Geluid aan/uit zetten met pc

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Quatannens
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jan 2023 17:37

Geluid aan/uit zetten met pc

Bericht door Quatannens »

Goedemiddag,

Een eenvoudige vraag, maar ik vind het antwoord niet zo meteen terug:
Als ik een locomotief met geluid heb die ik even uit het zicht weg wil zetten, kan ik dan met een pc sturen dat deze locomotief zijn geluid even wegvalt? Stel dat de locomotief even in een berg stopt, dan hoef ik geen geluid te horen van een optrekkende locomotief als hij weer vertrekt (of de remmen als hij daar stopt). Kan dit?

Als het niet duidelijk is, schiet je maar wat extra vragen af!



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Geluid aan/uit zetten met pc

Bericht door Arjuna »

Volgens mij simpele gedachte gang ,als de stroom er af is maakt het ook geen geluid (analoog)
Maar digitaal weet ik het niet ?
Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Geluid aan/uit zetten met pc

Bericht door FidOo »

Ik weet niet precies hoe je het moet inregelen. Maar ik weet dat je met itrain functies (dus geluid) aan en uit kan zetten ook afhankelijk van locaties.

Sommige geluidsdecoders en soundprojecten hebben zelfs een fade-out en fade-in via 1 functie toets. Hiermee vervaagt het geluid langzaam.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Geluid aan/uit zetten met pc

Bericht door WimR »

Geen idee met welke centrale of welk software programma je werkt.
Maar als je de digikeys/YaMoRc centrale heb dan kan je dit via het programma van digikeys/YaMoRc op de computer aan en uitzetten.
(andere centrales hebben iets dergelijks.)
Werk je met een computerprogramma zoals iTrain, Koploper, Rocrail etc. dan kan je dat via dat programma uitzetten.
Als je automatisch rijdt met een computerprogramma dan kan je dat automatisch uit en aan laten zetten bij bepaalde blokken.

Zoals je ziet is de de vraag die je stelt te algemeen om een goed antwoord te geven.

Maar zoals je de vraag nu stelt is het antwoord "JA"


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
Quatannens
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jan 2023 17:37

Re: Geluid aan/uit zetten met pc

Bericht door Quatannens »

Ok, bedankt. Het antwoord 'ja' is voldoende voor mij :) Ik ben nu nog wat aan het spelen met handgestuurd rijden via de app en Z21 centrale. Als de software voor pc-aansturing dat kan sturen, is het voldoende voor mij! Allen bedankt.



JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: Geluid aan/uit zetten met pc

Bericht door JohanBR64 »

Beetje laat, (net nieuw hier) maar inderdaad via software prima te regelen. Zelfs handmatig is dit gewoon mogelijk. Één van de functies is geluid aan/uit. Laten wij voor het voorbeeld F5 zeggen. Als je dan handmatig F5 van de betreffende loc aan of uit zet zal het geluid aan of uit gaan. In besturingssoftware kan je bij het inrijden van een blok, of losse sensor opdrachten aan de betreffende loc in het blok geven. Zo zet ik op de LGB baan ook het geluid uit in het schaduw station. Maar je kan nog meer zaken regelen. Bijvoorbeeld licht uit, bel bij overweg, fluit, kolen scheppen, luchtpomp, enz. Net welke geluiden je in de locs hebt. Het is daarbij wel het handigste als alle functies die je op deze manier wil aansturen onder de zelfde functie zitten. Dit kan je programmeren.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Geluid aan/uit zetten met pc

Bericht door Wim Ros »

WimR schreef: 13 aug 2023 16:30
Zoals je ziet is de de vraag die je stelt te algemeen om een goed antwoord te geven.

Maar zoals je de vraag nu stelt is het antwoord "JA"
Ik denk dat het antwoord eerder "MISSCHIEN" is want met alleen een PC gaat het niet lukken......

Mvg
Wim.


Plaats reactie