Mijn eerste baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Klipper

Mijn eerste baanplan

Bericht door Klipper »

Dit is mijn eerste baanplan die ik in AnyRail heb gemaakt. Ik heb er best een tijdje op zitten zweten om alles naar mijn idee in het baanplan te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt. Er zullen best wel foutjes in zitten, maar ik hoop met jullie opmerkingen en suggesties een heel eind te komen.
Even wat kerngetallen op een rij:
- De baan is 330 cm bij 200 cm de lange kant is 80 cm diep en de korte kant 75 cm diep;
- Het rail materiaal is van Peco code 55 en de wissels met geleidend puntstukken;
- Het wordt een digitale baan met blokken en bezetmelders en een ECoS II centrale;
- De periode is 1 t/m 3;
- Het is de bedoeling om alle wissels met servo’s aan te sturen;
- Een naam heb ik nog niet bedacht, maar ik denk aan iets op het drie landenpunt Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Ik ben zeer benieuwd van jullie er van vinden :D

Spoorgroet,
Coen (Klipper)
Bijlagen
Treinbaan 1e ontwerp.jpg
Treinbaan 1e ontwerp.jpg (101.58 KiB) 3811 keer bekeken

Marcel

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Marcel »

Een zeer fraai baanplan,ben benieuwd naar het vervolg.

P Bender

Bericht door P Bender »

Leuk baanplan, in ieder geval voor zo ver ik het op deze grote kan beoordelen (krijg het plaatje niet groter). Leuk idee om je Bw aan de andere kant van de rivier te leggen!

Wat ik wel kan zien is dat je uithaalspoortje rechts onder voor je "rangeeremplacement" aanzienlijk korter is als de sporen zelf. Dat zal de bruikbaarheid van dit emplacement aanzienlijk beperken

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

spoor65

Bericht door spoor65 »

Zo op het eerste oog, op dit idd wat klein plaatje,
een leuk ontwerp.

Maar om het goed te beoordelen op eventueel verbeterpunten, zou het wat groter mogen zijn.

Voor de eerste blik, een mooie opzet, speels neergelegt en ontworpen, zeker de moeite waard om hier meer van te zien.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Klipper

Bericht door Klipper »

Heren, bedankt voor het commentaar. Moest het plaatje erg verkleinen om aan de grootte te voldoen om te kunnen uploaden. Probeer het nu op een andere manier misschien is het dan wel te vergroten en een stuk duidelijker.

J. bender, het uithaalspoortje is inderdaad wat aan de krappe kant. Ik zal proberen het wat langer te maken.

mvg
Coen (Klipper)
Bijlagen
Treinbaan compleet 03.jpg
Treinbaan compleet 03.jpg (125.21 KiB) 3623 keer bekeken

Paul B

Bericht door Paul B »

Grappige been, speels ontwerp. Maar zie ik daar 2 helixen met R1 binnenbochten?

Onderwerp starter
Klipper

Bericht door Klipper »

Hallo Paul,

De binnenbocht is geen R1, maar een ruime R2. De binnenspoor radius is 257 mm. en het buitenspoor radius 289 mm. de afstand tussen de beide sporen is 32 mm. (hart op hart) en dat is volgens de NEM 112. Het was mooier geweest als de straal van de helix wat ruimer was geweest, maar dan moest ik de baan dieper maken dan 80 cm. en dat vond ik te veel, want ik ben niet zo groot. :lol: :lol: :lol:

mvg
Coen (Klipper)

evo

Bericht door evo »

Klipper schreef:De binnenbocht is geen R1, maar een ruime R2. De binnenspoor radius is 257 mm. en het buitenspoor radius 289 mm. de afstand tussen de beide sporen is 32 mm. (hart op hart) en dat is volgens de NEM 112.
Hier ga je spijt van krijgen, het stijgingspercentage is wel erg groot!
Klipper schreef:Het was mooier geweest als de straal van de helix wat ruimer was geweest, maar dan moest ik de baan dieper maken dan 80 cm. en dat vond ik te veel
Hoezo? Je hebt nog erg veel ruimte achter de helix, gewoon de vorm van het schaduwstation aanpassen en de helix tegen de achterwand aanleggen, kun je veel grotere diameter toepassen en dus ook lager stijgingspercentage (dubbele winst).

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

En als je dan daarbij ook nog de helix in baanvakken verdeeld, kan ook die nog als schaduwstation gebruikt worden,
gewoon al je niet zichtbare baandelen zo veel mogelijk benutten voor bufferen van het materiaal, des te afwisselender word het beeld op
het zichtbare baandeel.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

spoor65 schreef:En als je dan daarbij ook nog de helix in baanvakken verdeeld, kan ook die nog als schaduwstation gebruikt worden,
gewoon al je niet zichtbare baandelen zo veel mogelijk benutten voor bufferen van het materiaal, des te afwisselender word het beeld op
het zichtbare baandeel.

mvg

Freddy
Yep. Hier kunnen 8 treinen in de helix staan. Ook in de verbindende sporen tussen delen van het schaduwstation worden treinen gestald. Dat is bij elkaar best de moeite.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie