Goede tip Ben,
Ga ik de volgende keer ook eens proberen.
Die Knochenbahn - de bouw
-
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Goeie tip inderdaad!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Zijn er al vorderingen Ben?
Wat is trouwens D2 houtlijm?
Wat is trouwens D2 houtlijm?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
D2 houtlijm is niet echt goed bestand tegen vocht zoals D3 en D4 dat wel zijn, het kan wel een beetje tegen vocht D1 kan helemaal niet tegen vocht ( D4 is bijvoorbeeld voor gebruik buiten )
Smile, life is too short to be sad
@ Harry,
Ja er is vooral " achter de schermen" wat gebeurd. In mijn posting van 31 maart heb ik een filmpje geplaatst van een test met de aansturing van de MP1 wisselaandrijvingen met een Raspberry Pi via relaismodules. Ik wil de wissels per rijweg automatisch in de juiste stand laten leggen. Puur analoog dus. Alleen de rijwegkeuze gaat digitaal.
Daarvoor is een interface nodig waarmee ik rijwegen kan selecteren. In de afgelopen periode heb ik die in Python geschreven.
Het is pas een eerste versie, maar hij doet waarvoor hij bedoeld is.

Dit is de interface, bestaande uit een tekening van het emplacement met daaronder knoppen voor het selecteren van de rijwegen.
De sporen 0 en 7 zijn de doorgaande sporen in de vorm van een hondebot.
Treinen die het kopstation vanaf spoor 0 inrijden worden naar een van de 6 aankomstsporen geleid.
Vertrekkende treinen verlaten het station en rijden op spoor 7 de hoofdbaan op.
De drie rechterkolommen maken het mogelijk binnen het emplacement te rangeren.
Hier een filmpje:
In het filmpje zie je dat ik een rijweg kies via een knop die begin en einde van de rijweg aanduidt.
De gekozen rijweg wordt op het bovenste deel van het scherm groen weergegeven en de wissels in die rijweg worden door de Raspberry Pi in de juiste stand gelegd.
De naastgelegen knop dient om de keuze ongedaan te maken. De wisselinstellingen veranderen daar niet door. Ik kies simpelweg een volgende rijweg.
De wisselaandrijvingen zijn nog niet onder de baan gemonteerd, dus er beweegt nog niets. De volgende stappen zijn dus:
- wisselaandrijvingen monteren en bedraden;
- bedrading van wissels via relaismodules aan de Raspberry Pi koppelen;
- in de software de wisselbewegingen koppelen aan de rijwegknoppen.
Maar nu eerst weer verder aan die andere hobby: de bouw van ons jaren 20 huis.
Over de gebruikte houtlijm: ik heb voor wateroplosbare houtlijm (B2) gekozen, omdat ik de mogelijkheid wil hebben later evt. een defecte wissel of zo te kunen vervangen en omdat de D3 houtlijm moeilijker in de ballast drong en er zich een vliesje op de gedroogde lijm vormde. Bij D2 lijm doet zich dat niet voor.
Op mijn vorige baan gebruikte ik bij het ballasten boekbinderslijm, maar die laat bij een klein beetje vocht wel heel snel los, D2 lijm bevalt me beter. Maar boekbinderslijm is weer ideaal bij het plaatsen van Preisertjes, Lantaarns, seinen e.d..
Ja er is vooral " achter de schermen" wat gebeurd. In mijn posting van 31 maart heb ik een filmpje geplaatst van een test met de aansturing van de MP1 wisselaandrijvingen met een Raspberry Pi via relaismodules. Ik wil de wissels per rijweg automatisch in de juiste stand laten leggen. Puur analoog dus. Alleen de rijwegkeuze gaat digitaal.
Daarvoor is een interface nodig waarmee ik rijwegen kan selecteren. In de afgelopen periode heb ik die in Python geschreven.
Het is pas een eerste versie, maar hij doet waarvoor hij bedoeld is.

Dit is de interface, bestaande uit een tekening van het emplacement met daaronder knoppen voor het selecteren van de rijwegen.
De sporen 0 en 7 zijn de doorgaande sporen in de vorm van een hondebot.
Treinen die het kopstation vanaf spoor 0 inrijden worden naar een van de 6 aankomstsporen geleid.
Vertrekkende treinen verlaten het station en rijden op spoor 7 de hoofdbaan op.
De drie rechterkolommen maken het mogelijk binnen het emplacement te rangeren.
Hier een filmpje:
In het filmpje zie je dat ik een rijweg kies via een knop die begin en einde van de rijweg aanduidt.
De gekozen rijweg wordt op het bovenste deel van het scherm groen weergegeven en de wissels in die rijweg worden door de Raspberry Pi in de juiste stand gelegd.
De naastgelegen knop dient om de keuze ongedaan te maken. De wisselinstellingen veranderen daar niet door. Ik kies simpelweg een volgende rijweg.
De wisselaandrijvingen zijn nog niet onder de baan gemonteerd, dus er beweegt nog niets. De volgende stappen zijn dus:
- wisselaandrijvingen monteren en bedraden;
- bedrading van wissels via relaismodules aan de Raspberry Pi koppelen;
- in de software de wisselbewegingen koppelen aan de rijwegknoppen.
Maar nu eerst weer verder aan die andere hobby: de bouw van ons jaren 20 huis.
Over de gebruikte houtlijm: ik heb voor wateroplosbare houtlijm (B2) gekozen, omdat ik de mogelijkheid wil hebben later evt. een defecte wissel of zo te kunen vervangen en omdat de D3 houtlijm moeilijker in de ballast drong en er zich een vliesje op de gedroogde lijm vormde. Bij D2 lijm doet zich dat niet voor.
Op mijn vorige baan gebruikte ik bij het ballasten boekbinderslijm, maar die laat bij een klein beetje vocht wel heel snel los, D2 lijm bevalt me beter. Maar boekbinderslijm is weer ideaal bij het plaatsen van Preisertjes, Lantaarns, seinen e.d..
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Leuk om te zien hoe dat werkt Ben (al is het eerste deel van de video een beetje uit focus). Dank ook voor je uitleg over de houtlijm. Ik gebruikte voorheen ook altijd D2, zonder het te weten. Voor ballast gebruik ik tegenwoordig de Minitec lijm, al weet ik (nog) niet of deze ook weer oplost. Ik heb nog niets afgebroken sinds ik deze lijm gebruik.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen