Diorama Ebbinghausen Ost

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Diorama Ebbinghausen Ost

Bericht door neudalhausenstadbahn »

In het verleden heb ik heet met m'n ouders wel eens gehad over de mogelijkheid 1 of meer diorama's bij hun te stallen als ik echt ruimte problemen zou krijgen. Dit is nooit wat geworden maar is ook niet nodig geweest tot nu toe.

Nu kwam mijn moeder vorige week vrijdag met de vraag of ik voor haar een diorama kon bouwen want dan kon ze als ze bezoek hebben ook eens laten zien wat ik zoal maak. Dit vind ik uiteraard een heel leuk idee en we hebben ff zitten brainstormen over het moest worden en m'n moeder bleek al goed op een rijtje te hebben wat ze er in wil hebben. Ze wil er water, een weg, een brug en iets met rail op hebben maar dat laatste bij voorkeur tram achtig. Daarnaast moet het diorama een dichte kijkdoos gaan vormen omdat m'n ouders er geen vitrinekast voor hebben. Dit betekend, zij en achterwanden en een dak er op, licht( TL met de instructie die alleen af en toe voor korte tijd aan te doen ivm warmte ontwikkeling) er in en plexiglas er voor.

Met deze wensen kwam bij mij gelijk het meren gebied tussen Neu Dalhausen en Ohstein in beeld als mogelijke locatie voor het diorama.
Afbeelding
Aan de zuidrand van de meren loopt de U36 naar een recreatie gebied met kuuroord. Aan deze lijn liggen div. haltes en wat hele kleine dorpjes die een goed uitgangspunt kunnen vormen.
Afbeelding
Met wat karton, flexrail en de voorraad gebouwen die ik heb zijn we een beetje gaan meten wat er kon en zijn we op een punt uitgekomen waarbij op de rechter rand van het diorama nog net een stukje van een halte ligt en de U-bahn lijn daarna de bebouwde kom verlaat en onder een weg door gaat en dan langs het water komt te lopen. Hierdoor bleven er nog maar 2 locaties over en heb ik uiteindelijk voor de meest oostelijke Ebbinghausen Ost gekozen.

Mijn idee is om op dit diorama 2 U-bahn treinen bestaande uit 2 speciaal beschilderde/bestikkerde stadtbahn B wagens te zetten. Voor de U36 bezit de NDS een kleine serie van 8 van die stellen die een eigen huisstijl hebben en ook vanuit een andere remise ingezet worden dan de stellen op andere lijnen om deze lijn een eigen karakter te geven. Van deze 8 stellen heb ik er nu al 4 in model en door er 4 op dit diorama te zetten kan ik de hele serie in model maken. Van de stellen die ik nu heb is er eentje roze met blauw en 3 hebben er een speciale meren bestikkering op zitten die ik heb gemaakt met foto's van meren rond Berlin van google earth.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast de beschildering zijn er nog meer verschillen met de overige stadtbahn B wagens waar de NDS er 24 van heeft, het meest kenmerkende is natuurlijk de NDS wegverkeer huisstijl roze met groen.
Afbeelding

Hoe de overige 4 U36 wagens er uit gaan zien weet ik nog niet precies, wel word er eentje roze/blauw en krijgen de andere 3 weer een speciale bestikkering maar of die nieuw is of deels van de andere word overgenomen moet ik nog bekijken.

Om een verhaal in het diorama te krijgen en het U-bahn materieel te kunnen plaatsen en verklaren ben ik de omloop van de U36 door gaan spitten opzoek naar een moment waarop er 2 treinen tegelijk op het diorama kunnen zijn. Dit bleek nauwelijks voor te komen, uiteindelijk werd de tijd bepaald op zondag avond om 18.18u. Zondag 's avonds om 18.18u vertrekt er van een U36 richting het kuuroord en om 18.19u komt er eentje vanuit die kant binnen dus die kunnen elkaar links op het diorama langs het water mooi kruisen.

Hierna ben ik ook gelijk de vertrekstaten maar eens gaan maken en die zijn door de ligging anders dan gebruikelijk. De U36 rijd door juist in de spits het mist vaak en in de normale daluren juist het meest. Dit in tegenstelling tot de noordelijke helft van de U36 die wel door de stad heen loopt en dus een normaal reizigers aanbod heeft.
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ben ik ook met de bouw begonnen, vorige week vrijdag hebben m'n ouders gelijk hout gekocht voor het diorama en afgelopen woensdag ben ik de kist gaan bouwen heb die toen ook grijs gespoten maar had te weinig primer( 2,5 spuitbus) om het dekkend te krijgen. Hierna ben ik begonnen met de onderbouw en de rails. Voorlopig is de grens tussen spoor en het toekomstige water een schuine helling maar hier moet nog deels iets tussen komen met kleine aanleg steigertjes en bootjes en een karrenspoor er heen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover de inleiding en het begin, word vervolgt, groetjes Michiel

Ps; het U-bahn sporenplan van Neu Dalhausen zal nog op de schop gaan omdat er nog een lijn bij gaat komen, alleen zal deze wel met bovenleiding worden en niet met derde rail zoals deze U36 op dit diorama en de andere U-bahnlijnen hebben.
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

spoor65

Re: Diorama Ebbinghausen Ost

Bericht door spoor65 »

Hey Michiel,

Dat is nog eens een leuk project. en het moet je zeker extra goed doen, als je ouders graag z`n kunstwerkje van jou
in huis willen hebben staan.
Mijn thuisbasis hier, ziet nauwelijks het verschil tussen een BR78 en een Talent of FLIRT, laat staan dat ze oog heeft voor de
rest van de hobby.

Overigens, lijkt het je niet beter om de verlichting van de module met een led strip of lamp te doen, ipv met een tl balk.
Leds worden tenslotte niet warm, waardoor je dat risico geheel uit kunt sluiten.

ga dit project zeker weer volgen.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Freddy, wat er aan verlichting in komt laat ik aan m'n pa over, maar zal dat balletje eens opgooien, misschien heeft dat nog effect.

Vandaag heb ik aardig meters kunnen maken. Ik heb de 3e rail gesoldeerd uit spoorstaaf en spijkertjes en die geschilderd en daarna geplaatst en nog bij geschilderd. De rails is geschilderd en geballast, het perron is in ruwbouw gemaakt, geschilderd en geplaatst. De voorkant heb ik dicht gesmeerd met zaagsel en houtlijm en deel gelijk van groen voorzien. De keermuur is geplaatst en geschilderd, helaas komen de kleuren op de foto's niet echt goed tot hun recht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook een begin gemaakt met de weg die over het spoor heen gaat met een brug.
Afbeelding

Afbeelding
Van links naar rechts komt het spoor er in het midden onder door.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Michiel

Dat is weer een van de vele mooie projecten uit jou handen. ;)
Jammer dat die foto,s wat klein zijn.
Maar ach, wat een verzorgt geheel. :D
Complimenten en sucses.

Martin de Deugd

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Als je op de foto's klikt krijg je een grotere versie van te zien. Op de webpagina waar je dan komt kan je er nog een keer op klikken voor een nog grotere versie :).

Weer goed bezig idd Michiel. Je diorama's zien er altijd wel goed uit idd.

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

T.Spat

Bericht door T.Spat »

Leuk project Michiel :P

Die derde rail ziet er idd strak uit, nog veel succes met bouwen 8-)

Mvg,

Tis

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De gene die mijn foto's gelijk groot wil zien, kunnen op modelspoorwijzer gaan kijken ;) . Zoals al vaker besproken kunnen de foto's daar wel groter gepost worden. Deze worden daar vanzelf verkleind tot een gewenste weergave zonder dat ik foto's er te ver voor moet verkleinen of ze op meerdere formaten moet opslaan op mijn pc.

Ik stoor me zelf ook aan het kleine formaat maar het is hier kiezen iets of niets, dus ja dan kies ik uiteindelijk toch maar voor iets al is het dan niet zoals ik het graag zie. Als ik dan een keer een aantal foto's heb die door het bijsnijden en verkleinen wel kleiner worden dan mijn standaard maat en daardoor binnen de grenzen van het hier mogelijke vallen wil ik ze nog wel groot posten. Alleen wanneer ik 1 foto moet gaan zoeken tussen 10 andere die ik niet groot kan posten dan doe ik dat weer niet want dan is het niet bij te houden.

Verder zou ik ook graag zien dat alle links automatisch in een nieuw tabblad worden geopend maar, daarvoor is dit ook niet het juiste topic omdat te bespreken ;) .

Om dan maar weer terug te keren naar waar het hier eigenlijk over gaat, gister heb ik Neu Dalhausen z'n 4e U-bahnlijn erbij gegeven en heb ik m'n vervoersplan( word bestand, kan ik hier niet posten), stadsplattegrond en U-bahn sporenplan gewijzigd. Daarnaast heb ik de materieel omloop voor de nieuwe U78 zitten typen. Dit heeft dan wel geen gevolgen voor dit diorama maar het hoort wel bij het zelfde OV netwerk en het sporenplan in m'n eerste post is nu dus definitief verouderd.

Door wijzing van hosting is het getoonde sporenplan hieronder het zelfde als in de openingspost.
Afbeelding
De nieuwe sporen zijn donkerder blauw gekleurd omdat deze niet via 3e rail maar via bovenleiding worden gevoed.

Afbeelding
En de vernieuwde plattegrond van Neu Dalhausen. Voor de mensen die nog niet echt bekend zijn met mijn fictieve stukje Duitsland de eerder geposte plattegrond van Ohstein hoort hier dus onder en overlapt hier een stuk mee.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Afgelopen Maandag ben ik begonnen met het opknappen van een fabriek die ik 2e hands gekocht heb. Alle torentjes waren slecht in elkaar gezet en moesten losgesneden worden voor zover ze gelijmd waren en opnieuw in elkaar gezet worden. Nadat ik dat had gedaan ben ik dinsdag met het eerste schilderwerk begonnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Woensdag was ik een dagje in Hamburg en daar heb ik een 2uur durende rondvaart gemaakt door vooral de oude havens. Op een stuk wat nog wel als haven in gebruik is kwamen we langs de oudste nog in gebruik zijnde scheepswerf van Hamburg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit inspireerde mij om zoiets ook in dit diorama terug te laten komen dus daar ben ik vandaag mee begonnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de kade is ook in aanbouw net als het water.
Afbeelding
Dit blauwe behang wat ik nog over had bleek een goede structuur te hebben voor het water, na schilderen en aflakken moet het er best aardig uit zien.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Leuk idee zo'n scheepshelling! Natuurlijk ben je niet de eerst die zoiets maakt, maar toch leuk om te zien! Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

zeker mooi
ga je er ook nog water in maken :?:

Gr andy

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ja Andy alles wat blauw behang is word water, gewoon door het in meerdere kleuren en tinten nat door elkaar te schilderen en daarna een paar maal met hoogglans lak af te lakken.

Groetjes Michiel

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

oke ook eens gaan proberen
ik lees altijd dat ze dat met
een soort giethars doen

Gr andy

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Met giethars kan is niet nodig het kan prima op andere manieren, zie ook hier.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister heb ik de plattegrond van Ohstein aangepast en 2 andere die er aan grenzen en deels overlappen. Het meren gebied waar dit diorama in ligt heb ik vergroot en ik heb er 4 buslijntjes en 7 boot lijndiensten bij in gemaakt waarvan 2 hun eindpunt op dit diorama hebben.
Door gewijzigde hosting is deze afbeelding gelijk aan die in de openingspost.
Afbeelding

Daarnaast ben ik al dagen met bootjes aan het prutsen en heb ik veel geld uitgegeven aan basis materiaal hiervoor. Ik heb nu naast het spul uit Hamburg 3 Artitec spoor N roeibootjes gekocht, 3 Artitec h0 roeibootjes die ik als basis voor motorboten gebruik en heb ik nog 2 spoor N vissersboten van Tomytec gekocht die nog onderweg zijn en die ik indien nodig ga verbouwen tot wat ik hebben wil. Hiermee zal ik wel te veel spul hebben voor dit diorama maar wat ik overhoud komt later wel weer van pas.

Ik ben nu met 3 boten bezig:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aan al deze bootjes moet naast schilder werk nog het een en ander gebeuren, maar het begint al wat te worden. Als deze klaar zijn ga'k kijken wat er in de scheepswerf past.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Jos

Bericht door Jos »

Prachtig Michiel!

Groetjes,
Jos

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Mooi gedaan! Volgens mij heb jij een aardig gevulde rommeldoos. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ja rommeldozen en bakjes ben ik hiervoor veelvuldig aan het plunderen denk hierbij vooral aan oude rijtuigbakken en delen uit vele bouwpakketten die ik niet bouw maar als aanvulling voor de rommeldozen gebruik. Daarnaast heb ik een tijd terug bij wentink occasions een keer een hele voorraad van zakjes met raamkozijnen, deuren en pikniktafels met bankjes opgekocht waardoor ik daar dus nog een grote voorraad van heb. Verder gebruik ik het karton van de verpakking van m'n secondelijm en restanten van lamineerhoesjes als glas voor de ramen, dat laatste kan ik dan weer regelmatig op het werk meenemen.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb sinds gister ook de 2 Tomytec boten binnen en ik was er al bang voor maar die zijn redelijk groot nog vergeleken met dit diorama. Beide boten heb ik gedemonteerd en hiervan ben ik passagiers schepen aan het bouwen. Eentje is net smal genoeg dat hij mooi op de scheepswerf past en zal op dit diorama gebruikt worden. De andere komt op dit diorama niet aan bod, die word te groot. De oorspronkelijke opbouw van 1 van de 2 boten ben ik voor een jacht aan het gebruiken die ik uit 1 van de Artitec h0 roeiboten aan het bouwen ben. Ook dit schip komt op de werf te liggen, zo kan ik 5 schepen een plek bieden op dit diorama. De schepen of materialen ervoor die ik over houd gebruik ik voor een 2e kleiner diorama want ik heb voor mijn doen wel erg veel geld er aan uit gegeven de laatste 2 weken, een kleine 70 euri heb ik tot nu toe in de boten gestoken.

Goed tijd voor wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Dit is het passagiersschip voor op de werf.

Afbeelding
Dit is het jacht voor op de werf.

Afbeelding
En dit passagiersschip houd ik dan over en gaat naar een nieuw diorama waarover ik nog wel een topic start maar om de boten bij elkaar te houden laat ik deze voor de volledigheid ook hier zien.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Leuk man!!

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Ziet er weer goed uit!

Bruce

Sporend online op mijn site!

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Wel creatief (en effectief!) om oude wagons als donor te gebruiken voor de bootjes!

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ja zo kom je tenminste nog een keer van je zooi af zonder het weg te hoeven gooien, groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vandaag ben ik een paar gebouwen af gaan schilderen met dit als resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samen gevoegd komt het dan zo op het diorama te staan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op korte termijn moet ik ook eens de achtergrond gaan schilderen, misschien morgen avond anders zaterdag avond of zondag.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Gaaf Michiel

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Inderdaad! Heel gaaf!

Groetjes,
Jos

Plaats reactie