De Dijk Fase 2

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

shoven

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door shoven »

Je kunt deze dingen resetten, in de handleiding staat hoe dat moet.
Mogelijk helpt dat.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Hoi Steven,

De wisseldecoder van Lenz voorzien van een hogere wisselspanning.
Tot op heden geen problemen meer ondervonden.

Hopelijk blijft dit ook zo.

Bedankt voor de tip.

Wim

Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Onderwerp starter
Wimpie

Re: De Dijk Fase 2 Bouw havenspoorlijn

Bericht door Wimpie »

Beste modelbouwers:

Deze week gestart met de aanleg van de havenspoorlijn.
Deze lijn heeft zijn naam te danken aan de haven welke als scenery langs dit spoorlijn wordt aangelegd.
Deze havenspoorlijn is voor mij een uitdaging omdat hier een keerlus ingebouwd moet worden.
Dus ik hoop geen rook signalen te gaan ontwikkelen.
Het is een product van Wim Ros genaamde de Xtreme keerlus.
Tevens is deze havenspoorlijn enkelsporig en van 2 kanten te bereiden.
Dus in koploper zijn de blokken 49 en 50 voorzien van een 2 richtingsgroep.
De havenspoorlijn wordt aangesloten tussen 2 bestaande wissels, 1 op het centraal station en 1 in het verlengde van de paradebaan (moet nog worden gebouwd).

Nogmaals het ontwerp om jullie geheugen even op te frissen.
Afbeelding

Eerst de maat nemen van de eerste bocht en op maat uitzagen:
Afbeelding

De plaat langs het centraal station op maat leggen en aftekenen:
Afbeelding

De koppeling tussen beide platen maken, uitzagen en op hoogte leggen:
Afbeelding

Gelijk de sporen op het houtwerk afgetekend:
Afbeelding

Nadat het houtwerk op maat is uitgezaagd, gaan we het houtwerk koppelen en voorzien van geluidsisolatie. De geluidsisolatie wordt met boekbinderslijm vastgeplakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu de nieuwe delen monteren op de baan:
Afbeelding

De sporen leggen, een kleurtje geven en aansluiten op de baan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De keerlus moduul aansluiten:
Afbeelding

Komende week weer test rijden op de baan en kijken of er zich nog problemen voordoen.

Volgende week gaan we starten met de bouw van de paradebaan.
De Xtreme keerlussen van Wim Ros zijn inmiddels aangeschaft en door de Sint door de schoorsteen op het juiste adres afgeleverd.

Dit was het weer voor deze week veel plezier.

Groetjes,

Wim

Wim
Januari 2010

Jerome

Bericht door Jerome »

Wim, ziet er allemaal top uit!

De problemen met de Lenz LS150 zijn opgelost??

Greetz, Jeroen

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Wat leuk om een grote baan te zien met Kato Unitrack.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Hoi Jeroen,

Zover geen problemen gehad met de Lenz LS150 nadat ik de wisselspanning heb verhoogd van 14 naar 16V.

Overdijk:
Het gebruik van KATO rails was voor mij ook een uitdaging.
Vooral de digitale aansturing van de wissels op een relatieve ""goedkope"" en bedrijfszeker voor elkaar te krijgen van even een uitzoekerij. Wim Ros heeft hier een oplossing voor gevonden m.b.t. de enkelvoudige wissels. De kruiswissels stuur ik met een Lenz LS150 wisseldecoder aan.
Ombouwen van de wissels in de baan vond ik geen optie, bij storingen aan de decoder kan je moeilijker bij het wissel komen.
Wel is mij opgevallen dat bij de aanschaf van nieuwe enkelvoudige wissels vaak de tongen niet volledig aansluiten op de spoorstaven. Loc''s die hier gevoelig voor zijn ontsporen gelijk en geven een kortsluiting. Dus dit is een aandachtspunt. De kruiswissels op zich hebben nog geen problemen veroorzaakt.
Wel ligt alle KATO rails nog los i.v.m. test rijden. Zodra alles na behoren rijdt ga ik alles vastleggen en ga ik de overgangen van de spoorstaven polijsten, deze willen nog wel eens niet helemaal recht zijn. Het zogenaamde kedeng kedeng gehoor.

Nu nog de paradebaan, industrie en loc depot inrichten en de bovenbaan is gereed.

Groet,

Wim

Wim
Januari 2010

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Wim,

Veel werk dus aan de winkel, maar ja als het snel af is is de lol er ook zo van af.
Heb al genoeg mensen gezien op fora die als een razende te keer gaan en alles snel in elkaar zetten als ze dan een eind op streek zijn hebben ze er geen lol meer in.
Ik denk dat een baan moet groeien en dat je er dan veel meer van je zelf in leg waardoor het spanned blijft

Mvrg Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Hoi Bob,

Ik heb nu ff tijd om mijn eigen baan weer rijd baar te maken.
Het loc depot en industriegebied staan voor volgend jaar op de rol.
Met scenery heb ik helaas nog totaal geen ervaring, dit is dus ook nog een uitdaging (wensen zitten wel in mijn hoofd).

Merendeel ben ik tussen de zomervakantie en het voorjaar actief gezien mijn werk (ik werk bij VolkerRail).

Ook werk ik nog aan grote banen bij collega''s die ik op het 3 rail forum heb ontmoet. Met name de baan van de Krokodil http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23189.950 en de POS baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3 ... #msg598384

Ik hou me wel bezig met veel plezier en gezelligheid.

groet,

Wim

Wim
Januari 2010

Lemland

Bericht door Lemland »

bob vermeulen schreef:Ik denk dat een baan moet groeien en dat je er dan veel meer van je zelf in leg waardoor het spanned blijft
Afbeelding

Onderwerp starter
Wimpie

Bouw van de paradebaan

Bericht door Wimpie »

Goedenavond beste spoorders:

Afgelopen weken druk geweest met de aanleg van een deel van de paradebaan.
De paradebaan ligt achter het dorp en ligt ongeveer 6 cm hoger (dus in werkelijkheid ongeveer 10m).
De paradebaan is ruim 350cm lang. Voor het grootste gedeelte 3 sporig. Tevens zijn de meeste sporen ook van 2 kanten bereidbaar. Omdat het industriegebied en loc depot als laatste wordt aangelegd, worden de sporen hiervoor op een later tijdstip aangelegd. Wel wordt een gedeelte van het houtwerk alvast voorbereid.
Dit heeft te maken met de bereikbaarheid en de verschillende nivo's waaruit dit baanvak bestaat. Als eerste gaan we steunen plaatsen aan de achterzijde waarop het paradespoorbaan komt te liggen. Deze steunen worden dusdanig geplaatst dat een een maximale stijging van 3% wordt gehandhaafd.

Afbeelding
Afbeelding

Hierna wordt het houtwerk voor de paradebaan op maat gemaakt, waarvan de linker en rechterzijde over een lengte van 2 meter wordt ingezaagd met een spoorbed breedte van 3cm. Dit heeft te maken met de maximale 3% stijging. Dus over 1 meter mag maximaal 3cm worden gestegen.
Aan de linkerzijde wordt het houtwerk gelijk voorzien van een ruime bocht welke de koppeling met het linker spiraal en havenspoorlijn realiseert.

Afbeelding

Natuurlijk wordt ook dit houtwerk voorzien van geluidsisolatie.

Afbeelding

Zodra de geluidsisolatie is aangebracht en op maat is afgesneden, leg ik samen met mijn zoontje (moet wel ff met een lengte van ruim 3 meter en 10cm breed) het houtwerk op de tafel. Nog even voorzien van een likje grijze grondverf.

Afbeelding
Afbeelding

Zodra de verf droog is wordt het compleet op de hoogte steunen geplaatst. Hierna wordt het spoor gemonteerd op het houtwerk beginnende aan de zijde van het linker spiraal / havenspoorlijn.

Afbeelding
Afbeelding

Hierna wordt het voorste spoor (enkel spoor van 2 kanten bereidbaar) met bocht viaduct delen gekoppeld aan het grote station. Zowel aan de linker als rechterzijde.

Afbeelding

Op onderstaande foto zie je ook wel dat de stijging met de standaard geleverde pijlers weg erg optimistisch is, later bij het test rijden zal blijken dat sommige loc's hiermee problemen hebben. Dit komt door de combinatie stijging / bocht en type loc. Met name de PORSCHE loc van trix heeft hier moeite mee.

Afbeelding

Deze opstaande rand van de viaduct delen zijn een ramp voor de posttrein van Arnold en de dubbeldekkers.

Afbeelding

Tussen het linker en rechter gedeelte van de paradebaan komt een dubbel kruiswissel met 2 enkele wissels te liggen welke zorgen voor de verbinding tussen de 3 sporen op de paradebaan.

Hierna gaan we de bedrading van de sporen die op het houtwerk van de paradebaan zijn gemonteerd voorzien van de benodigde bedrading.

Afbeelding

De bedrading is met opzet met een lus aangebracht zodat ik bij problemen met de rails deze makkelijk kan loshalen. Zou ik de bedrading strak leggen kan ik mijn rails aan de bovenzijde niet meer ophoog halen. Deze overlengte in de bekabeling wordt in een later stadium in de kabelgoten weggewerkt.

Afbeelding
Afbeelding

Aangezien de koppeling van de paradebaan naar de linker spiraal / paradebaan een keerlus is moet deze worden voorzien van een keerlusmodule.

Afbeelding

Tevens moet het grote kruiswissel worden aangesloten op de Lenz LS150 wisseldecoder (dit i.v.m. de grote stroom die het wissel verbruikt bij het omleggen van de tongen 1,7A). De enkelvoudige wissels worden op een gewone wisseldecoder aangesloten, welke maximaal een stroom van 1A kunnen schakelen.

Afbeelding

De gekochte KATO viaductdelen gaven tijdens het testrijden problemen :-( met de dubbeldekkers en de posttrein. Zij lopen vast in de bocht en de dubbeldekkers wagon's ontsporen hierdoor. Dit is dus flink balen.
Aan de binnen zijde van de viaductdelen de schuine hoekjes weggeslepen met een dremel en met een fijn stuk schuurpapier weer glad gemaakt. Helaas blijkt dat deze oplossing niet voldoende is om de posttrein en dubbeldekkers moeiteloos over het viaduct te laten rijden. :? Er rest nog maar 1 oplossing :idea: en dat is de zijkanten van het viaduct deel weg te halen. Ook blijken sommige loc's in deze bocht net bij het uitrijden naar het stationsspoor met de onderzijde van de buffer het spoor te raken en hierdoor ontsporen. :( Dit ga ik oplossen door de stijging percentage van 3 naar 2% te brengen :idea:. Ik heb dus nog wat werk om dit gedeelte goed bereidbaar te krijgen. Hier zal ik de komende week mee aan de gang gaan. Tevens zal ik een begin maken om de aansluiting van de paradebaan met de rechter helix te realiseren.

Hier nog even een foto van het eindresultaat van het station met op de achterzijde de paradebaan.

Afbeelding

Veel leesplezier en tot volgende week.

groetjes,

Wim van Dijk

Wim
Januari 2010

marco

Bericht door marco »

Je gaat lekker wim lekker veel foto,s zodat we goed mee kunnen kijken.
Ik blijf je volgen ;)

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Wim,

Weer een lekkere riolenstelsel er bij gemaakt daar zol je wel weer plezier van hebben als je aan het rijden ben. Vraagje waarom heb je diodes op de uitgangen van die module zitten?

Mvrg Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Hoi Marco,

Ik blijf foto's maken zodat jullie goed kunnen volgen wat ik aan het doen ben.

Bob,

De diodes aan de uitgang van de Lenz LS150 zijn nodig voor het aansturen van de grote KATO wissels. De KATO wissels worden geschakeld middels een motor aansturing. In de handleiding van deze decoder wordt dit ook beschreven.

Groet,

Wim

Wim
Januari 2010

Onderwerp starter
Wimpie

Re: De Dijk Fase 2, Aanpassen viaduct delen

Bericht door Wimpie »

Hallo allemaal,

Deze week besloten om eerst maar eens de problemen van de viaduct delen aan te pakken.

Wat was het probleem ook alweer?

De motorpost en de dubbeldekker rijtuigen ontsporen in het viaduct deel omdat de ruimte tussen de opstaande delen net te krap is.

Hier zie je het probleem in beeld gebracht:
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien ik toch graag de look van een viaduct deel op mijn baan wil houden en met betreffende los en rijtuigen wil blijven rijden besloten om de opstaande kanten voor een gedeelte weg te fresen.

Eerst geprobeerd om de haakse hoekjes aan de binnenzijde van de opstaande randen weg te frezen heeft helaas geen resultaat gehad. Dus toch de opstaande kanten weg frezen met de dremel.

Hoe zag het viaduct deel er ook al weer uit?
Afbeelding

Het viaduct deel ontdaan van het spoor:
Afbeelding

Hier zie je dat ik de binnenzijde glad heb gefreesd met de dremel, helaas heeft dit niet geholpen.

Afbeelding

Nu eerst grofweg de eerste zijde weghalen:
Afbeelding

Nu de andere zijde verwijderd en strak gemaakt:
Afbeelding

Bijna klaar, nog even de bovenzijde strak maken en het probleem is opgelost:
Afbeelding

Viaduct delen weer in de baan teruggebracht en hierbij het eindresultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu dit probleem is verholpen kunnen we weer verder gaan met de bouw van de paradebaan.
Deze paradebaan is 3 sporig met in het midden een kruiswissel met 2 enkelvoudige wissels.

Nu is het station aan beide zijde gekoppeld met de paradebaan, tevens is er een koppeling gemaakt naar de linker helix en de havenspoorlijn. Volgende week ga ik de rechter helix koppelen met de paradebaan met een enkel spoortje welke ook maar van 1 zijde te bereiden is. Tevens is dit weer een keerlus voor de + en de -, dus zal hier ook een keerlusmodule geplaatst moeten worden. De 3de en voorlopig de laatste.

Veel leesplezier en tot volgende week.

Groetjes,

Wim

Wim
Januari 2010

Onderwerp starter
Wimpie

Uitbreiding paradebaan naar rechter helix

Bericht door Wimpie »

Goedemorgen allemaal,

Afgelopen weken niet stil gezeten wat betreft de uitbreiding van mijn paradebaan :D .

Benodigde materialen de afgelopen weken bij elkaar gekregen en in fases gaan bouwen.

De voorbereidingen voor de uitbreiding van de paradebaan had ik al mee genomen bij de aanleg van de basis van de paradebaan. Dit gedeelte is wat complexer omdat hierbij gebruik wordt gemaakt van een keerlus en een stijging van de baan van +2cm naar +11cm t.o.v. maaiveld. Dus een flinke stijging voor de loc's.

Onderstaand een tekening m.b.t. het stukje wat ik ga bouwen:
Afbeelding

De stijging loopt dus vanaf de rechter helix naar het dubbele kruiswissel op de paradebaan.
Dit enkele spoortje alleen maar bereidbaar vanaf de helix.

Hierbij het uitgangspunt voor de bouw waarbij ik gelijk de koppelstukjes aan de baan lijm:
Afbeelding
Afbeelding

Eerst gaan we het hoekstuk in de baan aanbrengen en op maat maken. Tevens zien jullie gelijk het volgende bouw gedeelte, het spoortje vanaf de paradebaan naar het kopstation op het loc depot (2de foto).:
Afbeelding
Afbeelding

Hierna het aanbouwen van het rechte gedeelte vanaf de helix:
Afbeelding

De sporen op het houtwerk leggen en aftekenen:
Afbeelding

Het houtwerk uitzagen en controleren of het op maat is:
Afbeelding
Afbeelding

De geluidsisolatie aanbrengen:
Afbeelding

Even uitsnijden en in de grondverf zetten:
Afbeelding

Het nieuwe spoor koppelen aan de bestaande en de bekabeling aanbrengen:
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het testrijden bleek ik in de keerlusmoduul 2 bezetmelder te hebben omgedraaid. Gelukkig m.b.v. mijn kids dit ook weer opgelost.
Ook bleek tijdens het testrijden dat de helling te stijl was om met 6 rijtuigen naar boven te komen.
Gelukkig was dit snel verholpen door de houten steunen onder de stijg delen in te korten en de stijging wat te verlengen richting het kruiswissel.

Volgende week een beperkte update van mijn baan, ik ga dan eindelijk een stoomloc op de baan brengen. Deze moet nog worden gedigitaliseerd en geijkt. Van het digitaliseren en ijken zal ik een verslagje maken.

Vanuit hier prettige kerstdagen toegewenst en veel leesplezier.

Groetjes,

Wim

Wim
Januari 2010

Spoor 9 mm

Bericht door Spoor 9 mm »

Het ziet er allemaal erg netjes en doordacht uit Wim. Hier kan ik een voorbeeld aan nemen. Jij natuurlijk ook fijne feestdagen toegewenst.

Onderwerp starter
Wimpie

Aansluiten bekabeling op KATO rails

Bericht door Wimpie »

Goedemorgen spoor vrienden,

Deze keer ga ik uitgebreid in hoe ik mijn bekabeling aan mijn kato rails aansluit.
Natuurlijk zijn hier setjes voor te kopen, maar het kan goedkoper, en naar eigen smaak.

Eerst pakken we een kato railverbinder.
Afbeelding

Deze railverbinder moeten we eerst ontleden. Het raillasje moet uit de houder worden gehaald.
Dit doe je met een smalle rechte schroevendraaier. Deze steek je haaks in de zijkant van de raillas.
Afbeelding

Uiteindelijk heb je 2 delen.
Afbeelding

Van het raillasje moet je de beide uitsteeksels iets naar buiten brengen met bijvoorbeeld je nagel. Dit is nodig omdat de raillas zich moet borgen in de houder van de railverbinder.
Afbeelding
Afbeelding

Nu soldeer je je draad haaks op de raillas.
Afbeelding

Nu steek je de draad met de raillas door de railverbinder. En klik je de raillas vast in de raillasverbinder. Druk niet te hard anders gaat de raillasverbinder kapot.
Afbeelding
Afbeelding

Nu zet je met de smalle platte schroevendraaier je draadje haaks om in de raillasverbinder.
Afbeelding
Afbeelding

Nu klik je de raillasverbinder aan je kato rails en klaar is kees.
Afbeelding

Onderstaand de kato rails voorzien van een plus en een min draad. Onder de kato rails is er voldoende ruimte om je draad weg te werken.
Afbeelding

Veel SUC6.

Tevens wens ik jullie allemaal het allerbeste toe in 2012.

Volgende keer een update m.b.t. het oplossen van problemen met loc's.

Groetjes,

Wim

Wim
Januari 2010

Onderwerp starter
Wimpie

Re: De Dijk Fase 2 / Weer een loc op de baan

Bericht door Wimpie »

Hallo modelspoor vrienden,

Om met wat meer loc's op de baan te kunnen rijden moet ik de loc's met problemen weer goed rijdend zien te krijgen.
Als eerste is deze Hupac aan de beurt, deze blijft geregeld stil staan op de baan.
De voorganger is al zo slim geweest om de NEM stekker te verwijderen van deze TRIX loc (inmiddels een bekend verhaal). Helaas bleek na een goede inspectie beurt dat de soldeer kwaliteit niet van de beste in zijn soort was. De decoder (Lenz) opnieuw vast gesoldeerd en rijden maar. Prima decoder trouwens alleen wat prijzig. Gelijk geijkt op de baan en voorzien van wat ketelwagens.

Afbeelding

De 2de loc met problemen is er eentje van de SETG, ook deze bleef regelmatig stil staan op de baan. Ik had ook nog een broertje. Samen zijn ze tot 1 nieuw leven gewekt.
Ook bij deze TRIX loc de NEM stekker verwijderd en de decoder ( Uhlenbrock) rechtstreeks op de 6 printbanen gesoldeerd. Helaas behoort deze decoder niet tot de beste in zijn segment, maar tot nog toe rijdt de loc goed.

Helaas heeft deze actie mij wel een decoder gekost.

Afbeelding

Ook deze loc gelijk geijkt en voorzien van een 5 stel hout transport wagons.

Afbeelding

Helaas was ik vergeten de wielstellen te reinigen waardoor hij niet echt soepel liep. Ook dit probleempje gisteren nog ff opgelost.

Afbeelding

De sneeuwschuiver aan de voorzijde van deze loc bleek na de testrit aan 1 zijde te zijn gebroken. Gezien het feit dat hij regelmatig op de baan bleef haken, deze verwijderd. Nu rijd de loc naar wens.

Volgende week veer verder met mijn probleem loc's.

Veel leesplezier gewenst.

Groetjes Wim

Wim
Januari 2010

rien

Bericht door rien »

hallo
hoe gaat het met je baan
niks meer gedaan de laaste tijd ??

gr rien

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Hoi Rien,

Ik ben wel bezig geweest met de baan, maar nog geen update uit kunnen voeren.

Afgelopen zaterdag hebben wij ons clubhuis in Werkendam geopend. Aangezien hier in de voorbereidingen veel tijd is gaan zitten ligt de bouw van de baan na de grote vakantie stil.

Ben je nieuwsgierig kijk maar eens op deze link:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3 ... n#lastPost

Of www.hobbyinpraktijk.nl

Groet Wim

Wim
Januari 2010

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Wim ,
de link naar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3 ... n#lastPost werkt niet .
Maar het was een mooie dag goed verzorgd hulde voor alle medewerkers petje af hoor .
Ik had al een stel foto's op blns gezien :o ;) :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Hoi Wim,

Die open dag in Werkendam was werkelijk uitstekend georganiseerd en prima verzorgd!! Nog nooit zo'n mooie (club-)ruimte gezien, schitterend. Nu (tussen het hobbyen door) nog even de website op punt zetten. ;)

Je publiek al hier (waarvan het gros niet op het 3-railforum zit) is benieuwd naar je vorderingen. 8-)

groeten,
Maarten

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Op verzoek even een kleine update van mijn baan:

Beste spoor vrienden,

Afgelopen weken bezig geweest om loc's weer rijdend op de baan te krijgen.

Ook de RAm Tee heb ik weer aan de praat gekregen. Het betreft een 4 delige exemplaar.

Afbeelding

Het mooie van deze loc is dat hij ook voorzien is van verlichting en geluid.

Deze loc viel telkens stil op de baan en kwam als hij weg moest niet van zijn plaats.

Uit eindelijk bleek het grote probleem vuil te zijn.

Afbeelding

Dus de loc voorzien van een lekker badje wasbenzine en een heerlijke poets beurt.

Afbeelding

Na de schoonmaakbeurt weer op de baan gezet, en rijden maar. Maar helaas het 2de treinstel ontspoort in bijna elke bocht. Betreffende rijtuig verwijderd. En de problemen zijn verholpen. Na onderzoek blijkt de bedrading voor de verlichting van het rijtuig het probleem te zijn. Deze is zo stug dat de draaistellen niet vrij kunnen draaien. Dit ga ik oplossen met decoder draad.

Afbeelding
Afbeelding

Wel valt op dat de motor van deze RAm TEE zeer zwak is, en dus al gauw moeite heeft om de helix te bedwingen. Misschien is in de toekomst een aanschaf van een passende vervangende motor een uitkomst.

Afgelopen week lekker vakantie en druk in de weer geweest met de achtergrond van mijn treinbaan.
Bij de behang specialist een rol behang met lucht / wolken motief uitgezocht en deze aangebracht als achtergrond voor mijn treinbaan. Dit is de basis voor het vervolg van de achtergrond.

Afbeelding
Afbeelding

De andere zijde:
Afbeelding
De achterwand:
Afbeelding

De rechter wand na 2 dagen drogen:

Afbeelding

Veel lees plezier.

Groetjes,

Wim

Wim
Januari 2010

jeepney

Bericht door jeepney »

Mooie oplossing dat behang.

En wat blijft die RAM TEE toch een mooi ding. Overigens is er zeer recent nog een uitgebreid topic actief geweest op dit forum m.b.t. de zwakke motor en de vervanging daarvan, waar iemand dat nagenoeg stap voor stap heeft laten zien.

Henk

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Beste modelspoorders,

Afgelopen week een gips mal aangeschaft om muurtjes te maken voor mijn N-spoor baan.

Omdat ik 1 gips mal bezit, en zeker 15 modelletjes nodig heb om mijn paradebaan te voorzien van een muurtje ben ik ff een paar dagen bezig om dit voor elkaar te krijgen.

Inmiddels heb ik er nu 4 gemaakt.

Hierbij een verslagje van het maken van een gips muurtje:

Wat heb ik nodig:
  • [li]Gips mal[/li]
    [li]Modelgips[/li]
    [li]Bakje om gips aan te maken met een roer lepel[/li]
    [li]Afstrijkhoutje[/li]
    [li]Beker met water en afwasmiddel

Bovenstaand op de foto:
    Afbeelding

Smeer de mal in met een combinatie van water met afwasmiddel, dit om na het drogen het gegoten muurtje makkelijk uit de mal te krijgen.
    Afbeelding

Maak het gips aan, dikte als drink yoghurt:
    Afbeelding

Smeer de mal in met het aangemaakte gips:
    Afbeelding

Strijk de mal af met het afstrijkhoutje:
    Afbeelding

Leg het geheel op een vlakke ondergrond om te drogen op of nabij de verwarming.

Maak je gereedschap schoon onder de kraan met stromend water.

Haal de volgende dag het afgietsel voorzichtig uit de mal. Maak de mal schoon onder de kraan met stromend water.

Het resultaat:
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding

Zo nu ff alvast een voorraadje maken voor mijn baan.
    Tot de volgende update

Groetjes,

Wim

Wim
Januari 2010
Plaats reactie