USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RaymondWesterman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:12

USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door RaymondWesterman »

Als ik mijn 2dehands op de kop getikte Rosoft loconet inteface aan de laptop hang dan lichten heel even de rode en groene led aan weerszijde van de usb poort op en verder gebeurd er niks. Na zoeken hier en elders op internet kwam ik er achter dat ik wat ftdi drivers moest instaleren, dat gedaan, nog steeds niks, andere usb kabel, ook niks, laptop opnieuw op starten, nog niks. Kan het zijn dat ik een kat in de zak gekocht heb?

Ik weet dat RoSoft gestopt is met zijn zaak, helaas maar de reden begrijp ik wel. Het mail adres ook niet meer in gebruik dus de mail kwam weer terug. Dus zie ik even geen andere manier om een antwoord te krijgen dan via dit forum. Of Wim hier nog actief is weet ik niet zeker maar ik hoop van wel.

Ik gebruik nu RocRail maar ben ook benieuwd naar wat Koploper kan en wat dat mij te bieden heeft, of iTrain, maar voor Koploper heb ik die interface nodig en deze was niet duur dus maar de gok genomen. Alleen zoals gezegd, die doet niks.

Groet, Raymond.



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door WimR »

Raymond,
Ik heb nog een USB loconet interface in de aanbieding.
Deze gebruikte ik eerst voor de IB maar toen die de geest gaf lag hij niets te doen.
Enkele maanden geleden heb ik hem nog geprobeerd, toen om te kijken of de DR5000 van Digikeys dan beter werkte dan de slechte USB poort van de DR5000.
Dat bleek goed te werken.
Nu heb ik een update gedaan naar YaMoRc en mag je de USB van mij overnemen.
Hij doet het in ieder geval.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
RaymondWesterman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:12

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door RaymondWesterman »

Beste Wim,
Dank voor je aanbod maar voor ik eventueel die van jou overneem hoop ik hier de oplossing te vinden. Misschien dat er iemand is die de gouden tip heeft.

Groet, Raymond.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door Wim Ros »

Stuur wel even een PB



Onderwerp starter
RaymondWesterman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:12

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door RaymondWesterman »

@Wim Ros Top, inmiddels beantwoord.

Ga ik even afwachten wat daar uit komt.

Groet, Raymond.



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door EdwinB »

Laat even weten wat er uitgekomen is qua oplossing.

Ik liep laatst tegen zelfde problemen aan maar dat kwam doordat de ftdi chip in de interface alleen werkt in Windows10 en lager en niet in Windows11. Wellicht dat er nu een nieuwere oplossing is maar ik heb mijn treinen-pc weer op W10 draaien.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door Wim Ros »

EdwinB schreef: 08 okt 2023 14:14 Laat even weten wat er uitgekomen is qua oplossing.

Ik liep laatst tegen zelfde problemen aan maar dat kwam doordat de ftdi chip in de interface alleen werkt in Windows10 en lager en niet in Windows11.
EdwinB dan is het toch wel heel erg raar dat het op mijn W11 PC wel werkt, vind je ook niet? FTDI heeft gewoon de juiste drivers voor deze Windows versie. Geen fake news verspreiden, is er al genoeg.
Drivers - FTDI
Click here to download the Windows 7 to Windows 11 and Windows Server driver installer. The Windows driver installer contains both VCP and D2XX drivers. Drivers ...


Groetjes.



Onderwerp starter
RaymondWesterman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:12

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door RaymondWesterman »

Wat ik ook geprobeerd heb, drivers verwijderen, opnieuw installeren, laptop tig keer opnieuw starten, niks hielp, ook de hulp van Wim niet. Op die site waar Wim naar verwijst zijn ook wat hulpprogramma’s te vinden, onder utilities, waaronder een driver uninstaller en een usb view. Die laatste ook gedaan en alles wat ik aan usb aan de laptop hang verschijnt netjes in dat programmaatje behalve dus de loconet interface. Ik vrees dus dat het einde oefening is. Het is niet anders.

Groet, Raymond.


Gebruikersavatar

dneijenhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2011 11:28
Locatie: Waddinxveen

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door dneijenhuis »

Hoi Raymond,

Interessante uitdaging. Het zou ook in de USB module van de Loconet-interface kunnen zitten, dit is ons één keer overkomen.
Kom je toevallig naar Houten Digitaal op 11 November? Neem 'm dan even mee (en eventueel ook de laptop), dan wil ik wel even kijken of we het euvel kunnen vinden.

Groetjes,
Daan Neijenhuis
HCC Modelbaanautomatisering



Onderwerp starter
RaymondWesterman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:12

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door RaymondWesterman »

Omdat het toch een vaag iets is en er wat tips binnen gekomen zijn uiteindelijk maar besloten die laptop leeg te halen en een volledig nieuwe installatie te doen. Moet je wel eerst een usb stokje maken waarmee je een verse Win 10 kan installeren en er niet van uitgaan dat de laptop dat zelf kan vanaf de recovery partitie… dat ding bleef dus hangen. Lang verhaal kort, Win10 helemaal vers er op, all updates gedraaid, wat je er aan usb apparaten in stopt word herkend alleen dus niet die loconet interface. Dus op de site van FTDI de drivers voor Windows 7 t/m 11 gedownload, geïnstalleerd zoals het staat beschreven, laptop voor de zekerheid uit gezet en weer gestart……niks, nada, noppes, helemaal geen herkenning, nergens komt er een schermpje of melding… helaas.

@dneijenhuis Misschien is dat nog een idee, langs de beurs komen, wie weet doet ie het bij jullie wel. Hier dus echt niet. Of toch de gok nemen en op het aanbod van @WimR ingaan… ik weet het nog niet. Het is niet erg als ik niks met Koploper kan want RocRail werkt ook hier. Ik ga er over nadenken. Ondertussen bezig met hele andere dingen, maar daar maak ik een apart topic over.

Iedereen bedankt voor de hulp.

Groet, Raymond


Gebruikersavatar

dneijenhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2011 11:28
Locatie: Waddinxveen

Re: USB Loconet-Interface van RoSoft defect?

Bericht door dneijenhuis »

Als het na het opnieuw installeren van Windows 10 de USB-naar-Serieel omzetter in de Loconet Interface nog steeds niet wordt gedetecteerd, dan vermoed ik dat er toch iets aan de Loconet Interface defect is. Windows 10 heeft standaard de FTDI drivers aan boord tegenwoordig dus inpluggen zou minimaal een "USB Connect" geluidje moeten geven en iets in de Device Manager (Apparaatbeheer) moeten tonen. USB Tree Viewer van Uwe Sieber kan ook helpen inzichtelijk te maken wat er op de USB aansluitingen gebeurt.

Loop gerust even bij mij langs op de HCC!m stand, we kunnen altijd even een blikje werpen op de situatie.

Daan


Plaats reactie