Roco (B) reeks 59: total make-over!

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Marcel »

Wat mij opvalt is dat de loc niet meer waggelt,of zie ik het verkeerd?
Toch nog iets positiefs.


Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Robboz »

rob schellenbach schreef:Hi Michiel ,

ik heb bij wat oude arnold lok's met cardan aandrijving , naar voorbeeld van wat er op 1zu160 forum stond , de cardan vervangen door een stukje siliconen slang .
dit werkt , maar alleen als de afstand tussen motoras en wormwielas zeer klein is , 1 tot 1,5 mm , anders krijg je last van flapper en opwind verschijnselen .de afstand bij de roco is vrij groot .

groet
Rob S .
Ha Rob/Michiel

Het klopt dat bij gebruik van een langer stuk siliconenslang de zaak kan gaan flapperen. Piet van G&Mens heeft hiervoor een oplossing beschreven in zijn catalogus. Hij vult het loze gedeelte van het siliconenslangetje met een oud asje. Om de buigzaamheid van het slangetje nog beter te maken dan dat het is, doet hij tussen het motorasje en het ingeschoven asje een fietswielkogeltje. In feite heb je dan gewoon weer een cardan gecreëerd.
Misschien is dat een oplossing?

Overigens volg ik dit draadje weer met heel veel interesse.
Groet en succes
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Overdijk »

Even een korte technische vraag. De loksound is dat een 4.0 of een 4.0 micro.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

@Overdijk, dit is een LokSound V4.0 Micro versie. (Micro is bij ESU een relatief begrip, want deze decoder is nog steeds een enorme lap, dat niet gemakkelijk een plaats zal kunnen vinden in een schaal-N loc)

@Marcel, dat heb je goed gezine, de loc waggelt bijna niet meer. Op dat vlak heb ik inderdaad een merkbare verbetering verkregen.

@Rob(S), erg interessant wat je daar vetreld. Maar de "clue", de essentie, ontbreekt. De suspense blijft met je klifhanger... Wat is het materiaal dat je uiteindelijk als kardanvervanger hebt gebruikt!? :D In elk geval, waardeer ik je aanbod, maar voorlopig heb ik hier nog een 2de Roco NMBS 59 loc, dat ik een als plukloc en proefkonijn gebruik. ;)

@Rob(boz) bedankt voor de tip. Ik ga eens op onderzoek bij GM&S. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Overdijk »

Michiel schreef:@Overdijk, dit is een LokSound V4.0 Micro versie. (Micro is bij ESU een relatief begrip, want deze decoder is nog steeds een enorme lap, dat niet gemakkelijk een plaats zal kunnen vinden in een schaal-N loc)
OK, ik vraag het omdat ik op de site van ESU alleen de "gewone" Loksound kan vinden voor de HLD59.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Bij ESU is deze decoder wel opgenomen in hun lijst: kijk op deze link:

http://www.esu.eu/produkte/loksound/lieferbare-sounds/

of zoek er op product nummer 55811. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door rob schellenbach »

Hi Michiel ,
kun jij geen gedachten lezen ? :D

ik heb geen idee hoe het zwarte slang spul heet , ik zal morgen de winkel even bellen .
ik heb het in amsterdam bij quartel (http://www.quartel.nl) gehaald .
bij de roco werkt het nog niet . de wormwiel as is te dun . ik denk dat ik eens zal proberen of het zwarte spul met een beetje seconden lijm aan het asje van het wormwiel kan lijmen .
oh , ja , hoe krijg ik de draaistellen bij dit type roco ook alweer los ? moet ik ze helemaal uitelkaar halen of kan ik ze van het frame af wippen ? ik moet de as eerst even goed ont vetten voor de seconden lijm wil houden .

ik houd je op de hoogte .

groet
rob s.


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Hoi Rob,

ik heb tijdens de cursus telepathie niet goed opgelet, en gedachten lezen ontgaat me voorlopig nog. Komt ooit wel goed, hoop ik. :D

De draaistellen klikken in hun geheel los van het frame. Je neemt de draaistellen ter hoogte van de worm tussen duim en wijsvinger. Je draait het draaistel tot het eind naar boven, en trek het draastel weg van het frame. Het draaistel klikt dan los, maar let wel op voor de 2 draadjes, die vast zitten aan het printplaatje, dat je die niet over trekt. (Waarom zou ik daarvoor waarschuwen... :oops: :lol: )

Tof dat je eens wilt uitzoeken hoe dat spul heet om de kardan te vervangen. Let op met secondelijm op de as. Voor je het weet kruipt het tussen de lager. En dat wil je niet. ;) Misschien eerst eens met dunne krimpkous proberen om de as wat te verdikken? 't Is maar een idee.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

VLOEK! Ik heb per ongeluk mijn luchtspuit laten laten wegglippen bij het monteren. En Murphies Law sloeg toe: net met de punt tegen de tegels! [:(] Luchtspuit kapot! Ondertussen een nieuwe kopstuk besteld, zal wel minstens een weekje duren voordat het in de bus valt. Tijd dus voor iets anders...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Jos »

Da's balen Michiel. Is het alleen het kopstuk of zijn nozzle en naald ook beschadigd?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Het is vooral de nozzle dat de klap heeft gekregen, en volledig geplet is. De naald had ik er net uit gehaald om te reinigen. En zo heb ik weer geleerd. :|


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Jos »

Bij de meeste merken moet je nozzle en naald als 1 set kopen....

Groetjes,
Jos



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Paul B »

Michiel schreef:En zo heb ik weer geleerd. :|
Geen bier meer tijdens het monteren?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Jos, bij Badger kan ik blijkbaar de nozzle apart bestellen (wat ik gedaan heb). Ze blijken 3 maten te hebben Fine, Medium en Large. Ik heb Medium. Maar je maakt me toch een beetje ongerust.

Paul, had gekund! :D Maar nee, het biertje was niet de stoorzender. Ik was niet honderd procent met mijn aandacht bij wat ik aan het doen was. De 2 jongste meiden stonden om me heen, en wilden iets grappigs laten zien. Ik had gewoon alles moeten neerleggen, en gezellig mijn volle aandacht aan de meiden moeten geven. Nu met die half/half aandacht ben IK mijn luchtspuit kwijt, en de meiden stootten op een knorrige papa (omdat zijn luchtspuit viel). Ik heb geleerd. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Doolemeister »

Beste Michel,

Zonde.... maar ja dat gebeurt. :(
Let er even op dat je al je ringentje ed weer terug zet.
Kijk ook of je naald nog recht is en het puntje nog gaaf is.

Verder als je een fijne nozzle koopt dan moet je meestal ook de naald veranderen.
Maar je hebt het geluk dat met badger wel alles lost te koop is. ;)

Succes met terug bouwen en het spuiten,

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door rob schellenbach »

Ach ja , michiel , shit happens zeggen we dan maar . vertel mij wat .

ik heb de man van de modelbouwwinkel vanmiddag gesproken .
de naam waar je natuurlijk opwacht is ...... zwart klein dun rubber achtig slangetje, kortom het heeft niet echt een naam.
het word , volgens de man , veel gebruikt voor "bait boats" . ik geloof dat dit hele kleine bootjes zijn die men soms in de hengelsport gebruikt om je lijn en aas makkelijk verweg naar een plek waar jij het hebben wilt te sturen .
ik heb met het spul nog even verder geexperimenteerd en het is voor jouw lok niet bruikbaar .
het is niet flexibel genoeg voor de draaiing van de wiestellen , de wieltjes komen uit het spoor .
ik denk dat , als je naar een flexibele , niet cardanas koppeling wil de optie met siliconenslang beter zal werken .
ik heb hier ook nog even mee gespeeld , maar het is wel krisis om zo'n klein stukje extra as er in te frotten voor het GM&S effect .het is helaas door een te kort uitgevallen extra as stukje niets geworden . het flapperde volledig uitelkaar .
ik had ook nog in een poging om het asje van het wormwiel wat dikker te maken een stukje messing buis gevonden van 1,5 mm buiten en 1,1mm binnen diameter .
met een klein ruimertje kon ik het buisje iets ruimer maken en op het wormwiel asje persen . misschien zou dit iets kunnen zijn om het gat tussen motor as en wormwiel as te verkleinen .
maar dat kan ook problemen met de draaing van de wielstellen geven .
nu nog iets vinden om je vliegwiel mee te kunnen nemen .

groet
rob s


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Hoi Rob, dat zijn interessante experimenten. Ik heb gelijkaardige ervaringen met de alternatieve technieken: ofwel past het niet, ofwel is het te stijf en gaat het ten koste van de rijeigenschappen (mechanisch en elektrisch).

Van Frank_N op het Belgische MSM forum krijg ik misschien een veertje dat net op de motoras past. Ik zie de oplossing met een veer ook wel zitten. Ik hoop over een paar dagen deze test te kunnen doen. Zelf heb ik geen geschikte veer gevonden. Zelfs de kleine veertjes van de N-koppelingen zijn te dik.

Ik heb ook gemerkt dat met een decoder een vliegwiel veel minder effect heeft dan in analoge operatie. Het gebrek van een vliegwiel is niet meteen een ramp. Maar mocht deze gerecupereerd worden, is het natuurlijk net een tikkeltje beter.

@Arian, thanks, ik heb dus een nieuwe nozzle besteld, die is al onderweg (uit de US, was de goedkoopste dat ik vond). Ik hoop dus volgende week de kap te kunnen gaan omspuiten.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door rob schellenbach »

Hi Michiel ,

Ja , er leiden een hoop wegen naar Rome , alleen verteld niemand je of ze begaanbaarzijn .
dat gepuzzel is , als je tenminste af en toe , succes hebt best een leuk deel van de hobby .

Hum , een veer , hum ,, je moet dan wel van een 1,5 mm as naar een 1,1 mm as .
je zou dan misschien het trukje met het kleine stukje messing buis op het wormwiel asje kunnen toepassen om weer aan een 1,5 mm as te komen .
dan hoet er niets bijzonders met het veertje te worden gedaan .je gaat dan een beetje de richting van de oude arnold spiraalveer aandrijving op .
het moet denk ik wel een redelijk stevig veertje zijn en toch behoorlijk flexibel . dat kan nog lastig worden .
het nadeel van de siliconen slang , die ik heb kunnen krijgen was dat het verschrikkelijk super flexibel en slap is .
als daar iets steviger versies van bestaan is zou dat ook nog kunnen .

Groet rob s.


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Oops, ik had het asje van de draaistellen niet nagemeten. Ik ging zonder verder nadenken van de veronderstelling uit dat deze ook 1,5mm diameter hadden. Daar moet ik inderdaad iets op verzinnen. Wanneer ik de veertjes heb ontvangen, kan ik beginnen experimenteren en puzzelen. Ik laat wel weten wat het geworden is: top of flop. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Eerst heb ik de wormen vervangen. Ik heb er nieuwe ontvangen, met halve spoed. Hiermee wordt de snelheid gehalveerd, en kracht verdubbeld. En na rijtesten blijkt deze aanpassing inderdaad voor een beduidende verbetering te zorgen. De loc rijdt constanter en "vastberadener". Maar op het vlak van de rijgeluiden is er niets veranderd.
Afbeelding

Daarom heb ik met 0.5mm verenstaaldraad veertjes gewonden om de kardans te vervangen. Maar deze draad blijkt te dik en de koppeling tussen motor en draaistel te star. Het rijgeluid werd alleen maar erger. Dus, ga ik 0.25mm en 0.1mm verenstaaldraad bestellen om fijner veertjes te wikkelen. Ooit komt het goed...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door dentheo »

Michiel,
Zijn dat die Glasmacher wormen ?

Vlotte communicatie, vlotte levering ?
Eenvoudige montage ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Dit zijn inderdaad Glasmachers wormen. Prima spul, echt waar. Ik weet natuurlijk niet hoe deze wormen op lange termijn invloed hebben op de andere tandwielen, maar de eerste rijtesten zijn heel positief.

Bestelling verliep vlot, geen voorafbetaling, maar levering met factuur, en betaling na ontvangst. Dat had ik al lang niet meer gezien. Communitie gaat vlot, maar ik had pech dat mr. Glasmachers net 2 weken op skiverlof was. Dat is zijn recht natuurlijk.

Montage gaat precies zoals verwacht, een koud kunstje. Maar mocht je toch onzeker zijn, is er een erg uitgebreide handleiding bij in het Duits, en voor sommige modellen ook in het Engels.

Ik kan het alleen maar aanraden, als je de prijs er voor over hebt (25 euro + 7 euro porto)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door rob schellenbach »

Michiel ,

ik heb misschien een werkbare oplossing voor de aandrijving .
ik heb vandaag een ander type siliconenslang geprobeerd .
die had ik nodig voor een Brawa lok .
de slang is wat dikker en nog steeds erg flexibel .
ik heb het op mijn roco wrakje uitgeprobeerd en ik denk dat het werkt . het koste wat moeite om de motor weer op gang te krijgen .
de slang is dik genoeg om het gat tussen de motor en wormwiel as te overbruggen en toch sterk genoeg om te kunnen aandrijven en de bocht te nemen .
ik heb het gehaald bij :http://www.lindemannsilikon.de/nl/index.html
de maten van de slang zijn : binnen diameter : 1mm , wand dikte 1 mm of binnen diameter 0.5 mm wand dikte 1 mm . ik heb 2 maten gekocht.
als je een stukje wilt hebben laat het weten ,dan kan ik wat opsturen als je wilt .
anders moet je bij deze zaak minimaal 5 meter afnemen . dan heb je wel voor de komende 100 jaar genoeg .

groet
Rob s.


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3256
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Hoi Rob,

dat klink heel interessant. Ik had vorige week dun veerstaaldraad ontvangen om er veertjes mee te gaan wikkelen. Jammer genoeg heb ik de afgelopen tijd geen moment tijd gehad voor modelbouw. Verjaardagsfeesten en communie van een van de dochters gaat voor. Maar ik hoop binnenkort een resultaat te hebben met een zelfgewikkelde veer. Mocht dit weer tegenvallen, dan neem ik contact met je op om te zien hoe we dat kunnen regelen voor zo'n een kort stukje buis. Alvast bedankt voor de feedback en het aanbod. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door evo »

Hoi Michiel, je bent goed bezig met al die verbeteracties aan oude loks.
Misschien nog een ideetje voor goedkope siliconenslang in hele kleine maten: gebruik de isolatie van siliconensnoer. Als je dit toevallig hebt liggen of iemand kent die wat heeft, is een beetje afval van draad strippen al genoeg.
Dit spul wordt bijvoorbeeld in het electromodelvliegen gebruikt.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie