Testbaan 190 x 80

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
PeterBuyk

Testbaan 190 x 80

Bericht door PeterBuyk »

Na een lange tijd niets meer gepost te hebben hier op het forum (wel steeds blijven lezen) ben ik eindelijk zover om te beginnen met een testbaan.

Deze baan heeft de afmetingen van 190 x 80 cm, de diepte van 80 cm is bewust gekozen zodat ik deze baan in een later stadium kan verplaatsen naar een andere ruimte, wanneer ik aan de 2e baan begin. Met deze testbaan wil ik bijvoorbeeld de volgende zaken een beetje onder de knie krijgen

- Het gebruik van itrain icm dinamo.

In het plan is een keerdriehoek in gebouwd voor het kunnen keren van stoomlocs, tevens komt daar een kleine verzorgingsstraat voor de stoomlocs.

De 2 stations worden bediend door 2 electrische treinen, waaronder een hondenkop die ik al in mijn bezit heb, tevens is er al veel materiaal aanwezig om met dinamo alles aan te sluiten. Het goederenloodsje wil ik gaan bedienen met een dieselloc. Voor de industrie heb ik hier op het forum al een aantal leuke goederenwagons op de kop kunnen tikken.

In het plan zijn er als ik goed heb geteld 3 plaatsen ontstaan waar ik een keerlus module moet gaan toe passen (klopt dit) ik wil hier de keerlus3 module voor gaan gebruiken. Feedback wordt graag op prijs gesteld.
Afbeelding

PaulRoman

Re: Testbaan 190 x 80

Bericht door PaulRoman »

Hallo Peter,

Je hebt in je baanplan aangegeven "keerlus 1", "keerlus2", "keerlus 3" . Om misverstanden te voorkomen: deze drie railsecties vormen tezamen 1 keerlus. Je hebt dus 1 keerlusmodule nodig.
In mijn bijgevoegd plaatje zie je jouw situatie schematisch weergegeven:

Afbeelding

Je hebt in principe 3 mogelijkheden om dit aan te sluiten:

1) Sluit je AB en AC gelijk gepolariseerd aan dan heb je een probleem op het stuk tussen de wissels op BC
2) Sluit je AB en BC gelijk gepolariseerd aan dan heb je een probleem op het stuk tussen de wissels op AC
3) Sluit je AC en BC gelijk gepolariseerd aan dan heb je een probleem op het stuk tussen de wissels op AB

Kies de oplossing waar het probleemstuk zo lang mogelijk is omdat je langste trein erin moet passen.
Gezien je baanplan zou ik het stuk waarbij jezelf "keerlus 2" hebt geschreven als het probleemstuk nomineren. Dit stuk moet dus op het juiste moment door de keerlusschakeling van polariteit worden gewisseld.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
PeterBuyk

Bericht door PeterBuyk »

Paul,

bedankt voor de duidelijke uitleg, scheelt mij weer 2 keerlus modules, ga je advies op volgen om de module te plaatsen op het bovenste spoor (keerlus 2)

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Nog even een nabrander:
Ik weet niet of de sporen linksboven en linksonder ooit nog verder worden doorgetrokken. Als dat niet het geval is zou je ook kunnen overwegen om het stuk met jouw aanduiding "keerlus 1" als het te schakelen keerlusstuk te kiezen. Hier kunnen dan toch maar hele korte treinen op rijden.
En zo heb je nog iets meer lengte op de sporen die je aanduidt met "keerlus 2" en "keerlus 3".

Paul

Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
PeterBuyk

Bericht door PeterBuyk »

De sporen linksboven en linksonder worden in de toekomst niet door getrokken, dit betreft zuiver een test baantje en wanneer het klaar is zal deze niet worden uitgebreid. Het is eigenlijk alleen de bedoeling dat de keerdriehoek wordt gebruikt voor het in de juiste richting zetten van de stoomloc.

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Dan zou ik kiezen voor spoor "keerlus 1" als de keerlussectie.

Schäßburg an der Kokel

WimC

Bericht door WimC »

Hoewel het an sich logisch is om op de langste mogelijkheid de keerlusmodule te plaatsen, zou ik er in dit geval denk ik toch voor kiezen om 'm op keerlus 1 te plaatsen. De keerdriehoek wordt alleen door locs gebruikt. Bovendien zijn de stukje op het einde van de driehoek korten dan "keerlus 1." Die is dus (ruim) lang genoeg. Het geeft de mogelijkheid om bij station 2 nog een omloopspoor te creëeren. Dat mis ik namelijk in het plan.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
PeterBuyk

Bericht door PeterBuyk »

Wim,

kun je toe lichten waarom je bij station 2 een omloopspoor mist, wat wordt daar de meerwaarde van

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Ipv een keerlusmodule kun je in keerlus 1 ook een DPDT-schakelaar zetten die dan of naar keerlus 2 of wel naar keerlus 3 schakelt.

Onderwerp starter
PeterBuyk

Bericht door PeterBuyk »

Bert,

heb je voor mij een linkje hoe een DPDT schakelaar werkt?

piksov

Bericht door piksov »

Hoi,

ik zou het stukje keerlus1 weglaten uit je baan plan ... heb je geen last van kortsluiting, maakt het leven simpeler.

Je hebt dan idd geen keer mogelijkheid voor je loks, maar heel eerlijk, je kan alleen een losse lok van richting doen veranderen, ik weet niet of het die moeite allemaal waard is ...

(maar je moet natuurlijk doen wat -jij- wil)

Guus

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Overigens Peter zou ik ook nog goed naar station1 kijken. Als je met de stoomlok voorop het station binnenkomt zit er niets anders op dan duwend met de stoomlok achteruit weer terug naar station2 te gaan. Misschien hier ook een omloopmogelijkheid creeren. Kun je in ieder geval met de lok voorop weer terug naar station2.

Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
PeterBuyk

Bericht door PeterBuyk »

De 2 stations worden alleen bediend met electrische treinenstellen, de stoomlocs zijn voor het industrie gebied.

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Duidelijk. En stond zelfs al in je eerste post. Heb ik overheen gekeken.
Succes met de bouw.
@Bert: de baan wordt aangestuurd met Dinamo icm iTrain. Dan is handmatige bediening volgens mij uitgesloten.

Schäßburg an der Kokel

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

PeterBuyk schreef: 08 jun 2025 13:05 Bert,

heb je voor mij een linkje hoe een DPDT schakelaar werkt?
Is niet zo moeilijk.
De DPDT heeft 6 aansluitingen.zoals dit:

* *
* *
* *

De middelste 2 gaan naar de railstaven van keerlus 1.
De bovenste 2 naar die van keerlus 2
De onderste 2 naar die van keerlus 3

Zo wordt per schakelstand 1 met 2 verbonden of 1 met 3

Werkt voor zowel analoge als digitale besturing.

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

PaulRoman schreef: 08 jun 2025 16:47 Duidelijk. En stond zelfs al in je eerste post. Heb ik overheen gekeken.
Succes met de bouw.
@Bert: de baan wordt aangestuurd met Dinamo icm iTrain. Dan is handmatige bediening volgens mij uitgesloten.
Ja Paul dat had ik me niet gerealisserd dat dat misschien wel eens niet zou kunnen.
Ik denk nog te veel in de ouderwetse schakelmethodes.
Sorry mijn fout.

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Handbediening en analoog is ook leuk, Bert.

Schäßburg an der Kokel

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Is inderdaad leuk analoog rijden,Paul
Het verwarrende voor mij is dat een aantal oude (analoge) schakelingen ook vaak nog wel gelden voor digitaal.
Alleen als de baan computergestuurd wordt gaat het dan niet meer werken.

Onderwerp starter
PeterBuyk

Bericht door PeterBuyk »

Is het noodzakelijk/zinvol gezien de kleine afmeting van deze baan om hier een ringleiding toe te voegen?

FidOo

Bericht door FidOo »

Jongens. Even voor de duidelijkheid, bij Dinamo heb je helemaal geen last van keerlussen! Dat is alleen bij dcc.

Dus lekker bouwen en je geen zorgen maken!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
PeterBuyk

Bericht door PeterBuyk »

Bedankt voor je antwoord @FidOo

als ik het goed begrijp regelt de software dat de blokken van de TM44 op de juiste wijze qua polariteit geschakeld wordt, klopt dit?

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Dus Dinamo doet dan de juiste polarisatie.
Heb je blijkbaar geen keerlusmodule nodig.
Alleen zit je met Dinamo wel altijd aan een computer vast. Gewoon lekker rijden met de hand is er dus niet bij.
Goed dat je even ingreep Fidoo. Het hele verhaal hierboven is in ieder geval wel van toepassing voor DCC.

Schäßburg an der Kokel

FidOo

Bericht door FidOo »

Inderdaad bij Dinamo regelt de software (itrain) samen met Dinamo de polarisatie van blokken. En inderdaad bij Dinamo ben je dus ook afhankelijk van software en dus een PC. Je kunt overigens wel handmatig rijden, maar dit gaat dat met een hamdcontroller die aan itrain is gekoppeld. Daar weet ik niet het fijne van.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
PeterBuyk

Bericht door PeterBuyk »

Ondertussen de nog ontbrekende rails bij besteld, in afwachting daarvan, het baanplan op gedeeld in blokken en de volgende stap is het baanplan gaan invoeren in itrain.
Afbeelding

leon1965

Bericht door leon1965 »

Dat worden dus al 5 tm44 modules voor dit baantje

Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Plaats reactie