Dillema: Gips of papier-machee....

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dillema: Gips of papier-machee....

Bericht door martindomburg »

Iedereen kent het wel, de vraag welke materialen het beste zijn voor hun project. In het geval Marelburg ben ik op zoek naar de beste manier om de scenery vorm te geven. De grofe vorm gebeurt met kippengaas om de vorm te bepalen. Maar nu de opvulling: Gips of Papier Machee??

Gips is zwaar maar stevig, maar Marelburg heeft bewegende bovendelen dus bij enige wringen van het skelet kan het gips barsten. Papier machee is licht en keihard maar kan knappen bij teveel buigen. Nu zal de scenery niet buigen maar enige torsie zit er wel in het frame.

nu mijn dilemma: Welk product is het beste voor Marelburg. Graag jullie tips en meningen :)

Groetjes

spoor65

Re: Dillema: Gips of papier-machee....

Bericht door spoor65 »

Martin,

Eigenlijk meer een gedachte dan direct beschikbare kennis,
Horregaas, kunststof, daardoor minder gewicht, tevens veel minder open, waardoor je mogelijk minder dikke laag gips/ papierprut
nodig bent, wat ook weer gewichtbesparend is. daarnaast is horregaas ook nog eens veel flexibeler, waardor het denk ik beter en mooier al in een basisvorm
te zetten is.

Daarnaast heb ik al eens wat gelezen over tegellijm, volgens mij is die ook weer flexibeler waardoor scheuren/knappen minder snel zal voorkomen.

Gewoon ff een paar spinsels, waar mogelijk anderen meer over kunnen zeggen, maar dit kwam zo ff in mij op als mogelijkheden.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Lemland

Bericht door Lemland »

Gaat tegellijm niet uit van een pur ondergrond?

Bart

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

In verband met het gewicht zou ik zeggen papier machée. Volgens mij wordt dat niet keihard zoals je zegt maar blijft het licht flexibel. Eenmaal droog weegt het nog maar zeer weinig. Lees ook dit even, mocht je dat nog niet gedaan hebben. ;)

Door fijn zaagsel door gips te mengen breekt het net wat minder snel. Bij de minste of geringste torsie ben ik echter bang dat je gips zal barsten/breken.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

m-spoor

Bericht door m-spoor »

Dag Martin,

Een antwoord op je vraag staat reeds lange tijd op Freebit:
http://www.freebit.nl/index.php?option= ... &Itemid=58
Succes!

Vriendelijke groet,

m-spoor.

martinb

Bericht door martinb »

Papier mache (klik) gemaakt als prut beton kan goede klappen krijgen zonder af te breken. De berg in dat artikeltje leeft al enkele beurzen en nog geen stukje vanaf gebroken.

Tegellijm (klik) gaat ook prima, maar hangt meer af van de ondergrond. Waar ik bij papiermache ook een holle ondergrond gebruik, gebruik ik bij de tegellijm altijd een masieve ondergrond zoals pur of piepschuim o.i.d.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik heb voor mijn diorama flexible tegellijm gebruikt met als ondergrond horregaas. Uiteraard hier en daar een paar houten spanten. Heeft nooit problemen gegeven. Zie onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik zit toch enorm naar de papier methode van Martinb te neigen. Licht, sterk en flexibel. Ik moet niet de zwaarte in namelijk vanwege de beweegbaarheid.

groetjes

Paul B

Bericht door Paul B »

Ik ben toevallig net met flexibele tegellijm in de weer, zie draadje Meerlandenpunt.
Het is makkelijk en fijn spul om mee te werken. En het wordt ook mooi, zoals Hookies laat zien.

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Martin,

Op onze clubbaan (Lahntalbahn) gebruiken we papier machee. Hiervoor zijn meerdere redenen: de belangrijkste is het lage gewicht. Maar het blijft ook een beetje flexibel waardoor er minder snel stukjes breken bij het transport van de modules.
Een andere belangrijke reden is de structuur die het papier machee heeft: als je het niet al te fijn vermaalt met de mixer, krijgt het een mooie rotsstructuur. Voor een link:
http://www.lahntalbahn.info/
http://www.lahntalbahn.info/Lahntalbahn ... &trucs.htm
Nog een paar dingen waar je op moet letten: papier mache krimpt heel sterk, dus maak geen grote stukken in één keer. Beter is het om meerdere kleinere stukjes te maken met een cm tussenruimte. Na droging kunnen de voegen worden opgevuld. Doe je dit niet dan kan het krimpende papier je landschap krom trekken (en dat weten we uit ervaring....)
Het beste papier is ouderwets (grof) wc papier. Dit geeft de mooiste structuur voor rotsen. Helaas is het tegenwoordig lastig te verkrijgen. Vrijwel alles wat wordt verkocht is extra zacht papier en dat geeft een soort gladde pasta. Prima voor het maken van een ondergrond, maar de mooie structuur van rotsen mist.

Groet, Wim

evo

Bericht door evo »

Martin,

Kijk eens op mijn draadje: alles gedaan met horgaas, keukenpapier en tegellijm. Deze combinatie is licht en sterk en heeft meteen een natuurlijk uitziende textuur. Waar je rotsen wilt maken, gebruik je een dunne laag gips. Ik heb nog geen last gehad van scheuren. Ik heb de baan al 2x verhuisd - zonder scheuren - en de modules van 1.8 x 0.6m til je zo alleen op.

Je hebt echt geen vaste ondergrond nodig voor tegellijm, mits je iets als keukenpapier gebruikt. Je kunt natuurlijk in plaats van horgaas ook kippegaas gebruiken, maar in dat geval zou ik voor fijnmazig spul kiezen ("dubbeltjesgaas").

Groeten,

Edwin

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

He Edwin,

Dubbeltjegaas is inmiddels binnen, zla je draadje eens (opnieuw) gaan bekijken 8-)

P Bender

Bericht door P Bender »

Scupamold (oid) Zag het vanmiddag bij Rail-Kees. Ik ken het van Amerikaanse beschrijvingen volgens mij. Zoals Kees-Jan het beschreef is het een mengels/combinatie van gips en papier mache.
- lang verwerkbaar
- blijf een beetje flexibel

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

P Bender

Bericht door P Bender »

Sculptamold

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

jeepney

Bericht door jeepney »

Wim H schreef:Het beste papier is ouderwets (grof) wc papier. Dit geeft de mooiste structuur voor rotsen. Helaas is het tegenwoordig lastig te verkrijgen. Vrijwel alles wat wordt verkocht is extra zacht papier en dat geeft een soort gladde pasta. Prima voor het maken van een ondergrond, maar de mooie structuur van rotsen mist.
Als vervanging van het ouderwetse "toiletpapier als schuurpapier" zou je de papieren wegwerphanddoekjes kunnen overwegen die je in de houders naast de wasbakken op bedrijfstoiletten etc aantreft.

Henk

Marcel

Bericht door Marcel »

Ik heb ook een methode gevonden voor het maken van bergen,het gaat dan vooral om de basis,de afwerking kan je maken van bv gips zoals in de instructie video te zien is,maar je kan er ook andere methoden voor gebruiken.
Deze video is in het Nederlands ingesproken.
http://youtu.be/thGxnV6IW2E

erik

Bericht door erik »

Ik maak mijn bergen allemaal van pur schuim.
Is makkelijk te bewerken licht en super sterk.
Groeten erik
Laatst gewijzigd door erik op 16 jan 2013 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul B

Bericht door Paul B »

en licht ontvlambaar :twisted:

martinb

Bericht door martinb »

Och, dat zijn de oplosmiddelen die zich in de zelfde ruimte bevinden nog meer zoals wasbenzine, terpetine, mek, thinner, verschillende soorten lijm e.d. vele malen meer. Gokje: die leveren een factor honderd tig meer risico.

De bodemplaten die ik nu heb zijn van hout, de achterkant van de modelbaan van plastic platen, de rok is van niet behandelde stof van de markt (nou ja stof.... half soort kunststof), de ondergrond van roofmate en dwars door alles heen ligt kilometers draad en elektronica wat her en der loopt te vonken idem sommige DDR troep wat al vonkend over de baan heen probeert te rijden onder het uitkrijsen van verschrikkelijke geluiden.. ik ben weer bruut bezig! :D Living on the edge!!! :lol:

Eerlijkheid gebied dat op de modelbaan die ik nu heb geen pur zit (zat op de oude baan wel jaren tot volle tevredenheid) maar het hobbyhok en mijn halve huis wel door Harrie de bouwvakker deskundig (kuch) is voorzien van pur. Zelfs de kozijnen zijn ermee gemonteerd. Wat een wereld spul! :lol: :lol:

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Wim H

Bericht door Wim H »

jeepney schreef:Als vervanging van het ouderwetse "toiletpapier als schuurpapier" zou je de papieren wegwerphanddoekjes kunnen overwegen die je in de houders naast de wasbakken op bedrijfstoiletten etc aantreft.
Hallo Henk, dat is zeker het proberen waard. Helaas hebben we bij mij op het werk alleen zo'n handdoek op een rol en geen papieren doekjes... Toch maar eens kijken of ik ze ergens anders kan vinden. Misschien bij de Macro oid.
Groet, Wim

Plaats reactie