Hallo medespoorders,
Ik ben nieuw in het land van de modelbaan en heb een vraag.
Ik rij spoor N (Fleischmann picollo), heb een DCC command station (zelfbouw) en alles werkt naar behoren (zit nog klein foutje in de print, kan wel programmeren maar niet uitlezen. Dit wordt opgelost).
Maar ik wil de treinen voor een rood sein langzaam af laten remmen tot stilstand en uiteraard bij groen licht langzaam op laten trekken tot ingestelde max. snelheid.
Ik gebruik Uhlenbrock decoders, de 73400, en volgens de handleiding kan ik hiermee afremmen mbv analoge spanning (CV49).
Ik lees op allerlei forums wat er allemaal kan, remgenerator, abc, asynchroon etc. etc.
Wanneer ik een spoorsegment isoleer van de rijbaan (bv langs een perron) en er voor zorg dat wanneer een loc op dit stuk een reedrelais inschakelt die op zijn beurt een bi-stabiel omzet zodat de digitale spanning afvalt en de analoge gelijkspanning opkomt bereik ik dan wat ik wil.
mvg
John
Treinen afremmen
Re: Treinen afremmen
John wat jij wil kan het goedkoopst en eenvoudigst met een oude laptop in combinatie met bijvoorbeeld koploper.
Heb je naast de laptop of PC alleen bezetmelders nodig.
Groetjes marco
Heb je naast de laptop of PC alleen bezetmelders nodig.
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Oke, snap ik maar wat is het antwoord nu op mijn vraag ? Kan hetgeen ik schets of kan dit niet ?
John, wat jij wil met een duur bi-stabiel relais en een gelijkspanning, kan goed. Dat is één van de manieren om het te doen.
Je kunt ook gebruik maken van een rem-booster, dat is een nettere manier, maar ook daar heb je datzelfde dure relais bij nodig.
Mvg
Wim.
Je kunt ook gebruik maken van een rem-booster, dat is een nettere manier, maar ook daar heb je datzelfde dure relais bij nodig.
Mvg
Wim.
Ik begrijp het, ik zal in de toekomst ook met koploper gaan werken. Maar op dit moment deel ik de baan met mijn zoontje van 7 en die is voorlopig nog gek op knopjes en schakelaartjes.
Zie het als tussenstap, daarbij relaitjes van welke aard dan ook verkrijg ik gratis.
John
Zie het als tussenstap, daarbij relaitjes van welke aard dan ook verkrijg ik gratis.
John
die Märklin-Bremsstrecke bauen Sie am besten mit unserem SBS-Signalbaustein 44200 auf.Es müssen hier verschiedene Abschnitte erstellt werden damit es funktioniert. Mit dem Anlegen einer Gleichspannung alleine wird es nicht funktionieren.
Bovenstaande is wat Uhlenbrock mij schrijft.
Ik krijg hierbij een beetje het gevoel dat ik iets MOET kopen.
Ik begrijp de opmerking mbt verschillende secties, maar rem/stop sectie is lang genoeg(volledige trein kan erop).
Op het moment dat het reedcontact wordt geactiveerd bevind zich de gehele trein in het geisoleerde stuk, dan pas vind omschakeling plaats naar analoge spanning waarbij de afstand van reedcontact tot voor het sein ook voldoende is om de trein tot stilstand te laten komen (beetje experimenteren met decoder instellingen maar dat komt goed).
Dit lijkt mij mede door de reactie van Wim dan toch voldoende ?
mvg
John
Bovenstaande is wat Uhlenbrock mij schrijft.
Ik krijg hierbij een beetje het gevoel dat ik iets MOET kopen.
Ik begrijp de opmerking mbt verschillende secties, maar rem/stop sectie is lang genoeg(volledige trein kan erop).
Op het moment dat het reedcontact wordt geactiveerd bevind zich de gehele trein in het geisoleerde stuk, dan pas vind omschakeling plaats naar analoge spanning waarbij de afstand van reedcontact tot voor het sein ook voldoende is om de trein tot stilstand te laten komen (beetje experimenteren met decoder instellingen maar dat komt goed).
Dit lijkt mij mede door de reactie van Wim dan toch voldoende ?
mvg
John