Hills and Meadows - Nieuwe video

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Maurits71 »

Happy Easter allemaal.

Had niet zoveel te vertellen de laatste weken aangezien ik alleen maar bezig ben geweest met werken voor de baas en de spaarzame tijd die ik had is alleen besteed aan rijden. Ik ben inmiddels terug bij mijn oude laptop, ik heb daar meer geheugen in gepropt en nu heb ik weer een fatsoenlijke performance met koploper. Een van de dingen die ik beetgepakt heb is dat ik de aansturing van alle seinen uit het loconet gedeelte ga halen en via de OC32 oplossing ga aansturen.

Bovenstaande was / is een mooi klusje voor de paasdagen, dus draadjes :D

Afbeelding

aangezien deze 3 seinen redelijk geïsoleerd staan moest ik 3 draad boompjes trekken naar de oc32, 2.5 meter elk dus je praat over 35 meter draad :o. maar inmiddels werken ze en zijn ze ingevoerd in koploper, de andere kant op moeten er ook nog 2 komen en dan is de gehele main line voorzien van beveiliging. ( je de linkse staat nog niet vast )

Afbeelding

vandaag de andere 2 doen en wat aan de scenery werken want het is nog een beetje kaal aan deze kant.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Marksintpancras »

:lol: niet alleen staan ze geïsoleerd, maar ook nog links :roll:

Ach ja, ziet er wel weer gelikt uit. Alleen waar zijn een treinen? ;) :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4641
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Hoontje »

Eindelijk hier weer eens tijd gehad om bij te lezen. Ziet er allemaal leuk uit Maurits.
Dat extra verbindingsspoor is nooit weg lijkt me, doch, volgens mij heb je al ontelbare treinbewegingen! :D
Blijf het een boeiende baan vinden, keep it up,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Michiel »

Dat ziet er weer erg goed uit. De seinen zijn wel erg apart. Welke maatschappij, welke seinen zijn dit? Er staat er nog eentje scheef, maar waarschijnlijk staat die nog niet definitef vast. Maar in elk geval geven seinen steeds weer een bijzondere meerwaarde aan een baan, vooral wanneer ze weer eens "anders" zijn. Top! 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Ron »

Hey Mau,

beviel de SDD niet?

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Maurits71 »

Michiel schreef:Dat ziet er weer erg goed uit. De seinen zijn wel erg apart. Welke maatschappij, welke seinen zijn dit? Er staat er nog eentje scheef, maar waarschijnlijk staat die nog niet definitief vast. Maar in elk geval geven seinen steeds weer een bijzondere meerwaarde aan een baan, vooral wanneer ze weer eens "anders" zijn. Top! 8-)
seinen zijn gebaseerd op wat er op de East Coast Mainline staan. dus 3 aspect voor langzaam verkeer en 4 aspect voor hoge snelheids treinen, de linkse staat / stond inderdaad nog niet vast. Seinen worden gemaakt door CRsignals.
Ron schreef:Hey Mau,

beviel de SDD niet?

gr. Ron
Die bevallen prima, echter in het kader van ik loop tegen de maximale capaciteit aan van loconet ben ik gewoon dingen aan het proberen en aangezien de OC buiten het loconet gebeuren loopt en nog meer toepassingen heeft als alleen seinen aansturen was dit een prima excuus om er mee te spelen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Willempie »

De wissel en seinen staan sowieso buiten om het LocoNet en zijn gewoon DCC decoders, en ik heb een donkerbruin vermoede dat de OC32 ook een gewone DCC decoder is. :roll: ;) Loconet is wat tussen de PC en de centrale plaatsvind, en je terug/bezetmelder werken daarover.

Treinen en wissel/seinen zijn DCC.

Neem ook even mee dat de seinen bij R.F via meerdere OM32 werken en dat deze via een aparte seriële verbinding geheel buiten de centrale om worden bediend, en ook daar zijn dezelfde limieten van kracht.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door martindomburg »

Willempie schreef:
Neem ook even mee dat de seinen bij R.F via meerdere OM32 werken en dat deze via een aparte seriële verbinding geheel buiten de centrale om worden bediend, en ook daar zijn dezelfde limieten van kracht.

Groetjes
De OC32 mag je inderdaad zien als een decoder. Goede term is accesoiredecoder met diverse aanstuurmogelijkheden zoals RS232, RS485 en DCC.

De OC32 is als hij als losse interface buiten de centrale om via RS485 word bediend mogelijk op 96 oc's op 1 bus te knallen. Mits je iTrain gebruikt, andere software ondersteunen deze geature niet, dan zijn 16 modules de max.

De voornaamste reden om accesoiredecoders buiten de centrale om aan te sturen is omdat er is gebleken dat bij bijvoorbeeld 10 oc32 modules en een rijke verkeersdrukte van >8 treinen de centrale de kluts kwijt is en commando's niet worden verzonden. Dit gaf net name op onze clubbaan veel vervelende problemen.

Door de OC32 achter de centrale langs als aparte interface aan te melden werd de centrale ( EcoS 2) een stuk rustiger en bleef het bedrijf stabiel.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Maurits71 »

denk dat dit topic niet de plaats is voor de discussie ;) , ik snap wat Wim bedoel en ik kan hem ook 100 % volgen, echter wat Martin zegt is ook iets wat zinnig is en ik wil het gewoon zelf uitvinden. Neemt niet weg dat ik me er inmiddels bij hebt neergelegd dat 18 rijdende treinen tegelijk het maximale is wat een centrale aankan. Echter dan wil ik ook wel 18 treinen halen en niet continue zien dat wissels etc hun commando's niet krijgen, dus hoe minder ik via de centrale schakel ( en de oc loopt dus buiten de centrale om ) hoe meer kan ik kans heb dat ik de 18 blijf halen.

anyway , bouw updates komen er aan.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door FidOo »

Goh, hadden we niet 5 pagina's terug al vast gesteld dat DCC de beperkende factor was (niet loconet of wat anders!)??? :mrgreen: :ugeek:

Stuur je de OC32 nu aan via een Seriele verbinding dan? Want je stuurt met Koploper toch? En overal lees ik dat koploper maar 1 centrale kan aansturen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Maurits71 »

Ja en nee.

de oc wordt niet via een dcc centrale aangestuurd maar apart via een eigen poort rechtstreeks vanuit Kpl.. Mijn theorie is dat Wim alle gelijk heeft en dus dat het protocol wat via de centrale loopt de beperkende factor is dus daar moet ik niet gaan proberen om het nog zwaarder te belasten.

Daarom een aparte weg welke niets met het protocol via de centrale te maken heeft, Koploper kan dit prima apart aansturen. Zie het maar dat je en de A16 en de a15 tot je beschikking heb, als al het verkeer over de a16 loopt krijg je file, ik wil het verkeer over zowel de a15 als de a16 leiden.

De voornaamste reden is dat ik een bepaalde performance had, er extra seinen bij plaats in dit geval en dat ik direct een probleem had met de hoeveelheid rijden de treinen ( van 18 terug naar 14 a 15 ), nu via een andere manier zit ik weer op de oude 18 stuks.

Nogmaals ik ben gewoon wat aan het uitproberen, lukt het niet prima want de theorieën die eea onderbouwen zijn bekend


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door FidOo »

Ah duidelijk. OC32 buiten de centrale om betekend inderdaad dat het Seinen en wisselverhaal buiten het DCC gelul van de centrale valt en dus het volledige DCC signaal beschikbaar is voor je treinen.

Ik wist overigens niet dat koploper de OC32 naast een DCC centrale kan aansturen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Maurits71 »

FidOo schreef:Ah duidelijk. OC32 buiten de centrale om betekend inderdaad dat het Seinen en wisselverhaal buiten het DCC gelul van de centrale valt en dus het volledige DCC signaal beschikbaar is voor je treinen.

Ik wist overigens niet dat koploper de OC32 naast een DCC centrale kan aansturen.
rtfm :D :D :D :D :D :D :D :D :D


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door martindomburg »

Whahahahaa goeie




Wat is dat een manual? Kan je dat eten?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Willempie »

Ja, en bij sommige liggen die zwaar op de maag.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door martindomburg »

Whaha ja dat kan je wel stellen :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door FidOo »

Haha ik heb wel wat beters te doen.. Daarnaast ben ik iets vegetarisch :mrgreen:

Zonder gekkigheid, ik rij handmatig voorlopig dus geen software nodig nog. Heb dus geen ervaring met koploper en heb de manual ook nog niet gelezen. Vandaar dat ik oprecht nieuwsgierig was.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Rtfm?? Als sommige fabrikanten die op onvindbare plekken knallen ook en en niet bij het product stoppen. Neem ik maar de praktijk proef, gewoon doen, fout doen en dan gewoon nieuwe bestellen maar dan gewoon al in elkaar :D hey Martin ;)

Maar waar het Over? Dat Maurits lekker de limieten van koploper en zijn cent re alert zoekt, laat hem lekker zoeken :lol: ,
En wil graag zijn bevindingen wel lezen ;)


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Willempie »

Dit zijn niet de limieten van Koploper, dit zijn de limieten van het DCC protocol, deze zelfde limieten heb je ook even hard met iTrain. RocRail, TrainController. Een onderwerp volgen en in de juiste context lezen is bijna net zo moeilijk als het lezen van de fijne manual.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door martindomburg »

DCC zuigt.....

DINAMO RULEZZZ!!!!!!

Allemaal aan de analoge trafo!!!!

Wasbenzine en vuur is de enige oplossing!!!







:oops: krijg ik nu een sticker of blijft de chipszak gesloten? Zo gaat een gemiddelde dag op de MC de Spoorstaaf app ook :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Willempie »

Als alles oplosser neem ik dan liever zoutzuur.

Maar ik zag dat het bericht waarop ik reageerde is verdwenen, op zo'n manier kun je lekker een discussie voeren.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Maurits71 »

Willempie schreef:Als alles oplosser neem ik dan liever zoutzuur.

Maar ik zag dat het bericht waarop ik reageerde is verdwenen, op zo'n manier kun je lekker een discussie voeren.

Groetjes
welk bericht, ik heb niets verwijderd en volgens mij zijn staan alle reacties er nog gewoon :o


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Maurits71 »

evening all.

Na een flink aantal weken lekker aan het rijden geweest nu maar weer de stoute schoenen aangetrokken en bezig met iets wat een poging is om het stations gedeelte ook op een station te laten lijken.

allereerst maar de perrons nu definitief gemaakt afgemaakt en gespoten.

Afbeelding

daarna ballasten, saai , boring en omdat het gelukkig geen lange einden zijn niet zoveel werk :o , maar zal toch moeten gebeuren.

Afbeelding

en zo zien spoor 1 en 2 eruit met beide perrons.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Maurits71 op 18 mei 2017 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Pdehoog
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:48

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Pdehoog »

Hi Maurits, ik zie twee dezelfde foto's?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hills and Meadows - met seintjes aan het spelen

Bericht door Maurits71 »

thank you sir, now sorted.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie