Boppard

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

EWS 58038
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2009 11:52

Re: Boppard

Bericht door EWS 58038 »

Kwaliteit... die Eurospoor goed kan gebruiken.

Ik blijf het jammer vinden dat dit geen modulebaan is. Een zeer groot compliment voor de bouwer van deze eye candy.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Boppard

Bericht door shoven »

Jeroen schreef:@Steven H.,

ehm....nou, nee, de weg heb ik niet aangepast. Die is altijd zo geweest. Wellicht vergis je je met de weg aan de linkerkant van de baan, die wat blauwig overkwam (en het ook is, BTW) op de foto. Dit wil ik inderdaad ook nog eens gaan aanpassen. Tevens kan ik de weg daar dan iets smaller maken, wat ook een idee van jou was........
Ja inderdaad hij was veel blauwer... de andere kant dus!
Maar ga vooral zo door, ziet er goed uit. Over dat krassen in de klei/gips:doe je dat als het helemaal uitgehard is, of als het nog een beetje zacht is? (ik kan me voorstellen dat dat laatste wat makkelijker gaat)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Joo Steef,

als het gips niet meer te zacht is dan begin ik met krassen. Het moet ongeveer 20 min. uitgehard zijn voordat ik ermee begin. Meestal als je het erop gipst, in mijn geval een 50 cm. en dat een beetje hebt gevormd ben je al 20 min. verder, dus kun je meteen beginnen met dit soort detail werk. Als het gips te zacht is, dan krijg je die fijne groeven er niet in. Dan duw je de 'stenen' als het ware uit elkaar en tegen elkaar. Het moet dus wel een beetje een consistente massa zijn....

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Voordat ik volop ga zitten kleuren ga ik nog even met algemene verlichting aan de gang. Ik heb zojuist een lange TL-balk en wat spotjes gekocht, en nu eens kijken of ik dat mooi voor elkaar kan krijgen......

J


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Boppard

Bericht door mdedeugd »

Mooi werk, Jeroen.
Complimenten.
Ik geniet er steets van.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Nou dankjewel!

Zoals ik al zei ben ik vandaag eerst met de verlichting aan de gang gegaan. De afgelopen dagen hing het me echt de keel uit dat ik 's avonds, als ik lekker de tijd heb, altijd in het halfdonker zit te klieren. En dan heb ik het niet over foto's maken van de baan met weinig licht.

Dat is dus vanaf nu anders. Op wat bedrading om weg te werken na zit de boel goed. Vanaf nu wordt het lange deel van de 'L' verlicht door 2 TL-balken (warmwit) icm. 4 spotjes die boven het centrale deel hangen. Vooral handig, aangezien ik daar nog veel moet arbeiden aan de baan.

Even 2 snelle foto's van hoe het er nu uitziet. Wat goed opvalt is de donkere zolderkamer, en dan de goed verlichte spoorbaan. Ben helemaal happy. Dat wordt dus geen Houten voor mij morgen due to geen geld meer, maar nu zit ik niet meer in het donker te kloten. En voor het weer lekker lang licht blijft 's avonds, dat gaat nog wel even duren....

Afbeelding

Afbeelding

Voor vanavond heb ik dus nog wat geknutsel op het progamma staan aan het rechterdeel. Het gips is nu ook zo ongeveer droog, dus het is weer echt scenery-time! Daarvoor heb ik nog een paar kleine supplies bij de W'tjes gehaald, vandaag tijdens een bliksembezoek in Arnhem.

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Boppard

Bericht door Jos »

De meester kan nu in ploegendienst gaan werken :mrgreen:
Ik heb zelf bij de TL's de buizen vervangen door kleurnummer 950 (daglicht). Een absolute aanrader en is niet duur, zo'n 6 euries per buis dacht ik.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Boppard

Bericht door Ron »

En toe was er LICHT :o :lol:

Fijne knutsel avond.

Ron.


Ik rommel maar wat aan!

Mctrain
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 sep 2010 18:16
Locatie: Kruisland

Re: Boppard

Bericht door Mctrain »

Hoi Jeroen,

Als eerste natuurlijk een schitterende baan! Maar wat me op die laatste foto's opvalt, dat het mij lijkt dat je op zolder een vochtprobleem hebt (of gehad), aangezien ik flinke bobbels tegen je dak aan zie zitten? Of is dit alleen verf wat aan het afbladeren is?

En aangezien ik al een tijdje loop te prullen met een 60watt lampje wat tegen het plafond hangt, ga ik jou goede raad opvolgen, morgen eerst naar de bouwmarkt een tl-balk halen.

Groeten,

Arno


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Joo Jos,

dat is een goeie tip. Dat wil ik nog wel eens proberen. Zijn het overigens standaard maten? Ofwel: kan ik gewoon die code met de lengtemaat ergens kopen? Gebruik jij het ook icm. spotjes? Die spotjes zijn geweldig, zeker als je nog zit te klieren aan de baan. En zonder de spots is het een beetje saai licht....

Arno,

ja, het huis, of althans de zolder, heeft te lijden gehad aan vocht. Mede daarom zijn destijds de dakpannen vervangen, en kwam er op zolder aan de modelbaan kant nog een extra raampje. Het is helaas niet anders.

Morgen laatste knutseldag, daarna weer even aan die Arbeit. Das macht frei, nämlich..... :roll:


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Boppard

Bericht door martindomburg »

TL buizen zijn in de meeste gevallen in vaste maten.

8W (veelal in nooduitjes)
16W (die vierkante plafondbakken
30W (kassenbouw)

maar de doorgaande maten zijn 36W en 58W. De maten weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Je hebt ook weer verschillende buizen:
TLD (de standaard TL buizen)
TL5 (kleiner, zuiniger en eerder op kleur als TLD)

Let wel op dat een TL buis een aantal branduren nodig heeft om de juiste kleur aan te nemen.

Tips voor degene die een TL balk kopen:

- Let op bij de goedkopere, de Voorschakelapparaten zijn van slechtere kwaliteit waardoor de buizen sneller stuk gaan. Goedkoop is zeker duurkoop in dit geval.
- Neem HF armaturen, zuiniger en gaan langer mee.
- Als je ze kan kopen met spiegel doe dat, heb je een betere lichtverdeling. De losse lampen verlies je 40% licht in de ruimte.
- Een witte kleur lamp is beter voor de ogen, standaard zit er 830 in (zachtgeel). Op kantoren worden warmwit geleverd omdat het beter over komt van je pc scherm op je ogen.
- Armaturen met 2 TL's geven een betere lichtspreiding als de enkele armaturen. Dit is echter afhankelijk van de lichtheid van je ruimte. Lichtere slaapkamers hebben enkele armaturen nodig, donkere zolders weer dubbele.
- Probeer de ruimte in te delen. Als je een lange ruimte hebt heb je meer aan 2 balken 1x58W dan aan 1 balk 2x36W
- Als je alleen de baan aan wilt lichten gebruik dan enele TL5 armaturen.

Is zeker een goede keus om een TL op te hangen, moet het ook nog steeds doen. :)
Laatst gewijzigd door martindomburg op 12 nov 2010 23:58, 2 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Boppard

Bericht door Jos »

Jeroen,

Kleur 950 is in alle standaard maten verkrijgbaar, meestal moeten ze wel bestellen.
De standaard kleur is inderdaad een saaie kleur, spotjes zijn warmer (geel).
Ik heb geen spotjes maar totaal 8 TL's met kleur 950. Heerlijk licht :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Tnx voor de tips, daar kan ik wat mee. Wellicht dat ik nog wel even achter een spiegel aan ga. Het mooie nu op dit moment is wel, dat de TL-balk zelf niet zichtbaar is, dus je kijkt niet direct in die felle balk. Ik wil nog wel eens experimenteren met die kleur 950, en het spiegeleffect moet ik gewoon eens proberen.

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Boppard

Bericht door martindomburg »

Hoi Jeroen,

In jou geval zou ik proberen een gepolijste aluminium plaat te krijgen. Die kan je omdat je de TL achter een balk hebt zitten tegen het palfond schroeven en zo buigen dat het licht word geleid naar de plekken die je wilt hebben. Als het maar glimmend is, of glanzend wit dan is het goed.

Spiegels voor TL zitten in complete armaturen of vrij hangende tl-balken.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Boppard

Bericht door evo »

Hoi Jeroen,
Na dit TL verhaal nog even over die overzichtsfoto's: helemaal geweldig!
Ik zie altijd detailfoto's van jouw baan en dat is natuurlijk ook mooi, maar op die overzichtsfoto's kun je pas echt zien hoe natuurlijk jouw landschap eruit ziet. Nu nog een fraaie stomer met wat hechtwagens of blauwe schurtzenwagens op de baan en het is helemaal compleet ;)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Boppard

Bericht door martindomburg »

echt wel mee eens 8-)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Boppard

Bericht door walter »

Mijn baan had ik verlicht med ledbuisjes van de ikea. Aanschaf was duur, verbruik nihil.

gr
Walter



twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Boppard

Bericht door twain »

tof om je baan in overzicht te zien.

ik hoop wel dat het dak inmiddels niet meer lek is ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Twain, ik schreef het al, hoewel niet duidelijk genoeg wellicht. De nieuwe pannen gingen op het dak om het lekken tegen te gaan. Er is nu geen last meer, gelukkig. Tja, het huis is ook alweer een jaartje of 35 oud....de plekken blijven lelijk, helaas, maar om alles eruit te gaan slopen.....dan moet Boppard ook gesloopt worden. Beetje zonde, misschien.....

Vandaag niet gek veel gedaan. Vanochtend wat detail werk aan een huisje-met-poort. Ik heb daar 2 LED's ingefrot, en daarna de muur erin gebouwd van muurplaat. Beetje stoffig gemaakt, want het glom wat te vrolijk. Daar maar ik straks even een fotootje van, maar dan wil ik eerst het huisje even plaatsen. De hele scene, daar wil ik vanavond nog wat aan doen.

Terwijl ik daar dus net zat te klieren heb ik nog even de camera ter hand genomen. Het treinverkeer gaat natuurlijk gewoon rustig door. Even een paar shots van de BR 155-met-trein.

Wat een lelijk doch bruut ding is het ook.....

Afbeelding

Even zo geschoten dat de trein er ook op staat.....

Afbeelding

Vanaf de andere kant. Zo zie je hem dus het stationnetje doorrijden....

Afbeelding

Als laatste nog even een foto van louter de goederenwagons. Lekker smerig allemaal!

Afbeelding

Ga ik weer even verder. Ik verwacht vanavond nog een kleine foto-update. Anders moeten jullie een week wachten, want morgen moet ik weer eens wat betekenen voor de baes.

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Boppard

Bericht door spoor65 »

Hey meesterbouwer Jeroen,

Ben ik ff een paar dagen niet/nauwelijks op het forum geweest (baas gunde mij weer van die lekkere rot uren) moet ik ineens hier wel een pagina of 5 gaan inhalen :mrgreen: :mrgreen: .

Het ziet er prachtig uit Jeroen, en elke keer is het weer genieten, niet alleen van de mooie foto`s, maar ook de manier waarop jij het allemaal omschrijven kunt, gewoon heerlijk duidelijk en inspirerend, Ik hoop echt dat je hier lekker door gaat met posten zoals je de laatste tijd doet.

Wel nog een paar vraagje die zo in mij op komt, ik zie je weer een stukkie straat maken voor de 2 woonhuisjes, en nu valt mij op dat het wel een beetje behoorlijk hokjes patroon geworden is. Ik meen mij ergens te herinneren dat jij z`n leuk tooltje in elkaar gefrutselt had, waarmee jij in het verleden straatsteentjes in het gips drukte toch? dit gaf een, naar mijn persoonlijke mening, mooier verspringend verband dan bij deze laatste huisjes.

Heb je een reden om het dit keer op deze manier te doen?

En dan die 120 met ic, is dat de set uit de roco startset? want die ziet er wel erg mooi uit.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Hi Freddy,

het hokjespatroon deze keer is bewust gedaan, gewoon zo'n achterplaatsje had ik bedacht.....beetje onkruid ertussen, zo'n verroeste fiets, je kent het wel..... althans, dat is het idee en dat moet ik dan nog omzetten in model.

Het enige wat ik ooit in elkaar heb gefrutseld was een Parkerpen, waar de voorkant vierkant had geslagen met een hamer, en zo een monnikkenwerkje te kunnen doen met het maken van een klinkerweggetje. Dat is dit dus niet!

De 120 met IC is allemaal Fleischmann!

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3639
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Boppard

Bericht door Schachbrett »

Hi J,

Man,dat zijn weer de foto's die het modelspoorse leven zo gaaf maken.
Telkens is het weer genieten,zeker ook spoorplantechnisch gezien.
Wat dat betreft hebben we de zelfde kijk erop,Less is more. ;)


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Precies! Hoewel, een klein stationnetje met wat Peco-wissels had ik ook graag gewild, maar ja...het kan mij voorlopig nog bekoren, en eerlijk is eerlijk: dat is wel het belangrijkst.

Op dit moment is de verf op m'n vingers net typdroog (Houdt in: wel typen, maar niet je schone witte overhemd strijken... : :roll: ). De tegels zijn geverfd, evenals het betonpaadje naast het huisje-met-doorgang. Ook heb ik net de oever geverfd, die ligt nu ook te drogen.

Mijn tijd is niet oneindig vanavond, dus ik zit wat in dubio. Ik kan even fijn gaan detailleren, maar ook de rechterkant alvast gipsen. Morgen weer eens werken, dus een beetje bijtijds m'n mandje in is wel noodzakelijk. Voor mijn verblijf in de Punica-oase heb ik alweer voorbereidingen getroffen: draad, draad en (kniptangetjes). Het wordt weer bomen fabricatie aldaar. Ik wil dat bouw-momentum namelijk nu even aanhouden. Let wel: dit heeft niks met haasten te maken! Ik heb het lang niet gedaan, en ik heb er weer erg lol in, vandaar.

Ik hoop zo nog even een foto te maken....

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Boppard

Bericht door Ron »

J.

Boompjes maken is leuk, maar lopen er geen leuke preiser dames in die oase waar je heen gaat 8-) :mrgreen:

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

.....moet ik dat óók nog doen naast smerig veel bierdrinken en constant scannen? Zolang ik nog niet verliefd wordt op Preisers mag ik bomen knutselen wat ik wil, Ron! 8-) :mrgreen:


Afbeelding
Plaats reactie