Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven.shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
- 1)Peco wissels zijn een paar bielzen en wat railstaven. Punt. Alle automatisering of ompolingen enz. zul je zelf moeten aanleggen. Als je dat niet erg vind geen punt, maar doe het dan wel onzichtbaar.
2)Regelmatig zie ik enorme plakken tin aan de zijkant van de rails, waarom niet onder een railschoentje, dan is het onzichtbaar.
3)Met de regelmaat rails met een soldeerbout aan elkaar geplakt gezien.
4)Naast wissels vrij grote gaten voor de wisselbediening eronder.
5)Tussen rail segmenten en vooral bij wissels grote gaten omdat er een paar bielzen ontbreken, reden?
6)Van gelezen schijnt het puntstuk van Peco zo geconstrueerd te zijn dat er een hobbeltje is ingebouwd omdat er anders kortsluiting ontstaat, enkelen freesden dat weg, maar moesten wel een en ander aanpassen.
7)De wisseltongen worden door een naar verhouding vrij grote plaat bijeen gehouden, deze valt op.
8)Het puntstuk is niet helemaal conform wat er aan deze zijde in Europa ligt, maar met al die andere punten een kniesoor die daar over valt.
9)Oh ja, de hoogte. Ik begrijp dat code 55 wat minder opvalt, je zou kunnen zeggen dat stoom liefhebbers er mee zouden moeten werken (zie daar mijn "probleem"). Echter alles na 1970 staat op een veel hoger profil dan in de jaren 20-63. Dus een hogere rail misstaat niet. Bijgaand een link naar de Duitse situatie, http://de.wikipedia.org/wiki/Schiene_%2 ... verkehr%29 , de Nederlandse situatie is overigens niet anders.
10)En dan nog dat 15 graden gedoe. Fleischmann heeft een 10 graden wissel in het programma die veel slanker oogt dan de Peco variant en volgens mij nog langere wisseltongen heeft. Maar dan zou ik het naast elkaar moeten zien. Helaas, geen plaatjes, ik ben er geen eigenaar van en ik heb geen zin in gezeur.
11)En natuurlijk geeft zo'n enorme bak (de wissel aandrijving) aan de onderkant van de baan soms de nodige problemen, zoals op bruggen etc. Helaas is de leverancier van het "geheugen" draad failliet.
12)Banen opgebouwd met bijvoorbeeld uitsluitend Fleischmann piccolo materiaal krijgen nooit het commentaar van "Wat zijn je wisselhoeken groot" of zoiets.
13)Het rustige lopen van het rijdend materiaal heeft meer van doen met het opvolgen van de wetgeving rondom de aanleg van een rail-wissel traject dan met de eventuele wisselhoek. Je zou nog kunnen vallen over de snelheid van de treinen, wissel worden standaard recht bereden, heb je nog met punt mee of tegen punt in. Afbuigend moet een stuk langzamer, maar iedereen laat zijn treintjes met een veel te hoge snelheid rijden, laat staan de snelheid over wissels. Ik heb zelf zo'n product in mijn oefenbaantje. Snel er overheen geeft inderdaad problemen, met een realistische snelheid geen problemen.