het 40 wagon probleem

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb nu voor het eerst(....) 40 twee assige wagons op de baan achter elkaar in een trein, lengte ruim 2,57mtr. Veel locomotieven hebben hier niet van terug, maar een paar trekken dat op mijn testbaan rond. Echter daarbij blijkt niet alles vlekkeloos te gaan, dit keer niet bij de locomotief, maar nu in de sleep van 40 wagons. Het is zoals ik elders heb beschreven een allegaartje uit oude dagen toen ik nog niet exact wist wat ik wilde gaan doen. Dus periode 3 en verder, wagons van voornamelijk de DB. Het zijn platte wagons, open bak wagons met soms een plastic inzet als belading, gesloten wagons, klapdeksel wagons. Alle wagons rijden "soepel", maar kan dat nog eens een keer nameten met de rol weerstandsmeter of er een moeilijke tussen zit. De problemen die ik tegenkom is dat met name de lichtere wagons uit de rails worden getrokken in het gebogen deel van mijn trekkracht testbaan.

Afbeelding
de uit Kato Unitrack opgebouwde trekkracht testbaan

De plaats waar dit gebeurt is heel divers. De trekkracht testbaan is opgebouwd uit Kato Unitrack rail en de gebogen delen zijn allemaal de kleinste radius van Kato, maar dit is ruim R2 bij de andere merken. Een veel gebruikte boog op de banen. Mijn vraag aan jullie is of jullie wel eens een trein laten rijden met meer dan 20 wagons, meer dan 30 wagons en 40 wagons of nog langer. Wat voor bogen komt deze trein dan tegen en uit wat voor wagons bestaat dan de trein. Ben benieuwd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Sibbesuisje »

Ik heb in het verleden wel eens zelfde testjes gedaan. Niet met 40 wagons maar zo’n 20-30, gewoon om eens te kijken welke de loks het sterkste waren. Radius R2 tot R2b (22-30 cm radius). Had eenzelfde observatie dat de lichte 2-assers soms eruit werden getrokken als de hele sleep in de bocht zit. Volgens mij een logisch gevolg van de krachten die erop staan welke op zo’n moment niet alleen voorwaarts is maar ook naar het midden van de circle trekt. 2-assers zijn hier gevoeliger voor dan 4 assers, vanwege de wielstellen. En diegene die er uit vliegt is meestal een van de lichtere modellen want er is minder gewicht om het op de plaats te houden.
Wagons verzwaren helpt, en het lijkt me (maar nooit heel uitvoerig getest) dat je met 4 assers (en dus draaiende wielstellen) hier minder last van zal hebben.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Dank voor de reactie Sander. Ik ga een periode II van voor de oorlog bouwen en dat was DRG tijd. In die tijd waren er wel vier assers, maar dan nog meer met schuifassen en pas bij de introductie van de lastechniek werden dat draaistellen. Dus er zijn in die periode niet zoveel draaistel wagons, het is allemaal twee assig. Nog los van het probleem dat de DRG geen geld had om het net te verzwaren. Ook even gekeken bij 1zu160 en daar zijn "beweringen" van enorme treinen te vinden van ver over de 100 wagons. Helaas geen indicatie over de baan. Wel bij sommigen ook het uit de rails trekken of het ongewild loskoppelen van treindelen. Je hebt gelijk dat het een krachtenverhaal is, ben nu bezig met een iets minder extreme testbaan en wonderwel gaan er dan meer locomotieven met de sleep er vandoor en worden er ook geen wagons uit de rails getild. Wel nog last van ongewenst los koppelen, met name bij Arnold wagons. Aan de andere kant een Mtx platte bakwagen. Heb het idee dat het zaak is alle koppelingen goed te controleren of dat ze inderdaad recht zijn en niet een kleine afwijking hebben. Wordt vervolgd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb een vereenvoudigde testbaan gemaakt, een deel van de bogen is vervangen door een recht baanvak.

Afbeelding

Een Minitrix E44 heeft geen probleem met een sleepje van 40 twee assige wagons en de wagons blijven in de baan. Het andere probleem van ongewild loskoppelen door de grote krachten is nog in onderzoek, waarschijnlijk dat de koppeling niet goed is of dat twee delen een tegengestelde afwijking hebben. Ik zie namelijk dat het ene deel naar boven gaat en het andere deel naar onderen en de eerst volgende "hobbel" is dan het moment dat de twee afscheid van elkaar nemen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De twee voorgaande banen hebben of het een of het andere. En ik wil eigenlijk beide mogelijkheden hebben. De baan dus gewijzigd.

Afbeelding

Met deze nieuwe baan heb ik beide mogelijkheden, dus een wat lichtere en een zware opzet. De losse slinger is de oude opzet en daarmee kun je zien dat de nieuwe oplossing bijna 1op1 is. Eveneens heb ik een extra opstelspoor gemaakt voor 20 wagons. Nu moest ik alles van de baan halen en later er weer opzetten. Nu kan alles op de baan blijven en even elders geplaatst worden om met een kleinere sleep te testen. Denk hierbij aan een kleinere locomotief.
Tijdens het testen ging het niet goed met de Mtx E75, deze heeft de as opstelling 1'BB1'. Die 1' zijn voorloop wielen en deze gingen niet goed door de wissels omdat het loopwiel uit de rails liep en daarna kortsluiting op het geleidende deel van het hartstuk. Je moet bij deze locomotief echt de rail aanleg regels volgen. Dus na een boog een stukje recht en de problemen waren opgelost. In dit plan kan dat op twee plaatsen niet, gaat nog spannend worden. De lengtes kan ik invoeren in een html pagina met de tijd en dan wordt de snelheid berekend. Ben ook bezig met een digitale trekkracht meter, alleen ik moet dat meetapparaat toch echt in een wagon bouwen, dus nog wat te prutsen. Ik heb daarvoor wel een paar ideeën, nu nog materiaal halen en uitvoeren. Voor de baan zelf heb ik ook nog het nodige nodig, alleen Hans heeft niet alles op voorraad, dus dat duurt even.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb toch nog een mogelijkheid gevonden om voor de wissels in het gebogen tracé een stukje recht te tekenen. Maar het probleem is iets uit de lengte of de breedte, in dit geval wordt de slinger minder scherp.

Afbeelding

De oude delen staan er ook nog. Probleem is alleen dat niet alles bij Hans op voorraad is. Ook nog gekeken naar een grotere behangtafel. Die zijn er. Of het zou dan worden 3 meter bij 75 centimeter of 3 meter bij 1 meter. Is wel erg groot voor een testbaan en de tafels kosten ook een paar centen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Rick
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Rick »

Zaunkönigs Bahn schreef: 03 dec 2023 15:11Mijn vraag aan jullie is of jullie wel eens een trein laten rijden met meer dan 20 wagons, meer dan 30 wagons en 40 wagons of nog langer. Wat voor bogen komt deze trein dan tegen en uit wat voor wagons bestaat dan de trein. Ben benieuwd.
Hier rijden een staal- en kolentrein van 25 en 40 vierassige wagons probleemloos rond maar ik gebruik R3 en ruimer. Laatst werd wel een twee-asser in een kortere trein uit de rails getrokken maar dat was een lichte wagon vooraan in een stroef lopende stam.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Dank voor de reactie Rick, de "Lange Heinrich" neem ik aan, zal een imposant gezicht zijn. De R3 is een enkele boog?, dus daarna geen tegen boog zoals in de slinger van mijn plan?


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Rick
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Rick »

Nee, het is de moderne variant daarvan bestaande uit Fleischmann 8523 en familieleden.
Direct na de R4 boog heb ik de trein een overloopwissel laten nemen, ook dat ging zonder problemen. Zelfs met de staaltrein erachter, dus met 65 wagons, reed het probleemloos. Ik denk dat dat met R3 ook nog lukt maar krapper zal lastig worden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Dank voor de reactie Rick, 65 wagons, welke locomotieven heb je er voor staan?, 1 of 2, misschien nog een duwertje?


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Zaunkönigs Bahn schreef: 05 dec 2023 01:19 Ben ook bezig met een digitale trekkracht meter, alleen ik moet dat meetapparaat toch echt in een wagon bouwen, dus nog wat te prutsen. Ik heb daarvoor wel een paar ideeën, nu nog materiaal halen en uitvoeren. Voor de baan zelf heb ik ook nog het nodige nodig, alleen Hans heeft niet alles op voorraad, dus dat duurt even.
De digitale trekkrachtmeter is weer een stapje dichterbij. Ik had al een wagon die als donor kan dienen voor de sensor. Ik heb nu ook een wagon voor de elektronica en de voeding. En omdat het uit twee delen bestaat heb ik vandaag ook een goed stekkersysteem gescoord. Nu aan de gang met een stukje mechanische ondersteuning voor de sensor. Met de uitbreiding van het railplan niet verder gekomen omdat een aantal nummers van Kato niet leverbaar zijn, moet hier helaas wachten :(


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Rick
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Rick »

Zaunkönigs Bahn schreef: 10 dec 2023 18:22 Dank voor de reactie Rick, 65 wagons, welke locomotieven heb je er voor staan?, 1 of 2, misschien nog een duwertje?
De trein werd getrokken door èèn Minitrix BR151, een oudje maar sterke loc.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De testbaan met twee opties stond mij uiteindelijk niet aan. Dus weer wat knutselen in het cad programma. Als ik optie 1 zou toepassen, dus de optie met de grotere boog, dan had ik een tafel nodig van bijna 210cm. En behangtafels zijn niet zo lang. Bij een van die 'doe het zelf supers' twee platen triplex gehaald en die direct op maat laten zagen. Als ik de platen op de behangtafel heb vast geniet heb ik een tafel die net zo breed is als de behangtafel, maar nu met een lengte van 210cm. En evengoed is de tafel dan nog steeds op te vouwen. Dus mijn nieuwe baanplan past er dan op, alleen nu nog wachten op de beschikbaarheid van alle railonderdelen, ook bij NOCH zijn ze niet beschikbaar.

Afbeelding

Het extra spoortje achter wissel 6 is om de combinatie van de trekkrachtmeter te parkeren. Ik kan nu analoog en digitaal gaan testen, nu nog op de oude baan.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Jeroen »

Joop, ben je van plan op je te bouwen baan een trein met 40 wagons te laten rondrijden? Ik ben wel benieuwd naar dát baanplan dan. Ik rij constant met treinen tot 2 meter lang en dat gaat prima, met wat aanpassingen hier en daar in de combinatie. Een IC met 11 wagons gaat bijvoorbeeld prima, trekkend en duwend.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb de mogelijkheid om treinen te laten rijden van tegen de 3 meter lengte. Of dit stand gaat houden in mijn plan weet ik nog niet omdat ook op zolder ik een "hindernis" ben tegengekomen in de vorm van het kunnen plegen van onderhoud of herstel en die is nu min of meer geblokkeerd. Dus mijn plan moet weer hertekend worden :x of ik moet wat anders slims bedenken. Verder rij ik in periode 2 en dat betekend treinen die bestaan uit twee-assige wagons. Wat ik her en der lees geeft dit meer treklast problemen dan treinen die bestaan uit vier-assige wagons. Verder rij jij volgens mij in periode IV of nog later. In die periode waren de wagons veel langer dan in periode II. Je hebt dus in periode IV of later sneller een trein van tegen de 3 meter met als voordeel minder assen en mogelijk minder problemen. Wel imponerend. Verder wil ik gewoon testen wat een locomotief nu echt kan trekken.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door TonN »

Ik heb een testbaan met bogen met een straal van 60 cm. Dat rijdt heel anders en 40 wagens is geen probleem. Ik heb 40 fads wagens.

Het probleem is met kleine bogen dat je de flensen tegen de rail aan trekt waardoor de hele trein een stuk zwaarder rijdt. En door de krachten en de boog trek je gemakkelijk een wagen uit de rails.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

TonN schreef: 23 dec 2023 16:11 Ik heb een testbaan met bogen met een straal van 60 cm. Dat rijdt heel anders en 40 wagens is geen probleem. Ik heb 40 fads wagens.

Het probleem is met kleine bogen dat je de flensen tegen de rail aan trekt waardoor de hele trein een stuk zwaarder rijdt. En door de krachten en de boog trek je gemakkelijk een wagen uit de rails.
Dat zie ik ook, een enkele boog geeft geen probleem ook op mijn testbaan. Een boog met daarachter direct een tegenboog wel. Maar ja, ik heb gekozen voor een beetje in de bergen (zuid Duitsland) en daar was het niet anders dan een soort van "slinger pad". De fads wagons zijn natuurlijk ook draaistel wagons en dat gaat blijkbaar anders dan twee assers. Moet daar nog mee gaan testen, alleen deze waren bij de DRG niet in grote getale aanwezig en dus ook niet in mijn verzameling. En dan hadden veel van die "look-a-like" draaistel wagons vaak helemaal geen draaistellen, maar schuifassen, om ze een gelijkwaardig gedrag te geven aan de twee assers. In model blijven het natuurlijk draaistellen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De digitale trekkrachtmeter is een feit :shock:, nu nog testen. Als alles werkt zoals ik het in mijn hoofd heb maak ik wel wat plaatjes, het ziet er niet uit, maar wat zou dat, als het maar meet :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: het 40 wagon probleem

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Dit is 'm dan, de digitale trekkrachtmeter;

Afbeelding

Links de sensor wagen met helemaal links de sensor, die dingen zijn niet kleiner voor zover ik weet. In het midden met de roze kast de elektronica met de uitlezing en rechts een batterijhouder met twee batterijen. Voorheen was dit een weeglepel, de lepel en wat onderdelen van de kast zijn weggegooid, wat ik wilde bewaren is nu zichtbaar. Het gewicht op de sensorwagen is om de kracht van de vier draden te compenseren, dus een achteraf correctie. Had niet verwacht dat deze vier draden nog zo'n werking zouden hebben. Helemaal links zie je nog het touwtje met een lusje voor de koppeling. Dit bevalt matig, dit is de vierde versie met een nog kleiner oogje. De laatste ontkoppelde erg snel, deze blijft redelijk goed zitten. Een en ander door de werking van het touwtje dat op een bepaalde manier is geslagen. Een ander punt is dat de weegschaal maar 30 seconden aanblijft, daar kan ik niets aan veranderen. De sensorwagen is middels een stekkerverbinding verbonden met de elektronica. Als ik het niet gebruik kan ik het dus splitsen en apart opbergen. Ik heb inmiddels er ook mee gemeten en de metingen liggen in lijn met de metingen van wagons op de rol weerstandsmeter. De uitlezing gaat zeer omhoog en omlaag op soms plaatsen waar je het niet verwacht. Ook is zichtbaar dat hoge pieklasten maar heel kortdurend zijn. Het op en neer gaan van de uitlezing is te verklaren uit de werking van de koppelingen tussen de wagons. De meettrein had 36 wagons, de sensorwagen en de meetwagen met de E91 als trekkracht. Door het sterk op en neer gaan van de waarde van de uitlezing is de praktische toepasbaarheid nihil, als de uitlezing redelijk vast stond zou het nog wat wezen. Wat ik nu wel weet is dat mijn rol weerstandsmeter dus redelijk correct meet. Wel is het zo dat 40 keer een rol weerstandswaarde zich niet vertaald naar benodigde trekkracht, daar spelen nog meer factoren zoals boog-tegenboog combinaties, wissels etc. Wel kun je op de rol weerstandsmeter nameten of een karretje "lager" problemen heeft, dat is soms zo op het oog of op gevoel niet te bepalen. Daarom ben ik overgestapt op een testbaan. Is deze exercitie duur en nutteloos geweest, zeker niet, want ik kan meten of een karretje gek doet en ik kan meten of een bepaald baanvak veel weerstand geeft.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie