Markenburg bouwt verder

Hier het forum van Mark van 't Hoff

neudalhausenstadbahn

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Als zo'n klein ding massief en stevig is en geen bouwpakket kan ik er meestal nog wel mee omgaan en het geschilderd krijgen. Word het een bouwpakket dan word het heel lastig en van papier rond uit kansloos.

Daarin werkt mijn tremor mij tegen maar dat word voor een groot deel weer gecompenseerd door mijn ervaring. Ik doe dit al 30 jaar 40uur per week ofzo( dat vergeet bijna iedereen).

Dus met die ervaring sluit ik me bij Freddy en Maarten aan, misschien leuk voor enkeling die er mee kan en wil werken, maar zeker geen product voor de gemiddelde modelbouwer denk ik.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

deBult

Bericht door deBult »

Persoonlijk zijn voor "mijn" vingers de schoorstenen van de huisjes al een hele opgave: kleinere delen zou mij niet meer lukken.

deBult

Rangeerbaantje met Kato Unitrack rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en 2 Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.

WilcoV

Bericht door WilcoV »

Ik denk dat je hier op de grens zit van wat voor de N spoorder mooier is. Met de huidige 3d printtechnieken kunnen dergelijke kleine objecten beter geprint worden dan van karton. Althans dat is mijn mening. Hetzelfde denk ik over bepaalde details zoals dakgoten, schoorsteentjes, regenpijpen enz. Dit worden toch al mooier in geprinte vorm.

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Bericht door mmhajvth »

Allereerst hartelijke dank voor de reacties tot dusver,
En vul deze gedachtewisseling gerust aan met jouw ideeën!

- Wat ik op dit moment al wel kan aanvullen is dat we nergens een betaalbare manier van 3D printen hebben kunnen vinden die 0.5mm of dunnere wandjes kan maken (Wat we met het hard geperste karton wel kunnen.)
- De details van veel 3D printers, vooral de betaalbare is vrij grof (Te grof voor details als deze verkeerszuil.)
- En het materiaal is met het hard geperste karton zowel op kleur als ook niet licht doorlatend. Beide onderwerpen zijn in 3D printen geen garantie of simpelweg niet aan de orde.

Maar als we 3D printer ontwikkelingen gemist hebben, vul naar hart en lust aan!

M.v.g.

Mark

Love to build realistic... ...let's be kind.

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Pjotr »

Hallo Mark,

Ik denk niet dat je 3D ontwikkelingen hebt gemist, maar ik begrijp wel wat Wilco bedoelt. Grotere wanden met de huidige technieken zijn misschien een uitdaging in 0,5 mm, maar een verkeerszuil in schaal 1:160 is prima te printen in een hele goede kwaliteit. Een Resinprinter van vier jaar oud, zou het zonder meer moeten kunnen.
Waarschijnlijk is dit alleen wat minder geschikt voor grotere productie-aantallen, maar voor de hobbyist zonder meer te doen.

Ik zie overigens wel wat 3D mogelijkheden, zelfs met verlichting erin.

groeten,
Pieter

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Er zijn betaalbare printers en resins tegenwoordig die steeds gedetailleerder kunnen printen. Een halve millimeter dikke wand is met DLP of SLA printtecgnieken wellicht lastig te bereiken. Maar moet je hele wanden willen printen?
Zodra je een schoorsteen in 1:160 hebt, kun je die in mijn ogen als geheel, prima printen. De kracht zit hem dan in de vorm i.c.m. de printtechniek. Een blokje (schoorsteen met 4 wanden) kun je beter ondersteunen, waardoor deze goed tegen de krachten van het printen kunnen. De vraag is alleen, wil je zoiets kant en klaar geprint hebben, net als een trapje etc. Of ook geprint in verschillende onderdelen?

Hetzelfde als de verkeerszuil. Ik zou het een uitdaging vinden deze van karton netjes in elkaar te krijgen. Maar kies dan denk ik toch sneller voor de 3D print optie. Voelt veiliger ofzo? Minder kans dat ik het kapot maak. Of er te lomp mee omga.

Groetjes

Hoontje

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Bericht door mmhajvth »

Hey Hoontje,

We hebben het hier over "wanden" van c.a. 2 bij 1mm max. en een dikte van c.a. 0.3mm
Klein, maar bouwkundig gezien toch een "wand".
Die hele verkeerszuil, om 'm maar even als voorbeeld te blijven gebruiken, is nog geen 7mm hoog.

En dat ronduit kleine spul hoog gedetailleerd met een mooi glad oppervlak 3D printen... Tell me! ;)
Natuurlijk ben ik ook heel nieuwsgierig naar Pieters ervaringen!

M.v.g.

Mark

Love to build realistic... ...let's be kind.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Als je een 3d bestand hebt dan zijn er hier voldoende mensen die de proef op de som kunnen nemen voor je. Ik heb zelf nu even geen printmogelijkheid, maar er zijn hier meerdere mensen met een resin-printer. ;-)

En let wel, een exacte 3d-replica ook niet altijd strikt noodzakelijk. Heb je wel eens een knappe N-auto goed bekeken? Er is er geen een die exact op schaal is, linksom of rechtsom is de impressie belangrijker dan de exacte schaal nauwkeurigheid. Denk daarbij aan ruitenwissers en deurgrepen om maar iets te noemen.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

mmhajvth schreef: 01 jun 2025 17:23 We hebben het hier over "wanden" van c.a. 2 bij 1mm max. en een dikte van c.a. 0.3mm
Die hele verkeerszuil, om 'm maar even als voorbeeld te blijven gebruiken, is nog geen 7mm hoog.
Dat is naar mijn mening toch echt een gevalletje: beter een iets te lomp geprint model als een onmogelijk te bouwen papieren bouwpakket ;)

Misschien zou het ook nog kunnen om iets in metaal( tin ofzo) te gieten, dat kan ook vrij veel detail hebben.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Mark,

Als je wilt kom ik wel een keer naar die kant van de provincie. Kunnen we eens bijkletsen.
Wat Maarten al zegt, er zijn hier heel veel mensen die 3D printen (ik ook). Er kan volop getest worden. :mrgreen:
Dus laat maar weten of en in welke vorm je daar iets in wilt.

Groetjes

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

mmhajvth schreef: 01 jun 2025 17:23 We hebben het hier over "wanden" van c.a. 2 bij 1mm max. en een dikte van c.a. 0.3mm
Hoi Mark,

Deze "diktes" zijn goed te doen met de huidige resin printers
Als we naar dit zuiltje gaan kijken dan kan je niet met je vingers bij de 0.3 mm komen, dus heel veilig
Ik print mijn railing ook in 0.3 mm, met de juiste resin is het nog stevig / flexibel ook, mits je er behoedzaam mee om gaat!!!
(Alles kan stuk als je maar (bewust) genoeg kracht zet)

Zie (excuses voor de stof en smerige koppeling):
Afbeelding

Zelfs traneplaat is te doen zonder dat het lomp is en je het vol spuit met de airbrush 8-)
Je ziet steeds meer dat de "betere" grote merken ook bij voorbeeld nu ook bijvoorbeeld bij stomers er toch voor kiezen hele fragiele leidingen op de locs te plaatsen, om maar dat niveau te kunnen halen en dat beetje extra te kunnen geven in onze schaal
Het is dan aan de gebruiker om te kiezen of of je deze modellen wil

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie