Baanplan: geen idee

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Leown

Baanplan: geen idee

Bericht door Leown »

Ik zou graag een baanplan willen hebben, maar ik heb geen idee wat ik kan, mede omdat ik totaal nieuw ben.

ik heb deze ruimte beschikbaar:
Afbeelding
als ik met de meubels aan de haal ga kan ik van 1.50m, 2 meter maken.
diepte staat er niet bij, maar dat word waarschijnlijk 60/70 cm (beide kanten)
Het moet een zo goed als vlakke baan worden, en alles zichtbaar (geen tunnels of een schaduwstation)

heb al iets in paint gemaakt (beetje snel, meer een richtlijn)
Afbeelding
Is dit een beetje haalbaar? Dit is overigens niet het eindplan, zal nog wat aan gesleuteld worden.

alvast bedankt!

Mvg, Leon
Omaha

Robert_N-Nm
Moderator

Re: Baanplan: geen idee

Bericht door Robert_N-Nm »

Nou ja, een ding heb je al te pakken. Ik zie weinig sporen, dus het less-is-more principe lijk je al opgepakt te hebben. Dat zou ik er gewoon aanhouden want dan krijg je (naar mijn bescheiden mening) de beste resultaten. Ik bedoel de verleiding om 3 stations, een draaischijf en een hele hoop sporen op een plaat te schroeven is groot, maar niet echt realistisch want een compleet rangeerterrein past ook niet op omgerekend 240 bij 290 meter (want daar hebben we het over)

Mbt de huidige tekening, ik zie wel een redelijk complex geheel aan keerlussen. Vergt wel wat elektronica/digitaalkennis om dat goed berijdbaar te maken. Das zo even een eerste punt. Rondrijden is dan ook niet mogelijk, maar misschien is dat bewust gedaan.

Voor wat betreft het plannen van een baantje. Begin eens met wat voor een treinen je wil laten rijden, welk tijdperk, lokatie etc. Ik bedoel een ICE is net ff andere koek als een klein stomertje met 3 rijtuigjes zeg maar. Of wil je alles door elkaar laten rijden, dat kan uiteraard ook. Zo is het een beetje gissen. Dus kom maar op wij willen details als we mee willen denken.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

Robert_N-Nm schreef:Nou ja, een ding heb je al te pakken. Ik zie weinig sporen, dus het less-is-more principe lijk je al opgepakt te hebben. Dat zou ik er gewoon aanhouden want dan krijg je (naar mijn bescheiden mening) de beste resultaten. Ik bedoel de verleiding om 3 stations, een draaischijf en een hele hoop sporen op een plaat te schroeven is groot, maar niet echt realistisch want een compleet rangeerterrein past ook niet op omgerekend 240 bij 290 meter (want daar hebben we het over)

Mbt de huidige tekening, ik zie wel een redelijk complex geheel aan keerlussen. Vergt wel wat elektronica/digitaalkennis om dat goed berijdbaar te maken. Das zo even een eerste punt. Rondrijden is dan ook niet mogelijk, maar misschien is dat bewust gedaan.

Voor wat betreft het plannen van een baantje. Begin eens met wat voor een treinen je wil laten rijden, welk tijdperk, lokatie etc. Ik bedoel een ICE is net ff andere koek als een klein stomertje met 3 rijtuigjes zeg maar. Of wil je alles door elkaar laten rijden, dat kan uiteraard ook. Zo is het een beetje gissen. Dus kom maar op wij willen details als we mee willen denken.

Robert
Heb de baan alweer aangepast in mijn hoofd, zal daarvoor nog wel een plannetje hier neerzetten.
de periode die ik wil neerzetten is de jaren 30/40 in frankrijk.(omdat ik ook geïnteresseerd ben in ww2) dus met stoomlocs. modern trekt me gewoon niet. Zie liever nostalgische oude huisjes staan dan flats, liever zandpaden dan asfalt. ;) wil het mezelf ook niet té moeilijk gaan maken en beginnen met 2 of 3 treinen die rondrijden.
heb een (iets) andere schets gemaakt ondertussen:
Afbeelding
misschien dat dit een betere oplossing is?

Mvg, Leon
Omaha

WimC

Bericht door WimC »

Met 60 tot 70 cm diepte gaat het niet passen. Je komt niet uit met je bochten. Begin er maar eens mee om daar rekening mee te houden, dan zul je zien dat bijvoorbeeld de constructie die je aan de linkerkant én die in de rechterbovenhoek hebt, niet kan.
Met je laatste plan zul je dan ook zien dat je de baan al vrij vol hebt liggen met rails.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie