Seinen..? De digitale techniek...

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1175
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Seinen..? De digitale techniek...

Bericht door Folkert van Wijk »

1 Om eerlijk te zijn, snap ik nog niet veel van het seinwezen op zich. Dus ik vraag mij af waar en hoe ik het beste kan beginnen?
2 Mijn periode ll vraagt om armseinen, maar die zijn behoorlijk prijzig! Waarschijnlijk vooral omdat ik ze ook voor dcc nodig heb. Zijn er ook die wat minder kosten?
Enkel armig, dubbel armig wel of niet met gekoppelde armen?
4 toch wil ik er op zijn minst wel een paar, vooral vooraan op mijn baantje, maar kan ik weg komen met een paar seinen voor mijn landelijke baantje? Of gaat dat er heel knullig en onrealistisch uit zien?
5 verder hebben die dingen behoorlijke sokkels. Kan ik die een beetje netjes wegwerken?
Kortom ik heb nog wel wat vragen...
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 07 jan 2024 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door WimC »

Volgens mij kun je op een nevenlijn in die periode zelfs zonder seinen uit, als je wilt. Op lijnen met weinig verkeer werd het met borden en op zicht geregeld. De details weet ik zo niet.

Viessmann heeft armseinen naar duits voorbeeld met ondergrondse aandrijving.

Over het duitse seinwezen kun je hier een en ander lezen:
http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html

In principe heb je op een station inrij- en uitrijseinen nodig die hp0/hp1/hp2 kunnen aangeven (resp. halt, rijden en rijden met snelheidsbeperking). De inrijseinen staan voor de eerste wissels van het station (als je het station in komt rijden). Op jouw baan zullen de inrijseinen buiten beeld staan, die kun je dan weglaten.

Waar precies de uitrijseinen zouden moeten staan op je baan, durf ik zo niet te zeggen. Het helpt als je een plan van je baan/station post. Deze zie ik in je draadje. Is die actueel?
Afbeelding

Wat is je perronspoor (of sporen) waar de doorgaande treinen stoppen. Ik denk dat je er mee weg kunt komen om alleen daar een uitrijsein te plaatsen (per richting). En de rest kan dan denk ik met borden.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1175
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door Folkert van Wijk »

Ja, bijgeleverde kaartje is de juiste.
Dank je



FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door FidOo »

Folkert.

Inderdaad zul je voor een nevenlijn in jouw tijdperk waarschijnlijk geen seinen nodig hebben of hooguit vertrekseinen op de uitgaande sporen. Daarnaast is je baan naar Zwitsers voorbeeld. Nou ben ik niet zo bekend met Zwitserse seinen en dergelijke maar ik kan me zo voorstellen dat ze anders zijn als die van Duitsland en dat ze in model voor tp2 zelfs niet te koop zullen zijn of misschien als zelfbouwkit van een kleinserie fabrikant.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door Bjor »

Zwitserse seinen zien er inderdaad anders uit dan Duitse.
Zie hier:
https://forum.spur-n-schweiz.ch/core/in ... r-sbb-pdf/
https://www.qdecoder.ch/media/pdf/35/09 ... z_2022.pdf
De Spaanse fabrikant Mafen maakt Zwitserse lichtseinen: https://swissbahn.ch/478-spur-n
Zwitserse armsignalen heb ik zo gauw niet kunnen vinden.

Als die er niet voor een aanvaardbare prijs zijn, kun je ook nog overwegen om zelf dummy seinen uit styreen te maken. Heb ik ook gedaan.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 552
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door Momfer »

Hallo Folkert,

Nog een mooi bestandje gevonden over Zwitserse seinbeelden met een (helaas klein) stukje over historische signalen.

https://www.qdecoder.ch/media/pdf/35/09 ... z_2022.pdf

Groet,
Rico



roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door roba »

Folkert,

In feite is een groot deel van het verschil tussen Duitse en Zwitserse HOOFDseinen op te lossen met verf. Beide uiteinden van de beweegbare arm voorzien van een likje rode verf maakt al een aardig verschil. De perforaties in de arm zijn in spoor N eigenlijk alleen te verkrijgen door die te vervangen door messing etswerk. De voorseinen met lampen achter gaten in de schijf zijn natuurlijk veel meer werk.

Groet,

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1175
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank heren. Onderstaande link heeft me ook al weer wat geleerd.
https://wiki.3rail.nl/index.php/Seinen_ ... _inrijsein


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door BramvanLeeuwen »

De goedkoopste oplossing met Duitse seinen zijn de zelfbouwseinen van Viessmann voor €20 bij DM-Toys, met onder de grond een servomotor. Werkt bij mij prima. Totaalkosten €25. Het is wel een gepriegel om ze in elkaar te zetten, maar het levert een prachtig resultaat. Je kan de seinarm ook mooi langzaam laten bewegen en zelfs laten bouncen. Voor €5 meer heb je dan een sein met twee gekoppelde armen.
Het enige probleem was dat ik ook soms ongekoppelde armen wilde hebben. Dan moeten er twee servomotoren onder de grond en moet ik een tweearmig signaal van Viessmann slopen en de bediening vervangen door een servomotor. Het afslopen van de (toen nog) ondergrondse magneetspoelbediening ging me wel aan het hart, maar aandrijving met servomotoren is zeer betrouwbaar en het afslopen van de Viessmann bediening is eigenlijk niet moeilijk.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1175
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Seinen..? (Voorlopig nog niet op groen.)

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Afbeelding

Ik wist dat ik nog ergens een magazine met een leerzaam artikel (pag 34) had. Het duurde alleen even voor ik hem in mijn stapel bladen kon vinden...
Hoewel ik nog niet alles helemaal snap, vooral een afbeelding met omschrijving nog niet, begint het toch allemaal te dagen...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1175
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Seinen..? De digitale techniek...

Bericht door Folkert van Wijk »

Nu ik het allemaal een beetje ga snappen. Komen nu de modelspoor technische vragen:
Mijn baan is dcc, heeft allemaal Digikeijs componenten, en draait op iTrain software. De bedoeling is dan ook dat alles uiteindelijk vanzelf gaat en ik er met de armen over elkaar naar kan zitten kijken.
1a. Houdt dat in, dat ik het handigst ook digitale seinen kan gebruiken?
en b. Sluit ik via een digikeijs component op mij DR5000 aan ? en c. Welk component heb ik daar voor nodig?
2 Die sein sokkels zien er nogal fors uit, hoe kan ik die het mooist in of op de baan zetten?


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Seinen..? De digitale techniek...

Bericht door WimC »

1) Voor de aansturing van de seinen heb je decoders nodig. Dat zijn in principe dezelfde als wisseldecoders. Die van Digikeijs hebben (/hadden) volgens mijn voorgeprogammeerde seinbeelden, maar ik gebruik zelf Uhlenbrockcomponenten, dus kan je niet de details vertellen (en ik heb geen armseinen, maar lichtseinen). Als je nu je wissels al digitaal heb aangestuurd, dan moet je in de handleiding van je decoder kijken hoe het moet (/of die armseinen aan kan sturen).

2) Welke seinen heb je op het oog? Die van Viessmann hebben volgens mij een ondervloeraandrijving, maar wel flink ruimte nodig onder de vloer.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Seinen..? De digitale techniek...

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Folkert,
het voordeel van aandrijving met een servomotor is dat zo'n motor veel minder ruimte nodig heeft. Ook is er natuurlijk geen decoder nodig. Verder kun je de snelheid waarmee de seinarm beweegt zelf regelen. De arm kun je zelfs laten bouncen.
En het is met de zelfbouwseinen stukken goedkoper. (€30 tegen €70). Gepruts is het wel, maar ja, dat is al ons werk. En, last but no least: ze gaan niet steeds kapot. Ik heb al wat defecte Viessmanseinen 2e-hands gekocht en van servomotor voorzien. Tja, en ook defecte seinen zijn natuurlijk goedkoop. Op EBay zie je ze met enige regelmaat passeren. Och eerder onregelmatig dan regelmatig het is dan wel wachten op een goedkoop aanbog.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie