noch sneeuwpasta en poeder

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

noch sneeuwpasta en poeder

Bericht door Eendenreetx »

Momenteel raakt mijn kerstbaantje op zijn einde. Het enige dat nog moet gebeuren is het landschap onder een sneeuwlaag te brengen.
Nu zie ik meerdere producten zoals sneeuwpasta en poeder echter zie ik weinig info over hoe je dit moet aanbrengen.
Is de sneeuwpasta bedoeld om de ondergrond in te strijken en een dikke onderlaag sneeuw mee te creëren? Je kunt het er helemaal mee vol pleuren maar aangezien ik gras en een landschap heb gecreëerd, wil ik dit minimaal aanbrengen.

De poeder om gebouwen/ oude treinen minimaal een sneeuwlook te geven? En hoe blijft de poeder zitten? Vantevoren spuitlijm aanbrengen?

Wellicht zijn er hier mensen die enige ervaring hebben met dergelijke producten.



FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: noch sneeuwpasta en poeder

Bericht door FidOo »

Ik las in de N-bahn magazine Special dat Lemiso (Nm klein fabrikant) bij hun winterse demo baan eerst geverfd hadden met witte muurverf en vervolgens in de natte verf Sneeuwpoeder van Noch er instrooide voor het glinsterende effect.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: noch sneeuwpasta en poeder

Bericht door Zolderspoor »

Maizena strooien met een heel fijn theezeefje.
Een paar schepjes in het zeefje doen en dan met het lepeltje tegen het zeefje tikken voor precieze dosering. Kan na de Kerst weer gewoon worden opgezogen.

Rob



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: noch sneeuwpasta en poeder

Bericht door Eendenreetx »

FidOo schreef: 30 nov 2023 13:45 Ik las in de N-bahn magazine Special dat Lemiso (Nm klein fabrikant) bij hun winterse demo baan eerst geverfd hadden met witte muurverf en vervolgens in de natte verf Sneeuwpoeder van Noch er instrooide voor het glinsterende effect.
Dat zou kunnen als je helemaal geen ondergrond gemaakt hebt inderdaad. Ik heb nu wegen, paden gegrasd e.d.

Denk dat ik gewoon de noch spuitlijm pak en alleen de poeder, rails netjes afplakken en dan permanent de rest bespuiten en strooien.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: noch sneeuwpasta en poeder

Bericht door Ad_M »

Tipje, gebruik geen "natuur" producten, die vergelen namelijk |:( 8)7

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3648
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: noch sneeuwpasta en poeder

Bericht door maarten »

Zelf heb ik een bierviltjes-diorama gemaakt met bakingsoda als sneeuw (zie deze link). Als je geen dikke sneeuwlaag wilt, dan kan een lichte mist met witte spuitverf misschien al genoeg zijn. Foto uit het topic van de link hierboven:
Afbeelding
Dit is overigens wel met een airbrush gedaan, de onderkant van de muren krijgen daardoor een 'koude' look maar de rest van de muur niet. ;) Let ook op de kleur 'gras' die ik heb gebruikt, niet groen maar bruin/verdort. Het riet is van plukjes sisaltouw. Door kleurgebruik draag je bij aan de illusie van een winters tafereel.

Toevallig heb ik vandaag een filmpje zitten kijken waarin bakingsoda vermengd met houtlijm werd gebruikt. Dat wordt dan gebruikt voor dikkere sneeuwlagen. Dat heb ik destijds niet gedaan. Ik heb de boel ingesmeerd met houtlijm en daaroverheen de bakingsoda gestrooid uit een zeef. Niet ideaal want je krijgt meteen een hele dikke laag! Bakingsoda is (blijkbaar) hygroscopisch waardoor je niet simpel het losse poeder er af kan schudden. Het is ook heel fijn waardoor het (erg) makkelijk door een theezeef valt. Een dunne laag aanbrengen is daardoor lastig.

Overigens, ook anderhalf jaar later is mijn sneeuw nog perfect helder wit! Wat dat betreft zal ik bakingsoda zo weer gebruiken voor sneeuw, het vergeeld niet.

Dit is het filmpje:


Ik heb verschillende sneeuw-producten van de grote fabrikanten gebruikt, onder andere van Busch. Dat bleek gewoon gips te zijn waar je een zakje glitters bij krijgt! |:( Veel te duur daarvoor! Even zoeken op bakingsoda (of natriumbicarbonaat) en je vindt zo verschillende aanbieders (bijvoorbeeld deze) waar een pak van bijna een halve kilo maar 2 euro kost. Helemaal zeker ben ik er niet van, maar volgens mij heb ik het ook wel eens bij de Kruidvat zien liggen. Bol.com heeft het ook maar dan betaal je al snel te veel. Alhoewel, ik zag ook een zak van 25 kg voor € 30,- maar dat is meteen wel heel erg veel sneeuw. :mrgreen: Bij Busch betaal je 20 euro per kilo, de aanbieder op bol.com verkoopt betere 'sneeuw' voor 1 euro 20 per kilo, reken uit je winst. 7(8)7


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5135
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: noch sneeuwpasta en poeder

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb al een aantal mini diorama's en een modelbaantje met sneeuw gebouwd waaronder eentje een maand geleden. Ik heb eerst meel gebruikt maar dat vergeeld dus daar moest hier en daar verdunde witte verf door, nu gebruik ik sneeuw van woodland.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie