3D DDM1 / DD-AR

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door Ad_M »

Dank je wel Mitchel, toch een meester met het brengen van de eerste geprinte kappen die er op N goed uit zien voor de DDM, DD-AR en meer!!
En allen die tot nu to al hun hulp gegeven hebben, mijn dank hiervoor!!!

Ik ga aankomende zaterdag toch maar eens naar Het Utrechts archief...
Het "achter" profiel heb ik met maten kunnen achterhalen en kunnen opbouwen, maar ik mis hele belangrijke maten van het zij aanzicht
Bijvoorbeeld waar de draaistellen zitten, de draaistelen zelf (nogal belangrijk voor de andere twee te maken bakken) en o.a. de raampartij van de machinisten cabine
Hopen dat ik het kan ik het daar vinden??? :)

In de tussentijd ben ik maar tijdelijk verder gegaan aan de Bollenwagens (tot ik de juiste maten heb), daar heb ik een type compleet nu :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door Hoontje »

Ad, de medewerkers daar zijn vaak erg behulpzaam. Als het openbaar beschikbare informatie is, ga je het vast vinden!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door WilcoV »

Ik heb even gekeken in het archiefbestand maar die gaat maar tot 1985 de ICR rijtuigen. Ik ben bang dat je mogelijk voor niets naar Utrecht afrijst.
Ik zou eerst telefonisch informeren want misschien kan je het beste naar het Spoorwegmuseum gaan en daar fysiek metingen verrichten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door Ad_M »

WilcoV schreef: 01 feb 2024 21:41 Ik heb even gekeken in het archiefbestand maar die gaat maar tot 1985 de ICR rijtuigen. Ik ben bang dat je mogelijk voor niets naar Utrecht afrijst.
Ik zou eerst telefonisch informeren want misschien kan je het beste naar het Spoorwegmuseum gaan en daar fysiek metingen verrichten.
Ben bang dat je helemaal gelijk hebt Wilco ;)
Voor bollenwagens kan ik daar nog wel terecht, echter voor DMM1 en verder niet... :?
Ik had al veel tekeningen (Hi-res kopieën) aangeschaft voor persoonlijk gebruik via NVBS van de 3 bakken en zag dat ze as zaterdag open waren
Dan daar nog even langs gaan en als volgende stap het depot in Lelystad vragen of ik een DDZ mag meten???
Of meteen een tripje plannen met het gezin maar het spoorweg museum met een rolmaat op zak :lol:

Dank voor de info Hoontje, zijn fijne mensen daar :)

Voor jullie beleving, ik zoek de maten van de rode lijnen binnen rechthoekige vlakken, de hoogte en lengte maten zijn nodig

Afbeelding

Leuke uitdaging zo :lol:

We rommelen lekker verder :mrgreen:

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 02 feb 2024 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door WilcoV »

Leg eens uit Ad, waarom van de rechthoekige vlakken?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door Ad_M »

Omdat ik juist daar in de huidige tekeningen die ik bezit, geen maat gegevens van heb of kan vinden (of terugrekenen) in de referenties van andere tekeningen
En de gescande tekeningen gewoon te grof zijn om 1:1 over te nemen, als ik hierin 1 mm afwijkt, is dat in het echt 16 cm :ugeek:
Hoeken kan ik wel goed terug rekenen
Het geen betekend dat ik moet gokken voor alle bakken (de maten zijn immers gelijk) of een aanname gaat doen...

Voor veel zaken kan en mag dat wel, maar voor dit soort essentiële basis vormen (het casco), moet het gewoon goed zijn in mijn boekje :D
Zoals raam afstanden / grote - deuren - onderhoudtsluiken - sponningen - enz
(Ben in sommige gevallen helaas een klinknagel teller, en wil de hoogst mogelijke details bereiken waar redelijk :P )

Beantwoord dit jou vraag Wilco?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door WilcoV »

Nee want ik zie in de tekening twee rechthoekige vlakken getekend die in mijn ogen kant nog wal raken. Of bedoel je dat je bepaalde maten nodig hebt van zaken die in die rechthoeken staan. Als ik ergens kom waar een DDZ staat (die maten zijn volledig hetzelfde als de DDM-1 en DD-AR) kan ik wel wat meten maar die rechthoeken staan uiteraard niet op een trein, gaat zelfs de grond in op jouw tekening :lol: :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door Ad_M »

Lol, dank je voor je feedback Wilco

Bedoel de maten in dit vlak (hoogte x lengte x breedte) van de lijnen die nu rood gemaakt zijn
Ik heb de tekening aangepast en rood gemaakt wat ik mis qua maten, hoop dat het zo meer duidelijk is voor iedereen? :lol:
Maten van een DDZ zijn zeker welkom!!

Mocht men foto's willen nemen, graag met een rolmaat en zo recht mogelijk voor het onderwerp
Om zo veel mogelijk vervorming tegen te gaan
Kladje met maten en grof getekend natuurlijk ook welkom :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door caspervt »

Hoi Ad,
Van mijn kant even een filosofische bijdrage. Ik ontwerp persoonlijk altijd wat meer via een organische benadering. Ik herinner me altijd een opmerking van dhr. Friskom van Philotrain dat tekeningen vaak vrij veel afwijken. In de fabriek werden mallen gemaakt waarop koppen en zijwanden gelast werden. Die mallen waren uiteindelijk bepalend voor wat er gebouwd is. Dat deed men naar de tekening, maar nooit 100%. Ook vertekent je blik van grootbedrijf naar model. Een precies 100% correct schaalmodel is geen garantie dat het in model ook correct oogt of voelt.

Kortom, je model moet uiteindelijk de 'ja, dat is hem' factor hebben. Ik werk zelf met foto's en tekeningen die ik als referentie gebruik. Veel gaat op gevoel en op basis van schatting. Dan een keer proefprinten en spuiten (kleur doet ook bizar veel). Vervolgens bijwerken tot het naar je zin is.

Kijk maar of je hier iets aan hebt!

Gr, Casper



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door TonN »

Afbeelding

Afbeelding

Heb je hier wat aan? Zelfde plaatje, maar behoorlijke resolutie


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door Ad_M »

Casper, dank voor het delen
Sluit heel goed aan bij "de kunst van het weglaten"

Ton, mijn hartelijk dank voor je moeite!!
Wordt gewaardeerd, ik heb hier ook de "echte" tekeningen op A0 en daar heb ik ook div. scans van :D
Tot mijn spijt staan hier (in jouw bijdrage) de maten (ook) niet op die ik zoek (en kan ze ook goed niet samenstellen, deze zijn namelijk van de draaistellen en de deuren), zie het rode gedeelte boven ;)

Heb vandaag gebeld naar het Utrechts archief, en het klopt dat ze geen DDM bestanden hebben... :(
Ben daarna meteen doorgereden naar het archief van de NVBS in Amersfoort (hier heb ik ook hele mooie tekeningen vandaan, ook van ander materieel), die hadden een evenement en ook het archief zou open zijn 8-)
Ze hebben daar nog een paar andere tekeningen die ik nog niet in bezit heb (zou de juiste daar bij zitten?)
Echter de heer die over de technische tekeningen ging was er niet, leuk gesprek gehad maar moet dus nu even mailen naar hem, dus ging een klein beetje teleurgesteld naar huis...

Dus morgen naar het NS depot in Lelystad, dan maar lief vragen of ik mag meten ALS er een DDZ staat :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: 3D DDM1 / DD-AR

Bericht door TonN »

Het was te proberen


Plaats reactie