z21 baanspanning

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: z21 baanspanning

Bericht door FidOo »

de bezetmelder op stroomdetectie werkt gaat er een heel klein beetje spanning verloren, maar bij een goede stroomdetector is de weerstand heel klein, zodat er maar een minimale spanning over staat. 0,1V of minder? Daar zal je niks van merken. Een bezetmelder bij een ongedetecteerde wisselstraat lijkt me geldverspilling. Een bezetmelder dient juist om te detecteren. Hij doet niks meer of minder.
Bram,
Feit is dat een bezetmelder nou eenmaal werkt met een diodebrug... je digitale spanning gaat door 2 diodes heen.
https://people.zeelandnet.nl/rosoft/PC844Melder.jpg
Mooi plaatje van Rosoft geleend...
spanningsval over een diode is gemiddeld genomen tussen de 0.5V en 0.7V.. x2 is toch echt 1V tot 1.4V spanningsval!

[Edit, zie dat jullie sneller zijn als dat ik kan typen en zelf ook die conclusie trokken. Heb mn reactie iets aangepast maar wilde het plaatje nog wel even toevoegen.

De reden waarom je of je wisselstraten/cq ongedetecteerde secties via zo'n zelfde diodebrug laat lopen is zodat de spanning overal gelijk is..
En dat kan ook prima via een ingang/uitgang van een bezetmelder. Of dat zonde is moet iedereen zelf bepalen.. tis geen gek idee.
PS, dit gaat dan even puur over het elektrisch aansluiten, niet over of je wel of niet iets gaat doen met die detectie.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: z21 baanspanning

Bericht door Eendenreetx »

Voor de zekerheid hang ik er een 15V voeding aan ipv 18V, puur uit voorzorg.
Iemand een idee of de stekker van de z21 P1J is?

Kan een 15V 4A ampere voeding krijgen, ook al gaat de z21 maar tot 3A, maar dit is verder geen probleem toch?


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: z21 baanspanning

Bericht door BramvanLeeuwen »

geen enkel probleem. Als de z21 erop werkt, en dat zul je snel snel zien, dat is dat prima. Een te lage spanning zorgt eigenlijk nooit voor ernstige problemen. meestal doet het apparaat het dan helemaal niet meer, maar kapot gaan is eigenlijk onmogelijk. En als hij het niet meer doet zet je gewoon de originele voeding er weer op, dan is alles gefikst.
Die 4 A is ook prima. Hij kan dan gewoon wat meer stroom leveren als het nodig is. Je kan de resterende 1A dan misschien later voor lampjes o.i.d gebruiken. Je kan dan nog een DC-DC-converter eraan hangen die de spanning wat verlaagt tot 12V. Die kun je voor 5€ of zo kopen en 12V is voor verlichting weer wat beter dan 15V. Heb je weer geen dure voeding nodig voor je baanverlichting. Met 1 A kun je vijftig tot 400 ledjes laten branden. Dat lijkt wel genoeg voorlopig.
Groet en succes ermee!


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: z21 baanspanning

Bericht door FidOo »

Volgens mij wordt er gewoon een standaard stekker gebruikt.. Welk type dat is heb ik geen idee van.
15V 4A is prima.. Dat deze meer stroom kan leveren kan in dit geval niet veel kwaad. De centrale zelf heeft een begrenzing er in zitten, dus deze zal altijd eerder uitschakelen dan je voeding (te weinig stroom is minder goed!)

Ik ben zelf niet zo'n fan van de voeding voor de centrale voor ook andere zaken gebruiken, wat bram zegt kan uiteraard wel. Maar als je ook nog wissels of seinen met decoders wilt gaan aansluiten dan is 1A niks.

Onder mijn baan zit dus een aparte 12Vdc 10A voeding die alle wissels (servo's), seinen en verlichting gaat voeden. Alle wissel/sein-decoders worden ook door deze 12Vdc gevoed.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: z21 baanspanning

Bericht door BramvanLeeuwen »

Het is waar dat op de DC-DC-converter dan wel een kortsluitbeveiliging moet zitten. Het nadeel van meer zaken op één voeding is alleen dat als je korsluiting maakt alles uitvalt. Maar meestal zit een kortsluitbeveiliging standaard op een converter.

Mij is in het begin ook een drietal voedingen aanbevolen, daar heb ik nu spijt van. Twee 15V en 12 V is denk ik ook een prima keus.

Nadelen kan ik niet bedenken. het spaart euro's, plaats en draden.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 17 jan 2024 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: z21 baanspanning

Bericht door Eendenreetx »

Dat moet ik straks nog zien wat ik precies ga doen, eerst de baan maar eens goed werkend krijgen. En dan stap voor stap verder opbouwen.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: z21 baanspanning

Bericht door BramvanLeeuwen »

Zo is het maar net. Niet alles tegelijk! ucces.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: z21 baanspanning

Bericht door Eendenreetx »

Toch houdt het principe me van een diode schakelaar wel bezig.
Stel ik ga niet voor een kleinere voeding maar ik zet er wel een diode schakelaar tussen. Hoe bepaal ik dan welke ik neem?
Heb er een DR 4088 tussenhangen als bezetmelder.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2890
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: z21 baanspanning

Bericht door WilcoV »

Waarom zou je als je er al een bezetmelder tussen hebt ook nog eens een keer een diode schakeling tussen gaan zetten? Een diode schakeling heb je eigenlijk alleen maar nodig als je niet gedetecteerde blokken hebt (wisselstraat of andere niet gedetecteerde blokken). Je vervangt dan in feite gewoon je bezetmelder door een diodeschakeling.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: z21 baanspanning

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik snap nog niet waarom je een wissel-bezetmelder zou willen plaatsen eigenlijk. van mij mag het hoor. Maar als je de wissel met zijn scherpe kant aan het naburig blok hangt, dan is de wissel toch ook van spanning voorzien en van dezelfde spanning als het blok. Scheelt draadjes en stroomonderbrekingen. Ik ben altijd voor de eenvoud, eerder te veel draadjes onder mijn baan dan te weinig. A= Wat heeft het voor zin om de wissel apart te laten melden? Daar heeft de software toch niks aan? Als de trein op de wissel is is hij meestal ook in het blok aan de scherpe kant, of hij is er net geweest.

Zijn er systemen die dat wel nodig vinden.

En dat er fabrikanten zijn die stroomdetectie met twee diodes doen kan ik me voorstellen, maar stroomdetectie kan je toch ook heel goed doen door de spanning over een kleine weerstand te meten? Waarom zou dat niet kunnen, vraag ik me af. Misschien omdat je over de antiparallel geschakelde diodes een spanning hebt die redelijk onafhankelijk is van de stroom die er door loopt.

Nou ja, ik laat dit verder maar met rust.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: z21 baanspanning

Bericht door Eendenreetx »

Mijn wissels zijn niet voorzien van blokmelders


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2890
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: z21 baanspanning

Bericht door WilcoV »

Maar als je de wissel met zijn scherpe kant aan het naburig blok hangt, dan is de wissel toch ook van spanning voorzien en van dezelfde spanning als het blok.
Mijn wisselstraten hangen niet aan een ander blok maar zijn geïsoleerd van andere blokken. Mijn wisselstraten zijn opgebouwd als blokken. Ik heb dus niet mijn wissels aan een bezetmelder hangen maar een wisselstraat. Ik detecteer derhalve via Itrain gewoon bezetmelding van mijn wisselstraat.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: z21 baanspanning

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ja Wilco,
dat is wel heel mooi. Ik snap het, ik ben daar misschien te zuinig voor, en te bang voor een dradenwirwar. Maar zeker mooi!
groet, Bram


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Yentl
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 dec 2023 15:33

Re: z21 baanspanning

Bericht door Yentl »

Dat ik met Märklin begon jaren terug, zei iemand "Zet nooit blokdetectie in bochten en in stukken waar wissels in zitten". Theorethisch zou dan de boel een keer voor een onoplosbare baanplanning komen te staan.

Ik begon net digitaal en met iTrain. Ik hou mij nog steeds aan deze regel


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: z21 baanspanning

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik zou de mensen van iTrain daarnaar vragen. Ik werk met Dinamo en iTrain en ik heb zowel detectie in bochten als wissels (als onderdeel van een blok). Lijkt me geen enkel probleem. De wissels worden gevoed vanuit het blok aan de scherpe kant van de wissel. Ik heb een ingewikkeld banenplan met veel wissels en engelsmannen en driewegwissels. Dat wordt door DTS en door iTrain aanbevolen.

Wat dacht je zelf dat het probleem zou zijn? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Is er spraakverwarring?


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2890
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: z21 baanspanning

Bericht door WilcoV »

Je bepaald als het goed is zelf de planning van je treinverkeer, dus als er een conflicterende situatie zou optreden heb je zelf een verkeerde planning gemaakt. In bochten kan ik me daar helemaal niets van voorstellen bij wisselstraten zoals ik doe kan dat inderdaad wel een probleem zijn, maar ook daar heb je het zelf in de hand.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: z21 baanspanning

Bericht door FidOo »

Ik sluit me in dit geval bij WilcoV aan.

Geen detectie in bochten heb ik echt nog nooit van gehoord en degene die je dat in t oor gefluisterd heeft...

Dat je wissels/wisselstraten ongedetecteerd kunt laten is correct, maar ook daarvoor geldt dat je dit ook prima wel kan doen. Voordeel zou kunnen zijn dat je rijwegen eerder vrij zou kunnen geven in bepaalde situaties en dat je weet dat er treinen in je wisselstraat staan.


@BramvanLeeuwen Bram, jij rijdt met Dinamo, bij dit systeem is het verplicht om je wissels te betrekken bij een blok omdat ze anders simpelweg geen spanning krijgen. Dinamo is een BLOK-systeem, heel anders qua principe als DCC! Graag dit niet verwarren want dat maakt deze hele discussie veel onoverzichtelijker en onbegrijpelijker! Ik heb beide systemen aangelegd (zelfs voor DTS!!) en je kunt ze op dat gebied niet vergelijken!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: z21 baanspanning

Bericht door BramvanLeeuwen »

Dank voor de correctie! Ik dacht dat ik duidelijk genoeg gezegd had dat ik met een ander systeem werk en dat ik me alleen maar afvraag hoe het hier zit. Kennelijk zei ik het niet duidelijk genoeg.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: z21 baanspanning

Bericht door Eendenreetx »

Diodes, weerstand en een printplaatje besteld. Van het weekend eens kijken of we dit netjes kunnen maken zoals Rosoft het vroeger aanbood.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: z21 baanspanning

Bericht door Eendenreetx »

Als beginnende soldeerder, toch blij at het gelukt is, al zal menigeen het nog prutswerk vinden
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7448
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: z21 baanspanning

Bericht door Krab »

Valt wel mee maar was onderstaande niet makkelijker heb die ook in mijn baan zitten .
Klein en maar twee draadjes eraan en klaar voor gebruik .
viewtopic.php?p=226073

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: z21 baanspanning

Bericht door Onmogelijkhier »

Het is een begin maar twee van deze schakelingen kunnen makkelijk op 1 printplaatje, en nog wel meer ook.


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: z21 baanspanning

Bericht door Eendenreetx »

Zal ik er met de onervarenheid te maken hebben, vond dit al een gepiel


Plaats reactie