Hallo allen,
Zo, eindelijk een update.
In de zomermaanden staat het modelbouwen op een laag pitje.
Met het mooie weer ben ik vaak buiten en is de interesse minder. Alhoewel is het weer van de afgelopen twee weken met de regen echt modelbouwweer.
Doe ik dan helemaal niks dan qua modeltreinen? Ja wel maar dan is het meer treinsamenstellingen maken,
mijn collectie uitbreiden, database van mijn collectie bijwerken, dat soort dingen dus.
Goed dan. Ballasten en verven van de rails.
Al hoewel dit al even geleden heb afgerond wil ik dit toch met jullie delen.
We beginnen rechts van de baan. Eerst de rails voorzien van een roestig met verfje van Ammo Mig 0034.
Dat heb ik met een airbrush gedaan. Gelijk een mooi moment om dat ding eens goed uit te proberen.
De rails heb ik tot ±15 cm na de ‘tunnelingang’ geverfd.
Rechts zie je de rails alweer schoon aan de bovenzijde, links nog niet, het schoonmaken deed ik met een triplexplaatje en een Roco railgumblokje.
Het bovenaanzicht hiervan, niet slecht voor de eerste keer airbrushen, al zeg ik het zelf.
Ballast en de kwasten liggen al klaar.
De verf is gelijk droog om verder te gaan. Het ballast aanbrengen (het is meer neerleggen) deed ik met de lepelmethode.
Ballast in een glas en vanuit daar met een lepeltje rustig de ballast aanbrengen tussen de sporen.
Ik gebruik ballast van SpurenWelten, Schotter nummer 216. Erg mooi spul.
Daarna met de kwast voorzichtig de bedding aanbrengen, een mooi rustgevend klusje.
Op de foto ligt het nog los. Als ik niet tevreden was haalde ik het weg en begon ik opnieuw.
Met Fliessverbesserer nummer 703 spuit ik de bedding ruim in.
Het indruppelen van de lijm gebruik ik Schotterkleber 702.
Bij het stations gedeelte heb ik Peco rails gebruikt met betonnen dwarsliggers.
De betonnen dwarsliggers moesten hun kleur behouden vond ik, dat wordt afplakken met tape dus.
Het afplakken zelf heb ik geen foto van, ben ik vergeten.

Wel van het resultaat wat je hieronder ziet.
De railklemmen (railbevestiging) was op sommige plaatsen niet helemaal goed gegaan.
Dat werd dus opnieuw gedeeltelijk afplakken en airbrushen. Resultaat is nu veel beter.
En zo ziet dat op een afstandje eruit.
Dit gedeelte moest ook ‘nieuwe’ ballast krijgen. Daarvoor gebruikte ik Schotter 205.
Rechts op de foto bij de achtergrond zie je dat ik nog aan het stoeien was met het spuitpistool van de airbrush.
Meer/minder verf, meer/minder lucht en de afstand tussen pistool en de rails.
Het stations gedeelte heb ik alleen tussen de sporen en railstaven geballast. Aan de buitenzijde heb ik dat niet gedaan
omdat ik nog niet precies weet op welk afstand de perrons komen.
Je kan zien dat ik de Fliessverbesserer (witte fles rechts) ruim gebruik, hout is nat maar droogt vlekkeloos op.
‘’Fliessverbesserer is een vloeistof die voorkomt de vorming van druppels op het ballastoppervlak en zorgt ervoor dat de ballastlijm diep tussen de ballaststenen kan doordringen. Het verbetert ook het binnendringen bij het repareren van gebieden die al zijn gelijmd.’’
Aldus de website van SpurenWelten.
Om te controleren of de ballast tussen de dwarsliggers ligt en ook niet tegen de spoorstaven zit gebruik ik een oud wagonnetje.
Ook zie je tussen de modules dat ik een plaatje met punaises heb geplaatst.
Dat voorkomt dat de ballast aan de wandel gaat en je krijgt meteen een mooie strakke scheiding.
Het indruppelen gebeurd met een pipetje, lekker rustig druppel voor druppel laten inwerken op het ballastbed.
Het indruppelen van de lijm gebruik ik Schotterkleber 702.
En zo komen we helemaal links van de baan uit. Daar komt het ‘oude kleur’ ballast weer terug.
Hier zie je beter dat ik de ballast verder onder de doorgang heb gelegd. Staat ook veel mooier als je de tunnel inkijkt.
Close up van het resultaat. Links op de foto zie je beter de kunststof plaatjes zien wat ik gebruikt heb om de ballast op zijn plaats te houden.
En van boven af gezien. Achteraf is misschien het ballastbed iets te breed geworden
maar dat kan ik wel camoufleren met onkruid en zo, we gaan het zien.
Later komt er een stoffig laagje er overheen om de indruk te geven dat het spoor vaak bereden wordt.
Zo heb ik dat module voor module gedaan:
-Rails roestig maken met de airbrush
-Rails bovenzijde schoonmaken van verf
-Ballasten aanbrengen
-Oppervlaktespanning eruit
-Indruppelen van de lijm
-Laten drogen
-Rails bovenzijde schoonmaken van lijm
Ik ga weer verder lezen want ik loop ver achter zie ik.
Groet Maarten.