Op de kopse kanten van de perrons, links achter de trappen naar de traverse komen deuren die toegang geven tot een korte gang die naar de bagageliften leidt:
Daarvoor moeten sponningen en deuren worden gemaakt. Van beuken blokjes heb ik de kopwanden inclusief gang gemaakt en nu was het tijd om de kozijnen te maken. Die heb ik uit 0,5mm polystyreen gefreesd.
Ik maak dan altijd eerst op ruitjespapapier een schets, tel de stapjes van 0,5 of 1mm die de frees in de lengte of breedte moet nemen, zet die waarden in een lijstje en frees zo met de hand de kozijnen en deuren uit. Een CNC frees is 100 x sneller, maar is me de (hoge) prijs niet waard.
Het gaat niet altijd goed, zoals je linksboven ziet. Eén waarde in de tabel overslaan en je verplaatst de kruistafel zo in de verkeerde richting.
En bij het verplaatsen van de frees moet je hem wel eerst omhoog draaien:
Ik begin bij het frezen meestal aan de binnenkant en duid dan de contouren aan met hoekjes van 2mm lang en 2mm breed. Pas als zo alle objecten zijn gefreesd, plak ik er maskeringstape overheen en frees de overige contouren uit. De tape verhindert dat het object bij het laatste stukje contour wegspringt of door de frees wordt beschadigd.
En dan is dit het resultaat; sponningen van 21,5 x 14mm met losse deurtjes die in verschillende standen in de sponningen zullen worden gelijmd:
Bovenlichten en deurraampjes worden uiteraard nog van glas voorzien.
Ik moet nog wat polystyreendeeltjes maken. Als die klaar zijn, dan wordt alles in 1 x gespoten.
Ben