andere wagens veel toegepast. Maar dat was in H0. In schaal N waarop ik nu ben overgestapt is dat voor mij een leuke uitdaging.

Het interieur in deze wagens zit vrij stevig in de behuizing. Ik heb nog niet geprobeerd die er uit te peuteren. Dan zal blijken of er bovenin voldoende ruimte is. Fleischmann nodigt uit de opening in het midden als lichtpunt te gebruiken van waaruit het licht zich verder verspreidt.
In de bagagewagen hebben ze vanuit het midden speciale lichtgeleiders gemaakt die naar de beide sluitlichten lopen.

Dick


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco

Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Rehorst »

Dick.

Ik rij na een H0 baan gehad te hebben nu ook spoor n.
Ik gebruik de led strips die je per meter koop maar ook die van digikeijs en van Peter-Stearsz, en die werken allemaal prima al zijn de strips die je per meter koop wel de breedste.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Jantje »

Met busjes werkt perfekt, zie filmpje



Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

Rehorst schreef: 29 jul 2023 19:43
Ik zou de wagons voorzien van messing asbussen, zoals ze te koop zijn bij peho-kkk.de.
De asbussen zijn besteld, met aangesoldeerd draad ... Ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Het lukt me niet om zonder beschadigen de interieurs er uit te krijgen. De bovenruimte is daardoor niet beschikbaar.
Dat wordt dus even prutsen via de opening in het midden van 6x6 mm. Het wordt waarschijnlijk een draadje met mini led aan het uiteinde + weerstand. Ik heb daar nog wat van liggen van Digikeijs.

Zie ik het goed dat er vanwege de polariteit ook nog een bruggelijkrichter tussen moet?
Of ik dan ook nog een condensator kwijt kan moet ik nog zien.

Dick


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Momfer »

Met wat tandenstokers voorzichtig tussen de buitenzijde en het interieurdeel,op plaatsen tussen de ramen.

Gaat vrij gemakkelijk eruit.

Ik zou zeker gebruik maken van een kleine gelijkrichter. Daarachter kun je dan zonder problemen een elco plaatsen.

Succes!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

Beste mensen,

Nog even een vraag: hoe zit met de polariteit van de leds? Immers, als je de wagon net andersom plaatst verwissel je ook de + en - kant.
Vangt de bruggelijkrichter dat op?
Het is ook voor mij experimenteren als niet-electronicus … 🤓


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door tv_man »

Bruggelijkrichter is nodig voor zowel de elco als de leds. Die zorgt ervoor dat ongeacht wat de polariteit van de rails is de elco en de leds de juiste polariteit krijgen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door fenix »

Veel zinnigs is al gezegd hier. Over de led kleur wil ik nog wel een overweging meegeven: warm wit.
In ieder geval verkrijgbaar in verschillende smd afmetingen. en als je een messing asbusje op een as kunt krijgen, lukt een wat grotere smd led op een strookje printplaatje ook wel.

dm-toys heeft overigens wel het een en ander aan binnenverlichting. wellicht zit daar iets passends tussen

Fenna



Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

tv_man schreef: 31 jul 2023 21:16 Bruggelijkrichter is nodig voor zowel de elco als de leds. Die zorgt ervoor dat ongeacht wat de polariteit van de rails is de elco en de leds de juiste polariteit krijgen.
Super. Dat heldert de zaak ook weer op voor mij. Bedankt!


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

Momfer schreef: 31 jul 2023 12:39 Met wat tandenstokers voorzichtig tussen de buitenzijde en het interieurdeel,op plaatsen tussen de ramen.
Gaat vrij gemakkelijk eruit.
Ben er mee bezig geweest en de zijkanten flink naar buiten geduwd met tandenstokers, maar ik krijg er geen beweging in. Het interieur lijkt bovenin ook vastgeklikt te zitten.
Dat is wel balen want die bovenruimte heb je voor een goed resultaat toch wel echt nodig.


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Paul_DMV »

Ik zie veel vragen over hoe wagonverlichting aan te sluiten en of daar een schema voor is. Er zijn vele oplossingen. Uit al die oplossingen werkt voor mij het beste met mijn 3d geprinte magneetkoppelingen.

Afbeelding

Ik gebruik zelf geen elco meer vanwege het doorlussen met magnetische koppelingen. Dan is 3 wagons met slepers die stroom afnemen en doorvoeren voldoende tegen het knipperen en werkt zelfs beter. Als je 3 wagons met elkaar koppelt die alle 3 stroomafnemen heb je al nauwelijks geknipper meer, zelfs zonder elco, want het het aantal contactpunten dat met elkaar verbonden is neemt de kans op onderbreking exponentieel af.
Bij een losse wagon of geen stroomdoorvoer zou ik wel een elco plaatsen, maar en stam van 10 rijtuigen met allemaal elco's en dus allemaal slepers kan voor een loc te zwaar worden. Dus dan is het beter om stroom door te voeren met magneetkoppelingen en maar 3 of 4 wagons van slepers te voorzien.

Afbeelding


Afbeelding

Mocht je toch nog een elco willen installeren beperk dan de laadstroom met een weerstand, bij het ontladen loopt de stroom buiten de weerstand om door de diode, dit voorkomt vonken van wielen, dat geeft weer oxidatie op je rails, en je centrale kan dit snelle laden als kortstondige kortsluiting herkennen als je een wagon met lege elco op de baan zet. Een lege elco heeft dus eigenlijk te weinig weerstand om direct op je rails aan te sluiten.

Afbeelding

De smd gelijkrichter soldeer ik rechtstreeks op de ledstrip. Ik onderbreek de min aan het begin van de ledstrip en lus die weer door met een weerstand, daarvoor krab ik een stukje van de ledstrip af zodat ik daar de weerstand op kan solderen, dat scheelt weer draden.
Zorg dat de doorlus van wielen en magneten aan dezelfde kant blijven en niet kruislings raken. Bij een hele stam wagons heb je dan maar een paar wagons met slepers nodig, dat scheelt dus weer trekkracht van je lok. Heel belangrijk bij hellingen, helixen en lange treinen.

Afbeelding

Afbeelding

Onderdelen
Led strip warmwit Smd 12v
Weerstand 4k7 (lager is feller, hoger is minder fel licht, afhankelijk van je baanspanning)
Smd gelijkrichter
Magneetkoppelingen (vragen hierover mail naar contact.3dPrintn@gmail.com of kijk op www.facebook.com/3dprintN/ )
Optioneel
Elco 25v 470uf
Weerstand 470 Ohm
Diode lm4148

Afbeelding

Ik heb voor alle soorten en maten wel een type magneet koppeling gemaakt. Als je geinteresseerd bent, stuur me even een mailtje naar contact.3dprintN@gmail.com en dan stuur ik je de catalogus en prijslijst.

Je kunt wat voorbeeld filmpjes zien op mijn youtubekanaal. https://youtube.com/@3dprint-npaul-p94

of mijn fb pagina https://www.facebook.com/3dprintN/


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door BartenThomas »

Bij die donderbussen zit het binnenwerk door de raamkozijnen (gele/gouden randjes) vastgeklemd in de raam uitsparingen. Voorzichtig de raampjes naar binnen drukken is hier de truuk.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Momfer »

Dat wat @BartenThomas zegt ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Volledig met deze aanvulling eens :)



Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

BartenThomas schreef: 01 aug 2023 15:12 Bij die donderbussen zit het binnenwerk door de raamkozijnen (gele/gouden randjes) vastgeklemd in de raam uitsparingen. Voorzichtig de raampjes naar binnen drukken is hier de truuk.
De aanhouder wint. Met dank voor jullie aanmoedigingen 👍

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Amerpoort op 02 aug 2023 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco

Onderwerp starter
Amerpoort
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2023 19:28
Locatie: Zeist

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Amerpoort »

@ Paul-DMV
Geweldig wat je allemaal laat zien aan opties, foto’s en tekeningen voor stabiele binnenverlichting en koppelingen.
Heel leerzaam.
Ik puzzel nog even op de stroomafname van de enkele assen die onder de Donderbussen zitten.
Als ik het goed zie is het ook een optie om de wielassen om te draaien, zodat de ene keer de + en de andere keer de - wordt verbonden.

Dick


Dick Looijen

Tijdperk III en IV - NS en DB - Koploper - Ecos - Peco
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door Momfer »

Amerpoort schreef: 02 aug 2023 17:04 =8><---- knipje

Als ik het goed zie is het ook een optie om de wielassen om te draaien, zodat de ene keer de + en de andere keer de - wordt verbonden.
Klopt helemaal,en fijn dat het gelukt is :)



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: LED binnenverlichting in Fleischmann Donderbussen

Bericht door BartenThomas »

Wanneer je stroom van de assen afneemt, en niet van de wielen, moet je sowieso de assen "tegengesteld" plaatsen.


Plaats reactie