Fantasia

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Jos »

Ja, puzzeltjes genoeg :D
Mijn baan ligt op ongeveer 50 cm, dus de ruimte is beperkt. En die ruimte is nu opslagruimte.
Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk :)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Er zijn 32 treinen op de baan actief. In S2 staan er altijd minimaal 3 in S3 staan er altijd minimaal 2. S1 is eigenlijk een dubbelstation van elk 3 sporen met 2 lengtes. Daarbij is er nog een extra spoor, het middelste(nr7) voor trekduw / treinstellen om te keren.
De bezetting varieert aan hand van de treinenloop. Gemiddeld rijden er altijd 7 treinen in een range van 3 tot 12 stuks tegelijkertijd. E.e.a is afhankelijk van de situatie en file vorming :D :D

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1884
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Fantasia

Bericht door OBBinN »

Dat is wel een mooi aantal actieve treinen 8-)
Ik hoop t.z.t. ook een stuk of 6 treinen actief te hebben :P Moet alleen nog verder gaan met bouwen voordat er uberhaupt gereden kan worden :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Rob,

Ik heb met plezier je baanplan mogen vinden. Behoorlijk indrukwekkend trouwens. Mij valt die enorme diepte op. De afstand tussen voorkant en achterwand wat jouw baan meteen groots maakt. Ik vermoed dat je in het midden mangaten hebt aangebacht? Of, je hebt ontzettend lange armen! :D ;)

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Michiel,

In de rubriek baanplan heb ik ook nog het baanplan gepresenteerd. Hier is tevens een overzicht van alleen de schaduwstations afgebeeld.
Armen kan je verlengen met een aanwijsstok :D :mrgreen: :geek: Gelukkig heb ik eigenlijk nooit meer last op de paradebaan achterlangs. Dus de mate van ingrijpen daar is zeer beperkt, en vanaf de rechterkant heb ik een luik waarbij ik tot aan de brug kan komen.
Van beneden af kan ik de gehele baan bereiken dus ook dat is geen probleem. Als ik 80 ben zal het misschien niet meer zo makkelijk gaan maar wellicht ligt er dan Fantasia 3 met alle fouten van nu geëlimineerd :roll: :roll: .

Grtz en bedankt voor de positiviteit

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

R Fongers schreef:... maar wellicht ligt er dan Fantasia 3 met alle fouten van nu geëlimineerd :roll: :roll: .
Ik droom ook al van een "Saraan" zonder die beginnersfoutjes, maar ga door om op alle vlakken ervaring te verzamelen. Is mijn Saraan dan een verzameling van hoe het niet moet??? :lol: (ik ben wel trots op mijn baan, hoor ;) )

Maar je maakt me wel een beetje benieuwd: wat zou jij anders doen met Fantasia 3?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Saraan schreef: Maar je maakt me wel een beetje benieuwd: wat zou jij anders doen met Fantasia 3?
Hahaha,

Teveel om op te schrijven. Nog meer sporen in de schaduwstations, toen beperkt door o.a. geld en geduld. Meer ruimte boven de schaduwstations om beter bij de treinen te kunnen komen en eventueel onderhoud aan wissels in de hoeken, Met bijv. 1 extra draai van een Helix heb je al 5 cm gewonnen. Het beter en vakkundiger neerleggen van rails en vooral wissels en geen kurk meer(scheelt ook weer 2-3 mm. De electrische aansluitingen beter organiseren en een extra spoor in het station leggen waar het goederenverkeer evt kan stoppen zonder de perrons te blokkeren. Ja en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. De gedachten gang zal wel zijn grondslag vinden in het basis idee van Fantasia. E.e.a. ligt natuurlijk ook ten grondslag aan de eventuele extra ruimte die beschikbaar is..... dus toch verhuizen :?: :?: want voor minder doe ik het niet :!: :!:

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Hoi Rob,

ik hoor mezelf als ik je wenslijst lees :D . En het valt me wel op dat het allemaal spoortechnische wensen zijn. Dat blijkt dus toch de grootste bron van ergernis te zijn. Je hebt geen punten van ergernis betreffende thematiek, scenery, bergbouw, besturing,...? Je zei wel: teveel om op te noemen. Maar ik vermoed dat wat je opsomde jouw het meeste stoort. Dat vind ik toch vrij markant. Dat zet me een beetje op het spoor van als mijn baan technische klaar is, ik opnieuw begin, maar dan definief... :roll: :D

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Voordat dingen in een verkeerd daglicht komen te staan. Het zijn geen ergernissen, het is veel meer het had beter gekund en deze ervaringen neem je mee in eventuele volgende projecten. Veel is afhankelijk van mogelijkheden en meer ruimte is meer mogelijkheden. Ja ik heb een baan van ca 140 meter rails( omgerekend 22 echte Kms) en die lengte zou ik wel willen hebben gewoon om mijn ideeën te verwekelijken. Maar ja dat is Utopie.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Een nw filmpie op de website betreffende het rangeren met Koploper. Had de link rechtstreeks hier willen plakken maar lukt me (nog??) niet

Plezier

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Fantasia

Bericht door Smolderz »

Wow Rob, da's echt gaaf! :mrgreen: Ik heb op Lage Zwaluwe ook een klein rangeer terrein, zet me wel aan het denken. 8-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Dank je Rob,

Ik zag dat er een stUkkie dubbel in zat en hem het inmiddels aangepast, komende dagen komen er nog een paar ben druk aan het monteren hahahahaha

Grtz Rob
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 04 aug 2009 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7448
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Krab »

Moooooi Rob hebmet verbazing zitten kijken datje dat allemaal met koploper kunt doen .
Mvrg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Indrukwekkend! Heb je extra detectoren (reeds, lichtsluis,...) ter hoogte van de ontkoppelsporen, of gebruik je strategisch gekozen blokscheidingen om het ontkoppelen en later weer aankoppelen zonder al te veel meesleep- en opduwwerk te laten gebeuren? In het filmpje loopt het erg mooi, maar zeg eens eerlijk, heb je ook strategisch gefade? :? Hoe dan ook, blijft het knap Koploperwerk!

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

@Michiel,

Nee is niet gefaked, het heeft heel wat tijd gekost om alles uit te doktoren en te fijntunen en het gaat ook wel eens fout maar keer op keer beter. Af en toe blijft er een loc hangen in de wisselstraat (hier dus ook maar is weg gemonteerd hahahaaa) maar het afkoppellen komt geen hand aan te pas. Met cm doorrijden kan je heel nauwkeurig de juiste plaats bepalen. Het blok heeft 3 melders binnenkomst - middenstuk ( iets langer dan de container wagons) - stop sectie. Bij het binnenkomen van de stop sectie moet er een aantal cm worden doorgereden. Daar ik repa's gebruik moet er een stukje terug gereden worden om de spanning eraf te halen en daarna ontkoppeld die. Dat stukkie terug moet je zien in een fractie van een seconde.
Bovenstaand is allemaal instelbaar in koploper. 2de filmpje van deel 2 laat zien dat er bijna niet opgedrukt wordt.

@Sjaak

Ja dank je

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Dat is dus dezelfde techniek als ik met mijn omloopbaantje heb geprobeerd. dat liep inderdaad 9 keer op 10 goed. Met de Repa ontkoppelaars heb ik nog geen ervaring. Ik probeer er via eBay op de kop te tikken, maar wat zijn die jongens duur! Ik hoopte ze voor een zacht prijsje te kunnen binnenhalen, maar dat valt dus tegen.

Ik blijf natuurlijk spannend uitkijken naar deel twee van je ontkoppelthriller! :geek:

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Jos »

Ziet er prachtig uit hoor Rob!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1884
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Fantasia

Bericht door OBBinN »

Leuk filmpje over dat rangeren!! :D


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Zo de rust is voorbij aan het front..... :o :o :o

De eerste lat geplaatst in het kader van Fase 2 van Fantasia.
P1070957.JPG
P1070957.JPG (104.56 KiB) 4531 keer bekeken

Hier komt de tafel waar het nieuwe schaduwstation komt. Het schaduwstation gaat bestaan uit 12 opstelsporen en 2 keerlussen welke via 2 helixen met de baan zijn verbonden. Gepland zijn 28 wissels maar wel met een boog van 24 graden dit omdat anders de beoogde lengte van de opstelsporen niet kan worden gehaald. Onderstaand is het schaduwstation te zien dat van 2 zijden bereden kan worden. De blauwe lijnen liggen op een hoogte van 21 cm. en voeren naar de linkerzijde waar deze terug komen in het zichtbare gedeelte.
Fant2.jpg
Fant2.jpg (61.82 KiB) 4532 keer bekeken
Het zichtbare gedeelte zal voorlopig bestaan uit paradebaan met 2 x 2 sporen in beide richtingen. 4 Fly-over's moeten er voor zorgen dat er een afwisselend rijpatroon komt. Rechtsboven komt de verbinding met de bestaande baan. Als Fase 2 afgerond is heb ik nog de mogelijkheid om een kopstation vanuit de midden van de onderzijde te maken. In het baanplan is er al rekening meegehouden dat dit gaat gebeuren. Het onderste spoor ligt verhoogd zodat de doorgaande treinen op de middelste 2 sporen geen last van de treinen hebben die naar dit station zullen gaan.
fant2a.jpg
fant2a.jpg (52.58 KiB) 4531 keer bekeken

Het railmateriaal zal PECO worden. Heb inmiddels een proefopstelling gemaakt met zowel een Seep van Gaugemaster en een PL10W van Peco. Het grote vermogen voor het omschakelen van de wissels noopt me om er een schakeling met 2 bistabiele relais er tussen te zettten om de wissel decoders te sparen. Mijn voorkeur nu gaat uit naar de Seep mede omdat daar een omschakelaar in zit voor de polarisatie van het hartstuk. Andere optie is nog om het met een servo te doen. Gezien de vorderingen van Karst Drenth heb ik daar wel oren naar. E.e.a. is afhankelijk van kosten en levertijd cq beschikbaar worden.

Tot later Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7448
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Krab »

Mooi Rob , wat een ruimte heb je daar.
En een lange rijwegen super .
:o :o


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Jos »

Wow Rob,

Mooi hoor. Wordt dat de nieuwe Fantasia of komt ie er gewoon naast te liggen?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hee Jos,

Nee wordt aansluiting op Fantasia. Van de bestaande baan wordt de bocht rechtsonder eruitgehaald en gaat dan parallel verder naar het nieuwe gedeelte. In een van de 2 takken komt een keerlus schakeling omdat ze eigenlijk het vervolg van zijn van elkaar.
Heb een brug aan de linkerkant overwogen maar organisatorisch heb ik dat uit eindelijk toch maar in de diepvriezer gezet.

Na maanden van denken tekenen etc.. is dit eruit gekomen. Dit komt me ook beter uit zodat ik in de bouwfase blok voor blok kan invoeren en de daarbij behorende parameters. Tevens kan het testen dan volledig onafhankelijk van de originele baan gebeuren.

Grtzzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Rob, dat is een mooi plan, met een hoop fly-overs (steeds mooi om naar te kijken) en lange trajecten. Komt er nog een halte of station op dit deel, of wordt dit deel louter een paradebaan? In elk geval kan ik me voorstellen dat je met veel energie en gedrevenheid aan de uitbreiding van Fantasia begint. Ik zit alvast klaar voor het bouwverslag!

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Michiel dankje,

Ja heb er nog wat plaatje bij gedaan waar eventueel het kop station komt. Tevens 2 impressies van de flyovers, ik vind het persoonlijk wel kikken. :D :D :D
Fant2bb.jpg
Fant2bb.jpg (110.28 KiB) 4630 keer bekeken
Fant2e.jpg
Fant2e.jpg (85.76 KiB) 4628 keer bekeken
Fant2d.jpg
Fant2d.jpg (108.73 KiB) 4630 keer bekeken
Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Fantasia

Bericht door Wim Ros »

Zoooo Rob, je bent nog al wat van plan. Moet ik de soldeerbout maar vast aanzetten?

Mvg
Wim.
Laatst gewijzigd door Wim Ros op 04 sep 2009 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie