Kroket voor koffie

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Dank!
Klopt, je kon nog goed de contouren zien van de dichtgemaakte ramen, maar mijn streven is toch het model wat minder natuurgetrouw te maken... 8-)

Geduld? Ik ben niet de enige... :lol:

De herstelprocedure is afgerond, komend weekend weer de primerproof, hopelijk kunnen de rijtuigbakken daarna door naar de volgende fase: de kleuren bruin-beige (buffet) en geel-blauw (restauratie).

Afbeelding
Op deze foto is de secondenlijm op het buffetrijtuig te zien, daaronder het restauratierijtuig waarbij de lijn al is glad geschuurd.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Afgelopen zaterdag nieuwe primerproef gedaan waarbij de ICR-BKD nu ook is meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding

Het buffet- en restauratierijtuig mogen door, bij de ICR moeten de IC+ opschriften en de overgang van de gele vlakken op blauw (boogjes) nog licht opgeschuurd worden, deze drukken nog teveel door de primerlaag heen.

Aangezien het buffetrijtuig zijn beige kleur rond de ramen als volgende stap krijgt, heb ik de primer uit sponningen van dit rijtuig geschraapt met een cocktailprikkertje. Dit doe ik altijd voordat een rijtuig de definitieve kleur rond de ramen krijgt, dit om te voorkomen dat de ramen er niet goed meer inpassen. De kans is namelijk aanwezig dat er anders stukjes opgedroogde verf afbreken in de hoekjes. Bij het restauratierijtuig moet dit nu nog niet omdat ik hier eerst het geel ga aanbrengen, na het geel komt nog het blauw.

Afbeelding

Na het schrapen is dit het residu:
Afbeelding

Volgende stappen zijn: beige aanbrengen op het buffetrijtuig en geel op het restauratierijtuig. De ICR moet eerst nog weer de nieuwe primerproef ondergaan.



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Raymond »

Dat ziet er heel strak uit Frank!๐Ÿ‘๐Ÿป

Groet,
Raymond



Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Rick »

Dit nodigt uit om nog eens deze rijtuigen in model te maken. :Thumb
Mispoes schreef: โ†‘08 nov 2023 18:59Ik denk dat ik secondenlijm ga gebruiken als opvulmiddel, zo klein zijn ze.
Schuurt dat een beetje goed? Ik heb ook eens secondelijm geprobeerd maar vond het lastig glad te krijgen.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Dat gaat mij nogal gemakkelijk af, Rick. Het wordt keihard maar, met een schuurblok geeft de uitgeharde lijm zich snel gewonnen en wordt het mooi glad.
Raymond schreef: โ†‘21 nov 2023 20:51 Dat ziet er heel strak uit Frank!๐Ÿ‘๐Ÿป
Dank!
Helaas geen updates. De laatste weken niet aan het bouwen toegekomen, bovendien was het nogal koud en om de werkkamer uren te moeten opstoken voor even wat kluswerk...



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Eindelijk weer een stap verder: afgelopen weekend is het beige aangebracht. Hopelijk volgend weekend het bruin en dan komt het eind in zicht...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mispoes op 06 feb 2024 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Raymond »

Dat ziet eral mooi en strak uit Frank!
Ene geduld is een schone zaak!๐Ÿ™‚

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

We zijn er bijna! ;)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Ad_M »

Mispoes schreef: โ†‘05 feb 2024 14:44 Afbeelding
Mag ik vragen waarom er ribbels zitten bij het meest rechtse raam en de deur? :ugeek:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Kroket voor koffie

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zie de 2 quotes hieronder en de foto hier en nog wat meer info hier:
Mispoes schreef: โ†‘15 sep 2023 13:02 Bij het buffetrijtuig worden de ramen 5-9, 11, 16, 18-20, 22, 23 en 25 dicht gemaakt, raam 28 krijgt een rooster met horizontale lamellen net als de deur er naast.

Afbeelding
Afbeelding
Mispoes schreef: โ†‘15 sep 2023 14:21 Dan het interieur van beide types rijtuigen. De plattegronden met de verklaringen spreken denk ik wel voor zich.
Afbeelding
Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam fรผr Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Ad_M »

Dank je wel Michiel!! :D

Was niet blijven hangen maar volledig duidelijk nu!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Vanmiddag het bruin aangebracht waarmee het rijtuig zijn bijnaam eer aan begint te doen.

Afbeelding

Volgende stap: opschriften aanbrengen en vernissen.



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Raymond »

Mooi๐Ÿ‘๐Ÿป

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Dank! :D

Afbeelding

Opschriften en vernis zijn nu ook aangebracht. Er zijn geen opschriftensetjes voor dit rijtuig verkrijgbaar, dus ik moest improviseren. Ik heb e.e.a. vooraf afgestemd met Raymond, de toekomstig eigenaar.
De rijtuignummers zijn afkomstig uit het opschriftensetje van Kleinspoor Buffetrijtuigen, de moderne variant uit 1994 welteverstaan.
Het woord buffet is in zwart uitgevoerd i.p.v. donkerblauw, afwrijfletters.
De blauwe picto's met de witte kopjes koffie zijn beperkt gebleven tot blauwe vlakjes uit de de Plan V-set van Kleinspoor (H0). Deze zijn door een misdruk omgekeerd uitgevoerd: de witte symbolen (rolstoel, bagage e.d.) zijn aan de binnenkant gedrukt (plakkant). Hierdoor waren deze weer goed te gebruiken voor dit buffetrijtuig. Ik heb nog geprobeerd om de witte koffiekopjes na te bootsen met delen van witte letters uit andere opschriftsetjes, maar zoals zo vaak, ging ook hier afwrijftransfer op afwrijftransfer niet lekker. Omdat modelbouw รฒรฒk de kunst van het weglaten is, heb ik het maar bij de eerste poging gelaten en blijven de blauwe vlakjes leeg.

Paar dagen laten drogen en dan kan het rijtuig afgebouwd worden.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Pjotr »

Leuk verslag en het resultaat mag er zijn als ik zo lees wat je uitdagingen zijn.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kroket voor koffie

Bericht door tv_man »

Ziet er zeer geslaagd uit. Dan maar geen koffiekopje.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Bรฉkahรกza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Raymond »

Nou ik vind het echt heel mooi geworden Frank!
Ene dat kopje denk ik er wel bij๐Ÿ™ƒ

P.s.
Het leuke is straks dat dit rijtuig in de Hoteltreinexpress mee rijd op de baan Echthoven met een NS Loc en ook op het baantje Vorarlberg met een ร–BB Loc๐Ÿ˜ƒ

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Dank voor de complimenten.
Evenwel een kanttekening. Als (ver)bouwer loop ik tegen het feit aan dat ik voorheen veel in H0 bouwde. Ik heb een bepaalde mate van verfijning die ik mee heb genomen naar het N-bouwen. De kwaliteit wordt niet ineens beter of slechter. Echter, omdat het een kleinere schaal is, wordt het model relatief grover en ik merk dat ik daar toch wat moeite mee heb. Dat heb ik ook met het nu ontstane model. Natuurlijk ben ik tevreden met het eindresultaat en het belangrijkste is natuurlijk dat de nieuwe eigenaar dat ook is, maar tochโ€ฆ :?

Vanmiddag het rijtuig afgebouwd. Twee kleine tegenvallers: ik dacht dat ik nog ergens een voorraadje handgrepen had, kon het niet vinden. Ik moest daarom de handgrepen gebruiken die Raymond mee had geleverd. Die met de afwijkende kleur heb ik maar bij de roosterdeur (aggregaat) geplaatst. Ik verknoeide met het lijmen een raam en aangezien ik geen reserve had, de rest zat in het rijtuig gelijmd (dichtgemaakte zijwand), moest ik een raam met matglas in de keuken (naast de couchettes) plaatsen. Dat had eigenlijk een half mat raam moeten zijn, onderste helft mat. In het interieur heb ik een bar met 2 krukken geplaatst. Niet dat je daar nog iets van terugziet als het rijtuig gereed isโ€ฆ :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raymond schreef: โ†‘16 feb 2024 21:01 Het leuke is straks dat dit rijtuig in de Hoteltreinexpress meerijdt op de baan Echthoven met een NS Loc en ook op het baantje Vorarlberg met een ร–BB Loc๐Ÿ˜ƒ
Dat is zeker leuk, dan is de Hotelplan ook op het eindpunt te zienโ€ฆ :Thumb

En in het kader van de vraag "hoe is het nou met...?" onderstaand een plaatje van de andere twee rijtuigen in de huidige toestand:

Afbeelding



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Raymond »

Prachtig werk geleverd Frank!๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป
Ik vind hem mooi!

Dat word ook weer een behoorlijke klus!
Succes!
Ik doe het je niet na...
Al kan ik best wel wat maar heb niet altijd het geduld ervoor....
En dat moet je wel hebben met dit soort dingen anders word het niks๐Ÿ˜ƒ

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Kroket voor koffie

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mispoes schreef: โ†‘18 feb 2024 20:22 Dank voor de complimenten.
Evenwel een kanttekening. Als (ver)bouwer loop ik tegen het feit aan dat ik voorheen veel in H0 bouwde. Ik heb een bepaalde mate van verfijning die ik mee heb genomen naar het N-bouwen. De kwaliteit wordt niet ineens beter of slechter. Echter, omdat het een kleinere schaal is, wordt het model relatief grover en ik merk dat ik daar toch wat moeite mee heb. Dat heb ik ook met het nu ontstane model. Natuurlijk ben ik tevreden met het eindresultaat en het belangrijkste is natuurlijk dat de nieuwe eigenaar dat ook is, maar tochโ€ฆ :?
Frank, ik herken precies wat je bedoeld. Toen ik 20 jaar terug terug ging naar N had ik mijn grootste modelbouw ontwikkeling doorgemaakt door 7 jaar met 0e bezig te zijn. Met de kennis en vaardigheden van toen moest ik mezelf ook weer helemaal opnieuw uitvinden en een nieuwe bouwstandaard voor mezelf vinden waar ik toen tevreden mee kon zijn. Dat heeft me een jaar of 5 gekocht. Vanaf 2009 had ik die basis die ik zocht zover gevonden dat ik er grotendeels nog tevreden mee ben en me vanuit daar weer door kon ontwikkelen.

Hoe lang het ook geleden is mis ook ik altijd nog technieken en mate van detaillering die ik in 0 wel kon en in N niet. Dat hoord er denk ik bij en kan je ook ombuigen tot een goede drijfveer zolang je maar tevreden kan zijn met de basis die je in de kleinere schaal hebt. Voor mij helpt het om hier en daar uitstapjes te maken naar grotere schalen om weer even te doen wat in N niet gaat.

Ik hoop dat je met dit soort ombouw acties in N bezig blijft en daar nog veel van laat zien en dat je het juiste gevoel vind, maar geef dat tijd ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam fรผr Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Kroket voor koffie

Bericht door RieX »

Wat is dat een leuk rijtuig geworden zeg :Thumb


Groet Rieks

N scale, what else?

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Iedereen bedankt voor de complimenten. :D
neudalhausenstadbahn schreef: โ†‘18 feb 2024 21:20 Ik hoop dat je met dit soort ombouw acties in N bezig blijft en daar nog veel van laat zien en dat je het juiste gevoel vind, maar geef dat tijd ;)
Dank voor de bemoedigende woorden, Michiel. Ik zit er toch iets anders in. In H0 ging ik (ver)bouwen om NS-modellen te verkrijgen die niet te koop waren. Dat was in een tijd dat er veel minder te koop was, dan nu. Zie bijvoorbeeld deze Blauwe Engelen. Voor wat betreft N heb ik gaandeweg een andere visie ontwikkeld: deze schaal heb ik gekozen om te rijden, niet om te verzamelen. M.a.w. ik hoef niet allerlei materieeltypes te verzamelen, ik heb materieel nodig om te kunnen rijden, in mijn geval om zoveel mogelijk de dienstuitvoering in Hengelo in het spoorjaar 1981-1982 uit te kunnen beelden. Dat lukt aardig, omdat er geen Plan E A-rijtuigen zijn, gebruik ik ICR-A en haal ik de ICR-stammen 4 jaar eerder naar Hengelo. Een Plan E 1e klas maken uit een geprinte kap is niet aan mij besteed: wat ik aan voorbeelden voorbij heb zie komen, voldoet niet aan mijn standaard. Ik wil hierbij benadrukken dat dit niet als kritiek opgevat moet worden, ik betwijfel namelijk of ik het zelf beter kan... Zo bouw ik ook geen Blauwe Engelen in N, in plaats daarvan maak ik gebruik van de DH-stellen van Fleischmann. Dat is het mooie van modelbouw: je kunt het naar je hand zetten. Ik beperk mij in N tot wat kleine klussen, waarvan het buffetrijtuig tot nu toe de grootste is. Mogelijk dat ik een Hondekopvier ga bouwen, en als dat lukt komen er twee: een gele en een IC-vier. Maar het is geen gelopen race, ik heb wat losse kappen gekocht van een collega modelbouwer en daar ga ik t.z.t. mee aan de gang. Als een eerste (tussen)rijtuig slaagt, ga ik verder. Slaag dit niet, dan gaan twee koppeltjes van twee tweetjes de opengelaten plaatsen innemen en laat ik het hierbij. Maar verder zijn mijn (ver)bouwplannen in N alles behalve spannend & stoer: van verbeteren van Plan E's tot het samenstellen van een VW-trein. Daarbij komt nog dat de plek waar ik nu nog materieel zit te (ver)bouwen, straks gebruikt wordt om te rijden.

Er is geen toekomst bij mij voor bouwen in N, gelukkig kwam Raymond op tijd met zijn vraag over de samenstelling van de Hotelplan Expres. ;)

Afbeelding



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Raymond »

Leuk Frank!
Dank voor deze reclame plaat๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Mispoes »

Mispoes schreef: โ†‘22 feb 2024 19:37 Mogelijk dat ik een Hondekopvier ga bouwen, en als dat lukt komen er twee: een gele en een IC-vier. Maar het is geen gelopen race, ik heb wat losse kappen gekocht van een collega modelbouwer en daar ga ik t.z.t. mee aan de gang. Als een eerste (tussen)rijtuig slaagt, ga ik verder. Slaag dit niet, dan gaan twee koppeltjes van twee tweetjes de opengelaten plaatsen innemen en laat ik het hierbij.
Dat mogelijk is bewaarheid geworden: afgelopen weekend heb ik de eerste bouwactiviteiten verricht t.b.v. wat hopelijk een Hondekopvier zal worden. Het is bij de Grote Boze Beneluxbuur te volgen. In dit draadje vervolg ik binnenkort de bouwwerkzaamheden aan de ICR-BKD en het Restauratierijtuig.



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kroket voor koffie

Bericht door Raymond »

Dat ga ik volgen!
Leuk๐Ÿ‘๐Ÿป
En dit draadje blijf natuurlijk ook volgen!

Groet,
Raymond


Plaats reactie