Fladder railways

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Fladder railways

Bericht door Thrillseeka »

Hoi allemaal,

Nou ook ik ben inmiddels besmet geraakt met het virus modelbouw.
Zoals we in dit draadje konden lezen ben ik rond kerst begonnen me in telezen en 30 december me eerste starters set gekocht.

Helaas kon ik niet alle foto's met img tacts doen ivm de size vandaar allemaal linkjes :(

Toen op de salon tafel neer gelegd wat dit als resultaat gaf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen ben ik naarstig op zoek gegaan naar een leuke baan plan en zo doende kwam bovenstaande draadje te voorschijn. Heerlijk tekenen in anyrail.

Tevens besloten dat me baan ongeveer 1 meter bij 2 meter breed mocht worden (groter vond de misses niet echt een strak plan). Net als de rest van alle mannen hebben we grote mond als ze er niet bij is.. maar als ze erbij is luisteren we toch wel een beetje naar haar.

Toen ik eenmaal een baanplan gemaakt en de maten ongeveer wist werd het bouwen van de tafel.
Afbeelding
De eerste planken

Afbeelding
Afbeelding
het eerste frame zit in elkaar

Afbeelding
De lengte latten zitten er nu ook in. Hierbij had ik van te voren iets meer moeten nadenken. Had al de binnenste plank er tegen aan geschroefd/gelijmd en toen bedacht ik dat deze latten iets lager moest leggen dan de dwars latten. Dus dat werd naar de bouwmarkt rennen en een bijtel gekocht. Toen netjes gleuven eruit gehakt om de latten in te leggen.

Afbeelding
Zo zitten dan alle latten erin.
Afbeelding
Nu nog deze 4 poten eronder maken. Kant en klare gehaald bij de gamma. Zodat je per poot 4 schroeven kan losdraaien en dan kan je eventueel de tafel nog makkelijk vervoeren.

Afbeelding
En zo is die dan af :)

Afbeelding
Natuurlijk omdat je toch een beetje al wil rijden heb ik de basis zet uit gelegd op de baan.
Daarnaast zie je nog iets dat eens mijn Star Wars Imperial Star Destroyer was, helaas heeft dinnetje lief die kapot gemaakt met stofzuigen in huis.


Gelukkig kwam er toen een beurs in Houten waarbij ik redelijk wat rails heb kunnen kopen. Onder andere bij Hans een zooi flexibele rails gekocht.

Toen werd het dus tijd om platen op de tafel neer te leggen en de baan erop te gaan leggen zodat we konden aftekenen wat we moesten zagen
Afbeelding
zoals je ziet heel veel rails :)

Afbeelding
Laptopje met anyrails erbij :)

Afbeelding
Strak de rails van het station erin gemaakt

Afbeelding
De eerste helling. Nog niet echt op de juiste hoogte gemaakt , maar gewoon even kijken hoe het staat :)

Afbeelding
En dan ziet het er ongeveer zo uit als het grootste gedeekte uitgezaagd is.


Helaas na dit allemaal neer te leggen bedacht ik me toch dat je net te weinig ruimte op deze manier heb om leuke scenery erbij te bouwen. Dus terug naar de tekentafel.

Het werd dit maal een veel simpeler baan ontwerp, maar daardoor wel meer mogelijkheden qua scenery.

Afbeelding
Het uit eindelijke ontwerp enzo.

Afbeelding
Lijm klemmen wat zijn die dingen toch super handig als je met hout bezig bent :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toen kon het proef rijden beginnen. hij heeft in alle richtingen wel honderden keren gereden. Her en der omdat er gebruikte rails tussen zat ,moest ik beetje de rails schoonmaken :)
Maar toch reed hij super :) Was gelijk helemaal happy :)

Afbeelding
Paar weken later zag ik dat ze bij Harlaar een aanbieding hadden voor 5x kalk wagon van fleischmann voor 99 euro. Dus die heb ik meteen gehaald en werd mijn treintje van 3 wagons gelijk 8 wagons :)


Op dit moment had ik eigenlijk maar 1 plek waar de stroom op de rails aangesloten was. Dus zodra je een wissel omzetten kon het gebeuren dat de trein stil stond. Dus het werd tijd om stroom draden te spannen onder de treinbaan.

Afbeelding
Inmiddels zit het er wel iets strakker eronder en zitten nu op mijn baan op 6 plekken stroom aansluitingen.


Toen samen met een vriend even naar Lochem gereden( rit van 2 uur heen en 2 uur terug) , gelukkig zijn lease auto's daar heel handig voor :) en hier een ice gekocht van Minitrix
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zeer mooie trein. Het begon met de verlichting dat als ik de ene kant op reed hij netjes verlichting gaf en als ik de andere kant op reed alles uit viel. Toen bij wapstad geweest of die 1 2 3 zagen wat er aan de hand was. Die hebben toen nog een andere decoder erin gezet maar die gaf poef. Dus toen is de die terug gegaan naar Hans en later naar minitrix opgestuurd is:( Dus helaas weg ICE, maar er komt in de toekomst wel een nieuwe. Of het er 1 van minitrix of fleischmann word weet ik nog niet.

Inmiddels is het half maart en loop ik Wapstad in en daar hadden ze de TEE rijtuigen set van Trix in de vitrine liggen. Was er gelijk weg van dus maar mee genomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zeer mooie set rijtuigen

Natuurlijk heb je niks aan een trein baan zonder perrons. Dus bij wapstad ook ICE perrons gekocht van faller.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het resultaat.


Daarna druk gezocht naar een goedkope db103 loc want om nou zulke rijtuigen te laten trekken door een 1800 serie is nou niet echt mooi.

Helaas had ik er 1 via marktplaats gevonden alleen dat was een dusdanig oud model dat het een dure aangelegenheid ging worden om die om te bouwen. Dus die maar weer door verkocht.

Dus maar bedacht ik koop wel een nieuwe :) Wapstad had er 2 staan van minitrix. Waarbij ik er 1 gekocht heb de 12514. Het was inmiddels al zaterdag middag 17:00 uur maar ze wilde toch nog even snel een decoder in bouwen, na sluitingstijd. Dus ik was weer helemaal happy.

Thuis gekomen bleek dat die trein alleen heel erg traag liep in vergelijking met me fleischmann loc. Helaas had ik niet eerder de tijd om (goede)vrijdag langs te gaan, ze hadden toen niet echt tijd( was weer tegen sluitingstijd) ,maar de volgende ochtend gingen ze even kijken. Ze hebben het die dag gelijk voor me opgelost en ik weer helemaal happy.

Dus nu rijd er een 1800 met goede wagons op mijn spoor en een db103 met TEE rijtuigen.

Nu we dus 2 rijdende treinen heb kan de scenery gaan beginnen. De ondergrond van het station is nu hout kleur. Deze wilde ik groen hebben zodat het een beetje op gras lijkt. Natuurlijk ga ik in de toekomst wel wat meer gras look a like spul kopen.
Maar met een kwassie verf lijkt het al weer stuk mooier
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet begint het er een beetje op te lijken :)

Ons bedrijf heeft laatst een bedrijf over genomen ,toen ik daar was kreeg ik deze auto mee. Helaas net een schaal te groot voor mijn baan, maar toch vind ik het leuk om het erbij te hebben.
Afbeelding
De vrachtauto van Van Tuijl Glasrecycling


Natuurlijk is mijn baan verre van af, dus zullen er nog vele foto's en verhalen volgen.
Laatst gewijzigd door Thrillseeka op 12 mei 2013 14:01, 5 keer totaal gewijzigd.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

calixtus
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:45
Locatie: Ballum

Re: Eerste baan

Bericht door calixtus »

hmmm beetje lastig foto's kieken zo

het leest niet echt pretig om elke keer de foto's aan te moeten klikken

probeer de foto's iets lager te maken max 768 hoog

en dan de IMG knop te gebruiken boven waar je je tekst typt
[ img][/img ]

krijg je dit
Afbeelding



thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: Eerste baan

Bericht door thijs07 »

ben benieuwd naar het vervolg :D



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Eerste baan

Bericht door Paul B »

Geinige reportage! Lekkere baan zo, niet te moeilijk. En als het te saai gaat worden, dan kan je altijd nog een spoortje erbij leggen. Het enige probleem kan zijn dat je niet bij de achterkant komt, als je baan idd 100 cm diep is. Dan wordt het wieltjes onder poten zetten 8-).

Fraaie perrons trouwens, die kende ik nog niet. Mooi breed, precies wat ik zocht.



thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: Eerste baan

Bericht door thijs07 »

het ziet er echt goed uit, nu alleen nog het landschap!! :D



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Eerste baan

Bericht door mdedeugd »

Eerst klein beginnen is wel meteen het leukste.
Spreek uit ervarring, ben zelf ooit eerst ook zo begonnen. :D
Lekker alles uitproberen wat scenery betreft.
Daar kun je op goede en eenvoudige baan zo enorm mee uitpakken.
Helemaal goed ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

Zo de meeste plaatjes even met img tags gezet.. een aantal staat een thumbnail als je die aan klikt krijg je het volledige plaatje te zien :)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

Paul B schreef:Geinige reportage! Lekkere baan zo, niet te moeilijk. En als het te saai gaat worden, dan kan je altijd nog een spoortje erbij leggen. Het enige probleem kan zijn dat je niet bij de achterkant komt, als je baan idd 100 cm diep is. Dan wordt het wieltjes onder poten zetten 8-).

Fraaie perrons trouwens, die kende ik nog niet. Mooi breed, precies wat ik zocht.
het zijn deze van faller:
http://www.faller.de/App/WebObjects/XSe ... rrons.html


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

siempie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2012 22:10

Re: Eerste baan

Bericht door siempie »

zag ik nu op één van de eerste foto's de star wars destroyer van lego? Ook een leuke hobby!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

siempie schreef:zag ik nu op één van de eerste foto's de star wars destroyer van lego? Ook een leuke hobby!!
ja zoals je ook in de tekst kon lezen:) heeft mijn vriendin met stofzuigen op de grond laten vallen waardoor die in 1000 stukjes ligt.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

siempie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2012 22:10

Re: Eerste baan

Bericht door siempie »

sorry , helemaal overheen gelezen.

maar bekijk het van de positieve kant, nu heb je twee keer lol van dezelfde doos :-)

wel leuke baan trouwens! succes met de verdere bouw, zal het blijven volgen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

Afgelopen weekend stad en land afgereden om toch nog een ice te krijgen. Lees ben in den haag rijswijk delft Amsterdam en Badhoevedorp geweest.

Bij de laats genoemde plaats zit harlaar en hier hadden ze alleen de fleischmann 7450 staan ,maar die is dus niet makkelijk digitaal te maken. Helaas dacht ik bij mezelf. Tot de verkoper zei dat ie ook nog een tweede handse had staan. Dit was een minitrix met nummer 12786 en deze was alom gebouwd tot digitaal exemplaar.

Dus heb ik die maar mee genomen.

Gelijk wat fotos gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was een 6delige set en los een boordrestaurant, voor mijn baan is die eigenlijk te lang ,maar goed kan natuurlijk ook gewoon met minder wagons rijden en die ik extra heb in de doos houden :)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: Eerste baan

Bericht door thijs07 »

wow echt te gek, ik zou nu ook een simepele baan willen maken maar mijn vader heeft te weinig tijd en wil daarom meteen het beste maken en ik mag zelf ook niks bouwen :| :cry:
maar die van jouw ziet er erg leuk uit!!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

Inmiddels heb ik dit voor vandaag en morgen plannen om mijn perons uit te breiden. Helaas verkoop faller niet meer uitbreiding sets van de ice perons, dus word het met hout werken :)

Dus nemen we een stukje MDF en zaggen we dit uit
Afbeelding

en nog 2 keer
Afbeelding

In totaal 3x 2 stukken.

Daarna kan het lijmen beginnen:
Afbeelding
Helaas maar 2 lijm klemmen dus moest elke keer een uur wachten tot het droog was( nu staat er zelfs nog 1 in de lijm).

Aangezien er 1 al droog was heb ik die netjes bij geschuurd, en daarna in de verf gezet:
Afbeelding
Eerste laagje verf zit er op. Nu wachten tot dit droog is en dan gaan we voor laag 2. Verf is alleen niet echt de kleur die ik gehoopt had dat het zou worden, maar we zien wel hoe het straks op de baan eruit ziet.
Altijd nog een plastice strip halen die stoeptegels lijkt te hebben


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

Inmiddels is de verf zo goed als droog en heb ik ze even op mijn station gezet. Helaas is de verf te veel zilver dus moet ik even kijken voor een wat lichtere grijs/witte tint.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatste pic met een ice wagon ernaast :)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Eerste baan

Bericht door Lemland »

thijs07 schreef:wow echt te gek, ik zou nu ook een simepele baan willen maken maar mijn vader heeft te weinig tijd en wil daarom meteen het beste maken en ik mag zelf ook niks bouwen :| :cry:
maar die van jouw ziet er erg leuk uit!!!
Even offtopic: Thijs, maar van je vader kan je ook een hoop leren en samen kan je dan steeds meer. In het begin deed Lem ook niet veel dingen zelf en maakt hij ook zelf huisjes en zo. Komt vanzelf. En dan heb je wel meteen een superbaan.

Bart



thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: Eerste baan

Bericht door thijs07 »

r mijn vader heeft echt weinig tijd en dat kan nog maanden duren



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Eerste baan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Thrillseeka

Complimenten.
Hier wordt echt een partij megamooi aan modelspoorbouwen gedaan. ;)
Hoe je perrons zelf netjes weet te verlengen.
Echt zeer goed bezig.
Ziet er nu al fantasties en erg netjes uit.
Btw. En mooi matrieel heb je daar trouwens.


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

Nog niet blij met de kleur ervan, dat is iets dat later gedaan moet worden.

Het resultaat met treinen erbij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand trouwens een idee waar ik eventueel bankjes, uithangbord enzo zou kunnen kopen?


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Eerste baan

Bericht door Lemland »

http://www.n-spoorstore.nl ?

En verder in veel andere modelspoorwinkels, bankjes en uithangborden zijn tamelijk gangbare producten.
Leuke bankjes vind ik bijvoorbeeld Preiser 79565, wel ff zelf schilderen. Maar er is veel meer keus.

Bart


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Eerste baan

Bericht door shoven »

Ziet er al goed uit! Likje verf (ook over het hoofdperron) en het is helemaal goed.

Ik heb laatst de bankjes van Jettuh gekocht, die zijn erg mooi maar helaas niet goedkoop.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

Zoals jullie hierboven kunnen zien had ik station Bonn van Faller gekocht.

Afgelopen donderdag avond ben ik begonnen met het in elkaar zetten van dit station.
Afbeelding
het buro vol met onderdeltjes en gereedschap :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De 4 muren van het eerste gebouw :)

Afbeelding
Afbeelding
Het voor gebouwtje:)

Afbeelding
Afbeelding
Zo zit het eerste gebouwtje in elkaar. Het station bestaat in totaal uit 5 lose gebouwen.

Afbeelding
Zo ziet het eerste gebouwtje er dan op de baan uit :)

Het volgende gebouwtje in elkaar lijmen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is dus het midden stuk, tussen het hoek gebouw en het hoofdgebouw.

Afbeelding
Zo staat het op de baan.


Aan de slag met het hoofdgebouw.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De binnenkant van het hoofdgebouw.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
met perron en trap.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo ziet het station er dan uit op de baan :)

Zit nu te twijfelen om de rails die bij het station loopt dubbel uit te gaan voeren, ziet er dan net wat natuurlijker uit.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 793
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Eerste baan

Bericht door Thrillseeka »

Morgen mijn vriendin haar kerst verlichting stelen en die in het station te monteren :)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Eerste baan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Thrillseeka.

Bekende plaatjes voor mij. De bouw ligt mij immers nog best vers in geheugen.
Heel, heel mooi en netjes gedaan trouwens. ;)
Ik heb zelf daarbij de plastic look ook nog eenvoudig aangepakt.
Met water sterk verdunde grijs en bruin acrilverf met behulp van een sponsje depen
Zodat het een beetje een grijs/bruin grauwige uiterlijk kreeg.
Vondt ik zelf weer mooi passend voor mijn eigen station.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste baan

Bericht door Hookies »

Worden die interieurdingetjes ook meegeleverd?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie