Baanplan Ostenbruck

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Goeiendag mensen,

zoals sommigen misschien al weten zit ik met een "klein" dilemma, ik woon in Hong Kong en de huizen zijn hier vrij klein. Dus ik moet naar een methode zoeken voor een baan die gemakelijk afgebroken kan worden. Een idee is om modules te gebruiken, 3x 80cmx60cm (240cmx60cm). Verlopig zal ik naar dit idee werken.

Ik heb alvast een baanplan gemaakt, mijn aller eerste. Ik heb dan ook jullie hulp nodig om te kijken of de hoofdlijnen goed van elkaar staan, zijn de wissels goed geplaatst en etc.

Even wat meer information wat ik wil rijden en wat voor materiaal ik wil gebruiken.

Baan: Het is een fantasie baan, ik wil het simpel houden met twee hoofdlijnen en 4 lijnen bij het station.
Tijdperk: V-VI, waarschijnlijk ook steamies.
Materiaal: Peco 55 + wissels
Digitaal: ja, ik heb nu een multimaus van Roco.

Ik wil het eerst simpel houden met het digitaal, waarschijnlijk eerst veel dingen testen, blokken en etc komen later wel, tenzij iemand mij anders adviseert. ;-)

Alrighty, hier is de baanplan. Kom maar op met de comments/feedbacks. :lol:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3252
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door Michiel »

Hallo Hendriks,

Gezien de context (kleinbehuisd) is dit baanplan niet slecht. Ik heb echter een paar kleine opmerkingen:
- de overlopen in het station zijn beide een copij van de overlopen voor de bocht. Het is een beetje dubbel-op en ik zou de overlopen in het station dus niet aanleggen.
- de baan lijkt me voor links-rijders. Niets mis mee als je Belgisch of Frans rijdt. Maar als je Duits of Nederlands spoor nastreeft, dan leg je de overlopen best net andersom.
- Het 2de stationspoor van boven geteld, heeft geen plaats voor een perron. Is dat zo bedoeld?
- Ik zou mogelijk nog ergens 1 extra kopspoortje voorzien voor het speelelement. Dit kan een goederenkade zijn, een industrieaansluiting, een postspoortje,... vul zelf maar in. Dat breekt een beetje met het rondjes-rijden van de rest van het treinverkeer.

Succes met het plannen en de bouw.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Hoi Michiel,

Dank je voor de feedbacks.

Inderdaad ik ga met vooral Duits materiaal rijden.

1. Ik wou eigenlijk op 1 baan van rechts naar links rijden en op de andere baan van links naar rechts, maar dat is niet goed dus?
2. Overloop? Ik neem aan dat je de wissels bedoeld? Sorry mijn modelspoor knobbel is nog niet zo uitgebreidt met termen. :D
3. Klopt, de tweede lijn van boven heeft geen perron.
4. Goed idee om een kopspoortje erin te plannen. Dat ga ik zeker doen.

Zie hier de 2 nieuwe versies van mijn baan. Suggesties en commentaar zijn zeer welkom.

V2
Afbeelding

V3
Afbeelding

Mvg,
Albert


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3252
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door Michiel »

Ik zou misschien nog de volgende aanpassing maken, maar voor de rest lijkt me je plan prima.
Bijlagen
SpoorplanHendrickx.jpg
SpoorplanHendrickx.jpg (54.29 KiB) 7299 keer bekeken


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Dank je Michiel voor je input. Hieronder kan je de aanpassingen zien.

Ik heb trouwens bij de loods een extra lijn erbij gedaan. Het idee is om de trein los te koppelen op de bovenste lijn en dan terug rijden via de onderste lijn. Nu heb ik paar vraagjes.

1. Heb ik het zo goed gedaan of moet ik wat aanpassen?
2. Ik wil dus Peco 55 gaan gebruiken en wat voor ontkoppelings mechanisme kan ik hiervoor gebruiken?

Afbeelding


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3252
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door Michiel »

Ik zou die wissels voor de loods niet aanleggen. Je houd nog amper opstellengte over. Het rangeren zal dan maar in je station moeten gebeuren, waarbij de goederenwagons opgeduwd worden tot aan de goederenloods. En ik zou dit spoor ook enkelvoudig houden. Dan heb je meer ruimte voor scenery.

Als ontkoppelaars kan je die van Herkat (nu Uhlenbrock) gebruiken. Laat je niet verleiden om Repa te kopen. Ze lijken erg veel op die van Herkat, maar zijn erg moeilijk af te stellen. Het leuke van deze Herkat ontkoppelaars is dat je ze eigenlijk overal kan plaaatsen, zolang de bocht maar niet te scherp is.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Bedankt Michiel. Ik heb het wat aangepast bij de loods.

Afbeelding

Herkat, ik ga het even opzoek, klinkt goed.

Mvg,

Albert



Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Hallo mensen,

Ik ben toch nog niet helemaal tevreden met mijn huidige baanplan, dus ik ben maar weer in verschillende forums gedoken om te kijken of ik iets anders kan bedenken.

Nu heb ik een idee voor een nieuwe baanplan, maar ik heb jullie hulp nodig.

Eerst wat gegevens wat ik in gedachten heb. De baan wordt 3m bij 76cm en in totaal zal ik 6 verschillende modules maken, 3x 100cm bij 26cm (soort schaduwstation) en 3x 100cm bij 50cm. Zoals je misschien al kan zien krijgt de baan twee gedeeltes.

Het trein verkeer wordt een soort U vorm, zie plaatje als voorbeeld. Nou wil ik de ruimte van het schaduwstation optimaal gebruiken, maar ik weet niet wat de beste/slimste oplossing hiervoor is. Ik will graag meerdere sporen gebruiken op het schaduwstation. Ik zoek voor een goeie methode om de railsen met elkaar te verbinden zodat een trein de mogelijkheid heeft om bij voertuigen te komen van zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant.

Wie kan mij een zetje naar de goeie richting geven? Alvast bedankt.

Afbeelding

Mvg,

Albert



piksov
Berichten: 1441
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door piksov »

Je zou ook de Rolf Knipper manier kunnen gaan gebruiken, persoonlijk blijf ik die heel leuk vinden:

http://www.piksov.com/index.php?id=gallery.php&g=4&p=21

In deze gallerij staan meer foto's.

Baanplan staat hier: http://www.miba.de/verlag/i15087431.htm


groet,
Guus



Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Nai Ho ma,

Thanks Piksov. Ziet er inderdaad mooi uit. Hier kan ik zeker wat mee en ik heb dan ook twee baanplannen gemaakt.

Baanplan 1 is een soort u turn, dus er kunnen geen rondjes gemaakt worden. Je hebt wel veel mogelijkheden om te "spelen" in het schaduwstation. De baan heeft uitbreid mogelijkheden.

Afbeelding

Baanplan 2 is bijna hetzelfde maar hier kan je gewoon rondjes rijden.

Afbeelding

Feedbacks, comments zijn meer dan welkom.

Mvg,
Albert


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door WimC »

Hoi Albert,

Ik zou in beide plannen de keerlus verbinding weglaten. Je kunt hier ivm de keerlusoplossing maar hele korte treinen laten rijden.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3252
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door Michiel »

Mijn voorkeur gaat naar het eerste plan, maar dan sterk vereenvoudigd. Met onderstaand voorstel kan je haast hetzelfde kwa rijbewegingen dam op jouw plan, uitgesloten die lus. Maar die lus leek me niet echt een nuttige bijdrage tot het rijplezier.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Dank u heren voor jullie input.

Ik heb wat aan mijn baanplan gesleuteld en hieronder zie je het resultaat. Ik wil trouwens eerst beginnen met het schaduwbaan om digitaal technieken te testen, want dat is nog iets onbekends voor mij.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3252
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door Michiel »

Dat ziet er al een stuk rustiger uit! ;) (en een stuk goedkoper! :D ) Waarvoor plan je dat kopspoor rechts in je schaduwstation? En, het korte stukje dubbelspoor net voor je station lijkt me vrij zinloos. Het is te kort om er een trein op te laten wachten. Als je van het bovenste van de 2 sporen een kopspoor maakt, dan is het nog bruikbaar als keerspoor voor de rangeerlok, zonder het verkeer op de hoofdbaan te hinderen. Een tip? ;)

En nog een kleine opmerking: zolang er goederenwagen opgesteld staan een de goederenloods, zijn de industriespoortjes rechts nu opgesloten. Misschien daar ook eens naar kijken?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Hoi Michiel,

man, wat ben jij snel met je feedbacks. :lol: Ik heb het wat omgegooid. Alleen snap ik niet helemaal je tweede punt. Misschien dat het nu wat beter is? ;)

Afbeelding

Mvg,
Albert


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3252
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door Michiel »

Als je het station uit rijdt, dan kom je op dat korte stukje dubbelspoor. Ik zou dat herleiden tot een enkelspoor (zoals getekend op mijn plan hierboven). Het tweede spoor zou je kunnen laten liggen, maar zonder aansluiting met die wissel in de bocht op het hoofdspoor. Gewoon een buffer op dat spoor (ter hoogte van de tekst 300F), zodat er een rangeerlocomotief op kan keren.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Baanplan Ostenbruck

Bericht door AAHendriks »

Hoi Michiel,

Ai, dat stukje heb ik ff gemist. Ik snap hem, hoop ik.

Zoiets bedoel je?

Afbeelding

Mvg,

Albert


Plaats reactie