Mijn eerste baan ontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Hoi allemaal,

Met kerst besloten om een trein baan te gaan beginnen na veel lezen uitgekomen, dat ik met spoor n ga beginnen en gelijk digitaal.
30e mijn eerste fleischmann starters pakket gekocht. Deze even op de salon tafel laten rijden. Nu ben ik de afgelopen dagen heel wat forums afgestruind naar een leuke baan. 1 van de pdf's die ik tegen kwam was: Hoe mijn baan ontstond.pdf. Ik ben dus ook van plan om het op dat ontwerp te basseren.

Nu met any rail de eerste baan ontwerp gemaakt. Hij sluit nog niet aan alle kanten aan maar dat komt later wel. Denk laat de eerste versie zien en dan krijg ik nog hopelijk een hoop tips :)
Afbeelding

Ik wil graag wel een baan dat ik de trein rondjes kan laten rijden. Dus niet alleen van punt a naar b, maar dat hij uit eindelijk weer terug komt.

Tevens is de baan die ik nu getekend heb ongeveer 160 bij 92 centimer. Het uit eindelijk ontwerp moet op een tafel van max 100 bij 200cm.( anders word me vriendin boos dat ze geen droog hok meer heeft).

Ik heb het nu allemaal getekend met de rails van fleischman.. zit alleen wel te denken om een groot gedeelte te gaan maken met flexibele rails. Zeker de bocht links onderin en de knik onderin zal daarvoor beter geschikt zijn. Mocht ik dit dan ook gaan gebruiken zal het gelijk weer een stuk beter aansluiten.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Hookies »

Gaat dat wel lukken met dat spoor dat over het dubbelspoor heengaat? Als de getallen de hoogte aangeven, dan vind ik een marge van 2,8 cm niet al te veel. Vooraan laat je het rondgaande spoor wel dalen, dus dat is nog wel te doen. De situatie bij station 2 lijkt me gezien de stijging en de marge niet haalbaar. De rails van Fleischmann hebben op zichzelf al een hoogte van 4 mm. Vergeet ook niet dat het hogere kruisende spoor wel iets onder de rails moet hebben aan steun. Dat hoeft geen mdf van 4, 6 of 8 mm te zijn, het kan ook een brug zijn, maar de tussenruimte is sowieso al 4 mm minder dan je vooraf aanneemt.

Dat niet alles perfect past, is ook niet zo'n punt. Net wat je zegt, dat kun je met flexibele rails wel oplossen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Terug naar de teken tafel geweest. Ik heb nu ongeveer 5 centimer ruimte ertussen.
Afbeelding

Net even opgemeten maar ik heb toch echt minimaal 4 centimer nodig.. heb 5 centimer word het krap maar zou het wel te doen moeten zijn, denk ik.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Hookies »

Er komt dan waarschijnlijk geen bovenleiding. Realiseer je je overigens wel dat station 2 op een hellend vlak ligt?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Inmiddels nog wat verbouwd :)

Afbeelding

Station 2 ligt nu ook niet meer op een helling :) en we hebben nu 6 centimer ruimte. nog steeds te weinig ruimte voor bovenleiding vermoed ik, maar goed :)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

jeugdbegeleider
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2012 21:43

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door jeugdbegeleider »

Als je de baan 180 graden draaid kun je het kopstation in een bergladschap laten eindigen op een berg
En heb je je grote station direct voor je
Draai je laptop maar eens om
Wel een leuke baan zo!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Onder en rechts op het plaatje zijn de muren.. heb het idd verkeerd om getekend.

ok plaatje omgedraaid:
Afbeelding

Tevens het spoor naar het stationnetje wat langer gemaakt. zodat die wat hoger uit komt.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door walter »

Hoi,

Misschien een idee om de bocht rechts door te trekken naar links (dus onder station 3 door), met een boog naar voren (station 2 komt dan iets minder schuin te liggen). Vervolgens met een boog weer naar links om aan te sluiten op station 1. Je zou spoor 1 direct door kunnen trekken (met een engelse wissel eventueel) naar station 3 (helix?). Ik mis eigenlijk ook een schaduwstation. Om helemaal de knuppel in het hoenderhok te gooien: je zou kunnen overwegen om 2 keerlussen te creëren.

Groeten,
Walter


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door shoven »

Ik weet niet met hoeveel treinen je gaat rijden, maar de kans dat ze veel op elkaar gaan staan wachten is ruim aanwezig. Je kunt overwegen meer delen dubbelspoors te maken, dat scheelt veel.
De hellingen, dat is een aandachtspunt. Je kunt alles eerst los neerleggen en testen, dan zie je vanzelf wat wel en niet goed gaat. Want in essentie is dit een rondje, dus het kan dat je dat snel zat bent.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

inmiddels wat gespeeld.. heb hem helemaal getekend met dubbel spoor. Kwam dan niet helemaal uit en ook qua hoogte ga ik het denk ik niet redden:
Afbeelding

Ook getekend met een gedeeltelijk dubbel spoor:
Afbeelding

Dus denk dat het toch een enkel spoor word. Alhoewel als ik hem totaal dubbel maak kan ik wel met 4 treinen rijden of meer tegelijke tijd rijden. Dubbio dubbio :)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

me baan is toch een stuk simpeler geworden omdat ik anders gewoon veel te weinig ruimte heb om een mooie dorp te bouwen.
Afbeelding

Vandaag mijn trix ICE gekocht bij n-spoorstore in lochem. FF vanaf den haag naar lochem gereden :)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door thijs07 »

jouw baan is een beetje saai je rijd een rondje van station naar station


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door spoor65 »

Thijs,

Beter een eenvoudig eerste baanplan, zodat je daarin alle mogelijkheden en onmogelijkheden op modelspoorgebied kunt aan- cq afleren,
dan gelijk te veel willen om er vervolgens na bepaalde tijd achter te komen dat het niet gaat lukken, en de aardigheid van de hobby daardoor verliezen.

En laten we eerlijk zijn, jouw baan leek dan door al die bogen wel erg imposant, maar was uiteindelijk ook alleen maar een racebaan waar de treinen van station naar station raggen. ;)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door thijs07 »

hey heb je mijn forum gelezen :D
en dat klopt wel ja maar ik heb nog een klein plekje voor loodsen of industrie maar ik ben nog volop in ontwikkeling, het word steeds beter en ik probeer alleen maar te helpen want mij lijkt zo'n baan snel vervelen maar dat is mijn mening. veel succes!!!



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Paul B »

Prima baan, lijkt me. Je zou eens kunnen kijken of je de dubbele bocht ietsje ruimer kan maken, zodat het dalings/stijgingspercentage wat afneemt. Of een stukje recht ertussen?
Het enige wat er aan ontbreekt, zijn opstelsporen voor je treinen, die ongetwijfeld snel in aantal toe zullen nemen :). Misschien een paar sporen aanleggen schuin op de baan, aan de bovenkant, die over het spoor naar station 2 kruisen?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3251
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Michiel »

Als beginnersbaan is dit sporenplan nog zo gek niet. Toch een paar opmerkingen van mijn kant:

- station 2 zou ik een ietsie pietsie uitbreiden, met vb 2 korte perronsporen en/of een laadperron voor goederen. Dat geeft je meteen een hoop extra rijsmogelijkheden, en vooral een doel om die treinen naar het dorp te sturen

- Opletten met de stijginspercentages. Probeer die echt in bedwang te houden en de onderdoorrijhoogte te bepreken tot het minimum. (+/- 4cm)

- voor en na station 1 zou ik de andere overloop ook plaasten. Dan kan je van je kopsoor ook weer netje vertrekke, en heb je meer stop- en voorsteekalternatieven.

- ook in station 1 zou ik nog een goederenkoer of industriespoor aanbouwen, complementair met het spoor in het dorp (vb houtzagerij/meubelmaker, ...)

Voor de rest lijkt me dit wel een leuk plan voor een beginner, niet te ingewikkeld, maar toch heel wat rijlengte en speelmogelijkheden. Prima plan!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Robert_N-Nm »

Beste Lezer,

In dit draadje zijn enkele berichten geschrapt omdat er een aantal draadjes door elkaar begonnen te lopen. Voor de volledigheid, we gaan hier verder met het baanplan van Thrillseeka.

Robert (Namens het moderatoren-team)


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Inmiddels ben ik aan het bouwen geslaggen dus check dit topic:
viewtopic.php?f=14&t=4315


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Inmiddels al lekker aan het bouwen maar goed het begint te kriebelen om toch een Schaduw station erbij te gaan bouwen, ook wilde ik een stukje industrie bouwen waarbij een treinen werkplaats is.

Dus ben net even naar de teken tafel terug gegaan en zoeits als dit getekend
Afbeelding

De rechterkant blijft grotendeels intact alleen word station 1 iets langer :)

De linkerkant moet dan ook het meeste aan verbouwd worden, ik wilde de bochtwissels eruit halen aangezien die voor mee ellende zorgden dan vreugde. Tevens zie je nu 2 losse einde daarin moet ik iets vaan verzinnen om 2 spiralen op aan te sluiten om van en naar het schaduw station te komen.


Oh ja moet ook nog de misses ervan overtuigen dat een extra meter treinbaan nodig is :P ( ms maar is nieuwe schoenen kopen voor haar :P )


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Nou inmiddels alweer bijna een jaar geleden.. maar ben er min of meer met de misses uit..

Ben nog heel klein beetje aan het twijfelen of ik opnieuw ga beginnen in de box of deze uitbreid.. aan de ene kant opnieuw beginnen kan je al je fouten van het verleden goed maken, aan de andere kant heb je ook zoveel werk/geld/tijd erin gestoken voor niks..

Dus ben ik maar beetje bezig geweest om de huidige baan te verbouwen en een schaduwstation erbij verwerkt.

Het rechter boven gedeelte is al anders maar goed, het gaat om het stukje aan de linker kant van de streep.

Afbeelding

Eigenlijk wat dit word is 1 lange baan ipv 2 rondjes. Tevens aan de linkerkant nog een stukje voor rangeren van treinen..

Alleen nu loop ik tegen het probleem aan met de kruising net voor het station. Hoe moet ik dit aansluiten
Afbeelding
Afbeelding
Moet ik dit doormidden snijden en dan een isolater tussen plaatsen?


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Happyface
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Happyface »

zou de lus isoleren met een keerlus module en wissels op elkaar aansluiten maar een rechtstuk spoor omwisselen voor een flexrail of 1 waarvan de maat aanpasbaar is.


NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door evo »

Op dat punt kun je geen keerlusmodule aansluiten, het dubbelspoor gedeelte moet helemaal dezelfde polariteit hebben en je hebt 2 keerlusmodules nodig waar de keerlussen zijn (ik neem aan dat je DCC rijdt)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Waar kan ik dan het beste die modules plaatsen? na de bocht in me schaduwstation en na de lus bovenin?


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Zolderspoor »

Is het niet een optie om de “zijlijn” direct aan te sluiten op het noordelijke spoor van station 1? Ben je van het hele polariteitsprobleem af en hoeft de stoptrein voor het bergstation niet meer de gehele hoofdlijn te kruisen. De NS heeft in Baarn weliswaar zo’n soortgelijke aansluiting voor de stoptrein van/naar Utrecht, die ook geheel moet oversteken, maar daar hebben ze niets te maken met het 2-rail gelijkstroom-probleem.
En is het voorts een idee om het zuidelijke spoor volwaardig aan te sluiten, zodat het zowel langer kan worden en als uitwijkspoor kan dienen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Bericht door Thrillseeka »

Zou jij eens willen tekenen wat je precies bedoelt?


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Plaats reactie