n scale layout 3,40 x 3,40 mtr

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dutchborg
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2023 20:19

n scale layout 3,40 x 3,40 mtr

Bericht door Dutchborg »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum sinds kort heb ik eindelijk een mooie ruimte op een n scale baan te gaan bouwen.

Vroeger veel gedaan met H0 maar met de ruimte van 3,4 x 3,4 is het denk ik beter om met N scale aan de gang te gaan.
Ik heb veel youtube gekeken leuke ideen opgedaan maar ik heb jullie advies nodig.

Ik ga met peco code 55 en flex werken maar voordat ik hiermee kan gaan tekenen in anyrail heb ik wat afstanden nodig.
Ik vindt het lastig om die te vinden omdat op YT veel engels N dat niets afwijkt van de 1:160.

- Ik wil een station met 3 perrons wat is de afstand tussen de sporen in n scale
- Welke afstanden moet ik aanhouden tussen de sporen in een rechte baan en in een bocht.
- ik wil niveau verschil welke minale hoogte kan ik het beste aanhouden om 2 sporen boven elkaar te laten kruisen?

Ik denk dat ik hiermee wel een eerste opzet kan maken en dan met jullie delen voor adviesen op mijn layout ;)

Alvast bedankt



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: n scale layout 3,40 x 3,40 mtr

Bericht door tv_man »

https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html

NEM 112 voor afstand tussen sporen.

Voor hoogte ligt het eraan of je locs met pantografen hebt /bovenleiding. Dat vergt wat extra ruimte (pakweg 45mm vanaf bovenkant railstaaf voor een loc met pantograaf). Overige treinen passen door pakweg 30mm. Let wel dat het spoor een paar millimeter dik is en je misschien iets van een brug wilt hebben.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: n scale layout 3,40 x 3,40 mtr

Bericht door PaulRoman »

NEM 102 voor vrij profiel

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: n scale layout 3,40 x 3,40 mtr

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Mijn advies is om de baan eerst op te bouwen in Fleischmann rail met in het achterhoofd dat je dat later gaat wijzigen in Peco. Dus ruim ontwerpen rondom de wissels omdat die van Peco iets langer zijn. Het blijkt in de praktijk zelfs met een cad programma erg moeilijk te zijn om de flex rail recht te leggen en als er een of meerdere bogen in moet(en) komen, is dit niet zo makkelijk te doen. Door de baan eerst met vaste stukken op te bouwen en deze later te vervangen door flexrail heb je begin en eindpunten. In de meeste gevallen zal flexrail zich net zo voegen als de vaste stukken. Vooral dan als je dubbelspoor wenst. Ik ga hierbij er wel vanuit dat je een railcad programma gebruikt.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie