Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door Eendenreetx »

Ben langzaam weer wat aan het klooien met wat scenery.

Ik heb wat eps stukken gezaagd om een berg te maken en nu wil ik deze aan elkaar verlijmen echter krijg ik geen goede lijm gevonden, kom alleen maar pu houtlijm tegen.

Ook wil ik ijs maken wie heeft met bepaald spul goede resultaten, gaat maar om een klein stukje ijs.



BartenThomas
Berichten: 430
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door BartenThomas »

Waterijs of Roomijs? :lol: :lol:



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door Eendenreetx »

Haha een bevroren stuk meertje


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door Bjor »

Ik heb het zelf niet gedaan, maar als ik ijs zou moeten maken, zou ik foto 2 of 5 van deze site nemen:
https://www.natuurijswijzer.nl/ijsontwi ... orten-ijs/
en die in een printshop op overheadsheet laten printen en die op een grijs/bruin geschilderde ondergrond plakken.

Althans, dat zou ik proberen.
Maar misschien hebben anderen wel ervaring met het nabootsen van een ijsvloer?


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

tv_man
Berichten: 1456
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door tv_man »

Ik denk dat je best ver komt met min of meer dezelfde techniek als wanneer je water wilt nabootsen.

Dus een doorzichtige giethars laten uitharden met een zeer glad oppervlak (als je er ook een wak in wil hebben met eendjes erin wordt het weer wat lastiger, maar niet onmogelijk.

De bodem van het meertje donker verven, ik denk dat donkerblauw of donkergroen het beste werkt, daarna een laagje giethars erin (een paar millimeter is meer dan genoeg, dit stelt het water voor) daarna nog een laag giethars (dit wordt het ijs) de twee lagen kan je een iets ander kleurtje geven (heel subtiel) zodat de oplettende kijker een verschil ziet tussen het ijs en het water eronder. Om het er dan als ijs uit te laten zien héél lichtjes drybrushen met wit (stuifsneeuw) of een beetje bewerken met schuurpapier of een mesje (sporen van schaatsers of scheuren in het ijs) zodat het er niet uitziet als water.

En deze techniek heb ik niet zelf toegepast op deze manier, maar is gebaseerd op een tweetal diorama's met water en ijs en wat ik op internet heb gelezen over het onderwerp omdat ik te zijner tijd ook weer eens aan de slag moet met water.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door WimR »

Ik gebruik montagekit om XPS te lijmen.
Moet wel een type zijn zonder oplosmiddel.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door Bjor »

Voor EPS (en XPS) gebruik ik gewoon houtlijm. De hechtkracht is meer dan voldoende.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door Eendenreetx »

tv_man schreef: 14 okt 2023 07:39 Ik denk dat je best ver komt met min of meer dezelfde techniek als wanneer je water wilt nabootsen.

Dus een doorzichtige giethars laten uitharden met een zeer glad oppervlak (als je er ook een wak in wil hebben met eendjes erin wordt het weer wat lastiger, maar niet onmogelijk.

De bodem van het meertje donker verven, ik denk dat donkerblauw of donkergroen het beste werkt, daarna een laagje giethars erin (een paar millimeter is meer dan genoeg, dit stelt het water voor) daarna nog een laag giethars (dit wordt het ijs) de twee lagen kan je een iets ander kleurtje geven (heel subtiel) zodat de oplettende kijker een verschil ziet tussen het ijs en het water eronder. Om het er dan als ijs uit te laten zien héél lichtjes drybrushen met wit (stuifsneeuw) of een beetje bewerken met schuurpapier of een mesje (sporen van schaatsers of scheuren in het ijs) zodat het er niet uitziet als water.
Zal het binnenkort eens gaan proberen en zal het resultaat delen. Snap alleen niet helemaal hoe je de 2 lagen een andere kleur wilt geven. Beetj verf toevoegen aan de giethars?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Smeltlijm is perfect om snel stukken schuim met elkaar te verlijmen. Alleen bij piepschuim moet je oppassen omdat de lijm daar net te heet voor is en dus snel meer weg smelt als je wilt.

Wat ijs betreft zou ik in de basis gewoon een van de vele technieken gebruiken die je ook voor water gebruikt. Daar moet ik m'n moeder binnenkort ook nog mee helpen. Voor een half matte toplaag zou je gewoon houtlijm kunnen gebruiken en ga je daar dan weer vernis overheen dan barst die laag vernis( net als alle andere verf) als het goed is en krijg je dus scheuren in de toplaag. Dat is in ieder geval het idee dat ik heb voor het diorama dat m'n moeder wil bouwen. Wil je veel witte aanslag op het ijs dan lijkt me een witte wash zinvol.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

tv_man
Berichten: 1456
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door tv_man »

Voor het kleuren van de giethars een héél klein beetje verf erin. Of nog liever spul dat speciaal gemaakt is om hars een kleurtje te geven. Ook de moeite waard om de techniek eerst op een klein teststukje uit te proberen want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

sprui811
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door sprui811 »

Eendenreetx schreef: 13 okt 2023 18:52 Ben langzaam weer wat aan het klooien met wat scenery.

Ik heb wat eps stukken gezaagd om een berg te maken en nu wil ik deze aan elkaar verlijmen echter krijg ik geen goede lijm gevonden, kom alleen maar pu houtlijm tegen.
Toen ik nog bij de Praxis werkte leerden we van Bison dat je dat gewoon met hobbylijm ( knutssellijm ) zou moeten kunnen lijmen. Moet gelijk wel bekennen dat ik het zelf nooit geprobeerd heb


Smile, life is too short to be sad

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door Eendenreetx »

Had nog een tube montage kit zonder oplosmiddelen. Dit werkt, en gisteren de laatste kleine stukjes met houtlijm, vandaag even kijken of het vastzit



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door WimR »

Beide zitten vast alleen de droogtijd van de houtlijm is langer.
Heb wel eens een stuk met houtlijm na enkele dagen doorgesneden, binnenin was het nog niet droog dat heb je niet met montagekit.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door Eendenreetx »

Epoxy is gegoten. Benieuwd morgen na de uitharding en dan ijs look proberen te geven
Afbeelding


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 581
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Welke PU lijm voor eps, en hoe beste restultaat ijs maken

Bericht door fenix »

over ijs: ijs heeft van zichzelf (als het droog is) een wat matte glans. afhankelijk van de omstandigheden waaronder een meertje bevriest, heeft het oppervlak een andere structuur waar soms meer of minder sneeuw/hagel in de toplaag is ingevroren.. instroom en uitstroom van een meer hebben ook zo hun eigen kenmerken als het meer bevriest. "zwart" ijs is kraak helder als je er doorheen kijkt. Als er ook sneeuw op is gevallen, kan het ijs ook een half transparante grijze melk kleur hebben. en zo zijn er nog een stuk of wat mogelijkheden ;-)

Mijn advies als je een natuurgetrouw bevroren meertje wilt: bedenk eerst wat voor omstandigheden er waren tijdens het opvriezen van je modelmeertje. bedenk ook vooraf waar je instroom hebt (geeft een puntig niet bevroren beeld met eventueel gradaties van verschillende generaties ijs) en een uitstroom(geeft een rond beeld van niet bevroren met mogelijk verschillende generaties ijs) ...

maar goed, het is niet mijn baan en ik ben een beetje een ijs-nerd ;-)

Fenna


Plaats reactie