digitale startsets???

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
matra

digitale startsets???

Bericht door matra »

Hallo,

Ik ben René Bertens...(waarom matra als gebruikersnaam??? mijn favoriete automerk....)
Hoop dat jullie mij kunnen adviseren hoe ik het beste met deze hobby kan beginnen.
Wil graag in de toekomst een modelbaan bouwen. Ben vrij handig(beroep is electricien)

Heb ik meteen een hele belangrijke vraag.
Tot voorheen was mijn spoorbaan analoog.
De voordelen van digitaal zijn al vaak besproken.. Alleen weet ik absoluut niet wat ik moet aanschaffen. Er is zoveel keus.
Wie kan mij adviseren.
Is het slim om een digitale startset te kopen. Het hoeft natuurlijk niet meteen de allerduurste te zijn. Wil langzaam opbouwen. Welk merk adviseren jullie mij(heb eerst een Fleischmann Piccolo gehad)
Enne....weten jullie wat de prijzen zijn van die startsets?
Wat een vragen he...

Bedankt alvast!!!
groeten
René

spoor65

Re: digitale startsets???

Bericht door spoor65 »

Hallo René

Welkom op het forum, en leuk dat je ook een begin maakt met deze mooie hobby.

Wat de vragen betreft, daarvoor is dit forum er tenslotte, dus vraag maar raak.
Om even kort in te gaan hier op jouw vragen,

Over welk systeem/merk je moet kiezen, er zijn vele mogelijkheden idd, en daarom misschien goed om eens wat door te lezen bijhet hoofdstuk digitale vraagbaak, waarin al veel van dit soort keuze vraagstukken zijn langs gekomen.
Een startset met een digitale besturing aanschaffen kan zeker geen kwaad, integendeel, veelal bespaar je je een leuke cent juist door te beginnen met een digitale startset.
Wel is het zaak om te kijken naar een set met een systeem die wel later makkelijk uit te bouwen is.
Veel gebruikt is een set van roco/Fleischmann met daarin de multimaus (rood bij roco, grijs bij FLM en blauw bij beiden in de nieuwe draadloze uitvoering)
Daarnaast is er nog de keus in sets van Fleischmann met of de locboss (4 treintjes aan te sturen) of met de profi_boss (lgrofweg te vergelijken Multimaus al hebben beide wel wat verschillende dingen meer of minder dan de ander)

Minitrix heeft ook nog zijn eigen startsets, maar de mobile-station is een systeem opzich dat niet ff aan te koppelen is aan een grotere centrale, dus denk ik minder geschikt.

Daarnaast heeft Fleischmann de afgelopen jaren ook nog startsets gemaakt met daarin hun twinCenter, welke een grote uitgebreide centrale is.

prijzen al naar de uitvoering van ff grofweg €200 tot €600 al naar gelang de set (Twincenter sets zijn gewoon een stuk duurder, maar die centrale alleen was al veel duurder dan de ander genoemde)

Als je wat meer prijzen wilt vinden, kijk eens op ebay.de, bij modelbau, spurr n en dan naar startsets.

Je vind hier vast de nodige sets, en veelal ook aangeboden door duitse winkeliers, die ook via ebay verkopen. verzendkosten zullen wel veelal zo rond de €18 zijn.

Je kunt gerust stellen dat je vaak een startset koopt voor de prijs waarvoor je los alleen de digitale besturing en de loc koopt, de rest heb je dus al snel verdiend.

Maar zoals gezegt, lees je eerst goed in, en stel je vragen in de bewuste hoofdstukken.

Beter een weekje of maandje langer wachten met aankopen en eerst een goede keus maken, dan later er achter komen dat je het toch anders had moeten doen.

veel plezier.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Jos

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Rene. Kijk ook eens in het forumdeel "Digitale Vraagbaak". Daar is deze vraag al meermalen behandeld.

Groetjes,
Jos

Marcel

Bericht door Marcel »

Welkom Rene,keuze te over.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een gebruikte startset,vaak zijn deze nog zo goed als nieuw of helemaal niet bespeeld.
Ik wens je verder nog veel kijk en bouwplezier.

Plaats reactie